Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole pitkään aikaan lukenut näin fiksua tekstiä:

Vierailija
02.11.2007 |

" Olen maisteri koulutukseltani ja tienaan 2100¿/kk.

Työtunteja 35-55/vk. Ylitöitä on kertynyt tämän vuoden puolella lähes 100h sellaista, joista en koskaan tule saamaan korvausta, enkä luultavasti pysty koskaan pitämään vapaanakaan.

Alkupalkkani ekassa oman alan työpaikassani oli 1500¿/kk. Sitten 1700¿ ja tässä työssä 2000¿. (3v ekasta paikasta)

Kun muut nauttivat joulun välipäivistä, olen minä töissä. Kun muut viettävät joulua/pääsiäistä tms juhlapyhää, on minulla lähes aina töitä mukana kotona. Ne työt kun eivät katoa ja työpaikalla en ehtisi lomien jälkeen kiriä takaisin normaalitahtiin millään.

Minulla on paljon vastuuta.

Perustele minulle hoitsu miksi sinun kuuluu saada suurempi alkupalkka kuin minun SINUN KOULUTUKSELLASI? Perustele myös miksi sinun työstäsi kuuluisi saada yli 2600¿ samoilla työtunneilla ja juhlapyhien menetyksillä ja minun 2100¿?

Te ette pääsääntöisesti vastaa ihmishengistä, teidän koulutuksenne on puolet lyhyempi kuin minulla ja te tienaatte koulutukseen ja työmäärään suhteutettuna keskitasoisesti, jopa paikoin erittäin hyvin. 1800¿/kk alku/peruspalkaksi on hyvä. Te olette koulutusalanne valinneet, te olette tienneet vuorotyön haittapuolista ennen kuin olette työnne vastaanottaneet. Teillä olisi myös ollut vaihtoehtona kouluttaa itsenne lääkäreiksi, jos lääkärien palkat haluatte.

Irtisanomisenne ovat aitoja ja aidon tyhmiä. Menetätte irtisanomalla itsenne vuosilisät, virkanne, ensi kesän lomat (laiha lohtu saada nyt rahana). Toki teillä on hyvät mahdollisuudet päästä takaisin, mutta uskoisin että kaikkia ei enää takaisin haluta ja samaa pallia ei välttämättä enää ole tarjolla. Valtio ei myöskään voi tulla palkoissa vastaan, eikä Kunnat. Rahaa lisäpalkkaan ei ole. Jos Tehyn haluama korotus maksettaisiin, se menisi suoraan meidän muiden palkoista veroina. Veroja olisi pakko nostaa. Koska rahaa palkankorotuksiin ei olisi, hoitsuja olisi pakko vähentää ja työmääränne lisääntyisivät."

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä kirjoitit todella loukkaavasti. Minä en ole koskaan väittänyt hoitavani vain ja ainoastaan yksin potilaita ilman lääkäriä. Olen aina tehnyt lääkärin määräyksien mukaan, mutta olen käyttänyt myös ammattini sallimissa rajoissa omaa järkeäni. Olen ihan tavallinen sh, työyhteisössäni pidetty ihminen, jolla ei ole ongelmia kollegoiden tai esimiesten saati lääkäreiden kanssa. Olen halunnut kertoa työstäni maallikoille ja olen pahoillani, mikäli kirjoitustyylini on ollut jotenkin offensiivinen ettei se kaikkia ole miellyttänyt. Arvostan toisten sairaanhoitajien työtä, samoin lääkärien työtä vilpittömän korkealle. Minä en ole koskaan kuvitellut itsestäni olevani kenenkään yläpuolella. Minusta tämä menee nyt henkilökohtaisuuksiin.

Vierailija
62/103 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta palkka-asiasta olen sillä tavoin eri mieltä, että moka on tapahtunut jo kauan sitten. Sairaanhoitajien palkkoja olisi pitänyt vähitellen nostaa vuosien saatossa enemmän, niin nyt ei vaadittaisi niin paljoa kerralla. Lisäksi Tehy on tavallaan mokannut tässä itse, koska ei ole aiemmin vaatinut tarpeeksi ja nyt yrittää kerralla korjata tätä mokaa. Kirjoitukset eivät välttämättä anna aina täyttä kuvaa kirjoittajastaan, vaan mielikuva syntyy siitä myös lukijan päässä. Voi olla totta, että on sairaanhoitajia jotka ovat vielä nuoruutensa tmv vuoksi hukassa ammatillisuutensa kanssa, mutta pääsääntöisesti mielestäni sairaanhoitajat ovat mukavaa porukkaa. Myös tällä palstalla. Joskus mielipiteet ja tilanteet kärjistyvät, kun ihmiset eivät ymmärrä toisiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysessä on siis laajempi ongelma ja terveydenhuoltoa tulisi organisoida uudelleen kokonaan. Mutta se ei ole minun mietittävissä oleva asia, vaan sen suon toki ilolla ja lämmöllä itseäni viisaammille ja keskityn mielelläni siihen, mitä tällä hetkellä osaan eli potilaiden hoitamiseen ja hoitotyöhön. Olen kutsumusammatissa ja nautin työstäni, mutta kiire on ajoittain liiallista. Sinänsä minusta on hienoa, että kerrankin sairaanhoitajat ovat avanneet suunsa.

Vierailija
64/103 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis missään tapauksessa nosta sairaanhoitajia toisten ammattiryhmien yläpuolelle.

Vierailija
65/103 |
04.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä: lue viestiketju uudelleen järjestyksessä niin huomaat loogisuuden. Ja suomennoksena: tällä palstalla tarkoitan av-palstaa ja kun puhuin tästä ketjusta tarkoitin aloitusta " en ole pitkään aikaan...."

Missä tehtävissä muuten itse työskentelet? Kuuluuko yksikkösi irtisanoutuviin?

Vierailija
66/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka teet lääkkeet oikein. Niitä ei lääkäri ole tekemässä sinulle. Myös kaikki muu erikois osaaminen -kätilöt ym tekevät juuri sitä spesiaalityötä, jota ei osaa kuin tekemällä ja harjoittamalla. Heille kuuluu se parempi palkka. Pitkäikaisella vuodeosastolla ei todellakaan osata näitä juttuja. Ja se on ymmärrettävää koska ei tarvitse koskaan niitä valmistaa.

Vierailija
67/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa juuri toi suurin ajatteluvirhe mitä maallikoilla on.

Jos hoitajat tekisivät vaoin sen mitä lääkäri määrää, niin potilaita kuolisi paljon.

Esim. kotisairaanhoidossa lääkäri ei välttämättä näe potilasta edes kerran vuodessa. Hoitaja on se, joka joutuu päättämään mitkä oireet vaatii välitöntä lääkärikontaktia tai konsultointia. Jos hoitaja raporoti lääkäriajalla kaikki potilaiden vaivat, niin lääkäri ei ota enää toisissaan hoitajaa, jolloin oikeella hädän hetkellä aisa jää hoitamatta.

On niin suuri harhaluulo toi " tekee vaan lääkärin määräämät jutut" -luulot.

Jos niin olisi, niin mikäs siinä ois ollessa.

Vierailija
68/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän meillä ole mitään hätää, jos hoitsut lopettaa, koska eihän heistä ole todellisuudessa mihinkään. Tyhmiä alikoulutettuja wannabe lääkäreitä, joita ilman pärjäämme mainiosti. Kuka nyt synnytyksessä kätilöä kaipaa, tai sädehoidossa sitä hoitajaa, joka hoitoa käytännössä antaa.

Lakkautetaan koko sairaanhoitajien koulutus ja otetaan sairaaloihin heidän tilalleen kesätyöläisiä. Tulevat varmasti 1000 euron kk korvauksella. Kyllähän sairaanhoitajan työstä selviää vähän tyhmempikin, kuten tämä maisteris henkilö ap, joka ilmeisesti itsekin on ennen koulutusta valittuaan ottanut selvää tulevasta palkka- ja työnäkymästä sairaanhoitajien tapaan.

Turha siitä on naapuria syyttää, jos omat housut haisee paskalle.

Vierailija
69/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sairaalat tai kukaan muukaan panikoi. Eihän ne hoitajat ihmishengestä vastaa. Eli???

Vierailija
70/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on palomies/sairaankuljettaja, tekee 24h/työvuoroja. Opiskeli 2,5vuotta ja opiskelut jatkuu edelleen työn ohessa. On muunmuassa seuraavan joulun töissä. Ja melkeinpä joka viikonloppu.

Peruspalkka 1500¿ + lisät. Vastaa ihmishengistä. Ja vaarantaa oman henkensä muiden takia. Eläkeikä nostettu korkeammalle kuin palomiesten keskimääräinen elinikä.

Joo että voitte kuvitella, miksi ei sympatiaa heru hoitsuille. Tyytyisivät kohtuulliseen korotukseen, niin sitä rahaa saataisiin sitten muillekkin aloille joskus.

Palomiehet eivät kuitenkaan ala mihinkään joukkoirtisanoutumisiin sillä heillä on moraalia! Ja miehenikin sanoi, että itseppähän alansa valitsi. Olisi voinut lähteä opiskelemaan muutakin jos hyvän palkan olisi halunnut.

Että näin...

Vierailija
71/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin työssään tärkeä ja vaikkapa korvaamaton se ei tarkoita vastuuta. Vastuu on vain ylemmillä virkamiehillä, esimiehillä ja johdolla. Henkilökohtaisesti voi olla vastuussa tekemisistään, mutta organisaatiossa vastuun kantaa aina organisaation hallinto ja esimiehet. Eli jos hoitaja jättää jonkun sänkyynsä kuolemaan niin sairaanhoitaja saa huonon omantunnon, mutta esimiehet ottaa vastuun tapahtuneesta.

Vierailija
72/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Esim yövuorossa mulla on yleensä yli 20 potilasta josta yksin hulehdin ja yleensä yön aikan tulee vielä muutama lisää..

Ja huonokuntoisia on mukana, potilas jolla on hb33, epäselvä verenvuoto tms. Eli ihan vitaalit elintoiminnot vaarassa ja hengenlähtö lähellä. Melkein kaikilla potilailla on tiputukset, toisilla insuliinitippaa, nitrotippaa, verisiirtoja, antibioottia. Useimmat tarvitsevat säännöllisesti kipulääkkeitä im tai iv.

Aamussa usein hoidat 4-8 potilasta, illassa 6-12. Rankkaa sekä henkisesti että fyysisesti.

Työpaikalla melkein kaikki on mukana irtisanoutumassa. Ihmettelen että kuka ja ketä nämä potilaat hoitaisi. Jos lähdemme pois ihmishenkiä menetetään.

Olemme kuitenkin niin kyllästyneitä työoloihimme ja palkkaamme että muuta vaihtoehtoa ei ole.

Ja sitten joku ekonoki pillittä kuinka saa pientä palkkaa. Opiskele sairaanhoitajaksi niin sitten pääset rahoihin kiinni ja helppoon elämään. Kirjoituksesi perusteella et ikinä pärjäisi työpaikallamme.

Potilaat nukkuvat yöllä, jollekin voit vaihtaa tippapullon ja jollekin ehkä pitää antaa lisää kipulääkettä. Siinä se. Ja jos tulee hätä, soitat lääkärin paikalle. Missä vastuu? Joo, tietysti jos pistät opioidiannoksen päin persettä, potilas voi kuolla, mutta ei se ole vastuuta, vaan ammattitaitoa pistää oikea annos. On perusoletus, että työtekijä osaa työnsä eikä mokaile. Sh ei kuitenkaan ole vastuussa hoitolinjauksista - siitä mitä potilaalle tehdään, miten lääkitään, milloin kotiudutaan jne jne. Sh:n ainoita itsenäisiä päätöksiä ovat juuri nämä " laitan itsenäisesti lisää kipulääkettä (jonka lääkäri on määrännyt)" ja " nyt vastuullani oleva potilas lakkasi hengittämästä - päätänpä kutsua apua" -tasoiset jutut.

Vierailija
73/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein akateemiselta vaikuta.

Vierailija
74/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustajien ja kanssa-autoilijoiden henki ja terveys on harvinaisen selkeästi kiinni niistä tuhansista pikku valinnoista, joita kuski työvuorollaan tekee. Systeemi toimii, kun kuskilla on hyvä koulutus ja välineet ja sopivat henkilökohtaiset ominaisuudet.

Ihmisiä kuolee kuka mistäkin syystä kaiken aikaa. Turvallisuutemme kokonaisuutena ei ole niinkään kiinni yksittäisen tai kymmenen tuhannen ihmisen (bussikuskin, hoitajan) tekemisistä tai tekemättä jättämisistä kuin siitä, että systeemi toimii. Että joku instanssi on jossain suunnitellut järjestelmän ja sen tarvitsemat resurssit. Sairaanhoitajat ovat pala tätä palapeliä, eivät yhtään enempää eivätkä vähempää.

Suomen kansa muuten kyllä jää eloon, vaikkei yksikään irtisanottu palaisi töihinsä. Pitkällä tähtäimellä tämä työtaistelu voi edistää terveydenhoidon yksityistymistä.

