***JOULUNTÄHTÖSET VIIKKO 45***
***JOULUNTÄHTIEN VIIKKO 45***
Tässä pinossa kirjoittelevat tulevien jouluntähtösten äidit, joilla laskettu aika on joulukuun 2008 tietämillä
30.11. fatmama * Länsi-Uusimaa *
minihattis * PHKS *
1.12. Villa2 * Kymenlaakso, PHKS *
Kantrimaria * Pori-Roi, SatKS *
pikku-puhi *
vanilija * Tampereen viereinen kaupunki, TAYS *
2.12. Antonin_äiti Helsinki, KOS *
-nappi * - *
soffio *
elizabetha *
Pinkkinen * Lappeenranta, EKKS *
3.12. ..titta.. * Tampere, TAYS *
Unicorny09 * Siilinjärvi, KYS *
-Hanne- * Helsinki, KOS *
ninnu-81 * Helsinki, KOS *
4.12. Ineli * Tampere, TAYS *
Eriskummallinen * Helsinki, NKL *
lintu-75 * Satakunta, SATKS *
5.12. tirpunen * Satakunta, SATKS *
Lokavaavi *
6.12. Leanna * Turun seutu, TYKS *
Pennyx * KSKS *
Kapa * Etelä-Savo, MKS *
pikkupiru * Tampere, TAYS *
-hilleri- *
Heissu * Helsinki, KOS *
010308 * Kempele, OYS *
7.12. tyhjäsyli * pk-seutu *
8.12. Mamoska * Helsinki, KOS *
marssilainen * Espoo, JS *
Emmizle * Järvenpää, HUS/HySHA *
Lanttu08 * Oulu, OYS *
Dentaurus * kaakkoinen Kymenlaakso, KOKS *
s@s@ * Helsinki, NKL *
Birtzu75 *
n.1979 * Satakunta, SatKS *
9.12. siisa * Päijät-Häme, PHKS *
karoliima * Kokkola, K-PKS *
10.12. Pulmu79 * HYS *
Vilhelmiinanen * Länsi-Uusimaa, LS *
taikatoive * Varsinais-Suomi, SAS *
juusopetteri * Lahti, PHKS *
11.12. Anemos * ULKOMAILLA *
-höyhen- * - *
12.12. mannerto * Etelä-Savo, MKS tai KYS *
ViolaK * Varsinais-Suomi, TYKS *
Rintin * Suomussalmi, KAKS *
13.12. jet-haikara * Länsi-Uusimaa *
eppuliini_ * Oulu, OYS *
jepuli * Tampere, TAYS *
Mauste * Tampere, TAYS *
14.12. Pyykkivuori * K-SKS *
4.x * pk-seutu, JS *
-Menninkäinen- * Tampereen seutu, TAYS *
15.12. Sahpa * Lahti, PHKS *
Hera-79 * Hämeenlinnan seutu, K-HKS *
tiar84 *
16.12. Ylläripylläri * pk-seutu *
17.12. Laskiaispulla * Tampere, TAYS *
Werde * pk-seutu, KOS *
-Kivi- * - *
18.12. kiviir * Oulu, OYS *
Empsku88 * Vammala, VAS *
tiinax6 * Varsinais-Suomi, TYKS *
haa2 * Pirkanmaa, TAYS *
20.12. siise * Etelä-Suomi, HYS *
Myrre * Espoo, JS *
joll@ * Etelä-Pohjanmaa, SeKs *
.:Naranja:. * Lieto, TYKS *
21.12. armi *
22.12. Myrtti- * Hyvinkää, HYS *
Miilukka * Tampere, TAYS *
Nektariina * Etelä-Pohjanmaa, SeKs *
23.12. Gnatte * Helsinki, NKL *
Viola * Kaakkois-Suomi, EKKS *
24.12. angorainen * Laukaa, K-SKS *
HaHa78 * Tampere, TAYS *
lilla79 * Orimattila, PHKS *
Savannia-79 * Koillis-Lappi, LKS *
25.12. Stiin@ * Pohjanmaa *
Leppis_78 * Satakunta, SATKS *
Katanen * Seinäjoki, SeKs *
Säteilijä *
26.12. Canttarelli *
3mami * Turku, TYKS *
Kranttu83 * Etelä-Suomi *
Katinka83 *
veromite*Vantaa*Kättäri
27.12. Anneiki * Pirkanmaa, TAYS *
Lorindol * pk-seutu, NKL *
Karssuli * Vantaa, KOS/H *
Zebra * Helsinki, KOS *
29.12. karits@ * TYKS *
Rusina80 * Vaasa, VKS *
30.12. Riemu * Pirkanmaa, TAYS *
9.1. Nudivas * TAYS
13.1. Mae3*Vantaa*Kättäri
Kommentit (29)
omat kuulumiset:
Jaahas, itsellä ei sen kummempaa olotilassa. Ehkä kuitenkin mieli on muuttunut hieman siihen suuntaan, että en hätäile milloin se vauva nyt syntyy. Tutustuminen synnytys-sairaalaan on takana, joka toi synnytyksen niin konkreettisesti taas muistiin, että rupesi jännittämään jo! En tiedä mietittekö muut synnytystä jo? Itse olen miettinyt, mutta nyt vasta se ajatus, että OIKEASTI on synnytettävä tämä lapsonen maailmaan tuli jotenkin silmille. Huh! Aivot ovat omituiset! Sillä vaikka tietää, että on koettava se kipu ja sitten se vauva on oikeasti tässä perheessä - niin silti tajunta ei varmaan täysin toimi... Kai sitä on sitten vaan huuli pyöreänä, että meillä on nyt pikkuinen täällä ja vauva-aika alkaa...
No, sellaista löyhää aivokapasiteettia siis tänne... Ei tajua, ei. Ei se sitten ihme, ettei mies sitä pysty käsittämään, kun ei tämä äitikään.... ; D
Sellaisesta täytyy kysyä, että onko kellään kokemusta lapsiveden tihkumisesta? Miten sen huomasit/ kuinka paljon vettä tuli kerralla? Itse mietin, onko mahdollista, että olisi jotain tällaista nyt käynnissä vaiko ei... Vai onko valkovuoto tosiaan muuttunut niin ohueksi? Jos jollain on kokemuksia/tietoa asiasta niin kertokaa Olen kuitenkin itse yrittänyt järkeillä asian, että jos se olisi lapsivettä, niin tulisihan sitä koko ajan/tiheästi sieltä... Ei tietoo...
Nyt odotan vain viikonloppua ja sitä kun pääsee näkemään tulevan isukin ilmeen, kun availee isyyspakkausta! Jänskää!
En varmaan ehdi tänne viikonloppuna, joten oikein hyvät viikonloput ja isänpäivät kaikille!
Siisa 35+3
:)
Täällä ollaan reilu viikko vietetty äitiyslomaa ja kyllä oon ihan tykänny kun saa ottaa päivät ihan omassa tahdissa. Sopii mulle : ) Olokin on ollut ihan hyvä. Ei suurempia valittamisia siis. Eniten tällä hetkellä olemista häiritsee käsien puutumiset. Oikea käsi ja varsinkin sormet on ihan jatkuvassa puutumus tilassa. Aika tylsä vaiva, mut toivottavasti lähtee viimeistään synnytyksen jälkeen pois.
Eilen oli lääkärikäynti ja siellä kaikki ihan hyvin. Painoarvio tällä hetkellä 2,7 kg. Istukka oli alkanu jo jonkin verran kalkkeutumaan, mut ei ilmeisesti mitenkään liikaa kun ei siitä sanonut muuta kuin et tässä vaiheessa alkaa sitä tekemään. Kohdunsuu oli hiukan pehmentynyt. Vauvan pää vielä liikkui eli tuskin tässä ihan vielä kuitenkaan lähdetään synnyttämään.
Käytiin pari päivää sitten kattomassa kaverin viikon vanhaa vauvaa ja olihan se pikkunen. Vaikka olikin syntyessään päälle 4 kg ja aika pitkäkin. Kyllä tuli hiukan malttamaton olo et saispa sitä pian omankin murun kainaloon. Mut niin arvasin siinä käyvänkin kun mennään kattomaan. Eipä sillä kyllä mä ihan hyvin ainakin vielä pari viikkoa mieluusti odottelen. Saa vauva vielä kasvaa.
Isyyspakkaus olis tarkotus tänään saada valmiiksi. Vielä jotain pientä ajattelin siihen ostaa ja sitten vaan ite laatikon tekoon. Jännä nähdä millasen vastaanoton se saa.
Mukavaa viikonloppua kaikille! Kohta saadaan alkaa jännäämään kuka saa pikkusensa ensimmäisenä syliin. Ihanaa : )
-Hanne- ja masupupu 36+2
Mulla kans alkanu kädet puutumaan öisin,hartiat on jumissa joten johtunee varmaan siitä?!Ja selkä meinaa olla kipee,mullahan on pieni nikaman siirtymä selässä ja ei oo vaivannu ollenkaan nyt raskausaikana ennen ku vasta nyt parina päivänä...´Toivottavasti kestäis nyt jotenki tän loppuajan vielä.Siisalle:Mulla ainakin on niin että kun yskäsee niin tulee tippa kaks housuun mutta olettaisin että ei se lapsivettä ole vaan ihan pissaa kun toi vaavi kuitenkin painaa jo tonne virtsarakkoon,ihan oon käyttäny tena ladyjä kun voi ihan missä ja millon vaan thdä ton niin ois ilkeetä olla märissä housuissa liikenteessä;-)
Vauvan kokoarvio tänään 35+2 oli 2900g. Iso sälli tulossa. Nyt sanoi, että rv 40 olis 4kg. Sisätutkimus tehtiin ja kanavaa jäljellä 1.5cm alkujaan mulla ollu 3-4cm ja ulkosuu sormelle auki. eli jotain tehneet noi mun supistukset, mutta ei liikaa:)
Siisalle vastailen lapsivedestä. Mulla edellisessä raskaudessa meni vedet kerralla ja sen kyllä huomaa. Vkoa ennen vesien menoa musta tuntu ja tuntuu edelleen, että tihkutteli ja kävin päivystyksessä äippäpolilla ja ottivat testin, joka nega.. ja siitä sitten meni vko ja vedet lorahtivat kunnolla... Tiedä sitä sitten oliko vettä vaiko ei..
Viime viikolla alkoi samanlainen lirahtelu housuun ja tänään siitä mainitsin lääkärille. Ottivat jälleen testin, joka nega ja sanoi mulle, että seuraavan kerran kun lorahtaa niin samantien testiin niin saa varman vastauksen. Lääkäri myös sanoi, että voi olla korkea vedenmeno, joka tulee juuri noin lorauksittain, mutta ei kuulema ole niin vaarallista, mutta käynnistetään kuitenkin jos todetaan, koska tulehdusriski silloin olemassa. Pikkuhousunsuojaa oon pitänyt ja väriltää tää mun loraus on kyllä oranssin-vaaleanpunaista niin kuin myös lapsivesi ja itse melkeinpä väittäisin sen sitä olevan, mutta, mutta... Ei kai auta muu kuin odotella:/
kaikille tasapuolisesti oikein mukavaa ja rentouttavaa vkonloppua. Nauttikaa hyvästä ruuasta ja mukavasta seurasta niin myös minä aijon tehdä:)
Pulmu ja ISO Eki rv 35+2;)
Taas pitkästä aikaa neuvola kuulumisia. RR 106/68 Hb 122 Sf 30 ja kaikki muut oli ok. Sokeri arvotkin on kuulemma ollu ihan hyviä. Viime kerralla vauvalta kuulu muutama lisälyönti mutta nyt ei kuulunu. 18.11. mulla on äippäpoli käynti että sitä tässä ootellessa. Yölliset valvomiset on ruvennu häiritsemään joka ikinen yö siinä 3-4 maissa herään enkä saa millään nukuttua ja sitten kun 6 aikoihin pitäs ruveta herämään niin kyllä väsyttäis mukavasti. Ja välttämättä päivällä en saa edes päikkäreitä nukuttua.
Onko teille muille kukaan voivotellu vauvan syntymäkuukautta kun sattuu olemaan joulukuu? Meillä anoppi voivottelee kuinka kurjaa se on ja plaa plaa.
Mä ite olen syntyny joulukuun alussa ja esikko on syntyny joulukuun puolessa välissä ja ikinä en ole pitäny sitä pahana eikä myöskään esikko.
Ja anopista puheenollen se on tulossa meille maanantaina ja en vielä tiedä että onko koko viikon meillä. Mun hermot ei taida oikein koko viikkoa sitä naista kestää.
Mä taidan lähteä saunomaan.
Nektariina 33+4
Kiva kuulla, että [b]Nektariinalla[/b] neuvolassa kaikki hyvin! Ja tsemppiä, jos anoppi teille viikoksi pelmahtaa... Mulla oli aikaisemmin toi hyvät välit anopin kanssa, oikein itsekin ihmettelin että onpa munkki käynyt. Nyt esikoisen syntymän jälkeen olen huomannut ihan uusia piirteitä, anoppi puuttuu ihan eri tavalla vähän kaikkeen ja jopa arvostelee varsin suorasukaisesti. :( Emme kyllä tapaa usein, appivanhempani eivät edes asu Suomessa, mutta harmittaa se silti.
[b]Minihattiksella[/b] myös hyvät neuvolakuulumiset. Jaksuja niihin öihin, on tuo loppuvaiheen nukkuminen kyllä joo aika tuskaista. Mulla ei vielä ole alkanut pahasti mutta muistan esikoiselta, miten kipeänä olivat lonkat viimeiset viikot. Nytkin kyllä jo vähän tuntuu, ja tuota puutumista on ollut melkein koko odotusajan. Sitä oli ollut [b]010308[/b]:lla ja [b]Hannella[/b] myös, eli taitaa tosiaan olla yleistä. Hienoa, että Hannella lääkärissä kaikki hyvin ja 010308:lla sokerit nyt insuliinin myötä ok!
[b]Pulmulle[/b] myös voimia kohtalotoverilta, eli mullahan on myös veikkausten mukaan iso vauva tulossa! Mulla on muuten kahdella tutulla kummallakin ollut korkea vedenmeno, mutta heillä ei käynnistetty kun tulehdusarvot olivat ok. Taitaa taas olla isoja eroja eri alueiden sairaaloissa. Toivottavasti sulla kuitenkaan ei sitä ollut tai jos oli, ei tulisi mitään seuraamuksia!
Lapsivesikysymyksiä oli myös [b]Siisalla[/b]. Mulla tulee tosi runsaasti valkovuotoa ajoittain, ja esikoisen odotuksessa tuli vielä runsaammin. Itsekin jouduin neuvolassa kysymään, että voisiko olla lapsivettä kun hulahti välillä ihan niin että oikein pelästyin. Valkovuotoa vaan kuulemma raskaana tulee tosi paljon, ja se voi olla ihan väritöntäkin. Varsinkin jos on paikoillaan pidemmän aikaa (esim. nukkuessa) sitä voi oikein kerääntyä ja sitten liikkeelle lähtiessä hulahtaa. Mutta toki jos on epäily vedenmenosta, esim. tihkuttaa pidempään eikä vain yksi hulahdus, niin kannattaa heti soittaa ä-polille.
Synnytysmietteistä kyselit myös. Kyllähän se aina välillä mieleen tulee, mutta yritän olla ajattelematta jos vaan voin. Pelkään synnyttämistä ja vielä enemmän leikkausta. Olen myös aivan varma tällä hetkellä, että leikkaus se taas on edessä. En jotenkin enää edes jaksa uskoa muuhun vaihtoehtoon.
[b]Maelle[/b] pikaista paranemista, ja iloisempaa mieltä myös! Vaikka tässä tilassa ne tunteet kyllä heittelevät kovin.
[b]Leannalle[/b] vielä myös jaksuja raskaaseen :) oloon, ei ole enää pitkästi jäljellä! Iskiasvihlaisut on kyllä karseita, onneksi ne loppuvat (tai ainakin mulla viimeksi loppui) synnytyssaliin!
Tuossahan tuo (.) oikeastaan kommenttien välissä tulikin :D. Ensi viikolla neuvola ke, palaan viimeistään silloin kertomaan kuulumiset! Yritän nimittäin olla avaamatta konetta (ainakaan heti aamusta, heh heh), esikoinenhan on hoidossa vielä ensi viikon vaikka minä kotona, eli hirrrrveä siivousproggis odottaa.
Gnatte 33+4
kun muistin unohtaneeni (:D) Nektariinan kyselyn. Eli mulle ei kyllä hirveästi ole taivasteltu joulukuuta, muuta kuin että ihmiset ovat toivotelleet ettei just tasan jouluna syntyisi, mitä totuuden nimessä huokailen itsekin aika usein ääneen. Onhan se tietyssä iässä tosi kurja synttäri. Mutta eihän sille mitään voi jos niin käy, juhlitaan sit vaikka aina itsenäisyyspäivänä synttäriä tai jotain.
Tää päivä menny ihan kivasti. Käytiin hetken olemassa itiksessä ja mähän en kauaa pysty kävelemään kun heti supistaa ihan kamalasti. Eilen tuli 2 tuntia harjoitus suppareita 10 minuutin välein. Join kunnolla vettä ja ne rauhoittu siihen.
Mä olen päättäny että 2.joulukuuta lähden itikseen ostamaan vauvalle kaiken tarpeellisen ja sitten istun alas hautomaan ; ) Se on nimittäin mun viimeinen rundi minkä voin kaupoilla tehdä, koska supistelee niin pahasti tuo kävely.
Musta oli hauska uudessa vauva-lehdessä kun tää nainen joka teki raskaustestin sanoi tilaavansa vauvan jollekin tietylle päivälle, ja hän ihan vilpittömästi uskoi että vauva tottelee ja syntyy sillon kun on sovittu. No niinhän siinä kävi!
Olen itsekin "tilannut" vauvan viikolle 37, katsotaan miten mun käy ; ) ,meidän vauva on ollu kokoajan 150g painossa edellä joten en usko että viikolla 37 ois enää mitään ongelmia. Kakkonen on syntynyt 38+2 ja painoi 3325g(grammalleen saman verran kun esikoinen!) joten ihan hyvän kokoisia vauvoja meillä on jo noilla viikoilla. Elikkä 5 viikkoa olis tohon enää!! Huimaa!!
Oli puhetta lonkkakivuista, mulla ihan tautinen lonkkasärky öisin. Loppuu kyllä aikanaan kun on synnytyksestä menny aikaa. Mutta viimeksi kärsin vielä sairaalassa kipeistä lonkista ja pyysin pehmikettä pepun alle niin en saanu ku jonku olemattoman pikku peitteen... No eihän se sairaala mikään hotelli olekaan. Niimpä olen tällä kertaa varautunut että otan oman ice power geelin mukaan. Mä olen vaunuihin pikkuhiljaa kerännyt tavaraa mitä otan sairaalaan mukaan. Meinaan kehdata pakata tavarat sellaseen lentolaukkuun. Mulla kun pitää olla mukana myös kaunistumisvälineet, niin ne vie tilaa. Ja lentolaukkua on helpompi vetää perässä kun kantaa sellasta painavaa kassia. Otan omat vaatteet mukaan, vaikka mietinkin että mitenkähän housutkin sotkeutuu siihen jälkivuotoon kun aika varmasti tulee ohivuotoa, mutta jospa vaan kävis ahkerasti vaihtamassa sidettä. Otan mukaan kaikki myös vauvalle paitsi toppaasun ja autoistuimen, ne saa mies tuoda sitten kun tulee meitä hakemaan.
Ok, tällasta tällä kertaa!
mae3 31+4
Moikka moi.
Ihana, kuulas, aurinkoinen aamu ja pakkastakin on jo 6 astetta! Talvi tulee!
En ole ehtinyt/jaksanut oikein kirjoitella tällä viikolla Mennyt huonoilla yöunilla, mutta nyt piristymään päin! ; D
Äippälomalainen siis virallisesti olen, joten nopsastipa se aika sitten näin jälkeenpäin katsottuna kuitenkin hurahti! Nyt vain vauvaa odotellaan!
Ensin kommenttia:
Mae3 oli laittanut ihanan positiivisen viestin alkuun! Kiitos muistutuksesta, että ajatellaan niitä hyviä puolia raskaudesta.
Pulmu79 oli laittanut neuvolakuulumisia, sf mittaa kyselit mitä muilla on ja kauhistelit painon nousua. Mulla on kanssa nyt painoa tullut aika paljon (verrattuna aikaisempaan), mutta juuri turvotukset tekee sen. Luulen, että tässä lopussa tulee turvotuksista "lisäkiloja" helposti. Mutta ei olisi enää pitkä matka loppuun! Itsellä taisi olla sf mitta 31 viimeksi, jolloin viikkoja oli 34+6.. Sf mittaan vaikuttaa niin monet asiat, etten ole itse jaksanut huolehtia meneekö nyt ihan käyrien mukaan. Siellä alempana keskikäyrää menee tällä hetkellä, mutta ihan normaalikokoista vauvaa on silti ultralla arvioitu tulevaksi.
Karits@ oli saanut upeita uutisia vauvan sydänäänistä! Onneksi olkoon! Meillä ei ole oikein vielä isänpäivää päästy juhlimaan meidän kodissa, kun tämä nykyisen miehen ensimmäinen on vielä mun masussa siis.. Ja esikoisella on oma isi, jolle tietenkin kortin laittaa. Asuu vaan niin kaukana, ettei ole mahd käydä milloin vain isän luona. Minun vanhemmatkin ovat ihan monen sadan kilometrin päässä, joten ei sellaista omalle isälle pidettävää juhlaakaan ole. Miehen vanhemmilla on isänpäivälounas, jonne ollaan menossa. Muuten muistan omaa isää kortilla ja tein tytön valokuvasta sellaisen omatekoisen kehyksen, joka laitettiin tytön piirustuksen kanssa kirjeeseen. Mutta muuten siis sen isyyspakkauksen saa nyt tuleva isi lahjaksi...
Kantrimaria, ihana masukuva!!!! Ja kun valitit painonnoususta, niin et kuvassa ainakaan näytä liian tuhdilta. Hieno vaavimasu vaan siellä näkyy : ) Turvotuksista tuossa aikaisemmin puhuin, olisiko sinullakin tullut turvotuksia, jotka lisäävät painoa?
Gnattella kärsitään taudeista, toivottavasti siellä tervehdyttäisiin pian! Juuri eilen kaveri kertoi, kuinka heidän pojallaan oli ollut 8 viikkoa jo räkätauti, joka aina uusii vaan..
Minihattis, samoin täällä kuulemma pää jo siellä alhaalla ja sanottiin, ettei haittaa enää vaikka tulisi. Itsellä kuitenkin jotenkin supistukset alkaneet vähentyä. Tulee edelleen päivittäin, mutta enemmän on nyt sellaisia kovettumisia, jotka eivät ole niin napakoita kuin ovat olleet. Minulla sellaisia pistoksia/vihlaisuja tulee tosi usein, mutta ne varmaan johtuvat siitä, kun pää alhaalla. Kai...
Leanna oli käynyt yksityisellä kanssa ultrassa, itsellekin jäi tosi positiivinen olo käynnistä Mekin saatiin 4d kuvia, vaikka ei oltu sitä toivottu! Hyvää palvelua : D Onhan ne mukavia muistoja sitten..
010308 kertoi käsien puutumisesta. Itsellä kanssa ollut käsissä puutumista. Oma mies on hieronut ja itsekin olen hieronut käsiä/hartioita/selkää, joka on hieman auttanut asiaa. Löysin muuten tuolta olkapään ns. kiinnittymiskohdasta sellaisen "herneen", joka äärettömän kipeä, mutta siitä kun pyörittää (vedet silmissä kylläkin) niin puutuminen vähän helpottaa. No, eihän ihmiset samanlaisia ole, mutta itselle toi auttanut... Lisäksi pidän sellaisia lämpöpakkauksia aina välillä kipeillä kohdilla (selkä/hartiat, lonkat jne...) - rentouttaa.
Mae kyseli vielä laukun pakkaamisesta. Itse olen sitä jo sanonut öh.. parisen viikkoa kai, että nyt sen pakkaan ja niinhän se vieläkin on pakkaamatta! MUTTA, laukku on jopa nyt esillä, joten kyllä sen yritän nyt oikeasti pakatakin! Kerron ensi viikolla sitten miten kävi, jäikö laukku edelleen pakkaamatta. Ja no, enhän kehtaa olla sitä nyt pakkaamatta kun täällä olen toitottanut sen pakkaavani varmasti viikonlopun aikana.... ; D