Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunkaula lyhennetty ja raskaana, kokemuksia?

02.11.2008 |

Hei!

Raskauden alkuvaiheet menossa ja murehdin jo...

Itselläni on kaksi vuotta sitten todettu kohdunkaulan syövän esiaste ja sähköluupilla otettu pala pois kohdunkaulalta eli kanavaa lyhennetty. Kaipailenkin nyt muiden kokemuksia samasta asiasta ja siitä kuinka raskaus on edennyt?

Meillä tulossa toinen lapsi ja ensimmäinen syntyi sektiolla alhaalla olleen istukan takia. Mietin vaan että taasko tulee viimeiset viikot vietettyä sairaalassa.....

Tiedoista ja kokemuksista kiitollisena jään odottelemaan!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siis kohdunkaulan heikkous on mutta ilmeisesti enemminkin synnynnainen (mulle on tosin tehty kolposkopia ja pikkuruinen biopsia joskus parikymppisena kohdunkaulaan, ja olen ruennut miettimaan ihan vasta viime aikoina etta olisikohan se mun huonon kohdukaulan syy, kun ei tallaista muilla ole esim. suvussa - mulla on siis takana kolme raskautta joista jokaisessa aina vain pahempi kohdunkaulan heikkous, vuodelevolla ja laakityksella tahanastiset 2 raskautta on saatu viikolle 39 ja 37 asti). Mulle jai kysymyksesta epaselvaksi onko luuppi tehty enne vai jalkeen ekan raskauden? Jos ennen niin silloinhan kohdunkaula on jo testattu (ja ilmeisesti hyvaksi havaittu), jos jalkeen niin sitten jaa nahtavaksi. Sinuna sanoisin tasta selkeasti kaikille hoitaville laakareille ja pyytaisin joka ultrassa mittaamaan kohdunkaulan pituuden. Mietin myos etta eiko sinun tilanteessasi paasisi aitipolille seurantaan etta pitaisivat kohdunkaulan pituutta tarkemmin silmalla? Olen lukenut etta kohdunkaulan toimenpiteet eivat mitenkaan valttamatta johda sen heikkouteen vaan suurin osa raskauksista sujuu ihan normaalisti. Todennakoisyys kohdunkaulan heikkouteen on kuitenkin suurempi kuin sellaisella jolla toimenpiteita ei ole tehty.

Vierailija
2/3 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta en tieda milla viiikoilla olet mutta n. viikosta 16 alkaen (joillakin paljon myohemmin tosin vasta) vauvan paino alkaa olla sellainen etta kohdunkaulan heikkous voi alkaa vaikuttaa. Eli suurin piirtein noilta viikoilta kannattaisi ainakin yrittaa paasta kohdunkaulan erityisseurantaan (joka pitaisi siis tehda ultralla, koska kasikopelolla ei todellista mittaa saa ja lisaksi usein toistuvat sisatutkimukset saattavat arsyttaa kohdunsuuta), monet laakarit ainakin taalla "maailmalla" ultraavat parin viikon valein nahdakseen tapahtuuko muutoksia, en tieda mika Suomessa on kaytanto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siis kun jaksoit vastailla. Oma raskaus ihan alkumetreillä, n vko 7 menossa. Maanantaina eka neuvola edessä, katsotaan mitä sanovat. Olen muutamaa tuttua haastatellut joilla on ollut samaa ongelmaa ja melko tarkkaan seurantaan ilmeisesti laittavat täälläkin.

Itselleni mukava yllätys oli alkuraskauden ultra, jota ekan raskauden (-04) ei ollut käytössä.

Loop konisaatio on tehty ensimmäisen raskauden jälkeen 10/06, joten sen takia tietysti myös vähän jännittää. Ja ensimmäinen raskaus kun vielä päätyi sektioon alhaisen istukan takia, niin jännityksellä odotan kyllä raskauden etenemistä.

Jos jollakin muulla on tuoreita kokemuksia Loop konisaatiosta ja raskaudesta niin kertokaa ihmeessä kokemuksia!