Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikku-Enskat vk 47

19.11.2007 |

Eikö kukaan tosiaankaan ollut vielä uutta pinoa aloittanut tälle viikolle?

Ollaampas me kovin hiljaisia..

tässä viime viikkoiset pulinat http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11705808&p=2&tmo…

hirveästi ei ole kertomista. asuntoja käytiin eilen katsastamassa ja yksi varteenotettava täysin pintäremontoitava tapaus tuli vastaan. tänään katsomaan yhtä taloa.

Kari nukkui viime ön todella huonosti. Olisiko ollut maissivellin syytä jota ensimmäistä kertaa illa söi ja söli kaiken lisäksi 1dl verran ja päälle vielä vähän tissiä. saa nähdä. tänään kokeillaan maissivelliä uudelleen ja jos yö on yhtä hulinaa niin sitten saa maissivelli vielä jäädä. ennemmin herään syöttämään 2-3kertaa kuin annan velliä ja sitten saa silitellä ja hieroa massua ja hyssytellä koko yön.

Paremmalla ajalla varmaan huomenna taas lisää. heti hieronnan jälkeen. :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=red]Netta on unilla vaunuissa niin ehdin pikaisesti piipahtamaan. Ollaan Netan kanssa molemmat kipeitä, kamala yskä molemmilla mutta ei kuumetta. Minussa sama röhä jo kolmatta viikkoa... Tylsää. Sitten kun ei viitsi edes lähteä kyläilemään mihinkään kun en halua tahallaan tätä tautia tartuttaa keneenkään. Ollaan siis oltu pari viikkoa lähes täysin tupajumeja... Mökkihöperöksi tässä kohta tulee! Netta kyllä on virkeä ja leikkii yms, mutta tuntuu että se yskii keuhkot pihalle. Käytiin tänään lääkärissäkin mutta sekin oli yhtä tyhjän kanssa kun on viruksen aiheuttama tauti niin ei voi lääkitä mitenkään. Eikun vaan jatketaan höyryhengityksellä ja keittosuolatipoilla niin kuin tähänkin asti.

Emka oli vienyt kirpparille vauvanvaatteita. Emkalle ja muillekin vinkiksi että vauvan vaatteet menee hyvin kaupaksi nettihuutokaupoissa, esim. huuto.netissä jos vaan viitsii ottaa vaateista kuvat. Toisaalta sama vaiva hinnoitella vaatteet ja viedä kirpparille tai valokuvata ne ja laittaa nettiin myyntiin, mutta itse koen kuitenkin nettiin myyntiin laittamisen helpommaksi kun sen voi tehdä kotoa käsin eikä tarvitse vauvaa lähteä raahaamaan kirpparille mukaan tai etsimään hoitajaa siksi aikaa. Ja mikä parasta, myyntitila netissä on ilmaista ja jos vaate ei heti mene kaupaksi niin sen voi laittaa uudestaan myyntiin! Varsinkin merkkivaatteet tekevät kauppansa ja muutenkin hyväkuntoiset vaatteet.

Iida-linnea oli tytön syntymää mietiskellyt ja karkaa isojen puolelle!  Niin se aika vaan rientää. Minäkin muistelin haikeana niitä ensi hetkiä Netan synnyttyä yhtenä iltana imettäessä. Meillä on kans pomppukeinu jo katossa roikkumassa, mutta otin siitä sen pomppuvieterin pois niin Netta nyt on vaan silloin tällöin keinunut siinä edes takaisin, kun ei saa vielä pomppia. Tykkää kyllä keinumisesta paljon, minulla on riipputuoli imetystä varten ollut alusta asti niin siinä tykkää illalla Nettakin sylissä katsoa televisiota. Tai toisin sanoen Salkkarit joka ilta, en minä mitään muuta televisiosta oikeastaan seuraakaan, paitsi sunnuntaisin Talentia.

Buuffa: Meillä ainakin Netalla alkaa kohta ottamaan jalat autossa penkin selkänojaa vasten kaukalossa istuessa, että meillä on varmasti hyvinkin pian turvaistuimen vaihto edessä. Ja neiti vasta 4kk! Me käydään jouluna varmaan aamulla Netan isomummon luona syömässä ja sitten mennään miehen vanhempien luo ja ilta ollaan kotona. Mennään sitten joulupäivänä vasta minun vanhempien luo kun he viettävät joulua siskopuoleni mummolassa. Me ei päästy vauvauintiin Netan kanssa ollenkaan, pienten ryhmä oli täynnä! 

Tipun vauvelilla oli vihreää kakkaa ollut. Minä en edes tullut ajatelleeksi että kakan värillä voisi olla jotain merkitystä kun Netallakin kyllä ihan pienenä oli välillä vihreää ja välillä keltaista se kakka. Onhan se voinut olla yhteydessä mahavaivoihin, Netallahan oli koliikki joka kolmen kuukauden nurkilla loppui sitten kuin taika iskusta! Hyvä niin, nyt tyttö on yhtä hymyä!

Hermione: se, että vauva imee hetken ja huutaa, imee taas hurjana ja laskee irti tissistä ja imee kohta taas jne. voi olla merkki siitä että maito tulee joko liian kovasti suihkuamalla tai sitten maitoa ei tule vauvan mielestä tarpeeksi. Mutta luulempa että sinun kohdalla voisi olla kyse siitä että maitoa tulee liian nopeasti. Siihen auttaa kun lypsää hieman pois ennen imetystä tai koittaa tarjota toista tissiä. Meillä nimittäin oli Netan kanssa sama homma ja se johtui juuri mainitsemistani syistä!

Onnea Biancolle pojasta! Ja jaksuja vauva-arkeen, niin ne tunteea synnytyksen jälkeen aikansa myllertää, se kuuluu asiaan! Netta oli pienempänä sellainen että olisi miellellään nautiskellut tissillä tuntisotalla! Iltasyötöllä menikin aina kaksi tuntia ja kysyi välillä äidin hermoja istua niin kauan paikallaan! Eiköhän kaikki vauvat ole yksilöitä tuon syönnin suhteen...

Ohhoh tulipas paljon asiaa....