Vierailija
75/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mieheni on palomies/sairaankuljettaja, tekee 24h/työvuoroja. Opiskeli 2,5vuotta ja opiskelut jatkuu edelleen työn ohessa. On muunmuassa seuraavan joulun töissä. Ja melkeinpä joka viikonloppu.

Peruspalkka 1500¿ + lisät. Vastaa ihmishengistä. Ja vaarantaa oman henkensä muiden takia. Eläkeikä nostettu korkeammalle kuin palomiesten keskimääräinen elinikä.

Joo että voitte kuvitella, miksi ei sympatiaa heru hoitsuille. Tyytyisivät kohtuulliseen korotukseen, niin sitä rahaa saataisiin sitten muillekkin aloille joskus.

Palomiehet eivät kuitenkaan ala mihinkään joukkoirtisanoutumisiin sillä heillä on moraalia! Ja miehenikin sanoi, että itseppähän alansa valitsi. Olisi voinut lähteä opiskelemaan muutakin jos hyvän palkan olisi halunnut.

Että näin...

Vierailija
76/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAtsos on muitakin medioita kuin lehdet.

Vierailija
77/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei mene kyllä näin. Kyllä se on hoitaja, jonka pää on pölkyllä, jos jättää jonkun hoitamatta.

Ärsyttää tällainen asioiden vääristely ja muka tietäminen. Jos ette tiedä hoitoalasta mitään, kannattaisko silloin olla hiljaa?? Esimiehet on vastuussa tietyistä asioista, tottakai, mutta niin on hoitajakin. Tuollainen sinun malli toimii jossain tehdastöissä, mutta ei silloin, kun hoidetaan ihmisiä.

Vierailija:

Vaikka onkin työssään tärkeä ja vaikkapa korvaamaton se ei tarkoita vastuuta. Vastuu on vain ylemmillä virkamiehillä, esimiehillä ja johdolla. Henkilökohtaisesti voi olla vastuussa tekemisistään, mutta organisaatiossa vastuun kantaa aina organisaation hallinto ja esimiehet. Eli jos hoitaja jättää jonkun sänkyynsä kuolemaan niin sairaanhoitaja saa huonon omantunnon, mutta esimiehet ottaa vastuun tapahtuneesta.

Vierailija
78/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä se ristiriita joka täällä koko ajan tulee esille! Mutta nämähän jätetään huomaamatta kommentoimatta...Mikä helvetin paniikki ihmisillä on jos hoitajat häipyy ja miksi ihmeessä silloin menetetään ihmishenkiä, kun he eivät kerta ole mistään vastuussa, eivätkä käytännössä edes tee mitään?? Vastatkaa nyt ihmeessä tähän helvetti!! S##tanan viisaat ja kaikkitietävät akatemmiset ja muut kateelliset!!!

Vierailija
79/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nyt vaan on niin kaikki sairaanhoitajien vähättelijät että paniikki johtuu siitä että irtisanoutuneiden sh:ien tilalle ei niin vain löydy väkeä, joka pystyy tekemään yhtä vastuullista työtä.

Nyt ois kysyntää sairaanhoitajista ja rahalla niitä sais. Saman joukkoirtisanoutumistempun sais tehdä opettajat ja lastentarhanopettajat. Niin, eihän ne tee muuta kuin on vastuussa meidän lapsistamme.

Vierailija
80/103 |
03.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siinä se ristiriita joka täällä koko ajan tulee esille! Mutta nämähän jätetään huomaamatta kommentoimatta...Mikä helvetin paniikki ihmisillä on jos hoitajat häipyy ja miksi ihmeessä silloin menetetään ihmishenkiä, kun he eivät kerta ole mistään vastuussa, eivätkä käytännössä edes tee mitään?? Vastatkaa nyt ihmeessä tähän helvetti!! S##tanan viisaat ja kaikkitietävät akatemmiset ja muut kateelliset!!!

Miksi Tehy toitottaa, että irtisanoutuneilla ei ole mitään vastuuta työnantajaa kohtaan, mutta yllättäen työnantajalla onkin vastuuta tehyläisiä hoitajia kohtaan, kun pitäisi kaikki irtisanoutuneet ottaa takaisin vanhoilla ehdoilla töihin?

Ja jos kerran niitä uusia työntekijöitä ei ole, niin miksi Tehy on haastanut kuntatyönantajan oikeuteen siitä, että se laittoi irtisanoutuneiden paikat hakuun? Jos niitä tulijoita ei ole, niin mikäs hätä Tehyllä on..? Vai onko niitä sittenkin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän