Kuinka paljon pitää sietää töissä
Kaipaan perspektiiviä ja mielipiteitä. Olen hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä. Käteen jää 6500 euroa kuukaudessa. Aiemmin olin työtön pitkän aikaa ja työmarkkinat ovat aivan hirveät tällä hetkellä.
Olen kuitenkin hyvin onneton töissä. Ilmapiiri on aivan hirveä. Kuinka paljon sinä sietäisit tällä kk-palkalla? Jos vaihtoehto on työttömyys... Olenko vain kiittämätön?
Kommentit (20)
No. Mieti tätä maapalloa. Täällä pyöritään avaruudessa. Miksi?
Vertaa sitten ongelmaasi tähän kuvaan.
Lähde, jos haluat, ja olet tarpeeksi vahva kestämään ympäristön mielipiteen lähdöstäsi.
Itse lähdin, muutin maalle ja olen onnellisin koskaan.
Sivuuta se huono työilmapiiri, keskity työhön.
Tuolla palkalla ja nykymaailman tilalla, pysy työssäs.
Tuolla palkalla sietäisin varmaan kaikkea paitsi seksuaalista ahdistelua.
Ympäristön mielipide ei minua kiinnosta, kyse ei ole siitä. Rahatilanteeni on vain todella huono tällä hetkellä. Roikun nyt ihan vain rahasta siellä, koittaen kestää huutoa...
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitä ei ole ollut sentään. Ehkä vain kestettävä.
Vierailija kirjoitti:
Sivuuta se huono työilmapiiri, keskity työhön.
Tuolla palkalla ja nykymaailman tilalla, pysy työssäs.
Tämä! Itse kärvistelin vuosikausia 1500 euron nettopalkalla kunnes sain tarpeekseni ja otin loparit. Sulla on varaa ostaa vastamelukuulokkeet ja hienot vaatteet niin että työkaverit tulevat kateellisiksi. Muista myös syödä tauolla herkkuja tai käydä ravintelissa ja sitte kertoa siitä kaikille;)
Vierailija kirjoitti:
Tolla palkalla mä kattelisin vaikka millaista kitinää ja nitinää. Jotkut ne ei vain ymmärrä kuinka etuoikeutettuja ovat😳😳
Ennen vanhaan työnantajilla oli kunnioitus työntekijää kohtaan ja maksut hoidettiin moitteetta, nykyään palkka maksetaan jos jaksetaan.
Väheksymättä kokemaasi niin pakko sanoa, että tuolla palkalla sietäisin aika paljon; ottaisin työn välttämättömänä pahana ja rakentaisin vapaa-ajasta parhaan mahdollisen.
Meillä sama tilanne! Pelkäänkin vähän pomoa ja hän on todella huonontanut työilmapiirin ja työhyvinvointimme. Mä "kestän" toistaiseksi vielä siksi, että työyhteisön henkeen tuo ei ole vielä vaikuttanut, vaan koitetaan tukea toisiamme minkä ehditään tai jaksetaan.
Silti mietin lähtöä myös jatkuvasti. Mua vain harmittaa, kun työ on vähän sellaista suorittavan tason (alempi kanditutkinto) työtä, niin niissä eivät ne muutkaan paikat aina mitään aurinkoloita ole. Olen käynyt töissä vähän silleen harrasteena, eli en jaksaisi muutakaan paikkaa, jossa "ei ole kivaa", ja riski sille, että muualla olisi sitten muut masentavat jutut vastassa, on ikävä kyllä aika suuri.
Ihan jo alkaen siitä, että kauankohan kestäisi ajaa itseään sisään työyhteisöön, kun hirveästi ei alalla nykyisin ehdi päivän aikana vuorovaikuttaa... :(
Pyrin joskus paikkaan jossa ilmapiiri oli kire suorastaan vihamielinen. Siellä oli huomattavan hyvä tulotaso, mutta se perustui juuri yhtesityöhön. Siksi ihmisille huomautettiin jopa siitä että kävivät vessassa tai söivät kesken parhaam työajan.
En päässyt. Olisin kestänyt pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin joskus paikkaan jossa ilmapiiri oli kire suorastaan vihamielinen. Siellä oli huomattavan hyvä tulotaso, mutta se perustui juuri yhtesityöhön. Siksi ihmisille huomautettiin jopa siitä että kävivät vessassa tai söivät kesken parhaam työajan.
En päässyt. Olisin kestänyt pari vuotta.
Joo siis toi ois mulle täysin nou-nou.
Aivan hirveetä ihmisten alistamista ja kyykyttämistä.
No sietäisin kyllä tuolla palkalla aika paljon, suoraan sanoen.
Toki sanon, että se riippuu esim. seuraavista asioista:
- Jos vaihtoehtona on todellakin työttömyys, siedän aika paljon
- Toisaalta jos elämä on työn takia käytännössä pilalla, et pysty palautumaan vaan vapaa-ajallakin esim. jatkuva uupumus, ahdistus, ylivireys, ei ole välttämättä sen arvoista
- Terveys on tärkeää ja sen menetettyään vaikea saada takaisin eli terveyden kustannuksella ei töitä kannata tehdä - toki suurin osa työstä vaikuttaa terveyteen jollain tavalla negatiivisesti; niin kuitenkin myös köyhyys
- Onko mahdollista tehdä mukautuksia? Esim. lisätä etätyön määrää?
Minun käteenjäävä palkkani on 3400 euroa ja pidän sitä varsin hyvänä. Sinun palkallasi saisin säästöön joka kuukausi pitkästi yli 4000 euroa. Se on valtavasti rahaa vuodessa.
Muuten mietteet ovat samat kuin sinulla ap, ilmapiiri on myös hirveä. Joka ainoa päivä on valtava paine saada kriittisiä vikoja korjattua, kun korjaar yhden niin on neljä odottamassa. En uskalla kuitenkaan irtisanoutua, tulit tippuisivat valtavasti ja en saisi velkoja maksettua koska puoliso työtön.
Tsemppiä sinulle, pyri tekemään vapaa-aikoinasi mahdollisimman paljon kivoja asioita ja säästä nyt kunnolla rahaa jotta voit mahdollisesti irtisanoutua myöhemmin ja vaihtaa johonkin muuhun
Se, mitä voit tehdä, on olla omalta kohdaltaan ystävällinen kaikille.
Tervehtiminen on vähintä, mitä nyt tulee mieleen.
Jos on yhteisiä työjuttuja, kiitä aina kumppania yhteistyöstä.
Ongelma on varmaan sama pitkälti kaikille siellä. Joku voi aloittaa kulttuurin muutoksen sisältä käsin, vaivihkaa.
Pohdin mistä työstä saa nettona noin paljon? Oletko joku toimitusjohtaja vai erikoislääkäri yksityisellä? Tuollaista bruttopalkkaa ei saa kuin ehkä 5 prosenttia suomalaisista jos sekään. Yrittäjistä menestyvät yrittäjät saavat tuollaisia rahoja. Bruttopalkan on oltava yli 12000 euroa kuukaudessa arviolta. Se on enemmän kuin suurimmalla osaa hyvinvointialueen johtajista.
Mä en tiedä kitisenkö mä turhasta, mutta meillä töissä on hajalla kaikki muut printterit paitsi pomon huoneessa sijaitseva. Siis vähän kerrallaan (vuoden sisällä) ovat kaikki lakanneet toimimasta. Naispomo.
Meillä ei siis uskalla pyytää edes korjaamaan, sanoisi siihenkin jotain ilkeästi ja tietää varmaan itsekin, että eihän ne muut toimi.
En vain voi käsittää, että pomo on tällainen imbesille, joka ei noita printtereitäkään korjauta.
Jos tulee mitä tahansa vastaavaa vikaa, syy on aina meissä, työntekijöissä, jotenkin.
Itsehän en siis tuollaista paskaa kuuntelisi vaan kääntäisin sen heti häneen, mutta hän ei ole minulle näistä vielä mitään moittinut, mutta tiedän, että muille puhuu niin, että on jotenkin sen työntekijän syy.
Pikku asia tavallaan, mutta meidän pitää ottaa välillä tulosteita esim. asiakkaille, niin onhan se nyt vähän vaikeaa, jos kohta ei yksikään printterikään toimi.
Minua kuormittaa jo tällainen pikkuasia aika lailla.
Oon tottunut siihen, että työvälineet toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä kitisenkö mä turhasta, mutta meillä töissä on hajalla kaikki muut printterit paitsi pomon huoneessa sijaitseva. Siis vähän kerrallaan (vuoden sisällä) ovat kaikki lakanneet toimimasta. Naispomo.
Meillä ei siis uskalla pyytää edes korjaamaan, sanoisi siihenkin jotain ilkeästi ja tietää varmaan itsekin, että eihän ne muut toimi.
En vain voi käsittää, että pomo on tällainen imbesille, joka ei noita printtereitäkään korjauta.
Jos tulee mitä tahansa vastaavaa vikaa, syy on aina meissä, työntekijöissä, jotenkin.
Itsehän en siis tuollaista paskaa kuuntelisi vaan kääntäisin sen heti häneen, mutta hän ei ole minulle näistä vielä mitään moittinut, mutta tiedän, että muille puhuu niin, että on jotenkin sen työntekijän syy.
Pikku asia tavallaan, mutta meidän pitää ottaa välillä tulosteita esim. asiakkaille, niin onhan se nyt vähän vaikeaa, jos kohta ei yksikään printterikään toimi.
Minua kuormittaa jo tällainen pikkuasia aika lailla.
Oon tottunut siihen, että työvälineet toimii.
Kun mitä sä sitten sanot asiakkaalle, jos tulostin ei toimi? Ne tulosteet ovat sellaisia, että moni tarvitsee ainakin varuiksi vakuutusyhtiötään varten. Niitä voi tulostaa jälkikäteenkin, mutta onhan se siis niin noloaaa!
"Meillä ei nyt printteri toimi?"
"Ollaan niin köyhiä?"
"Pomo on niin kuspo, että sen mielestä tää ei haittaa?"
Ikävä kuulla huonosta ilmapiiristä töissä. Se on arkitodellisuutta hyvin monille. Mielestäni on tärkeää, että vapaa-ajalla tekee juuri niitä asioita, mistä saa itse iloa ja hyvää sykettä.
Tee oma työtehtäväsi ja suhtaudu toisiin ihmisiin siellä parhain päin. Voit kotona katsoa itseäsi reilusti silmiin.