No mutta lähden tästä koiran kanssa ulos peuhaamaan. Siellä onkin sopivasti nuoskalunta niin saan koiralle lumipalloja tehtyä ja voisimpa kyhätä jonkun lumilyhdynkin.

T:Titi ja Netta pian 4kk

Vierailija
2/35 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin vaunuttelemassa ja Onni nukahti vielä uudestaan syötyään välillä mahan täyteen. Alkaa olla vähän märkää ulkona kun taas meni plussan puolelle keli.

Emka, toivottavasti masuvaivat ei johtuneet maissivellistä. Olishan se mukava jos tossa 4kuukauden iässä vois alkaa vähentämään yösyöntejä. Ainakin mä toivoisin että sais itsekin pitemmät yöunet jossain vaiheessa. Mun sisko oli alkanut antaa just tota maissivelliä 4kk iässä ja niillä oli yöunet pidentyneet kerralla. Nautinnollista hierontatuokiota huomiselle, mulla on torstaina jalkahoitoon aika. Ootan sitä innolla, varmaan nukahdan sinne kun viimeaikoina on tullut vähän tota univelkaa =)

Mukava kuulla sinustakin Titi, ikävä kuulla että olette olleet kipeitä. Paranemisia sinne paljon! Musta tuntuu että ne Onnin tissillä riehumiset johtu siitä ettei maitoa tullut hänen mielestä tarpeeksi. Se kun oli tosiaan ollut tissillä melkein koko illan+iltapäivän ja tissit oli aika luttanan tuntuiset. No, kunhan ei kovin usein tapahtuis tollaisia.

Vai että koliikkia siellä oli ekat kuukaudet, mitenkäs sä itse jaksoit?

Hyvä kuitenkin että on jo takanapäin.

Pitäis lähteä kaupoille kunhan mies kotiutuu töistä.

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

hermione ja Onni 8vko+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitokset kaikille tervetulotoivotuksista ja rohkaisevista sanoista imetyksen suhteen! Nukuin juuri ihanat päiväunet ja poika vielä vetelee sikeitä, joten nyt on hyvää aikaa surffailla netissä! Muutenkin on tosi hyvä fiilis: ne syöttöjen pidentyneet kestot todella ilmeisesti tarkoittaa sitä, että poika jaksaa syödä paremmin ja saa sitten enemmän maitoa, sillä viime yönä mentiin koko yö pelkästään imetyksellä, en siis antanut lainkaan maitoa pullosta, ja silti pörris nukkui ihan normaaleita 3-4 tunnin pätkiä eikä ole nyt päivälläkään ollut normaalia nälkäisempi. Myös vaippa on ollut tosi painava joka kerta kun olen sen vaihtanut, eli pissaa vaikuttaisi tulevan. Vaikuttaisi siis lupaavalta: ehkä meilläkin päästään pikkuhiljaa pullotankkauksista eroon! Oli ihanaa, kun ei yöllä tarvinnut nousta sängystä muutakuin vaipan vaihdolle ja sitten pääsi taas heti vällyjen väliin takaisin imettämään.

Buuffan mainitsemaa hymyä odotan tosiaan kovasti, nyt on nähty vaan väläyksiä kun hymyilee omalle hyvälle ololleen ruokailun lomassa tai jälkeen.

Oltiin eilen ihmisten ilmoillakin, oltiin ystävien lapsen kummeina ja reissattiin parin sadan kilometrin päähän sitä varten. Oli kiva nähdä ihmisiä muuallakin kuin täällä kotona ja huomata, että tuo liikkuminen onnistuu noin mainiosti. Omat ristiäiset on tarkoitus pitää vielä ennen joulua.

Titi-uu mainosti huuto.nettiä. Mä olen kanssa ostanut ja myynyt siellä kaikenlaista, ja se on kyllä toiminut tosi hyvin. Riskinähän on huijarit, mutta itse en ole sellaisiin törmännyt. Ilmeisesti tuo palautesysteemi tuntuisi karsivan aika paljon sellaista toimintaa pois.

Emka oli menossa huomenna hierojalle, ihanaa. Mä olen kanssa suunnitellut sellaisen varaamista, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi. Tuntuu että selkä ja niskat ovat tosi jumissa, vaikka mielestäni imetän ihan hyvässä asennossa, enkä pidä vauvan kanniskeluakaan mitenkään erityisen raskaana. Kai sitä kuitenkin jännittää jotain eri lihaksia kuin normaalisti ja sitten saa paikat jumiin.

Tipulle ja Hermionelle onnittelut suihkusitterikokeiluista! Kuulostaa hyvältä systeemiltä, täytyy jossain kohtaa kokeilla. Meillä on vaan niin pieni kylppäri, että en tiedä miten onnistuu vai kastutaanko kaikki! Tuosta sitteristä pitikin muuten kysyä. Meillä on sellainen BabyBjörnin 1-2-3-sitteri, jonka kai pitäisi sopia ihan vastasyntyneillekin, mutta tuo makaavinkin asento näyttää jotenkin tosi pystyltä ja tuntuu hurjalta laittaa noin pientä siihen?

Nyt vaikuttaisi olevan ulkona liikettä, joten menen vielä haukkaamaan itse jotain ennen seuraavaa syöttörupeamaa. Mukavaa viikon alkua!

Bianco ja pörris, tänään 4 vkoa

Vierailija
4/35 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emka on asunnonetsinnässä, toivottavasti sopiva löytyy! Voi kun itsekin pääsisi hierojalle, alkaa olla hartiat aika lukossa kun olen niin paljon kanniskellut Siennaa¿ Asento on kaikkea muuta kuin ergonominen.

Titi: kiva kuulla sustakin! Harmi, että olette kipeinä. Pikaista paranemista!

Bianco: hyvä juttu, että imetys sujuu paremmin. Tuohon sitteriasiaan en oikein osaa kommentoida, kun me päästiin käyttämään sitteriä vasta 8 viikon iässä kun lonkkalasta poistettiin. Meillä on Emman sitteri jota pidän niin makuuasennossa kuin mahdollista, mutta on sekin aika pysty. Kai se on pääasia, että vauvan paino jakautuu tasaisesti pepun ja selän kesken, tai siis ettei ole pelkästään pepun varassa. Eikä siinä nyt mitenkään koko päivää istuskella, käytän sitä ainoastaan silloin, kun pitää saada jotain tehtyä ja jos Sienna ei viihdy puuhiksessa. Mielummin pidän sitä puuhiksessa, kun siinä se pääsee treenaamaan motoriikkaa.

Aika tylsä päivä, vähän käytiin kaupungilla kävelemässä mutta muuten ollaan vaan möllötelty kotona. Viime yö oli ihan kummallinen, Sienna nukahti jo klo 21 ja heräsi syömään klo 1.30, 5 ja 7. En muista, että se olisi edes ihan pienenä herännyt kolmea kertaa¿ Tosin se viiden syöttö kesti noin 10 minuuttia ja tyttö simahti välittömästi, ei varmaan olisi edes tarvinnut ruokaa, olisi saattanut nukahtaa takaisin silittelyllä. En vaan tiedä mikä sen herätti. Äsken se pääsi vahingossa yliväsyneeseen tilaan ja huusi melkein puoli tuntia niin lujaa, että ei mitään määrää. Parka, nukahti sitten omaan huutoonsa. En siis saanut sitä rauhoittumaan missään asennossa tai millään keinolla (vaihdoin vaipan, yritin syöttää yms.). Sitä tuntee itsensä aina niin avuttomaksi kun toinen vaan huutaa. No, onneksi siitä ei ole sille mitään vahinkoa, mutta pahalta silti tuntuu.

Taidankin nauttia hiljaisuudesta ja laittaa hetkeksi silmät kiinni. Kahtena seuraavana iltana meillä onkin kavereita kylässä.

Tipu & Sienna 2kk+

Vierailija
5/35 |
19.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikaisesti tosin ehdin tänne kirjoitella. Poika nukkuu ulkona, sinappi on jäähtymässä ja ruoka uunissa. mitä sen " tärkeämpää" olisi kuin lukea kuulumisianne... :)

tänään ajattlin sittenkin kokeilla maissuvellin sijasta mannavelliä, oma äitini suositteli sitä ja ajattelin vähän tuota mummoa kuunnella. tuntuu että tuossa pojassa on meinaan ruoka juttujen suhteen paljon minua.

Tuosta titin nettihuutokauppa jutusta että äitiysvaatteitani osan siellä myin ja sain jopa kuvattua osan Karin vaatteista, mutta jotenkin niitä olo kertynyt 2!! pahvilaatikollista jo ja en vaan saanut aikaiseksi niitä sinne kirjoitella ja kuvausten kirjoittaminen oli jotenkin työlästä. Tällä kertaa sain kaverin ja äitini kirpparipöydälle kaveriksi joten saan pidettyä omia tavaroitani 2vk yhden viikon hinnalla (täälläpäin 28¿). Ihan kivasti oli mennyt jo kun ma-pe aikana oli minulle tullut voittoa yli 40¿ (eli myyntiä oli 54¿:n edestä).

kari on onneksi jo niin kokenut kirpparilla kävijä että oli koko 2h ihan nätisti kaukalossa (oli läpöpussi käytössä ja se auki) leikki helistimellä ja nauratti vanhoja naisia mölinällään. :)

tuosta vauvan rinnalla rimpuilusta. Meillä Kari ei vieläkään suostu syömään rintaa muutakuin makuu asennossa. Jos istuen koitan syöttää herra imaisee ja päästää tissin suusta ja rimpuilee, kitisee jne. Ja maito suihkuaa. Itselläni maito kai tulee maltillisemmin eli ei suihkua kun olen kyljelläni. Kyllä poika suostuu välillä istuen syömään jos on tosi nälkäinen kuten uinnin jälkeen,mutta harvemmin olen julkisilla paikoilla imettänyt tämän takia kun poika sitten hermostuu kokonaan. hyvin ollaan pärjätty pitkätkin kauppareissut jos vaan ollaan sitten päästy ihan rauhassa syömään johonkin. mutta kotona/mummolassa on kunnon esitys herralla päällä. eikä ole sitten kivaa kun maitoa on joka paikassa. no nyt voidaan jo hyvin ottaa jotain kiinteää ruokaa mukaan jos lähdetään ostoksille niin ei tarvitse miettiä imettämispaikkaa. Tosin silloin on hyvä olla liivinsuojia mukana. Minulla siis edellee tulee maitoa ihan kiusaksi asti välillä.. :( ei voi olla ilman liivinsuojia edes yöllä.

tuosta hierontaan menosta sen verran että suosittelen kaikille! ja jos hml:n lähellä olijat kaipaavat hierontaa voidaan asiasta keskustella. Olen siis ammatiltani urheiluhieroja. Ja tämä huominen hieronta liittyy ihan töihin. Menen tarkkailemaan yhden hierojaopiskelijan työtä. Hän on 4vk:n harjoittelussa saman omistajan kuntosalilla jonka toisen salin tiloissa työskentelen. Ja lupasin osallistua harjoittelijan tarkkailuun. Joudun käymään katsomaan pari kertaa viikossa hänen hierontaansa ja pääsen myös kertaa hierottavaksi. Kari on ollut mukana tarkkailemassa ja hyvin on poika kuntosalill näyttänyt viihtyvän. :)

mutta nyt pesemään perunoita.

emka ja kari, 5kk ja 10pv

Vierailija
6/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä enskapinossa on hiljaista. Laiskottaa itselläkin mitään kirjoitella kun ei muutkaan kirjoittele. Menee into koko palstailusta.

Bianco, hyvä juttu että imetys alkaa sujumaan ja pääset eroon pullottelusta =) Tsemppiä jatkossakin!

Viime yönä herättiin 1-2h välein, kylläpä nyt väsyttää. Taidan pysyä peiton alla tämän päivän.

Tipulle ja Emkalle vilkutukset!

Vierailija
7/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun Kari on päikkäreillä tai siis juuri pistin pihalle on hetki aikaa lukea mitä on kirjoitettu. tuntuu että tekemistä on aivan liikaaa ja mistään ei saa otetta. kaikki hommat tuntuu jäävän puolitiehen tai en saa edes aloitetuksi ja jouluunkin on enää 35päivää!! Olin suunnitellut kutovani kavereitten vauvoille/taaperoille villaukkia joululahjaksi, mutta nyt näyttää siltä että en saakkaan mitään aikaiseksi. yhtä sukkaa olen kutonut jo n2cm.. ei hyvältä näytä..

Toivottavasti Titi olette parantuneet. ei varmasti ole kivaa kun on itse kipeänä ja pikkuinenkin köhii.

Hierojalla on siis käyty. Kari malttoi olla osan ajasta ihan nätisti, mutta 45min oli liikaa pikkuiselle istua kaukalossa kun kukaan ei kokajan huomannut sitä.. Herra on siis mielettömän huomionkipeä välillä. eli jos istuu sylissä ja se jonka sylissä istuu keskittyykin johonkin muuhun liian pitkäksi aikaa niin herra kyllä huomauttaa hyvin herkästi.

Eilen käytiin sitten illalla koko perheen voimin saunassa. Karille otin lauteille mukaan ammeen jossa polskutteli erittäin tyytyväisenä. kun välillä otti pois hetkeksi kun omat kädet väsyin oli ilmeet sen mukaiset että tahtoo takaisin ja heti. Vettä oli ammeessa kylvyttelyn/saunomisen jälkeen alle puolet. Huomaa kyllä että ukkeli on tottunut polskuttamaan " vähän" isommassa altaassa. Välillä tuntuu että olisi kiva käydä uimassa useamminkin, mutta meidän uimahallissa on vauvauinnit lauantaisin aamusta ja itse käydään yhdessä palvelutaloissa perjantai iltaisin. Jos olisivat muutaman päivän välillä me varmaan käytäisiin omatoimisesti uimassa sitten halilla toisen kerran viikossa vauvauiniten jälkeen kun alllas olisi lämmitetty. Vielä ei oikein viitsi edes harkita menevänsä ei lämmitettyyn altaaseen.

Mitäköhän sitten.. niin tosiaan tänään jätin Karin hetkeksi (maks.5min) yksin puuhikseen ja kun tulin takaisin oli herra saanut revittyä kaikki 3lelua renksuistaan irti ja jollain konstilla oli pakittanut itsensä pois puuhiksen päältä niin että pää oli enää puuhiksella. Peppu, selkä ja jalat oli jo lattialla. Tyytyväisenä siinä naureskeli. Saa nähdä koska tuo keksii että massullaan pääsee nopeampaa kulkemaan. Ihan vielä ei ryömitä eikä kontata mutta jalat menee pepun alle ja peppu nousee, ylä kroppakin nousee mutta ei vielä samaan aikaan pepun kanssa. Jalat sätkyttää mielettömästi. Jos pääsisi eteenpäin sitä vauhtia mitä jalat touhuaa niin pulassa oltaisiin. Täyty varmaan kehitttää valjaat ja kattoon joku naru (niinkuin koirat on pihalla hihnassa joillain) niin ei poika pääse takan kimppuun tai syömään puunpalasia.

Niin tosiaan taloja käytiin katselemassa ja muutama mukava löytyikin. mutta täytyy tässä vielä miettiä ja myydä tämä oma pois alta ennenkuin ostaa toista. Kiire tosin meinaa tulla koska isäntä löysin tälläisen http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/8258719# ja päätti että haluaa tuon. Ei kovin pieneltä koiralat näytä.. joten pihaa pitää olla ja sisälläkin tilaa touhuta.

eipä tässä kai kummempia. kari näyttää nukahtaneen samantien vaunuihin. ei ihme että nukuttaa kun touhusi unissaa viime yönä taas paljon. nukkui kaiken lisäksi meidän vieressä niin se potki massuun meikäläistä ja tunki päätään kainaloon ja tissiin kiinni. mutta nukkui muuten kyllä hiljempaa kuin omassa sängyssään viimeöinä. Nyt ei itkustanut ollenkaan vähän vaan ähisi. rupesin epäileen että onkohan meidän makkarissa liian kylmä (n20astetta)kun kerran vieressä nukkuu iahn hyvin mutta omassa sängyssään heräilee enemmän. täytyy kokeilla laittaa herralle paksumpaa peitto ja jos se ei auta niin sitten saa pinnasuoja lähteä. sillä sen laiton jälkeen on mun mielestä Kari alkanut nukkumaan paljon levottomammin. tiedä sitten johtuuko siitä että ei nää meitä enää sängystään vai siitä että samoihin aikoihin on ilmat viilentyneet.

no mutta nyt menen syömään aamiaista. Taas jäi syöminen vaikka on herätty jo 8.30. jotenkin sitä vaan on jäänyt koneelle ihmettelemään.

Vierailija
8/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huijasin äsken, jouluun on enää 34päivää!!!

Vierailija
9/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin hehkuttamaan: jo kolmas yö menty ilman pulloruokintaa! Aivan luksusta, kun viime yönä menin puoli 11 nukkumaan ja seuraavan kerran nousin sängystä puoli 8. Siinä välillä vaan pari kertaa nostin pojan omasta kopastaan viereen syömään, mihin sitten aina nukahtikin. Mies nousi hoitamaan vaipanvaihdotkin, kun on tänään kotona.

Aamulla kävin hammaslääkärissä, ei laisinkaan reikiä vaikka edellisestä käynnistä oli vierähtänyt 5 vuotta! Mies hoiteli poikaa sen aikaa, oli muuten toinen kerta pojan syntymän jälkeen kun olin yksin missään liikenteessä. Kavereitakin olen nähnyt vain niin, että ne ovat käyneet täällä meillä turisemassa, tai sitten vauva on ollut aina mukana. Tuntui kyllä niin mukavalta, että taidan aktivoitua tuolla saralla. Jos vaikka sen hierojan varaisi! Varsinkin kun mies pärjää hienosti pojan kanssa kahdestaan - välillä minua paljon paremmin kun on luonteeltaan vähän minua pitkäpinnaisempi :) Eilen illalla esimerkiksi poika valvoi yhteen menoon 6 tuntia, ja mies kärsivällisesti sen kanssa seurusteli sitten viimeiset pari tuntia kun mulla alkoi vähän jo hermo mennä kun mikään ei kelvannut ja jotain oli kuitenkin vialla. Taisi masu vaivata, koska oli juuri ennen nukahtamistaan kuulemma röyhtäissyt pari kertaa oikein mehevästi.

Emka: luin tuolta lokakuisten pinosta, että joku on laittanut vauvan sänkyyn kuumavesipullon, kauratyynyt tms. lämmikkeen ennen vaavin siirtämistä sinne nukkumaan, mikä auttoi tuohon omaan sänkyyn nukahtamiseen. Ajattelin että illalla sitä voisi kokeilla. Ja ihana tuo miehesi bongaama karvakorva, onko teillä koiria ennestään?

Heilutukset myös hermionelle, pidetäänpä pinoa pystyssä niin varmasti muutkin aktivoituvat! Koetahan huilata, rankkaa tuo parin tunnin pätkänukkuminen!

Eipä sen kummempia, kopasta kuuluu ähinää joten taitaa olla ruoka-aika. Itse ollaan menossa Ikeaan shoppaamaan ja lounaalle, kunhan saadaan perillinen ruokittua!

Bianco ja pörris (päivää vaille 1 kk)

Vierailija
10/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen käytiin neuvolassa ja Netan uudet mitat on 64cm ja 6578g ja pipo 41,8cm. Neiti on jo lähes kaksinketraistanut syntymäpainonsa! Kehitys vastaa ikää.

Hermione: Joo sori en jotenkin lukenut kirjoittamaasi ajatuksen kanssa ja näköjään vielä vähemmän ajatuksen kanssa vastasin! Eli siis just piti sanoa niin päin että maitoa on varmasti Onnin mielestä tullut liian vähän ja siksi raivonnut tissillä... XD Olihan se Netan koliikki aika rankkaa aikaa. Välillä itkin tytön kanssa kilpaa kun tyttö vaan huusi ja mikään ei auttanut. Kyllä jossain vaiheessa tuntui toivo loppuvan mutta niin vaan siitäkin selvittiin. Eihän se auttanut kuin sylissä pitää iltakaudet.

Bianco: Joo en minäkään ole henkilökohtaisesti huijareihin huuto.netissä törmännyt (koputtaa puuta) mutta mulla on ainakin ollut taktiikkana että jos myyn jotain niin haluan ensin maksun tilille ennen kuin postitan. Ja jos itse huudan jotain niin katson myyjän palautteet, jos on paljon negaa niin en välttämättä uskalla huutaa... Erään tutun kautta on kuitenkin kokemuksia myös huijaustoiminnasta, mutta poliisi selvitti senkin asian melko nopeasti.

Emka: Kiva että vaatteet on menneet kaupaksi ja Karikin viihtyy kirpparilla! Netta taas ei viihdy, siksi mielummin huuto.netissä pörräänkin kun neidin kanssa kirpparilla käyminen on yhtä tuskaa. Kylläpäs sulla sitten tosiaan maitoa tulee jos ei yölläkään vieläkään voi ilman liivinsuojia olla. Minä olen saanut jo ainakin kuukauden päivät nukkua ihan ilman liivejä ja liivisuojuksia! Yhä olllaan vaan kipeinä, Netta on vaan räkäisemmäksi muuttunut ja niin kuin arvata saattaa niin ei tykkää yhtään kun räkää pitää imeä nenästä pois!

Mutta nyt koiran kanssa lenkille!

T:Titi ja Netta (perjantaina 4kk)

Vierailija
11/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma biancolla että olette päässeet yöpullosta eroon. On se tissittely vaan niin helppoa kun se menee siinä puoliksi itse nukkuessa. Tuo lämminvesi pullo ei ole varmaan huono idea ollenkaan jos nukahtamisessa on se ongelma, mutta meillä Kari nukahtaa pääsääntöisesti alle 20min omaan sänkyynsä ja nukkuu n1.5 ihan hiljaa ja sitten alkaa viimeistään 1 jälkeen yöllä kitinät ja vikinät.

Koissuja meillä ei ole ennestään joten toisaalta hirvittäisi ottaa noin isoa karvaturpaa, mutta tällä hetkellä meidän kotiin ei kyllä mahdu minkään kokoista koiraa meidän kolmen lisäksi. Mutta sitten isompaan kotiin tulee koira ja kyllä sen koiran kokoinen pitää olla, ei siis mitään pikkukoiraa.

sain itseäni niskasta kiinni ja siivosin, pesin pyykkiä, keräsin edelliset pyykit telineeltä, tiskasin kattilat ja jopa kaivoin ompelukoneen esille ja sain ommeltua pussilakanan Karille. Niin kovassti toivoo että olisi ompelu/askarteluhuone ettei tarvitsisi konetta siirrellä, tulisi varmaan enemmän ommeltua jos kone olisi kokoajan käyttövalmiina. ehkä sitten joskus..

Titin Netta näyttää kasvavan hyvää vauhtia. :)

nyt täytyy mennä keittelemään Karille porkkanaa ja bataattia tai perunaa..

Vierailija
12/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin koitan täälä ryhdistäytyä. On vaan vähän väsy kun meillä on viime aikoina ollu tota milkin tankkaamista siihen tahtiin että mun unet on jääny sellasiin 2-2,5 h pätkiin. Vaikka niitä ois monta peräkkäin niin ei se vastaa samaa kun ois saanu nukkua hetken pidempään syvää unta.

Tipu: Sähän olit viime viikolla kivan mummon tavannu. Toi on just tota että ei ne nykyajan nuoret mitään osaa, kyllä oli toisin sillon niiden nuoruudessa. Mulla palaa aina kans niin hermo noihin. Meillä lähikaupassa ne vaan seisoo oven vieressä ja odottaa vaikka näkevät, että mun on hankala äheltää vaunujen kanssa ovesta sisään ja pitää samalla sitä ovee auki. Mutta ei voi auttaa pitämällä ovee auki, ei ees vaikka kysyy apua. Päin vastoin kattovat vihasesti kun oon niiden tiellä.

Bianco: Sielähän on alkanu hienosti yöt meneen ilman pullomaitoo. Mitäs meinaatte ikeasta mennä shoppaileen?

Titille ja Netalle paranemisia. Taitaa olla aikas sitkee flunssa toi mikä teillä on kun noin kauan kestää.

