Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pia/Stage: Mulla ei kyllä ole mitään yhteyttä ollut liikkeitten tuntemisen ja vauvan syntymän välillä. Joka kerta olen tuntenut liikkeet aikaisemmin kuin edellisessä, vaikka kolmannella taisi olla istukka etuseinässä. Ensimmäisen kohdalla tuo 21 viikkoa liikkeistä saattaa mennä lähelle, mutta muilla on mennyt enemmän viikkoja. Toivottavasti etenkin tällä nelosella, jonka ensimmäiset hennot liikkeet tunsin aika pari päivää ennen rv 10 eli en toivo kaksi kuukautta ennenaikaista synnytystä. ;)

Sammermannin ansiokkaaseen pienten hankintojen listaan suosittelisin lisäksi lampaanrasvaa (Lansinoh) rinnanpäitten hoitamiseen, koska sitä ei tarvitse pestä pois ennen imetystä. Bepanthen saattaa maistua pahalta vauvan mielestä, vaikka sitä ei myöskään periaatteessa tarvitse pestä pois. Lansinoh on kallis pieni tuubi, mutta riittää todella pitkään. Vauvan nuhaan on keittosuolatippoja parempi tavara äidinmaito vaikka suoraan rinnasta suihkautettuna. Ei maistu pahalle ja on sopivan lämpöistä.

Ääh, nukuin huonosti. Kutitti, lienenkö saanut elämäni ensimmäisen hiivan, kun ajoittain kutittaa; heräilin, vaikkei tarvinnutkaan käydä vessassa; enkä saanut illalla untakaan heti. Jospa yrittäisi tänään ajoissa nukkumaan, jotta pysyy aamulla tolpillaan. Joskus hirvittää tuo automatka töihin, kun olen niin toistaitoinen aamuisin!

Nyt lounaalle.

Strutsi ja minihupi 28+0

Vierailija
42/56 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoista massuista ja pikkumassuista.

itse kuulun näihin jumbomahaisiin. pituutta on vaan 155cm ja sf-mitta eilen neuvolassa 32cm eli yläkäyrillä mennään. ja meidän pikkusen arvioitu paino kulkee alakäyrillä. mukavuuden haluinen lapsonen vissii tulossa kun vaatii tilaa itselleen. :D

monipuolisuus on kyllä rikkautta. itse taidan olla nuorimmasta päästä meistä tammivauvojen odottajista, jos en jopa nuorin. mutta en silti tunne itseäni mitenkään ulkopuoliseksi, vaikka täällä teidän kokeneempien kanssa jutustelenkin.

siru-sofia, ei se haittaa vaikkei nimiä aina muista. etenkin näin raskausaikana se suotakoon anteeksi. ;D

mantelihammas, tsempiä alakuloisuuteen! mulla tää olo on kyllä aika tasaisen tappavaa, ei riemun kiljahduksia muttei kyllä alakuloisuuttakaan. lumi kyllä viime vkolla piristi kummasti! sais tulla takaisin..

sammermanni, paranehan pian!

jokos te ootte laittaneet kaiken valmiiksi tulevaa pienokaista varten?

itse vasta aloittelen.. eilen kävin ostaan hajusteetonta pyykinpesuainetta että saa alkaa pikkuhiljaa vaatetta pesemään ja silittelemään pienokaiselle. oman itseni tuntien olen aina vähän myöhässä, joten toivotaan ettei pikkunen tule nyt sitten etuajassa ja että tämä mamma ottaa itseään niskasta kiinni ja tekee kaiken valmiiksi kiireen vilkkaa eikä viimisinä päivinä. kaikki tavarat kuitenki pitäis olla hommattuna, kun melkein kaiken saatiin käytettynä.

milläs viikoilla se sairaalakassi pitäis pakata? ja mitä meinasitte sisällöksi laittaa?

alkaa ihan oikeesti stressaan nää asiat, kun mä oon niin tajuttoman laiska ja saamaton ihminen että ihan pelkään että vauva tulee ennenku oon saanu mitään aikaseksi. :D

tänään ois miehen syntymäpäivä. kohta pitäisi lähteä kaupassa käymään ostaan ylläripäivällisen tarvikkeet. ajattelin kokata ihan kunnon aterian alkupaloista jälkiruokakakkuun. lahjan ostin jo alkuviikosta, käytännöllisesti saksanmiehelle, joka ei kunnon talvikamppeita vielä omista, pitkät kalsarit ja villasukat.. sitten vielä mukaan bokserit ja sukat, kun ne tuntuu nuilla miehillä jotenki kumman syystä kuluvan yllättävän nopeasti. :D imuroida ja järkkäilläkin pitäis kämppä, mutta olo vaan on jotenkin niin laiska. kiire taitaa kohta tulla, jos haluan että miehen yllätys on valmiina kun hän kotiin saapuu suomen kielen kurssilta. joten nyt taidan tämän jumbovatsani kanssa alkaa tositoimiin. :)

//mutsiko ja pikkuinen rv31+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nimittäin pitää vähän hehkuttaa!!

Kävin äitipolilla ja kaikki näytti olevan paremmin kuin hyvin olosuhteet huomioon ottaen. Huonommassa kohtuvaltimossa virtaukset olivat parantuneet edelliskerrasta! Toisessa valtimossa virtaukset olivat edelleen moitteettomat. Kirppu oli kasvanut puolisen kiloa kolmessa viikossa ollen nyt n.1,2 kg. Alakäyrillä kulkenut pään kasvu oli saavuttanut keskikäyrän, samoin kuin reisiluun mitta. Lapsivettä normaali määrä, istukka siisti jne. Ja seuraava kontrolli annettiin vasta neljän viikon päähän! Tuntuu tosi hyvältä!

Niin, vaikka omassa navassa kaikki onkin vaihteeksi kunnossa, olen kyllä itkenyt moneen otteeseen sitä Jokelan tapausta, vaikka sinne ei mitään henkilökohtaisia siteitä olekaan. Jotenkin sitä on vain niin herkillä tuollaisten kauheiden asioiden suhteen tässä tilassa.

Olikos mutsiko, joka kyseli sairaalakassin sisällöstä? Mullakin on niin äärettömän huono nimimuisti... Mulla on periaate, että kassi pakataan aikasintaan rv36, taikauskoa vai mitä lie =) Mulla tärkeimmät varusteet on kamera, puhelimen laturi (ja tietty puhelin), hygieniatuotteet, meikit ym. kotiintulovaatteet itselle (mies tuo vauvan vaatteet myöhemmin), mutta mikä tärkeintä: imetysliivejä ja liivinsuojia!! Sairaalan verkkotopit ja harsoviritelmät kun herättävät lähinnä hilpeitä muistoja... Ajanvietettä en hirveästi ole kaivannut, vauvan nuuskuttelussa ja ihmettelyssä on ollut ihan tarpeeksi, toki voihan mukaan pakata kirjan tai ristikkolehtiä tms. Tässä nyt muutamia, mitä muistui mieleen.

aksiina 28+0

Vierailija
44/56 |
07.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla aksiina että kaikki on nyt hyvin! Tulin kovin iloiseksi :). Mä olen vältellyt informaatiota koko jokela aiheesta koska tänään on ollut niin mukava päivä. En halua itkua tähän päivään.

Kiitoksia sympatiasta mutsiko! Tänään on sitten vaihteeksi ollut tosiaan hirmu kiva päivä, ja mieli. Kävin kurkkimassa noita ikiä, ja olen siis sinua vuoden vain vanhempi, tosin helmikuussa täytän sitten jo 24. Eli me kuulutaan tähän nuorisosakkiin ;). Olipa muuten paljon porukkaa siellä listalla joiden en muista ikinä kirjoitelleenkaan. Myöskään kenkenmenon saaneita ei ollut poistettu. Äläkä yhtään stressaa, minä taas ajattelin että nyt kun jo laitan kaikkea valmiiksi, niin on tuskallista sitten se loppuodotus kun ei ole puuhailtavaa. Toisaalta tuleehan tässä nämä joulusähinät. Mutta tosiaan, vielä on kuitenkin muutama kuukausi aikaa!

Sairaalakassin aion pakata varmaan joulun jälkeen. Sinne laitan tripp mehuja, suklaata ja namia (tärkeimmät ensin ;), synnytyksen aikana oli tosi hyviä ne proteiinijuomat, meillä ne tarjosi synnäri. Imetysliivit, huulirasvaa, meikit ja hygieniatuotteet, yösiteitä kotiinlähtöä varten. Kamera, kotiintulovaatteet itselle ja vauvalle. Jos kaikki sujuu hyvin, olemme sairaalassa vain yhden yön, ja perhehuoneessa, eli siksi myös kaikki vauvan varusteet on mukana, mies ei niitä ehtisi hakea. Turvakaukalo jätetään sitten autoon.

Sammermannille vielä paranemisia toivotellen:

Mantelihammas

Vierailija
45/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa.

Päivitin juuri LA ja esittely listan. Löytyy nyt täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11676590&p=1&tm…

Vierailija
46/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjan aktiivisia olette olleet ja nyt vasta sain kaikki viestit luettua ja ehdin vähän kommentoimaankin. Oletin kommentoivani jo tiistaina, mutta siitä ei sitten tullutkaan mitään päivällä, koska nukuin edellisen yön niin huonosti ja naapureita kävi synttärikahveilla. Mulla tuli siis tiistaina 35 v täyteen, joten vanhempaan kastiin kuulun minäkin.

Ihana mies oli keskinyt aivan ihanan lahjan, jonka päätin käyttää vasta joskus vauvan syntymän jälkeen; saan lahjakortin päiväkylpylään!!

Lisäksi oli järkännyt naapurin rouvan kanssa yllärin illalle, kun naapurin perhe tuli käymään, kukkien, kortin ja täytekakun kera! Eipä tarvii enää huolestua siitä, etteikö paino nousisi kun tiistaina herkuttelin kolme kertaa pullan/kakun parissa...

Magda_lena: Nyt on minullekin parina yönä tullut hikoilua. Ihan outoa, kun normaalisti olen vilukissa, eikä viime raskaudessakaan mitään tällaisia oireita tullut.

Aksiina: Mielitekoja on mulla myös ollut. Esikoista odottaessa teki alkuraskaudessa mieli kotimaisia, happamia omenoita ja joulun jälkeen (kun hemppa laski) teki mieli mustaa makkara (jota en normaalisti voi sietää). Tällä kertaa on ollut makeanhimoa alkuraskaudessa, mutta sekin on nyt hellittänyt. Satsumia/klementiinejä voisi tässä vaiheessa syödä mielin määrin. Samoin vihannekset ovat himottaneet molempien raskauksien ajan.

Justus: Joko kävit siellä lääkärissä? Mulla oli siis myös ekassa raskaudessa niitä kivuliaita suppareita ja nämä vatsan kovettavat ovat nyt mulle ihan uusi kokemus. Mulla ei myöskään kivuliaat supparit olleet aiheuttaneet mitään (paitsi, että epäilimme yhden kätilön kanssa niiden edesauttaneen pojan nopeaa keuhkojen kehittymistä). Toivottavasti nämä on nyt merkki samasta...

Toivottavasti olet nyt myös sairaslomalla, etenkin jos niitä supistuksia on ja ne levolla helpottuu.Tsemppiä myös rakentamiselle! Itse en ole moista kokenut, joten voin vain kuvitella miten rankkaa se on.

Ipu71: Hyvä kun osaat omata oikean asenteen. Todella rasittavaa olla tuollaisessa työyhteisössä, jossa pitäisi tehdä yhteistyötä, mutta tosiasiassa kaikki vain kilpailee keskenään. Ihania tosiaan ovat nuo isommatkin lapset. Meidän 4-vuotiaalla on myös ihan sama asenne kuin teilläkin ja kovasti jo odottaa vauvaa saapuvaksi ja ikävöi myös vauvaa jos on minusta erossa. Isänpäivää ajattelimme viettää niin, että mies saa nukkua pitkään ja teemme hänelle aamiaisen jonka kera herätys sitten tulee. Käydään varmaan myös viemässä minun isälle kortti ja miehen isän haudalle kynttilät (viemme kynttilän myös mieheni siskon puolesta, joka asuu ulkomailla). Katsotaan jos jaksaisin ateriankin vielä vääntää. Esikoista odottaessa tein miehelle synttärilahjaksi isyyspakkauksne, jota hän kyllä arvosti.

Sammermanni: Kamalia oireita, toivottavasti helpottivat. Siitä kaupungilla liikkumisesta: ei kyllä minuakaan huvita lähteä yhtään minnekään, ja meidän esikoinen on sentään jo 4-vuotias. Herkkukaakao kyllä kuulosti hyvältä...Pikaista paranemista siihen flunssaankin

Stage3: Inhottavaa kun sait tuollaisen vaivan. Toivottavasti lääkekuuri auttoi ja olo on nyt parempi.

Liikeiden tuntemisesta ja synnytysajankohdasta. Esikoisen kanssa tunsin liikkeet 15+ viikoilla ja tosiaan esikoinen syntyi 36+4 (tosin suunnitellusti). Esikoinen kylläkin oli jo lähtökuopissa kun sektio tehtiin. Toivottavasti tämä 21 viikkoa ei nyt kuitenkaan pidä paikkaansa, kun liikkeet tuntuivat jo viikolla 12...

Finnanna: JÄRKYTTÄVÄÄ käytöstä neuvolassa! Luulisi, että jo kokeneemmatkin henkilöt tajuaisi, ettei nykyisessä yhteiskunnassa avioliitto enään mikään pakko ole. Hyvä kun sait vaihdettua neuvolaa.

Ametisti: Tuntuu varmaan tosi rankalta kun ei ole oma itsensä eikä voi olla yhtä aktiivinen kuin ennen. Tsemppiä myös siihen raskausmyrkytys-asiaan. Minulla sama tilanne, nyt kytätään ettei uusiutuisi. Pidän peukkuja myös sinulle. Kiva kuulla tosiaan, että löytyy muitakin äitejä, jotka ovat hieman vanhempana vasta lapsia saaneet. Itse tunnen itseni aina niin vanhaksi kun kovin monella tuttavapiirissä on lapset tulleet paljon aiemmin. Tosin täällä on todella mukavaa kun ikähaarukka on laaja ja saa monipuolisia näkökulmia kaikkiin asioihin.

Popin_äiti: Tsemppiä viimeisille työpäiville ja teille myös rakennusurakan johdosta. Toivottavasti pääsisit jo pian jäämään kotiin.

Strutsi: Sinulle myös tsemppiä. Olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä, että raskaana ollessaan tulisi herkästi jäädä sairaslomalle, ehtii sitä sitten vauvan synnyttyä kärsiä tarpeeksi unettomuudesta yms.

Allu: Kiitos tiedoista ja anteeksi uteliaisuuteni, mutta kun nämä asiat nyt niin kovasti kiinnostaa....Oliko siis miehesi samassa firmassa töissä kun muutitte Espanjaan? Todella jännää, jos samalla firmalla on noin eri käytännöt eri maissa ja etenkin kun luulisi Brasilian olevan haastavampi suurempien kulttuurierojen takia.

Nyt en tiedä kannattaisiko tästä edes mainita, kun dementia näyttää mulla vain pahenevan. Meidän terveydenhoitaja neuvolassa sanoi foolihapon auttavan joko suonenvetoihin tai levottomiin jalkoihin, onko kellään varmempaa tietoa kumpaan vaivaan se auttaa?

Mahasta vielä kyselit; oma äitini mulle huomautteli tuossa noin kuukausi sitten, että onpa alhaalla tuo sinun vatsasi, mutta sf-mitta on yläkäyrillä ja masu on kyllä todella suuri.

Pore71: Ihana kuulla, etten minä ole ainoa joka on suunniteltua myöhempään saanut kokea vauva-onnea. Itse olin siis 30 v kun esikoista odotin (sain tietää odottavani 2 päivää ennen synttäreitä) ja koko nuoruusaikani olin ajatellut, että haluan lapsia ajoissa, etten itse ole niin vanha kuin omat vanhempani lasteni ollessa nuoria. Niin se vain on, ettei kaikkea voi suunnitella. Iselläkin meni moni vuosi " hukkaan" kun ei oikea mies ollut löytynyt ja hyvä niin, kenenkään muun kanssa en lapsia olisi halunnutkaan.

Aksiina: HUI! Toivottavasti äitiyspolilla selvisi, ettei kohdunsuu lähtenyt avautumaan.

Iuiu: Minunkin äitini on yrittänyt olla hauska oman ystävänsä edessä ja kommentoinut " oletko nyt ihan varma, ettei siellä ole kaksoset kun olet noin iso" . Sanoin suorat sanat ja käskin olla hiljaa. Esikoista odottaessa oli myös suuri masu. Tällöin minulle vieras kampaaja kommentoi, että nyt on kyllä la ihan pielessä tai sitten vauvoja on varmaan kolme. Jostain syystä se ventovieraan kommentti ekalla kerralla ärsytti vähemmän kuin äitin kommentti nyt...

Tolleroinen: Kuten muut ovat jo kommentoineetkin niin ei kannata stressata niitä ostoksia. Meillä kävi myös niin, että saatiin äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi heti kotiuduttuamme monelta naapurilta ja ystävältä lisää sopivia vaatteita. Ise tykkäsin kovasti puolipotkareista kun vauva oli ihan pieni eikä liikkunut. Yläosaksi sopi body.

Tulikohan vastattua kaikkeen mihin pitikin ja kysyttyä sitä mitä pitikin? Nyt täytyy joka tapauksessa lähteä lounasta valmistamaan ja laittamaan poikaa valmiiksi seurakunnan kerhoa varten.

Hyviä vointeja toivottelee

Emem03 rv29+1

Vierailija
47/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yö oli hankala, kun nenää ja kurkkua kirveli ja kolotti jäseniä. Mulla kun oli ennestään jo nenän limakalvolla joku haavauma, joka ei tahdo parantua millään ilveellä, niin nyt se oikein vihmoo!!!!On kaikki nenän huuhtelukannut ja sumutteet ja tipat ja öljyt ja rasvat käytössä, mut mikään ei auta.

Ilmeisesti mullaon joku puutos, kun ei haavat parane ja pienetkin naarmut vuotaa paljon verta.Voihan se olla pelkkä anamiakin, kun aiheuttaa. Hammaskiven poistossakin ikenet vuosi niin paljon verta, että suun ympärys oli kuin tappelun jäljiltä, kun tuolista nousin.

Aksiina, heinoa että asiat on menneet parempaan suuntan!!!=)

Sairaalakassiin en itse pakkaa meikkejä enkä ajanvietettä, mutta hiusharjan, hammasharjan, kosteusvoidetta,hiustenkuivaajan ainakin...Ja siis äitiyskortti ja kelakortti on tärkeät.Puhelin ja laturi tietty myös.Kiva kun nykyisin saa soittaa omasta puhelimesta-silloin miltei 10v sitten ei tod saanut.

Yritän tänään jaksaa jo kauppaan, että sais jotain ruokaa perheelle laitettua.Eiliseen asti onneksi varastot riitti, koska eilen en jaksanut minnekään. Vauvasta vaan tulee hirveän villi ja turhautunut, jos ollaan koko pv sisällä-siis tästä 11-kuisesta.

rv 31+4

Vierailija
48/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moiks!

Olette olleet taas ihanan aktiivisia. Mullakin tuo vapaa-aika lisääntyy, joten jos ehtisin kunnolla ja ajoissa lukemaan kuulumisia. Nytkin taas parin päivän jutut lukematta...

Siitä neuvolasta: sairaslomaahan sieltä tuli. Itse jopa vähättelin supistuksia lääkärille, että eivät ole olleet enää niin pahoja ja yritin korostaa kaikkia muita vaivoja. Mutta kuinka ollakaan sairaslomalapussa syynä supistelut. Eli varman päälle haluavat ottaa meidän neuvolassa.

Muuten kaikki oli neuvolassa ok.

Tuntuu, että verenpaineet ovat koholla, kun menin eilen illalla katsomaan uutisia ja tietty valvoin suru-uutisten vuoksi koko yön. Kaiken lisäksi en ole saanut ystävääni kiinni, jonka sisko oli tuossa murheellisessa koulussa oppilaana. Toivottavasti kaikki olisi hyvin, en kuitenkaan saa mielenrauhaa, ennen kuin saan ystäväni kiinni!

Nyt lounaalle ja lepäilemään. Nautin tästä sairaslomasta suunnattomasti!

Palaan keskusteluihin myöhemmin, kunhan olen ehtinyt lukemaan kunnolla muiden kuulumiset.

Justus rv31

Vierailija
49/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täällä on ollut vilkasta keskustelua viime päivinä-kiva juttu! Itse en ole ehtinyt kun pikaisesti lukemaan päivittäin, mutta nyt yritän saada itsekin kirjoitettua jotain.

Tytön kanssa saatiin leipomisurakka juuri päätökseen ja nyt on tuoretta pullaa mitä pääsee kohta kahvin kanssa nauttimaan-nam nam! Että meidän aamu on siis mennyt leipoessa. Tyttö sai eilen influenssarokotteen ja yöllä nousi kuume niin tämä päivä menee sit ihan sisätiloissa. Ihmeen hyvin meni rokotus vaikka tytöllä on paha lääkärikammo, puhuttiin käynnistä paljon etukäteen niin se taisi auttaa. Pahin juttu etukäteen tytön mielestä oli se että hän ei halua laastaria! :) Piikkiä laittaessa kyllä itki ja huusi, mutta rauhoittui kyllä sitten nopeasti.

Oma olo on ihan hyvä tällä hetkellä. Mitään erityisiä vaivoja ei ole, vähän supistelee jos kovasti touhuaa ja selkä väsyy herkästi mutta ihmeen hyvin jaksan päivät touhuta tytön kanssa. Ja onneks hän nykyään taas nukkuu pienet päiväunet niin saan hetken levätä myös päivällä. Yöt menee vähän valvoessa, väsyttää mutta en vaan saa nukuttua. Sit se on vaan sellaita pyörimistä ja hyvän asennon etsimistä.. Kai ne on ne raskaushormonit!

Onko muilla univaikeuksia?

Unista tuli mieleen. Itselläkin on aika levottomia unia, taisi olla finnanna joka kirjoitteli samaa. Viime yönä näin sellaista unta että synnytin tytön ja hänen tarkat mitat oli 3700g ja 55cm. Ja vasta parin päivän päästä tytön syntymästä ilmoitimme mummuille ja muille sukulaisille että nyt tämä sitten synty... heh! Saa nähdä oliko tuo enneuni... :) olen myös aikaisemmin nähnyt unen että tyttö tulee. saa nähdä pitääkö tuo paikkaansa!

Isänpäivää vietämme perinteisesti: aamulla mies saa nukkua pitkään ja tytön kanssa leivomme kakun. Sit ajattelin tehdä miehen toivomaa ruokaa. Kotona olemme koko päivän ja vietämme aikaa yhdessä. Et ei mitään erityisempää mut tämä riittää meille! Yhdessäolohan siinä tärkeintä on. Lahjaksi olen ostanut paidan ja Juha Vuorisen kirjan vaippaihottumaa. :)

Tsemppiä ja jaksamista myös täältä niille joilla olikaan rakennusprojekti käynnnissä. Lähipiirissä on myös muutamia rakentajia, joten olen kyllä läheltä päässyt seuraamaan mitä se on. Lapsien kanssa varsinkin aika rankkaa puuhaa! :)

Sammermanni kyseli sokerirasituksen tuloksista.Itsellä arvot olivat: 4.4, 5.7, 4.7. Kuulemma hyvät arvot! Itselläni ei ole ollut sokeria kertaakaan pissassa mutta painoindeksin takia jouduin alunperin tuohon rasitukseen kun se on hiukan yli normaalipainon...

Hikoilua ei pahemmin ole, ellen ole jossain kaupoilla. Eikä mielitekojakaan pahemmin ole. Näin oli myös esikoista odottaessa.

Sairaalakassin sisälllöstä oli puhetta. Itse en ole vielä ajatellutkaan asiaa, mutta näin äkkiseltään ajateltuna otan mukaan vaan kameran plus laturin, puhelimen, hygieniatuotteet, ehkä jotain luettavaa (vaikka tuskin ehdin mitään lukea ainakaan synnytyksen aikana kun esikoinenkin tuli neljässä tunnissa!), imetysliivit ja suojia, itselle toiset vaatteet. vauvan vaatteet saa mies tuoda sit kun päästään kotiin.

Iästäkin on ollut puhetta. Itse olen 26v eli taidan olla sitä keskikastia. Minun mielestä on myös kiva juttu että meitä on monenikäisiä odottajia! Kaikki mahtuu mukaan ikään katsomatta. :)

Maanantaina vietän shoppailupäivän ystäväni kanssa, jolla on laskettu aika 17.12 eli tasan kaksi viikkoa minua ennen! Hän tulee kyläileen meille Laukaasta ja ajateltiin mennä shoppaileen vauvanvaatteita ym. Ideaparkiin. Käydään syömässä jne. Mummu tulee hoitamaan tyttöä, ettei tarvi häntä mukaan ottaa. Odotan sitä innolla! Ihanaa kun saa tuota omaa aikaa aina silloin tällöin!

Mitäs muuta. itselläni on viimeinen lääkärikäynti ja ultra kahden viikon päästä. Sitä siis odotellessa...

Nyt täytyy lopetella. Tyttö roikkuu lahkeessa eikä kirjoittamisesta tule enää mitään! Hyviä vointeja muille mammoille!

satsuma rv 32+3 (hui kun paljon jo noita viikkoja!)

ps. mutsiko-tervetuloa takaisin kirjoittelemaan!

Vierailija
50/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mantelihammas mainitsi, ettei päivitetustä listasta oltu poistettu keskenmenon saaneita. Olisiko kellään tietoa siitä ketkä ovat tämän kamalan surun kokeneet, niin saataisiin lista päivitettyä siltäkin osin?

Justus: kiva kuulla, että kaikki hyvin ja pääsit sairaslomalle. Eivät ilmeisesti supistelut olleet kuitenkaan mitään aiheuttaneet (muuta kuin kipua ja säikähdyksen)?

Emem

Vierailija
51/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

satsuma, itse olen kaikista neljästä nähnyt sukupuolen ja synnytystavan unessa ja paikkansa ovat todella pitäneet.Tästäkin raskaudesta näin unen että tyttö tulee ja ultra vahvisti=) Tosin nyt unessa tuli sellainen tylsä juttu, että vauva ei siinä huolinut rintaa, mutta en anna sen lannistaa-liian taikauskoinen ei pidä olla. Aion tietenkin tehdä kaikkeni jotta imetys onnistuisi.

Meidän vauva sai myös influenssa-rokeotteen eikä ees itkenyt.Hyvä että rokotteet on nykyisin niin hyviä ettei edes kirvele. Oireita ei vauvalle tullut.

Isänpäivälahjan kävin juuri ostamassa: tumput ja suklaarasian. Emme juhli isosti, aamukahvit ja lahjat ja pusut riittää. omalle isälle soitan puhelimella, hän on kaikki viikonloput mökillä eikä halua lahjoja.

Mulla huomen aamuna se verensokerikoe eli en saa syödä enää 21 jälkeen-apua!! Mulla usein pahin nälkä on juuri klo 22 ja sit saattaa joutua viel yölläkin syömään. Mut nyt täytyy vaan syödä aiemmin kunnolla.

Vierailija
52/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh helpotusta, sain ystäväni kiinni ja heillä oli kaikki ok, vaikkakin olivat järkyttyneitä¿

Vielä neuvolalääkärin tarkastuksesta: kohdunkaula oli lyhentynyt vajaan sentin ja kohdun ulkosuu oli väljä. Mutta siis ihan normaalia uudelleen synnyttäjälle.

SAMMERMANNI, Mulla oli kans toissa viikolla pissassa glukoosi kahdella plussalla. Seuraavan aamun aamupissa ok ja tällä viikolla kaksi näytettä ok. Myös sokerirasitus ok, jossa olin siis ennen tuota kahta plussaa.

Ekassa raskaudessa olin myös rasituksessa ja pyörryin sinne :/. Nyt sain odotella makuuasennossa ja meni paljon paremmin.

Niin, mä en tosiaan nauti ainakaan pariin päivään ennen neuvolaa mitään makeeta tai rasvaista. Yleensä, jos jotain herkkuja nautin, niin heti neuvolan jälkeen ja nekin heti pääaterian jälkeen. Niiden voimin yritän sit jaksaa seuraavaan neuvolaan.

Harmi ettet löytänyt sitä Persikka-passion Yosaa. Itse löysin viimeksi K-supermarketista.

STAGE3, jos tuo 21 viikkoa liikkeiden tuntemisesta pitäisi paikkaansa, niin meidän vauvan olisi pitänyt syntyä viime viikolla :).

Mutta ekassa raskaudessa tuo taisi osua aika lähelle, jos muistan oikein liikkeiden alkamisajankohdan. Eli voi kääk, jos tämä tulee etuajassa!

Itse kyllä haluaisin uskoa enemmän siihen vanhaan sanontaan, että synnytysten ajankohta olisi sama kuin mitä oma äiti on synnyttänyt. Mun äiti synnytti mut tasan laskettuna päivänä ja veljeni hieman myöhemmin. Mun esikoinen taas syntyi 40+1.

Mulla on ollu nyt kans muutamana yönä suonenvetoja. Inhottavia.

Ja maha tuntuu olevan hieman korkeammalla kuin esikoista odottaessa ja näin olleen sf-mittakin hieman isompi. Nyt mahan muoto on jo hieman muuttunut, mutta ei niin selvästi kuin esikoisen kanssa. Silloin se laskeutui kahteen otteeseen ihan huomattavasti.

TOLLEROINEN kertoi käyneensä synnytysvalmennuksessa. Meillä sen nimi oli aikanaan perhevalmennus. En myöskään kokenut saavani siitä mitään tärkeää irti. Mutta se on ollut mukavaa, kun tavataan vieläkin neuvolan tiloissa kaikki perheet ½-1v välein!

SAMMERMANNI, tuosta sun tarvikeluettelosta osui silmään kaksi asiaa: puuduttavat korvatipat ja D-vitamiinit. Itse kyselin esikoiselle pari vuotta sitten noita korvatippoja, mutta niitä ei saanut apteekista ainakaan enää ilman reseptiä. Ekat D-vitamiinit taas saatiin neuvolasta.

Mulla ei siis todellakaan ole oikeastaan vielä mitään valmiina vauvalle. Kun nyt saisin ensin järkättyä edes tilaa vauvan tavaroille, sängylle ja vaatteille, plaah.

SAIRAALAKASSIN pakkaan varmaan joskus joululomalla. Mutta mitäköhän sisällöksi? Varmaan aika pitkälti samoja kuin muutkin: nlakortti, Kela-kortti, kamera, kännykkät, laturit molempiin, kotiutumisvaatteet, hygieniavälineet, imetysliivit ja liivinsuojia, sekä tärkein mikä viimeksi unohtui: huulirasva.

Yksi mitä ei missään nimessä kannata pakata mukaan, on lompakko! Jos rahaa haluaa ottaa, niin ottaa vaan sitä rahaa. Niin monta kertaa olen kuullut lompakon (ja kännyn) hävinneen sairaalassa, ettei kannata riskeerata.

Vierailija
53/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mantelihammas, itellekin tulee lisävuosia sitten helmikuussa, joten vuoden ikäerolla mennään. :)

satsuma81 kyseli univaikeuksista. itsellä uni kyllä maittaa, mutta yössä joutuu useampaan otteeseen käymään vessassa ja juomassa. ja välillä on vaikeuksia löytää hyvää asentoa tän jumbovatsan kanssa.

justus08, hyvä että sait ystäväsi perheen kiinni ja heillä oli kaikki ok.

eilinen ei mennyt ihan putkeen yllätyskokkaamisen puolesta. aloitin tunnetusti touhuilemaan taas aivan liian myöhään. kakkua kostutin liikaa, oli se ihan syömäkelpoista mutta maailman rumin kakku siitä tuli. (tänään se ei kyllä ole enää syömäkelpoista, joten kolmostiin joutaa koko hökötys.) täällä sitten itkeä vollottaen kokkasin muuta ruokaa ja synttärisankarimiehellekin tuli sitten kätistyä kun tuli kotiin mielestäni liian aikasin. mutta lopulta kaikki ok ja ilta oli mukava.

nyt ruokaa tekemään, ei kestä enää paikat tätä koneella istumista.. selkä kipeytyy saman tien. :(

//mutsiko ja pikkuinen rv31+4

Vierailija
54/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli siis pitkästä aikaa (5 viikkoa) neuvola.

Masussa kaikki hyvin, sydänäänet 125-130 välillä, hieman pojua

harmitti, kun hänen päiväunia häirittiin. Masu on meillä

ilta-aktiivinen, joten tähän aikaa nukutaan aina :)

Hemoglobiini on noussut hyvin luontaistuotekaupan

rauta-kivennäis-vitamiinimehulla, oli nyt 140 kun 5 vkoa sitten oli 117.

Terkkari sanoi, ettei useimmilla nosta tarpeeksi tuo mehu, mutta

onneksi minä kuulun niihin joilla toimii, koska nuo apteekin kamat

vetää vatsan löysälle tai kivikovaksi.

Painoa on nyt tullut ekasta neuvolasta yhteensä 5,7 kg, nyt ollut aika

iso nousu edellisestä,jopa 3,6 kg! Ei siitä onneksi sanomista tullut,

mutta itsekin tiedän, että kevyemminkin voisi syödä :D.

Sokerirasituksen tulokset sain myös ja terkka sanoi ettei tällaiseen ole ennen törmännyt... Nimittäin mulla oli eka tulos 4,7, sokerilitkun juomisen jälkeen tunti ja oli tippunut 4,2, siitä tunnin päästä oli sitten 4,8. Lääkäri oli sitä mieltä että kaikki ok, epäili vaan että mun elimistö tuottaa vaan niin huimasti insuliinia. Tiiä tota, mut ei aihetta tutkia enempää.

Sf-mitta mulla oli 25 cm ja minä kun luulin että mulla on iso maha...

Jep, nyt salaatin tekoon ja sit taas kuumaan suihkuun, selkäsärystä kun kärsin minäkin...

eve ja poikamasu 30+3

Vierailija
55/56 |
08.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammermanni: Mullakin pienet naarmut paranee huonosti ja suupieli ja hajalla. Epäilisin B-vitamiinista olevan pulaa. Joskus vuosikausia sitten sain suupielet toipumaan kovalla riboflaviini-kuurilla. Oli pakko saada suupielet jotenkin ehjäksi kun olin menossa viisaudenhammasleikkaukseen...

Wau, Satsumalla on mukavan kuuloinen shoppailupäivä kiikarissa. Pidä hauskaa!

Synnytys/perhevalmennuksessa olimme silloin yksitoista vuotta sitten. Nyt oli neuvolareissulla joku täti valmistelemassa tiloja valmennusta varten. Kyselin vähän ja nykyään on kuulemma viisi kertaa ennen synnytystä ja viisi synnytyksen jälkeen! Voi ihmettä, meillä taisi olla kolme tai neljä kertaa. Täti kyllä auliisti sanoi, että mekin voisimme mennä, mutta eipä taideta. Eiköhän mulla kuitenkin ole jonkinlainen käsitys synnytyksen kulusta ja vauvan hoidosta, ja aikaa meidän perheellä on muutenkin liian vähän mihinkään. Hienoa silti, että ensisynnyttäjille on noin hyvä tilaisuus tutustua muihin alueen lapsiperheisiin.

Neuvolakuulumisia minullakin. Olin melkein varma, että nyt tulee komento sokerirasitukseen ison sf-mitan takia, mutta vielä mitä. SF oli vaan 26cm eli yläkäyrän ja keskikäyrän väliin osuu. Mulla on ihan aina käyrät kulkeneet yläkäyrän yläpuolella, joten tuosta sai sitten hienon huolestumisen aiheen. Kääk, tosi fiksua huolestua normaalikokoisesta vatsasta! Muuten kaikki hyvin. Sydänäänien kuuntelusta ei tahtonut tulla mitään kun vauvalle tuli hikka ja aina muutaman sydämen lyönnin jälkeen kuului räsähdys. Väsymystä, supistelua ja muuta vaivaa valittelin, mutta eipä noilla vielä saikkua tule. Yritetään pärjätä päivä kerrallaan ja valitan sitten lisää neuvolassa tai työterveydenhoidon puolella, josko tulisi kotikomennus edes vähäksi aikaa.

Strutsi ja minihupi 28+1

Vierailija
56/56 |
09.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Strutsi, mulla ei voi olla b-vitamiinipuutos, kun kalaöljyvalmisteessani on b6 ja b12 lisä ja sen päälle vielä otan vahvaa b-valmistetta jossa kaikki b-ryhmän vitamiinit.ePÄILEN A-VITAMIININ PUUTOSTA, KOSKA JOS SYÖN RUNSAASTI PORKKANAA,vaiva helpottuu.Raskaanahan on lisääntynyt tarve myös a-vitamiiniin, mutta se pitää saada mieluiten beetakaroteenista muutettuna eli juurikin oransseista vihanneksista jottei tule yliannostusta ja sikiövaurioita. Itse laitan suupieliin myös vuoroin Bepanthenia, vuoroin Canesten-rasvaa, koska kuulema 50 prosenttiin suupielen halkeamista kehittyy hiiva, joka estää paranemista. Välillä saankin aina suupielet kuntoon ja sitten ne aukeaa taas. Toivottavsti sait jotain vinkkiä itsellesi näistä, strutsi.

Mulla oli muuten sf 30cm viime mittauksessa=)

Yö meni taas malko huonoilla unilla kuivuvien ja kirvelevien nenän limakalvojen takia.Nukuin kolme eri sumutetta vieressäni, joita sit suihkin nenään kun kirveli: seesamöljyä, kosteutussuihketta ja nenäbalsamia. Kolmelta iski nälkä, mut kun en saanut syödä mitään, odottelin et menee ohi ja menihän se.Aamusta heti oli se verikoe ja sen jälkeen söin omat eväät, ihan hyvin meni homma.

Juu, huulirasva on tosi MUST synnärille!!!

d-vitamiinia en saanut neuvolasta ja puuduttavat korvatipat saa nykyisin YA-apteekista ilman reseptiä.

Tylsää olla flunssassa, kun en pääse nyt sit lauantaina mereen uimaan..

rv 31+5