joo, opintotuki siis 213,60e, miten sillä voi elää? : )
Siis onko tuo joku vitsi? Meitä on 4henkeä perheessä ja miehellä suht normaalit tulot, mutta myös aika menot, lainat ym
Eikö tuon opintorahan pitänyt nousta vai nouseeko kenties ens vuonna? Miten voin suorittaa opinnot loppuun tuollaisellä mitättömällä summalla, jolla voisi niistä nenänsä : )
Kai se on sit vaan vedettävä pitkää päivää ja oltava AINA töissä. Lapsiltahan se on pois ; ( voi surku sentään.
Saakohan omistusasuntoon asumistukea ja mikähän on tuloraja? Millä te muut perheelliset pystytte opiskelemaan?
Kommentit (84)
mutta kun teet töitä niin muista katsoa tarkasti tulrajat, tai joudut palauttamaan opintotukea.
missä opiskelijat ovat täyttä pohjasakkaa - voitteko kuvitella, että semmoset menetyt tapaukset, jotka vetävät toimeentulotuen aina kurkustaan alas parissa päivässä, saavat enemmän tukea kuin opiskelijat, joista pitäisi tulla tulevaisuudessa yhteiskunnan tukipilareita... Ei mene yhteen mun oikeustajun kanssa. No, mutta yritteliäisyydestä ei tässä maassa palkita niin kauan kuin sossuilla on merkittävä asema suomalaisessa politiikassa.
Mua niin etoo demareiden kannanotot tässä hoitajien palkkakiistassa - vaaditaan, ettei raha saa olla syy kansalaisoikeuksien polkemiseen! :D Niin? Mitäs ne demarit itse hoitajille aikanaan tarjosivat?? Paaaaljon vähemmän kuin nyt, koska kuntaosuuksien korotushan olisi " romuttanut hyvinvointiyhteiskunnan" . Voi jeesus, ei silloin ollut " kansalaisoikeuksista" mitään väliä... Oikesitohallitus on nyt ensimmäinen, joka edes yritti korottaa naisvaltaisten alojen palkkausta.
jossa opiskelijoille MAKSETAAN opiskelusta ja koulutus on käytännössä katsoessa ilmaista. Mieti sitä.
Vierailija:
missä opiskelijat ovat täyttä pohjasakkaa - voitteko kuvitella, että semmoset menetyt tapaukset, jotka vetävät toimeentulotuen aina kurkustaan alas parissa päivässä, saavat enemmän tukea kuin opiskelijat, joista pitäisi tulla tulevaisuudessa yhteiskunnan tukipilareita... Ei mene yhteen mun oikeustajun kanssa. No, mutta yritteliäisyydestä ei tässä maassa palkita niin kauan kuin sossuilla on merkittävä asema suomalaisessa politiikassa.
Mua niin etoo demareiden kannanotot tässä hoitajien palkkakiistassa - vaaditaan, ettei raha saa olla syy kansalaisoikeuksien polkemiseen! :D Niin? Mitäs ne demarit itse hoitajille aikanaan tarjosivat?? Paaaaljon vähemmän kuin nyt, koska kuntaosuuksien korotushan olisi " romuttanut hyvinvointiyhteiskunnan" . Voi jeesus, ei silloin ollut " kansalaisoikeuksista" mitään väliä... Oikesitohallitus on nyt ensimmäinen, joka edes yritti korottaa naisvaltaisten alojen palkkausta.
Puhelinmyyntiä tai kaupan kassalla tuuraamista tms. Se on hyvä lisä opintotukeen.
nimim. ' ei opintolainaa'
En tarkoita ettei tiukkaa ole sittenkin, mutta kun et mainitse sitä ollenkaan.
Siis onhan Suomessa " tasa-arvoinen" ja sillä tavalla poikkeuksellinen opintotukijärjestelmä, mutta juuri tuossa tasapäistämisessä piilee ongelma: koska sitä maksetaan kaikille, ei hyville ja oikeasti motivoituneille opiskelijoille ole varaa maksaa riittävästi. Ja toisaalta myös sellaiset saavat opintotukea, joita ei opinnot oikeasti kiinnosta, kunhan roikkuvat luennoilla ja sitten opintotuen loppumisen jälkeen kuitenkin suuntautuvat ihan eri alalle tai jopa suoraan työkkäriin.
Toisaalla maalilmassa (Euroopassa) ei vastaavaa järjestelmää juuri tunneta, vaan opintotuki on stipendimuotoista, jolloin sitä saavat vain henkilöt, jotka oikeasti ovat sen näytöillään ansainneet. En nyt sano, ettei tässäkin systeemissä ongelmia olisi, mutta kyllä Suomessakin pitäisi mun mielestä hieman kattoo, kelle sitä tukea annetaan ja kuinka paljon. Miksei spurkuja laiteta elämään sillä vajalla 300:lla kuussa, kun kuitenkin kaikki rahansa juovat? Ja opinnoissaan eteneville sen sijaan turvattaisiin " minimielintaso" , eli asunto, ruoka ja mahdollisuus täysipainoiseen opiskeluun. Sossun luukulla juoksevathan saavat n.400-500e tekemättä mitään, sen kun vaan heittävät elämänsä hukkaan ja rupeavat joko juopoiksi, mustalaisiksi tai muuten vaan veltoiksi yhteiskunnan eläteiksi.
Minulla oli sitä aivan törkeästi yhdessä vaiheessa ja sain ne maksettua pois, silloin päätin, ettei enää koskaan : )
Ja joo, on miehellä tulot, mutta kun meitä on neljä henkeä ja asuntolainat, autolainat ym niin kyllähän niitä menojakin jo on ja siis pakollisia sellaisia. Kyllä minä töihin olen menossakin, niinkuin koko ajan teen nytkin tässä köyhällä kotihoidontuella eläessä, mutta sitten saan VIELÄKIN vähemmän tukea ja on vielä lasten hoitomaksut ym edessä
ap
Jotkut ottavat lainaa taloon, jotkut autoon, jotkut huonekaluihin. Se on arvostuskysymys. Jos ei tarvitse uutta autoa, ei ota autolainaa. Jos voi asua vuokralla ei ota asuntolainaa.
Minusta opintolaina on sijoitus omaan koulutukseen. Minulle opintolaina oli tärkeämpi kuin autolaina. Jos ei tarvitse sitä koulutusta niin ei varmaan ota opintolainaakaan. Ilman koulutustakin voi kyllä töitä tehdä. Se on sitten eri asia jos pappa betalar, se on hänen asiansa mihin omat rahansa laittaa.
En ymmärrä miksi valtion pitäisi elättää opiskelijat, jotka opiskeluaikana mm. päättävät hankkia lapsia vaikka opinnot kesken eikä työtä. Opintotuki + asumislisä riittää kituuttaen elämiseen yhdelle opiskelijalle, jolla oikeus mm. opiskelijahintaiseen ruokailuun.
Jos ei kituuttaminen kiinnosta, voi käydä lisäksi osa-aikatöissä, joita todellakin on kyllä tarjolla. Itse ainakin kävin välillä osa-aika- välillä kokopäivätyössä koko opiskeluajan (5 vuotta, DI) enkä ottanut penniäkään lainaa. Ei myöskään tarvinut kituuttaa.
Hyötynä myös se, että kun jäin 2kk valmistumisen jälkeen äitiyslomalle, sain hyvät päivärahat, koska olin niitä ansainnut edellisten kuukausien (&vuosien) ajan.
ei enää senttiäkään lisää : )
Kyllä mä sitten menen suoraan töihin ja pistän opiskelun jäihin, siis jos ainoa vaihtoehto olisi se laina : ) mutta joo, en sitä ota ja kituutan sit ja teen kaikki vapaa-ajat töitä ; ( Ehkä ne lapset näkee äitiään sitten puolentoista vuoden päästä, huhuhu
ja joo, opiskelin kyllä ennen lapsia, mutta jouduin vaihtamaan alaa sairauden vuoksi, joten oli pakko mennä uudestaan kouluun. Tai ei pakko, mutta halusin toiset paperit
ap
koska en halua ottaa lainaa ennenkuin olen varma että pystyn sen maksamaan. Onko se jotenkin väärin?
KELA maksaisi sinulle aikuisopintorahaa (tai mikä se nyt onkaan nykyään) eli tietyn päivärahan täyspäiväisestä opiskelusta. Sitä korottavat myös lapset.
Vierailija:
ei enää senttiäkään lisää : )Kyllä mä sitten menen suoraan töihin ja pistän opiskelun jäihin, siis jos ainoa vaihtoehto olisi se laina : ) mutta joo, en sitä ota ja kituutan sit ja teen kaikki vapaa-ajat töitä ; ( Ehkä ne lapset näkee äitiään sitten puolentoista vuoden päästä, huhuhu
ja joo, opiskelin kyllä ennen lapsia, mutta jouduin vaihtamaan alaa sairauden vuoksi, joten oli pakko mennä uudestaan kouluun. Tai ei pakko, mutta halusin toiset paperit
ap
mutta opiskeluun ei ole varaa? minäkin haluaisin kaikenlaista mutta en kuvittele että joku muu kustantaa sen minulle.
vuokralla asuminen olisi meidän tilanteessa kalliimpaa, auto on työkäytössä, joten se on pakollinen, joten eipä ole oikein ratkaisuja sen suhteen : )
Ja ne lapset kun syntyi, niin minulla oli jo ammatti, mutta niin kun sanoin en voi sitä enää harjoittaa
ap
ja tiedän, että työtä on tarjolla, sitähän minä teenkin ja itseasiassa parissa kolmessa eri paikassa, joten laiskaksi ei voi sanoa : )
jos sairaiduen takia on aivan pakko vaihtaa alaa, niin eikös Kela tule tueksi?
Vierailija:
Sanokaa mulle nyt joku, miks mä ansaitsen vähemmän taloudellista tukea kuin joku hulttio, joka roikkuu jatkuvasti työkkärin ja sossun luukulla - ja aina kun sattuu saamaan työpaikan, hoitaa sieltä itselleen potkut alta aikayksikön... Niin, siis kertokaa mulle MIKSI mä opiskelijana ansaitsen vähemmän tukea kuin hän??
Millä perusteella sinä ole häntä jotenkin parempi?
Opiskelit ammattiin yhteiskunnan kustannuksella, jota et nyt voi tehdä.
Odotat maksua siitä että opiskelisit, et halua ottaa lainaa, eli luultavasti tuleva ammattisi on sellainen että sillä ei voi lainoja takaisin maksaa. Kaikki on sinun saatava ilmaiseksi
Millä perusteella olet jotain toista hulttiota parempi.
Sinä siltä hulttiolta kuullostat. Opiskelet jo toista ammattia ja luultavasti et loydä edes tyopaikkaa valmistuttuasi
toteamaan, että olisi johtunut työstä. Kyllä se kelakin omansa pitää noissa asioissa eli jos ei ole selvää näyttöä siitä, niin eivät todella maksa uudelleen kouluttautumista
ja tottakai meillä on oma-asunto, kun siihen on varaa ja autokin on työn vuoksi, mitäs pahaa siinä on? Oletko kateellinen kun jollain on mitä omistaa vai? Ja niinkuin sanoin, meidän on edullisempaa asua omassa kuin vuokralla.
ap
Mutta jos miehelläsi on normaalit tulot tuskin te sitä saatte.