Emka: No jokos kokeilit mannavelliä? Sopiko Karille paremmin? Aikas isolta haukulta kyllä näytti. Mä en tunne kauheesti koiria, mitäs rotuja tossa on sekasin?

Mites muuten Titi ja Emka kun teillä on jo Netalle ja Karille se kolmoisrokote annettu, niin tuliko teillä siitä kuumetta? Meillä ois se 3.12. ja mietin että tarttisko varautua jo etukäteen ja hakee suppoja apteekista.

T: Buuffa ja Neea

Vierailija
13/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netalle ei rokotteesta kuumetta nostanut, mutta annoin yöksi supon kun aristi rokotuskohtaa ja kitisi rokotusiltana. Kannattaahan niitä suppoja olla varalta kotona, varsinkin jos apteekki on kaukana niin kuin meillä maalla asuvilla!

Vierailija
14/35 |
21.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö nukkuu ja mies kuuntelee jalkkispeliä, ehdinpä vaihtaan muutaman kuulumisen. Meillä on ollut tosi kiire aikaa kun viime viikolla oli tytön nimijuhlat, edellisviikko meni tietty niiden järkkäämisessä ja nyt sitten tää alkuviikko ollaan niistä toivuttu. Ei vais, mukavan leppoisat juhlat oli, vieraita tais olla vähän alta kakskymmentä. Tyttö jaksoi onneksi olla ihan ihmisiksi, mitä nyt vähän ennen h-hetkeä isä kävi tekeen ulkona vaunulenkin harhauttaakseen hänet hetkeksi uneen, alkoi olemaan ilmassa aavistus väsymystä ja hermoilua. Harhautus onnistui, tyttö ehti nukkumaan vartin verran ja oli mallikkaasti sylissä raukeana ja tuttia imien. Niin ja nimeksi tuli Kiia. Lisäksi saimme miehen kanssa kuulla ilouutisen, Kiialle odotellaan kevät-kesällä syntyväksi serkkua. Ihanaa kun ikäerot jää pieniksi suvussa.

Eilen oli itselläni jälkitarkastus, kaikki oli ok. Mites te muut, millaisiin ehkäsyratkaisuihin olette päätyneet imetyksen ajaksi? Me (tai minä kai enimmäkseen) päätettiin että pysytään kondomiehkaisyssä, mua ei oikeen noi minipillerit houkuttele eikä varsinkaan kierukka.

Huomenna tytöllä onkin sitten ensimmäinen neuvolalääkäriaika. Saapa nähdä kuinka paljon on tullut painoa, veikkaan että viisi kiloa on mennyt kirkkaasti rikki sen verran käsivarsissa tuntuu kanniskelu ja monta bodya on jo jäänyt pieniksi.

Vielä ennen kuin pääsen kommentoimaan teidän kuulumisia, kyselen kuinka usein teidän lapsoset kakkaavat? Meillä nimittäin tuo kakkoshätä tehdään tätä nykyä vain 1-2 kertaa viikossa, nytkin viime kerrasta jo tovi ja isoa erää odotellaan saapuvaksi lähiaikoina. Eipä tuo harvemmin kakkaaminen taida olla kovinkaan vakavaa, jos ei vauvaa itseä haittaa.

Buuffalla oli lyhyitä unipätkiä, voimia sinne. Kyllä ne aikanaan siitä pidentyvät. Meillä myös ollut tässä viimeisen reilun viikon ajan selkeästi tiheän imun kausi meneillään, juuri kun ehdin nauttimaan muutamista pidemmistä unipätkistä. Ja samaa siis odotellaan täällä.

Emka oli ommellut Karille. Mun ompelukset ja yleensäkkin käsityöt on aikas avuttomia räpellyksiä. Intoo löytyy satunnaisesti mutta ei taitoa eikä varsinkaan kärsivällisyyttä. Onneksi suvussa löytyy käsityötaitajia jotka ilahduttavat meitä luomuksillaan.

Piti vielä tuota vauvan omassa sängyssä nukkumista kommentoida, luin jostain myös sellaisen vinkin että vauvan olisi helpompi nukahtaa omaan sänkyyn jos siellä on jotain äidiltä tuoksuvaa. Itse siis laitan sen harson Kiian pään viereen joka on ollut juuri meillä ruokalappuna. Ja joskus jos tyttö nukkuu levottomasti otan hänen oman peittonsa lämmitykseen meidän peiton alle syötön ajaksi.

Titi-uulla oli neuvolakuulumisia. Hienoa että tyttö kasvaa hyvin. Toivottavasti flunssailu alkaa pian helpottamaan.

Hienoa että Biancolla on alkanut yösyötöt sujua! Meillä mentiin aluksi myös öisin pulloruokinnalla, lähinnä koska maitoa tuli aivan hirveästi ja tytön oli vaikea saada täydestä rinnasta otetta. Itse jännitin alkuun yöimetyksiä mutta se alkoi onneksi heti sujumaan ja on vaan niin paljon helpompaa kuin pumppaaminen ja pullonpesurumba.

Mitä muuten löytyi Ikeasta?

Hermionelle ja Tipulle vilkutukset myös!

Nyt pikkuhiljaa kohti sänkyä, jospa tytön syöntirytmi alkaisi tänä yönä taas pidentymään..

heltsy ja kiia 7vko+

Vierailija
15/35 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei ole tarkoitettu heräämään (enää) ennen klo 8aamulla! Kari päätti että hän herää nyt ja pakko sitä oli nousta itsekkin. Viime yö meni vähän paremmin kuin edelliset. Syykin kiukkuisuuteen oletettavasti löytyi eile illalla kun Kari maisteli meikäläisen kättä. Pojalle on puhjennut ensimmäinen alahammas. :) En yhtään ihmettele jos on vähän harmittanut viimeaikoina. Josko ne yöt tästä paranisi taas hetkeksi.

Viime yönä syötin 2kertaa. Muutenkin tuttia sai antaa vähemmän kuin muina öinä. tosin otin pinnasuojan meidän sängyn puoleisen reunan irti ja se oli virhe.. en tiedä vaikuttiko se parantavasti uneen vai mikä, mutta nyt taas kerran toinen tutti hukkui jonnekkin, sain kaivella toistakin kertaalleen meidän sängyn alta, heräsin muutaman kerran siihen kun kuului kauhea kopahdus ja herra oli kierähtänyt ihan pinnoihin kiinni jää pää siellä kolisi. ei tosin herännyt siihen itse. kerran sain ottaa käsiä ja jalkoja pois pinnojen välistä kun oli aikani ihmetellyt että mitä se ähkii siellä sängyssään ja laitoin valon päälle. Oli siis ihan nätisti, ei kiukunnut tms. mutta ähisi hirveästi. näin meillä, eli pinnasuoja palaa takaisin sänkyyn. Taas kerran Kari kyllä nukahti omaan sänkyynsä alle 15min ähinän jälkeen. Jos sitä menisi itse nukkumaan ensi yöksi sohvalle ja isäntä saisi hoitaa pojan ähinät kun sillä on kerrankin jopa 4vapaata päivää peräkkäin. Tissiä vaan täytyisi käydä antamassa joille sitten sulattele pakkasesta maitoa. Kyllä sekin tuntuisi jos saisi nukuttua vaikka 5h putkeen ihan rauhassa. viime aikoina olen meinaan heräillyt varmaan 2h tai alle välei, ja suurimmaksi osaksi ihan turhaan. kari olisi varmaan jatkanut uniaan ihan itsekseenkin vaikka ei saisi tuttia tms.

Buuffa: jätettiin koknaan vellit pois. Ajattelin että kun ei olla pullosta muutenkaan suuremmin syöty ja juo jo " mukista" muutenkin niin otettiin sen vellin tilalle mannapuuro. Tosin velli olisi helpompi varmaan syöttää, mutta nyt tehtiin näin. Mannapuuro veteen keitettynä ja sekaan vähän äidinmaitoa pakkasesta ja kaveriksi muutama lusikallinen hedelmä sosetta. :)

tosiaan siinä koirassa on tanskandoggia ja espanjanmastiffia (http://www.koirat.com/rotu.phtml?id=77)sekaisin..espanjanmastiffihan on tuollainen säkäkorkeudeltaan vähintään 70cm ja painaa 65kg ja 120ka välillä jotain.. ei mikään ihan pikkuinen sylikoira..tansandoggi taas on säkäkorkeudeltaan (uros siis) vähintään 80cm. toistaiseksi koissu sai jäädä meille tulematta sillä ei tänne tosiaankaan mahdu tuon kokoista mitenkään. paitsi jos hävitetään sohva.. ja siihen minä en suostu!

Meille ei ole tullut rokotteesta mitään oireita. Kari saattoi olla illalla vähän väsyneempi, mutta ei muuta. Itse olen sitä mieltä että hyvähän niitä suppoja on varuilla olla, mutta toisaalta en tahdo antaa Karille turhaan lääkkeitä. Mutta tässä jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Kiva että Heltysllä on nimijuhlat sujuneet mukavasti. Ja tosiaan onnea Kiialle nätistä nimestä.

Tuosta ehkäisystä kyselit. Itse sain lääkäriltä (kauhean taistelun jälkeen) sellaiseen ehkäisypiikkiin nimeltä depoprovera. Muutamia ikäviä puolia siinä piikissä on, raskaaksi tulo sen käytön jäkeen saattaa viivästyä, mutta me ei olla pikkukakkosta ihan vielä suunnittelemassakaan. Jos jotain oireita tulee niin niistä saa kärsiä sitten sen 3kk. Eli piikki otetaan 3kk välein sen huolettomuuden koin plussana ja hinnan yksi piikki maksoi muistaakseni 7¿! lääkäri ei mielellään tuota reseptiä kirjoittanut kun saattaa aiheuttaa luuston heikkenemistä pitempään käytettynä, eikä sitä kenellekkään siis mainosteta, ainakaan meillä päin, jos itse tietää ko.piikistä sen reseptin saa piiiitkän keskustelun jälkeen kun perustelee hyvin.Perustelin sillä' että kun vauvan kanssa on rytmit alkuun mitä on niin en muista välttämättä pillereitä syödä ja lääkäri totesi että mielummin hän tämän ehkäisypiikin reseptin sitten kirjoittaa kuin raskaudenkesketykseen. vaikka jos olisin tullut raskaaksi niin en olisi kyllä edes kesketystä miettinyt, mutta eihän sitä lääkräin tarvinnut tietää. Itse päätin ottaa yhden piikin ja sitten vaihdan minipillereihin. eli kohta pitäisi käydä apteekissa pilleriostoksilla.

Heltsy kyseli myös kakkaamisesta. Meillä Kari on ollut pinestä asti kova panttaamaan. En muista missä vaiheessa se tapahtui, mutta hyvin alussa (alle 2kk) kun Kari rupesi panttaamaan, pahimmillaan meni reilusti yli viikko ilman kakkaa. mutta ei se herraa näyttänyt haittaavan. Nyt on muodostuntu tavaksi että kakkaa 2kertaa viikossa, perjantai-lauantai (viimeistään lauantaina päivällä) yönä uinnin jälkeen ja toisen kerran sitten tiistain paikkeilla. Ja yleensä aamuyöstä.

no niin. jos tästä sitten koittaisi aamiaista tehdä itselleen ja pitää katria vielä tunnin hereillä ja hyvön tuulisena enennkuin laitan päikkäreille. tänään mennään mummilaan kylään tai sitten mökille. joten toimintaa on luvassa.

emka ja kari

Vierailija
16/35 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko edes enää mua? Noh, meidän pikku poitsu syntyi tosiaan heinäkuun alussa, ja nyt ikää on jo 4,5kk. Jotenkin sitä ei ole saanut aikaiseksi tulla täällä käymään. En tiedä miksi... Odotusaikana oli ihanaa pölistä teidän kanssa! Yritän innostua uudestaan. Tässä vähän meidän kuulumisia. Meillä poika vielä melkeen kokonaan rintamaidolla, mutta kerran päivään olen antanut vähän kiinteitä maistella. Bataatti on nyt tullut tutuksi. Seuraavaksi maistellaan varmaankin porkkanaa tms. Mutta meillä on kaikki mennyt mukavasti! Se orastava kestovaippailukin on nyt ihan täysillä käynnissä, kun löysimme Kanto-vaipat. Tosi yksinkertaisia, ei tarvii säveltää niiden harsojen kanssa! Lisäksi oltiin Akun kanssa jo ulkomaan reissussa! Automatkalla Tanskassa. Kaikki sujui mallikkaasti - suosittelen teille muillekkin! Poika oli silloin 3kk ja oli tosi kätevää, kun ruoka oli koko ajan hollilla ja oikean lämpöisenä. Ostin oikein kunnon huomaamattoman imetyspaidan reissua varten - merkki on BOOB ja vaikka oli ihan ylihinnoiteltu, niin pitää kyllä kehua paitaa ihan loisto ostokseksi. Ihan eri planeetalta kuin Hennesin imetyspaidat. Tosi huomaamattomasti sai poikaa syötettyä. Ai niin - pojan nimeksi tuli sitten Aku tosiaan.

