5 kk vauva täysimetyksessä. outoa?
täysimetän 5 kk ikäistä vauvaani ja aion aloittaa lisäruoat suositusten mukaisesti vasta 6 kk iässä. viime aikoina olen kuullut ihmisiltä tosi paljon kummastelelvia kommentteja asiaan liittyen. onko 6 kk täysimetys suosituksesta huolimatta jotenkin harvinaista ja outoa? vai ovatko huomauttelijat vain itse epäonnistuneet imetyksessä ja haluavat vittuilla?
Kommentit (34)
siihen että aiempi suositus täysimetyksen kestoksi oli 4kk, vielä viisi vuotta sitten. Tämä 6kk on sen verran uudempi juttu että sen takia ehkä ei ole kaikkien tiedossa.
Itseäni on täysimetetty kaksi kuukautta ja sitten sain perunaa.
Voit sanoa ihmettelijöille ihmetellen että suositusten mukaan alle 6kk ikäiselle pelkkää rintamaitoa ja kysy sitten että näyttääkö lapsi ihmettelijän mielestä laihalta ja nälkiintyneeltä.
moitittiin jopa neuvolassa siitä. Koin, että maitoa tuli tarpeeksi ja se riitti. Neuvolantäti sanoi 4kk ikäisenä, että aloitapas nyt ne kiinteät kun paino ei enää nouse samaa tahtia-
Huijasin että olen aloittanut. Luuli raukka että aloitettiin silloin vaiks vasta 6kk:n jälkeen.
Minä haluan täysimettää sen puoli vuotta ilman mitään muuta.
Eipä ole kolmella lapsellamme ollut ikinä korvatulehdusta, muutenkin tosi terveitä. Ja kaikki ihmetteli miten en vieläkään anna muuta ruokaa kelle asiasta kerroin.
muistakaa, että se lapsi tarvitsee muutakin kuin " täydellisen imettäjä-äidin" . Se tuntuu monelta unohtuvan.
Noh, saahan siitä vähän glooria itselleen kun voi kehuskella imettäneensä kauiten.
imettää juuri siihen kuuden kuukauden ikään ja huokaista sitten ylpeänä, että teinpäs juuri niin kuin suositeltiin. Kyllä kai nämä asiat riippuvat vähän lapsen koosta ja siitäkin, miten varhain vauva on kiinnostunut kiinteistä.
Minulla riittää maito vielä ihan hyvin (vauva 5 ja puoli kuukautta), mutta soseita on harjoiteltu pieniä määriä jo kuukauden ajan. Pojalla on ollut vähän ihottumaa ja lastenlääkäriltä kysyttiin 4-kuukautisena, olisiko parasta imettää juuri siihen kuuden kuukauden ikään. Hän vastasi, että voi niitä soseita jo pikkuhiljaa alkaa maistella, kun joskushan ne on joka tapauksessa aloitettava. Samaa sanottiin neuvolassa.
Mutta toki imettäminen on mukavaa ja kannattaa sitä jatkaa niin kauan kuin hyväksi näkee.
Ensitipat on tärkeät, sen jälkeen ei äidinmaito anna mitään sen erityisempää suojaa lapselle. Ennemmin korvike antaa, siihen on pistetty kaikki mahd. vitamiinit ja hivenaineet mitä kasvava vauva tarvitsee. Pitää syödä todella monipuolisesti ja hyvin että vauva saa äidinmaidosta kaikki tarpeelliset vitamiinit.
Esim. monet äidit polttaa! Minä en pystynyt syömään tarpeeksi hyvin imetysaikana joten maito ei ollut selvästikkään tarpeeksi ravintopitoista. Maito oli lähes väritöntä(kirkasta) ja vauva huus nälkäänsä koko ajan. Korvike oli parempaa ravintoa ja pystyin olemaan varman siitä että vauva saa kaiken tarvitsemansa ravinnosta.
äidinmaito tai korvike, samaa tavaraa, eri paketissa
korvikkeessa ei tuu mitään mitä äiti on syönyt mukaan maitoon, kuten esim allergisoivat aineet, tupakka ja alkoholi ei tuu mukaan.... korvike siis monin tavoin terveellisempää
kanssa 4 päivän ajan. Yritin lypsää etukäteen maitoa pakkaseen, mutta en saanut sitä riittävästi talteen.
Kyllähän tuota on tutkittukin kuule ihan ja jopa kehitysmaissa niin äidinmaito sisälsi kaikkia tarvittavia ravintoaineita vauvalle ihan tarvittavissa määrin. Ainut mitä äidin ehkä tulisi syödä lisää on C-vitamiini ja ehkä kalsiumkin mutta sekin on yleensä jottei ÄIDILLE ITSELLEEN tule puutteita.
