Hautajaisetiketti hukassa
Nyt tarvittais apua hautajaisasioissa...
Eli miehen harrastuskaveri kuoli liikenneonnettomuudessa ja hautajaiset ovat ensi viikonloppuna.
Itse en ole ollut hautajaisissa sitten lapsuusajan ja pari kysymystä mietityttää...
Meillä on tarkoituksena hommata yhteiset kukat tämän harrastajaporukan (yhteensä neljä miestä puolisoineen) ja mun pitäisi käydä tänään tekemässä tilaus.
Millaisia kukkia suosittelisitte? Entä teksti? millainen olisi sopiva teksti tai mistä sellaisen voisi etsiä? entä miten kukat lasketaan? meneekö joku tästä porukasta eteen vai kaikki?
Meidät on kutsuttu myös muistotilaisuuteen. Olisko sopivaa, että myös mun mieheni miettisi etukäteen pientä puhetta? Millainen tällaisen muistelun tulisi olla?
Tää kaikki tapahtui tosi yllättäen ja tuntuu tosi pahalta, kun niin nuori ihminen meni yllättäen ja kaikki jäi kesken... Kiitokset kaikesta avusta!
Kommentit (30)
tässä siis ap.
kiitokset teille kaikille kullanarvoisista vinkeistä!! Kaikki istumajärjestyksestä alkaen tulivat tarpeeseen ja pohdinnat kukkien väreistä olivat hyviä, kun en tosiaan näistä tiedä.
jotain valkoista otan kukkavihkoon ja tekstiksi jotain yksinkertaista, kuten " rakasta ystäväämme xxx kaivaten" .
Tällainen kyllä pysäyttää ja kovasti, häneltä jäi kaksi pientä lasta ja raskaana oleva vaimo.
Mieheni on pari kertaa puhunut vaimon kanssa puhelimessa, asuvat eri paikkakunnalla nykyään joten henkilökohtaisesti emme ole päässee käymään. Kova suru on hänen puolesta ja on ymmärrettävästi shokissa ja sen takia ei tosiaan ole viitsitty vaivata näillä pähkäilyillä. Ilmeisesti miehen vanhemmat hoitaa hautajaisjärjestelyitä ja heitä emme tunne.
Riittää, että siinä lukee jotain, että x:n muistoa kunnioittaen ja hyvästä ystävyydestä kiittäen sejase jne.
Voitte mennä porukalle arkulle, yksi lausuu ylläolevan ja laskee kukat, sitten koko porukalla lyhyt hiljainen hetki arkulla, kumarrus omaisille ja takaisin penkkiin.
Yhtä hyvin käy niinkin, että teistä vaan yksi menee arkulle ja muut porukasta nousevat seisomaan siksi ajaksi.
Nuorelle ihmiselle voisin etsiä viimeistä sanottavaa myös jotain jostain kauniista kappaleesta. Kukiksi valitsisin Blue bird nimistä ruusua joka on kauniin haalean lila ja valkoliljoja.
Tuo ruusulajike kannattaa tilata kuten koko kukkavihko ajoissa!
Itse haluisin, että minua muisteltaisiin sellaisena kuin olin:
Reilu kaveri, omistautunut isä ja musiikin ystävä.
Sitten voi muistella jotain mistä tämä henkilö jää erityisesti jää mieleen jne.
niin nykyään kukat lasketaan heti kun pappi on tullut kirkkoon sisälle.
Mielestäni kukat laskevat nämä neljä miestä kenen harrastuskaveri oli siis kuollut. VAimot voivat istua sen aikaan penkissä.
Itse toimituksen jälkeen kukat taas haetaan ja laitetaan uudestaan ulkona kun arkku on laskettu hautaan. Varmaankin näillä ilmoilla kun on aika tuulista ja sateista niin kukat ja muistovärssyt luetaan kirkossa. Kaikki muuten odottavat sen muistovärssyn lukua kirkossa, mutta on toki ymmärrettävä jos siihen ei pysty. Lopuksi seisotaan hetki arkun äärellä ja lähtiessä luodaan katse myös omaisiin.
Kun menet tilamaan kukkia niin kannattaa muistaa että yleensä puhutaan hautaseppeleestä vaikkakin tarkoitetaan kukkavihkoa. Seppele on sellainen iso pyöreä mitä yleensä näkee presidentin hautajaisissa/ jonkun muistomerkin eteen laitettavan yms. Kukkavihko on laitetaan sellaiseen oasis-sieneen mihin tökitään kukat kiinni. Siinä on yleensä kahva mistä voi kantaa. Kannattaa antaa kukkakaupassa joku hinta-arvio ettei tule haettaessa yllätystä, yleensä näiden hinnat on 50 eur ylöspäin. Toki on myös laittaa perinteisin ison kukkakimpun.
(Nimittäin tuosta seppeleestä tuli mieleeni, että mieheni täti (asunut Saksassa koko aikuis-iän) tilasi oman äitinsä hautajaisiin seppeleen- juuri tuollaisen rikulan ja ihmetteli sitten meidän muiden kukkia).
Jos tiedät missä hautatoimistossa vainajan omaiset ottavat kukat niin kannattaa ottaa omat kukat sieltä, niin sitovat kaikille vähän erilaiset vihot eikä kaikille tule samanlaisia ja nämä lähiomaisten kukat saavat olla omina yksilöinään.
Jos miehesi pitää kiitospuheen muistotilaisuudessa niin se on kovin ihaltavaa. Kannattaa hieman valmistella sitä etukäteen ja eikä haittaa vaikkapa sen lukee paperistakin. Yleensä adressien luvun jälkeen on tämmöinen hetki. Viitaten noihin seppelehautajaisiin niin siellä oli " hauska" pappi, hän halusi kuulla esim millainen anoppi kyseinen vainaja oli ollut ja miten miniöiden ekat kohtaamiset olivat sujuneet. No näistä tulee aina hauskoja juttuja mieleen eivätkä näin hautajaiset ollet jäykät. Samoin lapsenlapsilta kysyttiin miten he muistivat mummon jne. Tarkoitushan on muistella elämää vainajan kanssa. Vaikka muuten päivä onkin aika synkkä ja surullinen.
Kannattaa seurata, miten muut toimivat. mm. mieheni suvun hautajaisperinteissä on tapoja, joihin en ole muualla törmännyt. Esim. kirkkoon mentiin sisälle hautajaissaatossa: arkku ja arkunkantajat ensin ja perässä hautajaisvieraat tietyssä järjestyksessä. (Isoisänsä hautajaisissa tein pienen etikettivirheen, kun menin lasten kanssa edeltä kirkkoon odottamaan.)
kaunista olisi myös jos keksisitte ostaa näille lapsille jotain- pieni enkeli taikka joku pehmolelu.
Itse menetin isäni 5 vuotiaana autokolarin seuraksena. Muutamia juttuja jäi mieleeni, enoltani sain aapiskirjan ja kummitädiltäni sellaisen kultaisen sydänkaulaketjun.
Juu tämä on edelleen yleistä varsinkin tuolla maaseudulla pienemmissä kylissä. Toinen tapa on se että arkku kannetaan sisään ja kaikki istuivat jo sisällä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2007 klo 11:02"] Nyt tarvittais apua hautajaisasioissa...
Eli miehen harrastuskaveri kuoli liikenneonnettomuudessa ja hautajaiset ovat ensi viikonloppuna.
Itse en ole ollut hautajaisissa sitten lapsuusajan ja pari kysymystä mietityttää...
Meillä on tarkoituksena hommata yhteiset kukat tämän harrastajaporukan (yhteensä neljä miestä puolisoineen) ja mun pitäisi käydä tänään tekemässä tilaus.
Millaisia kukkia suosittelisitte? Entä teksti? millainen olisi sopiva teksti tai mistä sellaisen voisi etsiä? entä miten kukat lasketaan? meneekö joku tästä porukasta eteen vai kaikki?
Meidät on kutsuttu myös muistotilaisuuteen. Olisko sopivaa, että myös mun mieheni miettisi etukäteen pientä puhetta? Millainen tällaisen muistelun tulisi olla?
Tää kaikki tapahtui tosi yllättäen ja tuntuu tosi pahalta, kun niin nuori ihminen meni yllättäen ja kaikki jäi kesken... Kiitokset kaikesta avusta!
[/quote]
Kannattaa kertoa tilanne kukkakauppiaalle sanoa hinta ja antaa hänen tehdä jossei ole erityisiä inhokki/suosikki kukkia/värejä. Tekstiksi käy ihan perinteinen esim "x muistoa kunnioittaen a,b,c (puolisoineen)". Riippuen hautajaisten ja muistotilaisuuden laajuudesta puhe, mutta jos on ollut ns.vaan harrasteporukka niin puhetta ei pakolla tarvitse/kannata pitää kuin esim harrasteporukasta yhden edustaen kaikkia. Kukkien viemisessä riittää mahdollisesti vain se että miehet vievät kukat arkulle jos itse/muut puolisot eivät olleet tekemisissä vainajan kanssa. Tämä on vaan minun mielipiteeni koska hautajaisetiketti riippuu täysin kuinka låheinen on ollut vainajan kanssa ja tärkeintä on kuitenkin se että on läsnä:) osanottoni ja toivottavasti oli apua!
Siinä kukkalaitteen jätössä ei tarvitse pakosti sanoa mitään. Voi ihan hyvin tehdä niin, että ne jotka vievät kukkalaitteen, seisovat hetken laite kädessä arkun edessä, laskevat sen ja kumartavat/nyökkäävät rivissä. Jos haluaa sanoa jotain, mutta värssyt tuntuvat omaan suuhun hankalilta, niin voi ihan hyvin sanoa:
" Matti Meikäläisen muistoa kunnioittaen, xx ja yy perheineen, mm ja nn sekä zz." Toki voi lisätä Matin harrastuskaverit Pekka, Jarmo, Sakari ja Jussi perheineen tms.
Mitä epävarmempi on sanoista, sitä parempi on puhua omilla sanoilla. Ei kannata tavoitella noita virallisia ja jäykkiä sanakäänteitä, jos ne eivät suuhun sovi. Samoin omaisille ei tarvitse sanoa mitään kovin juhlallista. Riittää, että sanoo olevansa pahoillaan tms.
Kukkalaitteesta ei kannata stressata. Päätätte ensin rahat ja sitten menette kukkakauppaan. Ammattilainen kukkakaupassa osaa tehdä tilanteeseen sopivan kukkalaitteen sillä rahasummalla mikä on käytettävissä. Tosin kKannattaa huomata, että kukkalaitteet ovat melko arvokkaita.