Yritän päästä teidän juttuihin sisälle. Tuohon Titin Huuto.net kommenttiin pitää jo heti todeta, että mä olen tykännyt tosi paljon tehdä siellä kauppaa. Innostuin tuossa syyskuussa siitä. Ollaan tehty onnistuneita kauppoja lastentarvikkeista. Sinne vaan rohkeasti kaikki tekemään kauppaa. Kannattaa tietty aina tutustua eka myyjän palautteisiin ennen huutoaan. Onko sulla Titi tullut vielä negatiivisia kokemuksia Huuto.netistä? Mä olen säästynyt vielä ongelmilta. Emkalle vielä morotus - mekin käydään vauva-uinnissa. Ollaan la-aamuun ryhmässä. Mites Kari on tykännyt uimisesta? Meillä Aku vielä vähän kiukuttelee ja ei oiken ole innostunut. Käymme kuitenkin vielä. Nyt pitää mennä poikaa katsomaan, moro!

T. Peipposka ja Aku (ja edelleen kännykällä tätä palstaa käytän ;-) )

Vierailija
17/35 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oonkin jo ihmetrllyt että mihin olet kadonnut.

mehän käydään uimassa siinä voutilakeskuksessa perjantai iltaisin. Ja kari on oikea vesipeto, mutta toisaalta mehän aloitettiin uinti jo 2,5kk ikäisenä eli ollaan ehditty polskutteleen jo pitempään.

houkuttelen sua peipposka heti hämeenlinnan treffeille. nostelen sitä pinoa että näet suunnitelmia.

nyt viihdyttämäään hepulissa nauravaa karia..

emka

Vierailija
18/35 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullaan varsin mielellämme treffeille! Nyt pitää mennä pikaseen suihkuun, kun Aku nukahti. Kiva päästä livenä näkemään teitä!

Vierailija
19/35 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava oli tulla lukemaan kuulumisianne.

Kiva kuulla Peipposka sinustakin. Teillähän on mennyt kivasti, eka ulkomaan reissukin jo takana =) Aku on kyllä tosi kiva nimi!

Emkalla oli ollut huono yö takana. Mä kans aina herään Onnin ääntelyihin vaikkei sillä mitään hätää oliskaan. Helpompi olis jos olis vähän sikeäunisempaa sorttia mutta minkäs teet? Toivottavasti pian löydätte unelmienne asunnon jonne mahtuu sitten se koirakin. Mä muuten jossain vaiheessa sekoilin ja kuvittelin Karin olevan 4kk+ mut hän onkin jo 5kk+. Kohta häämöttää siirtyminen isoihin enskoihin teilläkin.. Ja onnittelut Karille ekasta hampaasta =)

Heltsyllä on ollut tohinaa nimijuhlien kanssa. Eikö ole helpottavaa kun juhlat ovat ohi? Mä ainakin olin tosi helpottunut ristiäisten jälkeen. Nätin nimen teidän tyttö sai! Meillä kakataan päivittäin ja useasti, ei aina ole paljoa kerrallaan mutta joka päivä sitä tulee. Ja ehkäisyasiaa... Otin minipillerireseptin mut en ole sitä aloittanut vielä. Kerran on kokeiltu seksihommia ja mulla on niin kuivat limakalvot ettei tullut hommista mitään(vaik oli liukasteet käytössä, sekä omat että kaupan.. ) Lääkärille valitin asiasta ja se vaan sanoi että imetys aiheuttaa jne. Ajateltiin että rauhassa edetään asian suhteen.

Buuffa on kärsinyt lyhyistä yöunista. Vertaistukea tulee täältä, meillä kans nukutaan välillä tosi lyhyissä pätkissä. Edellisyö meni 1-2h heräämisillä, onneks viime yö meni paremmin. Kyllä se on rankkaa! Saatko sä päivällä nukuttua? Jaksuhaleja paljon sinulle!!

Titin Netta kasvaa kovasti, hyvä juttu! Joko teillä ollaan tervehtyneitä?

Biancolla alkaa imetys sujumaan, eikö olekin henkisesti yllättävän raskasta miettiä noita imetysasioita? Tai mä ainakin koin ne raskaaksi, itkinkin monesti alkuvaiheessa. Nyt onneks jo helpompaa. Sairaalassa ja muuallakin laitetaan niin kovat paineet tolle imetykselle, tuntu että olen huono äiti jos annan pullosta korviketta. Onneks pääsin sen " huonoäiti" -tunteen yli. Sulla kuulostaa olevan mukava mies, on se itselle mukava fiilis kun voi hyvillä mielin jättää vauvan miehen hoitoon.

Meillä tosiaan nukuttiin vaihteeksi tosi hyvin. Onni nukahti klo22 ja nukkui 4h, söi ja nukkui 2,5h, söi ja nukkui taas yli 2h. Sittempä kello olikin jo puol kasi ja mä nousin ylös. Nyt kuulostaa heräilevän aamupäivän uniltaan, itkuhälyttimestä kuului äsken ähinää, sitten mojova pieru ja sitten tuli hiljaista =)

Tänään iltapäivästä olen menossa jalkahoitoon, voi autuutta!!

hermione ja Onni tänään tasan 2kk

Vierailija
20/35 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kysellä että miten Tipun ja Siennan viikko on sujunut?