Pikku-Enskat vk 47
Eikö kukaan tosiaankaan ollut vielä uutta pinoa aloittanut tälle viikolle?
Ollaampas me kovin hiljaisia..
tässä viime viikkoiset pulinat http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11705808&p=2&tmo…
hirveästi ei ole kertomista. asuntoja käytiin eilen katsastamassa ja yksi varteenotettava täysin pintäremontoitava tapaus tuli vastaan. tänään katsomaan yhtä taloa.
Kari nukkui viime ön todella huonosti. Olisiko ollut maissivellin syytä jota ensimmäistä kertaa illa söi ja söli kaiken lisäksi 1dl verran ja päälle vielä vähän tissiä. saa nähdä. tänään kokeillaan maissivelliä uudelleen ja jos yö on yhtä hulinaa niin sitten saa maissivelli vielä jäädä. ennemmin herään syöttämään 2-3kertaa kuin annan velliä ja sitten saa silitellä ja hieroa massua ja hyssytellä koko yön.
Paremmalla ajalla varmaan huomenna taas lisää. heti hieronnan jälkeen. :)
Kommentit (35)
ja vielä onnisttelut pienestä pojasta! Mukavaa kun noin nopeasti selviydyit tälle puolelle. Mulla kesti melkein kolme viikkoa että kykenin ottamaan päivästä aikaa sen verran että maltoin keskittyä kirjoittelemaan!
Olen myös itse alusta asti lypsänyt maitoa, meillä huolena oli se että poika ei keltaisuuden vuoksi jaksanut alkuun syödä lainkaan rinnasta. Minulle osastolla sanottiin, että ensimmäiset 6-7 päivää vauvan ruokatarve kasvaa niin, että aina päivä ikää / 10 ml, eli 1 päivän ikäisellä 10 ml, 2 päivän ikäisellä 20 ml jne. Sen jälkeen vähän tasaantuu. Eli tuo teillä menevä määrä kuulostaisi ihan siihen rytmiin sopivalta.
Hermione: on se tosiaan jännä, miten tuo imetys aiheuttaa ihmisissä äärimmäisiä tunteita. Siis itsessäkin, vaikka alunperin (ja vieläkin) suhtaudun siihen rationaalisesti niin, että onnistuu jos onnistuu, kätevyyden vuoksi olisi kiva jos onnistuisi mutta jos ei niin ei. Mutta silti, ehkä omasta luonteesta johtuen mulle tuli ainakin suorituspaineet asiasta. Vaikka mulla olikin osastolta sua positiivisemmat kokemukset: tosi kivasti kannustivat ja lohduttivat sanoen että myös korvikkeella kasvaa täysin mallikelpoisia kansalaisia. Ihanaa jalkahoitoa sulle, nauti!
(Hei, huomasin juuri että pörriäinen on tasan kuukauden Onnia nuorempi, koska meillä tulee tänään kuukausi täyteen!)
Meillä meni aamu vähän plörinäksi (sananmukaisesti!) kun testasin kestovaippailua ja mun viritys ei ihan pitänyt :) Poika kyllä myös pyöräytti megatuotokset joka laatua, joten en tiedä olisiko kertiskään pitänyt sellaista määrää. Iltapäivän ohjelmassa on sitten pyykkäystä! En aio kuitenkaan luovuttaa vaan jatkan kestovaippatestailuja. Aloitin vasta nyt, kun tuo poika on ollut niin pieni, että ajattelin ettei mikään edes NB vaippa oikein kunnolla toimisi.
Peipposkalle heilutukset, kiva kun tulet juttelemaan. Täytyypä testailla noita kanto-vaippoja. Mitä niistä käytät: AIO vai sisävaippa/kuoret-yhdistelmää?
Kari oli saanut ekan hampaansa, hyvä että syy kitinöihin selvisi! Toivottavasti teillä yöt rauhoittuvat vähitellen, aika rumbalta kuulosti tuo viime yön kokeilu!
No nyt lähden laittamaan sitä pesukonetta päälle!
Bianco +bee
Parin päivän tauon jälkeen ehdin taas kirjoitella. Taitaa tulla melkoinen romaani, mutta yritän kerrankin kommentoida teidän juttuja. Kiva kun palsta on taas vähän vilkastunut!
Sanlelle tervetulotoivotus tälle puolelle! Kuten tuonne odotuspuolelle kirjoitin, yritä malttaa levätä tarpeeksi ja parantua, vaikka tuntuukin että puuhaa riittäisi.
Peipposkalle tervetulotoivotus takaisin! Kivan nimen teidän poika on saanut. Mukava kuulla positiivisia matkustuskokemuksia, meillä on suunnitteilla tammi-helmikuun vaihteessa reissu kavereiden luo etelä-Ranskaan (saa nähdä riittävätkö finanssit).
Emka: onnittelut Karin ekasta hampaasta! Ihan uteliaisuudesta kysyn, tuntuuko se miltään imettäessä? Kirjoitin myös saunomisesta ja mietinkin, missä iässä vauvan voi ottaa mukaan mietoihin löylyihin. Milloin aloititte Karin kanssa?
Titi-uu: hienot mitat Netalla!
Buuffa: toivottavasti teidän öihin tulee vähän pituutta. Meillä oli taas lyhyempi yö, 4,5h + syöttö + 3,5h, mutta tämähän on luksusta verrattuna teidän pätkiin. Jaksuja sinne.
Heltsy: nätti nimi tytöllä! Kyselit ehkäisystä: me päädyttiin myös kondomeihin toistaiseksi, kun mulle ei mitkään hormoniehkäisyt sovi (tulen ihan sekoboltsiksi) ja toisaalta ehkäisyn tarvekin on aika vähäistä kun mies on eri aikavyöhykkeellä¿ Ja sitten kakkaamisesta: meillä kakataan edelleen päivittäin, jopa pari kertaa päivässä. Enää ei sentään joka vaipassa ole kakkaa. Väri on välillä edelleen vihreää, eli ilmaa kaiketi on tytöllä mahassa.
Bianco: tsemppiä kestovaippailuun (toivottaa Tipu, joka ei moiseen ole vaivautunut, vaikka nostaakin hattua kaikille sitä tekeville).
Hermione: kiitos huhuilusta, hyvin on viikko mennyt. Mä olen sun tavoin herkkäuninen, ja siksi ollaankin päädytty siihen, että Sienna nukkuu omassa huoneessaan. Muuten ei mun unesta tulisi yhtään mitään. Toivottavasti nautit jalkahoidosta!
Omaa napaa (ja vähän Siennankin): meillä on ollut kahtena päivänä vieraita, kivaa. Tänään oltiin sitten taas Baby Biossa, seuraava onkin vasta 3 viikon päästä kun itsenäisyyspäivä tulee siihen väliin. Sienna on löytänyt nyrkkinsä tai pikemminkin nyrkki on löytänyt Siennan suun. Tyttö joka ei huoli tuttia imee nyt sitten nyrkkiä ihan urakalla, kädet on koko ajan ihan kuolaiset ja samaten kaikki mihin ne kädet osuvat (mm. äidin paidat).
Meillä on nyt kahtena yönä peräkkäin käynyt pissaonnettomuus, eli vaippa on vuotanut. Eka kerta kävi yösyötön yhteydessä, eli kastuin sitten itsekin (syötän istuvaltaan tyttö sylissä) ja viime yönä tyttö oli jo märkä kun kävin nostamassa sitä syömään. Onneksi yölliset vaipan- ja pyjamanvaihdot eivät ole pahemmin viivästyttäneet takaisin nukkumaan menemistä.
Eipä tänne sen kummempaa kuulu, viikonloppua odottelen kun mun isä ja sen avovaimo tulevat yökylään lauantaina. Pääsen pitkästä aikaa saunaan kun he voivat vahtia Siennaa. Mies soitti pitkän puhelun eilen sieltä kaukaa ja oli ihana jutella sen kanssa rauhassa. Kovasti odottelen sitä kotiin lomalle, vajaa kolme viikkoa vielä pitää kestää.
Tipu & Sienna 2kk+
voi himpura. kari mölisi ja kitisi unissaan puolet yöstä (kai se hampu kalvaa tai sitten viereen tulee toinen) ja sitten aamu 6 herra päätti herätä ja ruveta tunniksi juttelemaan oikien kovaäänisesti. Koita siinä sitten nukkua. Anteeksi tämä näköjään jo tavaksi tullut aamuvalitus, mutta tuntuu vaan niin kurjalta kun jo pitkään näytti yöt ihan hyviltä..Herättiin vain 2-3kertaa ja nyt ei 2hvälein välttämättä riitä.. tai siis minä herään Kari ja isukki ei.
Sanlelle tervetuloa tänne puolelle! Itse en tuohon maitojuttuun osaa sanoa muutakuin että anna syödä jos kerran nälkäinen on. Kyllä se ylimääräinen sieltä ulos tulee ja oppii korjaamaan oikeaan suuntaan maidon määrää. Ainakin Karilla tulee ylimääräiset (edelleen) pukluina ulos. Eli jos syötän turhaan niin saattaa puklailla paljonkin ja sitten toisina päivinä kun saa sopivasti maitoa ja ruokaa niin pukluja ei tule ollenkaan. Eli meillä Kari syö lähes aina ainakin vähän jos tissin saa suuhunsa. Vaikka olisi juuri syönyt ison satsin kiinteääkin niin kyllä tissi aina päälle menee ja tyylillä en ole koskaan ruokaa saanutkaan ja sitten menee hetki niin tulee muutama iso puklu..
Peipposka ja Bianco on kunnostautuneet kestoilun merkeissä. :) itse kovasti suunnittelin että täytyy kyllä kokeilla, mutta johonkin se vaan on jäänyt. kai saamattomuuttami.Pakkauksen vaipan sisäosan pesin, mutta muistin koko vaipan vasta kun se oli jo liian pieni. No vielä on mahdollisuus kunnostautua.
Tipu kyseli tuntuuko karin hammas imettäessä. Ei ainakaan vielä tunnu. se on vielä niin vähän pinnalla, mutta kertoilen kyllä jos tilanne muuttuu. Saunomisesta sen verran että meille sairaalassa sanottiin tai neuvolassa että saunaan vasta sitten kun osaa itse pyytää. Ja pyh sanon minä! Itse olen ollut saunassa alle 1kk (jos en väärin muista ikää silloin oli 2vk! vaarini vei äitiltä salaa ja laittoi vielä saunan oven lukkoon :) ) ikäisenä ja kaikenlisäksi synnyin n.1kk etuajassa.. kari pääsi saunaan ekaa kertaa vauvauinnissa ja ikää oli silloin 2,5kk. Hyvin on viihtynyt ja nyt kun ammeessa oli niin oltiin ekskilauteella ja lämpöa oli saunaan mennessä reilut 50astetta. Minun mielipiteeni on että voi viedä saunaan pieniksi hetkiksi kunhan vahti ettei ole liian kuumaa ja että vauva voi hyvin ja saa nestettä(maitoa) tarpeeksi saunomisen jälkeen.
eipä tässä kai kummempia ole kerrottavana. Paitsi että joulu lähenee uhkaavasti, enää 32päivää!
Emka ja Kari
Yleensä mulle on aamu jo kello 07, mutta tänään Aku nukkui yön vähän huonosti tukkoisella nenällä, joten jatkettii unia aamusyötön jälkeen sängyssä ja herättii tosiaan sitten vasta kello 10. Nyt Aku tutkii tuossa lattialla lelujaan, joten kirjoitan nopeaan tänne.
Biancoko ne oli joka kyseli niistä kestoista? Meilläkin alussa homma oli mennä ihan pieleen, kun tehtiin niitä omia viritelmiä. Ei ne oikein pitäneet. Sitten tosiaan hokattiin laittaa vähän rahaa kiinni hommaan ja ostettiin niitä Kanto AIO-vaippoja. Aku taisi olla n. 2kk, niin hänelle meni jo se M-koko lisätarroilla. Sen koon pitäisi mennä tosi pitkään, sillä meillä on edelleen ne lisäsäätötarrat kovalla käytöllä. Nyt siis kestovaippailu on yhtä helppoa meille kuin kertisvaippailu. Ostettiin lisäksi sellaisia pieniä bambuimuja, jotka on tosi hyviä pojalle eteen lisäimuksi. Muistaakseni merkki oli !bamboo... Tai jotain... Kantsii kokeilla kestoilua jos kiinnostaa yhdellä laadukkaalla vaipalla jos haluaa kokeilla. Mut se niistä kestovaipoista! Tsemppiä Biancolle oikean vaipan löytymiseen! Emkan Karille on hampuja tulossa. Tsemppiä! Meillä on kanssa hampaita puskenut jo kuukauden alas ja ylös, ja se on tosi kurjaa pojalle. Ollaan panadolilla sitten lääkitty. Onneksi se yksi hammas ei satu kuin sen hetken, kun se tulee ikenestä läpi. Meillä ei olisi tullut öistä mitään ilman panadolia illalla ennen nukkumaan menoa.
Sanlelle tervetuloa! On se niin jännää aikaa se eka kk, kun ainakin minä olin ihan pihalla kaikesta. Imetys ei ensin onnistunut kuin makuulla ja kakkapyllyn pesu oli operaatio. Niin sitä vaan sitten oppi pikkuhiljaa toimimaan pojan kanssa! Nyt kaikki tuntuu jo menevän rutiinilla, vaikka ei sitä tässä olla oltu äitejä kuin reilu 4kk! Meillä yksi tärkeä kokemus ekan kk aikana oli käynti Helsingin Stockmannilla. Luin etukäteen netistä, että siellä on hyvän lastenhoitotilat ja imetystilakin. Mentiin sitten shoppailemaan sinne ja oli ihanaa käydä kahvilla ja katsella ja kävellä ympäri paikkaa! Sitten kun Akulla tuli nälkä, mentiin vaan sinne lastenhoitopisteeseen ja sai rauhassa syöttää. Suosittelen! Mutta nyt pitää jatkaa leikkiä pojan kanssa. Moro!
Peipposka ja Aku
Meillä oli aluksi Aku aina rintarepussa ostoksilla, se oli paljon kätevämpää kun vaunuissa tuli aina itku. Rintarepussa viihtyi paremmin. Nyt Aku on vasta alkanut viihtyä vaunuissa paremmin.
Onni on nukkunut ulkona vaunuissa kohta 2,5h ihan yksikseen. Aina aikaisemmin ollaan käyty lenkillä, nyt laitoin sen vaan kokeeksi vaunuihin ja sinne nukhati niine hyvineen =) Mahtava juttu, hyvin olen ehtinyt siivota jne tällä aikaa. Kohta se kyllä herää, itkuhälyttimestä kuuluu jo ähinää.
Sanlelle tervetuloa lämpimästi!! Mä olen Emkan kanssa samoilla linjoilla että anna vauvasi vaan syödä sen verran mitä haluaa. Tuskin se liikaa syö ja jos syö niin puklaa ne sit pois. Muistahan myös levätä vauvanhoidon lomassa!
Bianco ja Peipposka kestoilee, kiva lueskella teidän juttuja niistä kun ne itselle on ihan tuntematon käsite..
Nyt alkoi itku, palailen myöhemmin...
Piti tulla raportoimaan meidän loistavasta yöstä: Sienna nukkui klo 22-06, söi tosi reippaasti ja nukkui vielä 06.30-09! Vähänkö on pirteä olo äidillä! Päikkäreiltä se on nyt heräillyt muutamaan otteeseen lyhyen unen jälkeen ja halunnut ruokaa, mutta mitäpä tuosta. Olen saanut kuitenkin imuroitua ja muutenkin siivottua.
Peipposka: missä se lastenhoitopiste siellä Stockalla on? Onko se siinä samassa kerroksessa, missä on lasten vaatteet? Pitääpä kurkistaa ensi kerran kun ollaan lähettyvillä ja tytölle iskee nälkä. Olen kyllä ihan pokalla syöttänyt sitä kahviloissa ja kerran myös Hesessä.
Kurja ilma ulkona, taidetaan pitää kotipäivä. Vilkutukset kaikille täältä sohvan nurkasta.
Tipu & Sienna 2kk+
joten pieni hetki vielä aikaa ennen syöttämistä.
Emkalla ja Karilla oli ollut huono yö taasen, voihan itku. Saatko sä päivällä nukuttua yhtään? tsemppiä sinne hampaiden tulon kanssa.
Nyt taitaa Onni herätä ihan kunnolla.
Tipulle piti vielä jotain kommentoida mut muistankohan mä mitä..? Olit ollut puhelimessa miehes kanssa, saako udella kuinka kaukana maailmalla se oikein on? Mukavaa että sulle on vieraita tulossa niin pääset yksiksesi saunaan =) Ja hyvä juttu että viime yö on mennyt hyvin, hienot unet tytöllä ollut! Sielläkin on ollut siivouspäivä tänään,täällä myös.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!
Masentava keli ulkona, sataa ja on ihan pimeetä. En viittiny vaunulenkillekkään lähtee vaan lykkäsin Neean nukkuun vaunuissa tohon terassille.
Peipposka: Kiva että palasit palstailemaan. Nostan hattua kyllä tolle kestoilulle, mulla ei riittäis hermot siihen.
Hetsy: Mäkin otin ton minipillerireseptin, mutta en oo viä alottanu sitä kun ittee vähän mietityttää just se että ne pitäs ottaa aina samaan aikaan ja mun lahopäällä se ei kyllä onnistu. Sen lisäks vissiin sekottaa kierron pitkäks aikaa kun ne lopettaa. Ja sehän sit taas risoo kun kuumeilee kakkosta :). Tarvis varmaan aina laittaa muistutus puhelimeen. Eli toistaseks kortsuilla ollaan pärjätty.
Kakka asiaan... meillä tulee kakka 2-3 kertaa päivässä ja jos se ei jostain syystä meinaa tulla niin huuto on kova.
Sanle: Meillä sairaalassa 5pv ikäsenä veteli 50 ml ja oli ihan riittävä määrä. Kulemma 40 ml olisi ollut minimi. Mulla ei siis meinannut maitoa alkaa sektion jälkeen tulemaan ja kun Neea oli niin pieni painoinen (syntyessä 2890g ja laski 2730g:aan) eivät siksi päästäneet mua ennemmin kotiin ennen kun maitoa alkoi tulla kunnolla ja paino lähti reippaasti nousuun. Eli kyllä varmaan tuo 60-80 ml on ihan sopiva syöntimäärä.
Emka: Tsemppiä sinnekkin öiden kanssa. Meillä vaihteeksi viime yö sujui hyvin (mun mittapuun mukaan :) ). Saattin unipätkät 23-2.30 2.50.-4.00 jonka sain jatkettua tutilla kolme kertaa niin että lopulta 7.00 syötiin seuraavan kerran. ja sit viä nukkuttiin ysiin :)
Eilen käytiin Neean kanssa kaupungilla vaunuttelemassa ja shoppaamassa. Hankin jo muutaman joululahjan.Ajattelin olla kaukaa viisas ja hankkia ne jo nyt, ettei sitten tarvi tytön kanssa lähteä sillon niitä etsimään kun tulee kunnon ryysikset.
T: Buuffa ja Neea
Jos kestovaippailua haluaa kokeilla oikeen kunnolla niin vaippoja voi vuokrata alkuun.
Vuokrausliikkeitä on varmaan muitakin mutta ainakin osoitteessa www.vaippatalo.fi on vuokrausta.
Vuokraavat muuten matkarattaita ja kantoliinoja ja reppujakin.
Mulla ei oo kyllä täältä mitään omakohtasta kokemusta mutta laitan sen nyttähän jos joku on kiinnostunu.
Tultiin tyttösen kanssa toivottamaan teille kaikille oikein hyvää viikonloppua! Lupailin käydä täälläkin kuulumisia kertoilemassa - jäänyt koko palstailu vähän vähemmälle, mutta lupaan parantaa tapani! =)
Meidän tyttönen alkaa kaiketi olla paranemaan päin, koska riekkuu ja kiljuu sen minkä kerkiää.
Tipulle ja Siennalle erikoisterkut! Ihailen miten urhea olet, kun itseksesi vauva-arkea pitkät pätkät pyörität.. =)
T. iida-linnea ja tyttönen (jolla jo kaksi hammasta)
Pikaisesti vielä kuulumiset kertomaan ennen kuin uni kutsuu. Kiia on jo unten mailla, toivottavasti nukkuu yhtä hyvin kuin viime yönkin. Pitkästä aikaa nukkui nimittäin ensimmäisen välin neljä tuntia ja loputkin lähemmäksi kolme.
Meillä oli eilen neuvolalääkäri. Tyttö oli ensin hieman äksy kun herätettiin kesken unien mutta pian jo hymyili ja jutteli sekä äidille että lääkäritädille. Painoa oli tullut taas hienosti, ei ihan viittä kiloa saatu puhki niinkuin veikkasin, mutta 4895g ja 55,5cm kuitenkin.
Puolenyön aikaan sitten sai tyttö lopultakin ähelllettyä kakan, oli aika lystikästä katseltavaa kun sylissä ähelsi pää punaisena ja koko pienen kroppansa voimalla. Äiti oli vaan hieman hätäinen kun heti lähti innoissaan pyllypesuun, meinasi käydä kalpaten kun ei ihan kaikki tavara ollutkaan vielä vaipassa vaan juuri ehdimme lavuaarin päälle jonne sitten loput väänsi. Hirveä määrä tuota kakkaa kyllä kerralla tulee kun tuollaisen viikon tauon sitä panttaa!
Oli varmaan tuolla kakkaamisellakin osuutensa asiaan kun yö meni todella hyvin, vaikka ei meillä niissä ole mitään ongelmia ollutkaan. Meillä ei nimittäin olla kertaakaan öisin valvottu tai itketty. Kiia herää syömään ja syönnin ja sylittelyn jälkeen jatkaa uniaan omassa sängyssä. Ja hienosti meni tämäkin päivä, oltiin kaupungilla kahdestaan melkein neljä tuntia. Kiertelin kauppoja ja kirppiksen käyden välillä kahvilla, Kiia nukkuin koko ajan. Yksi imetys ja vaipanvaihtoetappi oli stokalla.
Siitä piti vielä kirjoittaa kuinka Kiia on ihan tämän viimisen viikon sisään lisännyt entisestään hymyään ja vuorovaikutustaan. Ihanaa kun hän yrittää jo kovasti jutella omalla tavallaan, ei nyt vielä voi varmaan jokelteluksi sanoa mutta kuitenkin. Ja sängyn yläpuolella oleva mobilesoittorasia kiinnostaa myös erityisen paljon (se muuten vapauttaa kädet mukavasti aamuhommiin hetkeksi aikaa).
Iida-Linnean tyttönen on paranemassa, hienoa!
Buuffa ja Neea oli kanssa käyneet shoppailemassa. Mäkin oon jo jotain lahjoja ostanut, kerrankin ajoissa.
Tipun Sienna se vetelee jo hienoja unimääriä yössä! Voi mä ootan tota kanssa pian alkavaks.
Hermione oli siivoillut. Mä en jaksanut kun imuroida ja pikkasen järjestellä paikkoja vaikka aihetta ois ollut enempääkin. Jos sitten ensi viikolla.
Ja juu, kyllä on helpottavaa kun juhlat on ohi. Vaikka saimmekin paljon apuja niiden järjestämiseen niin on siinä kuitenkin oma stressinsä.
Peipposka ja Bianco: täällä kanssa yksi kestoilija! Meillä tosin öisin käytetään kerttiksiä, ainakin vielä, katsotaan jos löytyisi joku tosi hyvä pitemmän vaihtovälin salliva vaippa niin vois alkaa ihan täyskestoilijaksi. Tänään ostin kirppikseltä myös yhden hyväkuntoisen villapöksyn, muut mallit onkin jo kokeiltu ja nyt teki mieli tuokin vielä testata. Moni ainakin kehuu että villikset olis hyvät, katsotaan nyt miten meillä sopii. Oletteko kokeilleet? Niin ja jos on vinkkejä hyvästä yövaipasta niin antaa tulla!
Emka: meidän neidillä on samanlainen tyyli ruokailla kuin Karilla. Just sellanen kuin ei olisi ruokaa ennen saanut. Ja eipä se ruokailu sillä tyylillä kauaa kestäkään, 6-12min tavallisesti, joskus voi mennä lähemmäksi 20min. Mites teillä? Niin ja onnittelut Karin ensimmäisestä hampaasta.
Sanlelle onnittelut pojasta ja tervetuloa joukkoon! Toivottavasti Eikan vatsavaivat ovat jo helpottamaan päin ja omakin vointi hyvä.
Huoh, siitäpä tais tulla taas romaani, mutta vielä silti kaikille heilutukset ja hyvät viikonloput! Meillä on tänäkin viikonloppuna sukulaiskierrosta ja kahvittelua luvassa joten menee alkuviikkoon varmaan seuraava palstailu.
heltsy ja kiia
Ulkona on aivan ihanan näköistä ja ihana sää! Tästä minä talvessa tykkään. Alle 10astetta pakkasta ja aurinko paistaa. Lunta on maassa edes vähäsen. Kaikki näyttää niin kauniilta. Jotenkin tuo ilma ja näkymä ikkunasta aamulla piristi minua kummasti.
Tosin saatan olla muutenkin paljon virkeämpi sillä nukuin osan yöstä sohvalla ja isäntä touhusi pojan kanssa. Syöttämässä kävin 2.30 ja 5.30 jolloin jäin sitten poikien kanssa makkariin. Kari oli taas yöllä touhunnut.. Tuntuu siltä että pitää keksiä ukkelille sänky missä ei ole pinnoja ollenkaan.. Isäntä heräsi yöllä siihen että Kari itki kunnolla (on todella harvonaista että se itkee ollenkaan). Pikkuinen oli saanut jollain ihmekonstilla jalkansa pinnasuojan päälle ja pinnojen väliin.. ei ymmärrä miten se on sen tehnyt. Eli levottomat yöt näköjään jatkuu edelleen. Mutta äiti on paremmin levännyt ja jaksaa taas valvoa vähän.
Eilen tuli postissa liberolta kirje ja lappunen millä saatiin hakea se liberokerholaisten puolivuotis paketti. Onhan kaikki pikku-enskat liittäneet itsensä liberokerhoon? Vaikka ei niitten vaippoja muuten paljoa käyttäisi/keräisi niitten keräily merkkejä kannattaa silti liittyä, siis jos kaipaa pieniä lahjoja. :) yllätyin positiivisesti tästä paketista mikä tänään haettiin. Sisälsi 7kpl up&go vaippoja, paketin libressejä, vauvalle sukat, pienen pallon ja pehmo kirjan.
peipposka oli kehunut stockan lastenhoitopistettä. Itse ideaparkin hoitopisteen kokeilleena voin myös suositella lämpimästi! Ainoa miinus oli vaipparoskis joka minun (tarkkaan) nenääni tuoksahti hieman. Tosin olimme liikkeellä illalla joskus 18 pintaan.
hermione kyseli saanko nukuttua päivisin.. voin sanoa että saisin kyllä nukutta jos vaan viitsisin ja saisin aikaiseksi mennä päikkäreille. tuntuu vaan että ei päikkäreille ehdi kun on niin paljon touhuamista aina kun kari nukkuu tai sitten lepäilen kirjaa lukien. joskus kun Kari oli pienempi nukuin myös päivällä pätkiä, mutta jos nukun iltapäivän jälkeen en meinaa sitten saada unta ollenkaan illalla. Joten päikkärit jää yleensä ottamatta. Mutta menenkin sitten illalla 21(-22 välissä) nukkumaan.
heltyn Kiia syö samalla lailla kun Kari.. samaan tyyliin meillä on menty tuon ruokailun keston kanssa eli jos ylittää 15min niin ollaan syöty todella kauan ja yleensä molemmat rinnat. Eli siis Kari syö yleensä vain toisen rinnan. harvoin suostuu syömään molempia kunnolla ja tämä on ollut tyyli sairaalasta asti. Joskus tekee sitä että aloittaa siitä rinnasta kiltisti minkä tarjoan,mutta alkaa muutaman imaisun jälkeen pelleillä tissillä (=puljata tissiä suusta ulos ja sisään) ja kiskoo toisen tissin liiviä kokajan käsillään. ja sitten kun vaihdetaan tissiä niin syö toisen ihan nätisti. tiedä sitten mikä juttu se on että tuleeko toisesta mansikan makuista ja toisesta suklaan makuista maitoa.. ;)
Emka ja Kari
Onpas taas masentava ilma ulkona...
Kiitos Iida-Linnea kauniista sanoista. Enpä nyt siitä urheudesta tiedä, kyllä välillä on hermo aika kireällä. Täytyy sanoa, että arvostus ihan oikeita yksinhuoltajia kohtaan on noussut ihan uusiin lukemiin, en tajua miten tätä jaksaisi " loputtomiin" . Mullahan on kuitenkin aina tiedossa päivämäärä, jolloin mies tulee seuraavan kerran kotiin lomalle, ja kaiken kaikkiaan tätä kestää kuintenkin vain se vuosi.
Hermione: en viitsi kertoa tarkemmin, missä mies on töissä ja mitä tekee, hän itse pyysi ettei työjutuista puhuttaisi näin julkisessa foorumissa. Viereisellä aikavyöhykkeellä vaikuttaa ja sellaisessa paikassa, etten noin vain voi mennä sinne vauvan kanssa lomailemaan. Arvaatkot ken haluaa mistä on kyse.
Mun isä oli täällä avovaimonsa kanssa la-su, ja oli kyllä ihanaa kun ne jaksoi viihdyttää ja kanniskella Siennaa. Tyttö vastustaa nukkumaan menoa (myös päikkäreitä) vielä entistäkin enemmän, joten melkoiset itkut meillä on aina kun väsy iskee. Äitipuoli sai sen pariin otteeseen aika hyvin nukutettua, todettiin että välillä vieraassa sylissä olo tekee näköjään tytölle hyvää. Yöunet olikin sitten hyvät, Sienna nukkui 8 tuntia putkeen. Itse nukuin harmittavan huonosti, heräilin melkein tunnin välein, en tiedä miksi. Ei silti kauheasti väsytä.
Otettiin tänään tonttukuva Siennasta ja tilasin siitä joulukortit. Ei saatu tyttöä hymyilemään, joten meillä on tänä jouluna totinen tonttu...
Mukavaa sunnuntain jatkoa enska-kamuille!
Tipu & Sienna 10vkoa
jokohan minäkin saisin siirrettyä itseni tänne tuolta odotus-puolelta. Eli meille syntyi esikoispoika 14.11 rv 40+1 painoa 3320g ja pituutta 50cm. Synnytys oli toisaalta helppo, vaikka ponnistusvaihe sattuikin ihan älyttömästi. Se oli kuitenkin nopeasti ohi, eli kesti vain 12min. Poika tuli kuitenkin kierteellä ja nyrkki naamalla niin äiti " hieman" repesi ja lääkäri kursi synnytyksen jälkeen pari tuntia paikkoja kasaan. Haava on alkanut parantua kohtalaisesti. Hieman kipuilee ja kiristelee jos koko päivän on jalkeilla mut yritetään pärjätä levolla ja lääkärin määräämillä särkylääkkeillä.
Tuo lepäily on ollut hieman vaikeaa päivisin, kun pojalla on vatsavaivoja ollut. Saa kannella ympäriinsä että rauhottuu ja sen tuntee sitten haavassa. Nyt oon lypsänyt ja tarjonnut maidon pullosta niin ilmavaivat hellittäneet.
Paljonko teillä vauvat joi maitoa kerralla vastasyntyneenä? MEeijän poika vois vetää varmaan 60-80ml, tuntuu vaan niin älyttömän isolta tuonikäiselle, mut ei toista halua nälän takiakaan huudattaa...
Nyt pitää mennä mutta tuun jatkamaan joku toinen kerta.
Sanle ja " Eikka" 1vko 1vrk