Luotan kyllä ihan luontoon tässäkin asiassa. Äidinmaito on edelleenkin ja tulee aina olemaan parasta ravintoa pienelle vauvalle. Siinä on sellaisia vasta-aineita mitä eivät ikinä saa mihinkään teolliseen korvikkeeseen lisättyä.
Ja PS vaan. Yleensäkin ne jotka täysimettävät pitkään toimivat myös järkevästi muissa asioissa lapsen kasvaessa. Tuskinpa kukaan nyt kuvittelee että " hei imetän lastani 6 kk ja sitten saan tehdä lapselle miten lystään" .
Yleensä ne jotka siirtyvät aikaisin korvikkeeseen sulkevat täysin korvansa äidinmaidon hyödyistä. Eivät haluakaan niistä tietää jos rehellisiä ollaan! Netti on pullollaan infoa (englanniksi tietysti) äidinmaidosta. SE on suoraan sanottuna melkeinpä ihmeaine, vaan tätäpä eivät esim. korvikkeen valmistajat mielellään halua tuoda esille...
Tämän palstan mukaan minä olen ilmeisesti surkea äiti esikoiselleni koska en imettänyt häntä. Ja taas loistava äiti kuopuksella koska täysimetin 6kk ja lapsi on nyt 1v4kk ja imetän edelleen.
Rakkaat ihmiset, ei se niin mene.
En imettänyt esikoistani koska hän syntyi sen verran pienenä ( reilu 2 kiloisena ) että rinnalta imeminen oli yksinkertaisesti liian rankkaa. Pakko oli antaa pullosta jotta vauva sai ruokaa.
Korvikkeella mentiin kuitenkin se puoli vuotta ennenkuin siirryttiin niihin kiinteisiin. Rakas ja läheinen lapsi on silti, tuosta pahasti korvikkeesta huolimatta. Onnellinen vain olin että sain pitää hänet rinnallani, vaikkakin sitten pullosta ruokittuna. Enkä menettänyt lasta keskolaan.
Kuopus taas hokasi heti miten tissi toimii ja siinä roikkuu edelleen. Ja voin sanoa että meillä se kiinteiden aloituskaan ei tuonut vapautta äidille.
Että eiköhän se ole enemmänkin lapsen luonteesta kiinni kuin siitä mistä ruuan saa. Vaikka tottakai sekin vaikuttaa....
Mutta älkää jaksako tapella siitä asiasta.
Jokainen ihminen varmasti tietää että se rintamaito on parasta ravintoa. Mutta aina imetys ei vain onnistu ja ollaan kiitollisia sitten että korviketta on. Ettei vauvojemme tarvitse olla nälässä.
Ja jos imetys onnistuu nii hienojuttu.
Tapellaankos siitä seuraavaksi että te olette luuseri äitejä jos olette syöttäneet purkkiruokaa lapsillenne? Tai jos asutte kaupungissa ja altistatte vauvanne pakokaasuille?
t: kahden äiti, molemmille hyvä. ikää 24v ja kouluttamaton ( jos sillä nyt kerran on merkitystä )
P. s Meillä korvikeella ruokittu lapsi on tosi tervettä sorttia. Ehkä yksi flunssa vuodessa, jos sitäkään.
Imetetyllä on taas flunssia ja korvatulehduksia ollut senkin edestä. Ettei se imetys aina autuaaksi tee....
Joten plaa plaa tuo sinun tekstisi.
En ole sanonut että korvike olisi parasta ravintoa vauvalle, mutta voin väittää ettei äidinmaidosta jokatapauksessa saa vauva kaikkea tarvitsemaansa.
Jopa neuvolasta. Lähes kaikki sanoivat että anna nyt lisäruokaa kun on noin iso vauva. Maidollahan se poika oli niin isoksi kasvanut.=)
Jos sitä maitoa ei tule niin tekeekö se sinusta oikeasti huonomman äidin. Sinullakin voi käydä niin ettet pysty imettämään esim. jos vauvasi syntyy keskosena. Olet varmaan huonompi äiti tälle lapsellesi kun sille jota täysimetit 6kk. Oletko tosiaan noin tyhmä?
mutta siis vain minun tuttavapiirissäni. Vanhemmat ja koulutetummat imettävät pitempään.
T: juuri väitellyt mutta ei vielä tohtoriksi julistettu 36 v joka imetti 2 v 4 kk ja 2 v 2 kk omiaan :)
Vierailija: