Ateistit;Oletteko vaan piiloateisteja .... pokkuroitte
sukunne edessä _:;_ Vietätte nöyristellen uskonnolliset juhlat ja kastatte lapsenne - sanotte papin edessä aamenen jne??
Miks ette uskalla olla mitä väitätte olevanne?
Kommentit (80)
Vierailija:
77: Ja jälleen ne perustelut unohtuivat =)
Vierailija:
Uskooko kristityt joulupukkiin? Kuuluuko se heidän vakaumukseensa?
en ole tapa-ateisti, en tapa-kristitty vaan uskontoshoppaaja. vedän parhaat bileet päältä joka uskonnosta ja jätän hartaan elämän teille muille. se että mä juhlin teidän pyhinä juhlina, ei tarkota mulle mitään muuta kun kivoja juhlia. useimmiten en edes tiedä juhlimani juhlan alkuperää.
Mutta kun ateisti ei usko mihinkään, ei hänen tarvitse noudattaa teidän kummallisia sääntöjänne. Hän saa osallistua tai olla osallistumatta. Hänellä ei ole jumaluutta, joka loukkaantuu osallistumisesta/osallistumattomuudesta. Hän on oman itsensä herra ja tekee itse omat sääntönsä. Hänelle kaikki on avoinna. Jos hän haluaa, hän voi juhlia ihan mitä vaan.
Kaikki muu on teeskentelyä, selittelyä, tapa-ateismia. On se vain vaikea myöntää itselleen.
Vierailija:
Tosiateismiin kuuluu näemmä myös perustelemattomien faktojen esittäminen
Vierailija:
Ahaa. Tosiateismia on siis järjettömät inttämismielipiteet ilman todellisuuspohjaa.
Jos nyt kerran tälle inttämislinjalle lähdetään. Itse olen perustellut moneen kertaan oman mielipiteeni, mutta laitetaan vielä 101. kerran: ateisti ei usko jumalolentoihin, siksi ateisti ei vietä jumalolentojen kunniaksi vietettäviä juhlia. Ei se tuon vaikeampaa ole.
Vierailija:
89: Kertaapa vielä tämä ketju. Löydät kyllä perustelut.
Perustelut taisivat olla, että olet tapa-ateisti, eikös niin?
Ehkä siinä lukutaidossasikin on viilaamista?
Vierailija:
Ehkä siinä lukutaidossasikin on viilaamista?
Sori, taitaa olla liian vaikea taitolaji sinulle. Eli siis, koska olet ateisti, niin sinä voit hyvällä omallatunnolla viettää mitä juhlia haluat. Tyypillistä tapa-ateismia.
Kukin toki tyylillään.
Hauskaa illanjatkoa =)
Vierailija:
Mutta kun ateisti ei usko mihinkään, ei hänen tarvitse noudattaa teidän kummallisia sääntöjänne. Hän saa osallistua tai olla osallistumatta. Hänellä ei ole jumaluutta, joka loukkaantuu osallistumisesta/osallistumattomuudesta. Hän on oman itsensä herra ja tekee itse omat sääntönsä. Hänelle kaikki on avoinna. Jos hän haluaa, hän voi juhlia ihan mitä vaan.
Vierailija:
Kukin toki tyylillään.Hauskaa illanjatkoa =)
Sarkasmi on tyylilaji, jota on vaikea ymmärtää.
Vierailija:
Juuuurrrri näin
Vierailija:
koska hänen isänsä suku kuuluu kirkkoon. Ovat ns tapauskovaisia eli ei mitään vakaumusta siihen. Muut lapset saaneet nimensä nimiäisissä, vihitty meidät on maistraatissa jne. Edellisessä elämässä exmieheni suku oli ortodokseja ja mielestäni oli erittäiin tärkeää että lapset oppivat tuosta uskonnosta tärkeimmät asiat ihan yleissivistyksen vuoksi. Siksi en esim rajoita uskonnonopetukseen osallistumista koulussa.
Mielestäni olen vielä enemmän fatalisti kuin ateisti. Jumalaan en todellakaan usko, mutta kirkkoarkkitehtuuri, -tavat, -taide ja -musiikki on hieno kulttuurin osa-alue. Matkoillani käyn aina kirkossa sytyttämässä tuohuksen, hassu tapa joka ei liity uskontoon vaan edesmenneisiin vanhempiini.
Mikähän auktoritettiasema sinulla on tässä asiassa, kun voit julistaa " tosi ateistin" säännöt?
Ateisti tarkoittaa ihmistä, joka ei usko jumalaan/jumaliin. Ei se estä viettämästä joulua tai pääsiäistä omalla tavallaan. Meillä syödään jouluruokia ja annetaan joululahjoja. Lapsille olen selittänyt, että monet suomalaiset viettävät joulua Jeesuksen syntymäjuhlana, mutta me emme usko Jeesukseen. Ja että juhlimme kuitenkin joulua, koska keskellä talvea on hyvä hetki levätä, juhlistaa loma-aikaa ja muistaa rakkaita lahjoilla.
Ei tuo ole sen kummempaa kuin se, että muinaiset kristityt edelleen jatkoivat pakanallisen sydäntalven juhlan viettämistä ja pitivät jopa joulu-nimen ennallaan, vaikkeivät enää uskoneet pakanajumaliin, joita juhlassa alun perin palvottiin.
Vierailija:
Tosi ateisti ei vietä mitään pääsiäistä eikä joulua, ei edes pakanajuhlina.
Meillä ei vietetä uskonnollisia juhlia, eikä lapsia kastettu. Joulua vietämme keskitalvenjuhlana, pääsiäisenä muuten vaan kevätlomaa kun silloin on kuitenkin vapaata kaikilla, juhannuksena keskikesänjuhlaa.
ja maistraatissa mentiin naimisiin
Vierailija: