Onko totta vai huhua, että vanhempainvapaalla oleva opettaja
ns. palaa töihin aina kesäkuusta elokuun puoliväliin? kuulin tällaisen ja kuulostaa kyllä karsean tökeröltä.
Kommentit (23)
Tätä asiaa on puitu alan lehdessäkin, ja väärää tietoa liikkuu paljon. Säännöt vielä vaihtelevat hieman riippuen opettajan työpaikasta. Kesäajan palkaa ei voi tai ei kannata aina nostaa, koska kelan säännöt ja työehtosopimus rajoittavat palkan ottamista. Oman työehtosopimukseni mukaan jos nostaa kesäajan palkkaa äityis- tai vanhempainvapaanaikana, saa työnantaja kelakorvauksen, ja työntekijä palkan ja korvauksen välisen erotuksen. Tällöin ei todellakaan edes kannata ottaa palkaa, koska korvaus olisi todella pieni, vanhempainraha on huomattavasti paljon enemmän. Hoitovapaa täytyy pitää kahdessa jaksossa, joten palkan nostaminen kesältä ei välttämättä onnistu. Olen ollut kaikilla vapailla yhteensä kuusi vuotta, ja vain yhdeltä kesältä olen saanut palkan, ja tuolloin suunnittelin koulun tietotekniikan opetuksen oppimateriaalit.
Mitä tulee sijaisten palkkaan, kesäajan palkka on maksettava jos tietyt ehdot täyttyvät, siis täysin riippumatta siitä, saako vakinainen kesäajan palkkaa vai ei. Nämäkin ehdot vaihtelevat, mutta pääsääntöisesti pitää olla kelpoisuus tehtävään ja 12kk työtä takana. Ei muillakaan aloilla saa palkallista kesälomaa, jos on ollut vain muutaman kuukauden töissä. Ongelma muodostuu siitä, että jos edellisenä kesänä ei ole saanut palkkaa, ei voi saada 12kk täyteen. Tätä asiaa yritetään ammattijärjestössä korjata.
Useimmilla aloilla vakituinen voi pitää kesäloman vaikka talvella, mutta opettaja ei voi. Työnantaja siis maksaa loman ajalta usein palkan sekä sijaiselle että vakituiselle, mutta opetusalalla työnantaja vetää välistä eikä maksa aina sijaiselle, ellei tämä osaa palkaansa vaatia vaan luottaa sokeasti siihen mitä työnantaja ilmoittaa. Minunkin sijaiseni ovat allekirjoittaneet sopimuksen loppuvaksi toukokuussa, vaikka itse en tuolloin ollut vielä edes lähettänyt hakemuksiani kelaan.
Muilla palkansaajillahan vanhampainvapaa ei lyhene kesäloman pitämisestä, vaan koko vanhempainvapaa pidetään ensin ja sitten vielä sen päälle kesäloma.
Mitenhän ne opettajat tuossa ovat itsekkäitä? Selventäisitkö vielä vähän.
Vierailija:
Ja pitäisi korjata.Opettajat aina huutaa, että pitkä kesäloma on korvausta talvella tehdystä työstä ja heillä on ns. kokonaispalkka, mutta sitten jotenkin kummallisesti kun ollaan perhevapailla, niin tämä unohtuu.
Itsekästä, minä-minä-sakkia sanoisin.
Ei ole tullut edes mieleen, että meillä töissä näin tehtäisiin. Olen ope, mutta en open hommissa vaan yksityisellä muissa puuhissa. Minulla on jo kolmas äippävapaa menossa = kolme sijaista, jotka ovat olleet myös minun lomasijaisiani. Työnantajalle tuplakulut.