En ole pitkään aikaan lukenut näin fiksua tekstiä:
" Olen maisteri koulutukseltani ja tienaan 2100¿/kk.
Työtunteja 35-55/vk. Ylitöitä on kertynyt tämän vuoden puolella lähes 100h sellaista, joista en koskaan tule saamaan korvausta, enkä luultavasti pysty koskaan pitämään vapaanakaan.
Alkupalkkani ekassa oman alan työpaikassani oli 1500¿/kk. Sitten 1700¿ ja tässä työssä 2000¿. (3v ekasta paikasta)
Kun muut nauttivat joulun välipäivistä, olen minä töissä. Kun muut viettävät joulua/pääsiäistä tms juhlapyhää, on minulla lähes aina töitä mukana kotona. Ne työt kun eivät katoa ja työpaikalla en ehtisi lomien jälkeen kiriä takaisin normaalitahtiin millään.
Minulla on paljon vastuuta.
Perustele minulle hoitsu miksi sinun kuuluu saada suurempi alkupalkka kuin minun SINUN KOULUTUKSELLASI? Perustele myös miksi sinun työstäsi kuuluisi saada yli 2600¿ samoilla työtunneilla ja juhlapyhien menetyksillä ja minun 2100¿?
Te ette pääsääntöisesti vastaa ihmishengistä, teidän koulutuksenne on puolet lyhyempi kuin minulla ja te tienaatte koulutukseen ja työmäärään suhteutettuna keskitasoisesti, jopa paikoin erittäin hyvin. 1800¿/kk alku/peruspalkaksi on hyvä. Te olette koulutusalanne valinneet, te olette tienneet vuorotyön haittapuolista ennen kuin olette työnne vastaanottaneet. Teillä olisi myös ollut vaihtoehtona kouluttaa itsenne lääkäreiksi, jos lääkärien palkat haluatte.
Irtisanomisenne ovat aitoja ja aidon tyhmiä. Menetätte irtisanomalla itsenne vuosilisät, virkanne, ensi kesän lomat (laiha lohtu saada nyt rahana). Toki teillä on hyvät mahdollisuudet päästä takaisin, mutta uskoisin että kaikkia ei enää takaisin haluta ja samaa pallia ei välttämättä enää ole tarjolla. Valtio ei myöskään voi tulla palkoissa vastaan, eikä Kunnat. Rahaa lisäpalkkaan ei ole. Jos Tehyn haluama korotus maksettaisiin, se menisi suoraan meidän muiden palkoista veroina. Veroja olisi pakko nostaa. Koska rahaa palkankorotuksiin ei olisi, hoitsuja olisi pakko vähentää ja työmääränne lisääntyisivät."
Kommentit (103)
Vierailija:
Etkö ymmärrä, että ei ole kyse mistään oman työn hyväksymisestä. Hoitajia ei vain enää ole. Mikä lääke sinulla olisi hoitajapulaan?
Miksi yleinen mielipide on niin täysin työtaistelua vastaan? Koska vaatimukset ovat kohtuuttomia. Työntekijäpula tulee ratkaista muilla tavoilla, ei 100¿ enemmän tai vähemmän vaikuta nuoren ammatinvalintaan. Kovin paljon suurempaa palkankorotusta ei ole missään nimessä odotettavissa koska tehtävänvaativuus ei siihen anna varaa.
Osa jättää koulutuksen kesken koska huomaa ettei pärjää joten opiskelijavalinnassa on silloin epäonnistuttu. Aletaan käyttää soveltuvuustestiä.
Osa uupuu työtehtävien vuoksi, miksi? Hoitajien määrä on lyhyessä ajassa moninkertaistunut mutta tehtävänkuvauudistuksia ei ole tehty. Hoitajien kesken tehtävänjako on tehotonta. Tarkennetaan tehtävänkuvia ja mitoitetaan resurssit oikein. Sairaanhoitajia on riittävästi, lisätään lähihoitajia. Kiinnitetään erityistä huomiota soveltuvuuteen.
Vierailija:
T: ToimittajaVierailija:
Vierailija:
Toivon myös että hoitajiksi hakeutuu ns. parempaa ainesta, eikä vain niitä, jotka eivät muuta keksi.alalle.
No, mikset sitten olisi valmis maksamaan kunnon palkkaa edes niille nykyisille? Luuletko, että niillä vaatimuksilla sinne ketään saadaan tuolla palkalla?
En ymmärtänyt, että oli kirjoituksesi, kun se ei tullut mielestäni tuosta millään tavalla julki. Olen pahoillani, että ymmärsin sinut väärin.
täytyy sanoa, että ette tiedä hoitajien työstä yhtään mitään. Ette vastuusta, päätöksenteosta tai mistään muustakaan.
Jos tietäisitte, ette voisi päästää suustanne moisia sammakoita.
Minulla on todellakin vastuullani kaksi, jopa kolmekin ihmishenkeä ja vieläpä samassa " paketissa" . Asiaa ei helpota yhtään, että kahta heitä en edes kykene näkemään. Minun tehtäväni on kuitenkin tarkkailla heidän vointiaan ja tehdä tarvittavat analyysit tarkkailuni perusteella. Jos teen pienenkään virheen, se voi kostautua todella pahasti. Lääkäri, jolla teidän mielestänne on kaikki valta ja vastuu, saapuu paikalle ainoastaan, jos hänet kutsun. Mikäli teen tulkintani väärin, lopputulos voi olla kohtalokas.
Ja mitä tulee lääkitykseen, saatatte yllättyä, lääkäri usein neuvottelee myös meidän hoitajien kanssa lääkitysasioista. Mitä nuorempi lääkäri, sitä enemmän hän meihin tukeutuu. Eli varmistakaa vaan itsekin selustanne ja katsokaa, että teitä hoitaa riittävän kokenut hoitaja.
; )
tv: 20
Vierailija:
vai vastuussa ihmishengistä ja pahimmassa tapauksessa virhe voi johtaa useamman ihmisen kuolemaan... Joo, jos annostelet tahallasi väärin lääkkeitä tms. HOITAJA EI TEE MITÄÄN PÄÄTÖKSIÄ. Ainastaan korkeintaan siitä, miten hoitaa rutiininomaisen työnsä.
akuuttipuolella työskenteleviä sairaanhoitajia poidetään jotenkin vaatuvampaa työtä tekevinä ja muita vain paskavaippojen vaihtajina. Ihan kuin hoitotyön vaijein puoli olisi se, että kuka osaa laittaa kuinka monta tippapulloa kerralla tippumaan tai kuka osaa aloittaa elvytyksen ja hälyttää lääkärin paikalle kuin telkkarissa ikään. Joopa joo. Onhan sanonta, että apinakin oppii vaihtamaan tippapullon tai painamaan napista, mutta kuka tahansa ei osaa tehdä laadukasta hoitotyötä jossain vanhain kodissa, jossa ei voi briljeerata hengityskoneen kanssa tai piipittävien koneiden kanssa. Itse tiedän jotain näistä asioista, kun on sekä sairaanhoitajan että valtiotieteen maisterin koulutus. Palkkavaatimukset on oikeutettuja, mutta en ole siinä samaa mieltä, että sairaanhoitajat ansaitsisivat välttämättä enemmän palkkaa kuin moni muukaan ammattiryhmä. Tuo ihmishengellä ratsastaminen on just sinä typerää ajattelua. Onhan bussikuskikin vastuussa ihmisistä. Kyllä se raskaus ja vaativuus lähtee ihan muusta siinä työssä.
Nim. 15 vuotta takana ja ei enää edessä :)
Akateeminen tausta ja tohtori avomies on jo. Lähipiirini näkemys asiasta on aivan päinvastainen kuin lukemasi ja niin viisaana pitämäsi teksti.
Syyt esim.
A. Koulutuksemme on yhteiskuntatieteelliselle puolelle (erityinen tutkijakoulutus)
B. Luen joka päivä paljon viisaampia mielipiteitä. Olen lukenut aikaisemmin paljon viisaampia mielipiteitä liittyen nimenomaan valtion vastuuseen ja terveydenhuoltoon. Osa on kirjoitettu satoja vuosia sitten ja niiden taso on huomattavasti pohdiskelevampi sekä laaja-alaisempi samalla sanamäärällä.
C. Kyseenalaistan kyseisen henkilön motiivin harkita yhteistä etua hänen korostaessaan omaa palkkaansa perusteena motiivilleen. Syy on ts. täysin subjektiivinen ja itsekäs.
jne. Olet aika yksinkertainen.
HÄNEN työnsä on kaikkein tärkeintä ja siitä pitää maksaa todella hyvin. HÄN vastaa kaikesta eikä lääkäreitä näy...
Tässä se illuusio. Ymmärrätkö? Olen seurannut näitä kirjoitteluja työtaistelun alusta asti ja kirjoitustyylistä, sananvalinnoista ja narsismin määrästä arvioiden toivon kyseessä olevan koko ajan yksi ja sama ihminen.
Olen toiminut hallinnossa vasta 1,5v joten arjen työ on vielä hyvin muistissa. Työhöni kuuluu lisäksi olla läheisesti yhteydessä kentän toimintaan, joten sillä perusteella kirjoitan.
Sairaanhoitajan työ on tärkeä OSA hoitotyötä, mutta ei ainoa linkki ketjussa eikä suinkaan se kaikkein tärkein mikäli tehtäviä halutaan arvottaa kuten tehy nyt tekee.
Vierailija:
HÄNEN työnsä on kaikkein tärkeintä ja siitä pitää maksaa todella hyvin. HÄN vastaa kaikesta eikä lääkäreitä näy...Tässä se illuusio. Ymmärrätkö? Olen seurannut näitä kirjoitteluja työtaistelun alusta asti ja kirjoitustyylistä, sananvalinnoista ja narsismin määrästä arvioiden toivon kyseessä olevan koko ajan yksi ja sama ihminen.
Olen toiminut hallinnossa vasta 1,5v joten arjen työ on vielä hyvin muistissa. Työhöni kuuluu lisäksi olla läheisesti yhteydessä kentän toimintaan, joten sillä perusteella kirjoitan.
Sairaanhoitajan työ on tärkeä OSA hoitotyötä, mutta ei ainoa linkki ketjussa eikä suinkaan se kaikkein tärkein mikäli tehtäviä halutaan arvottaa kuten tehy nyt tekee.
Uskon, että näin kirjoittavat useammatkin hoitajat. Sairaanhoitaja ei tietenkään ole vastuussa YKSIN ja KAIKESTA, eikä mielestäni kukaan ole missään vaiheessa mitään sellaista väittäyt. Näin se vaan tapaa olla vuodeosastoilla, että lääkärit eivät ole siellä läsnä koko ajan. En usko, että kukaan sairaanhoitaja tälläkään palstalla kiistää sitä, että lääkärin ammatti on myös tärkeä ja arvostettu, ihan kuten kenen muunkin tahansa. Olen usein nähnyt kuinka lääkärit kysyvät neuvoa tilanteessa hoitajilta ja minunkin mielipidettäni on kysytty päätettäessä hoitolinjauksista, eikä siinä mielestäni ole mitään outoa. Kukaan ei ole väittänyt hoitavansa potilaita täysin yksin ilman lääkäreitä. Lääkäreissäkin on niitä, joista jotkut ovat enemmän, toiset vähemmän kiinnostuneita potilaistaan. Itse näen pikemminkin asiat näin, että nämä sairaanhoitajaraasut yrittävät epätoivoisesti kertoa olevansa myös itse tärkeitä, lääkäreiden lisäksi. Kummallista ajattelua sinulla. Kukaan ei ole myöskään väittänyt hoitotyön olevan ketjun tärkein tehtävä. Eikä ollut kysymys lääkäreiden ohjeistamisesta ollenkaan, vaan mielipiteiden vaihtamisesta potilaan hoitoon liittyvissä kysymyksissä, joissa kumpikin asiantuntija vastaa siitä alasta, joka itselleen kuuluu. Joskus kyllä, olen nähnyt kuinka vastavalmistunut lääkäri kysyy neuvoa kokeneelta hoitajalta.
Vierailija:
HÄNEN työnsä on kaikkein tärkeintä ja siitä pitää maksaa todella hyvin. HÄN vastaa kaikesta eikä lääkäreitä näy...Tässä se illuusio. Ymmärrätkö? Olen seurannut näitä kirjoitteluja työtaistelun alusta asti ja kirjoitustyylistä, sananvalinnoista ja narsismin määrästä arvioiden toivon kyseessä olevan koko ajan yksi ja sama ihminen.
Vierailija:
Jotenkin liioittelet. Eihän täällä ole kukaan sh väittänyt, että sairaanhoitajan työ on kaikista tärkeintä. Eikä sitä, että siitä pitäisi maksaa todella hyvin.
Minusta täällä sairaanhoitajat yrittävät tolkuttaa maallikoille, jotka eivät hoitotyötä tunne, että sairaanhoitajakin tekee tärkeätä työtä ja jopa itsenäisiä päätöksiä. Eivätkä ole vain lääkärien pikku apulaisia, ilman omaa järjen käyttöä.
Minäkään en vaadi kohtuuttomia rahoja omasta mielestäni. Peruspalkkani on 1838e + 183e (ikälisät 17 vuoden työkokemuksesta leikkausosastolla ja ensiapupoliklinikalla)
En kommentoinutkaan ainoastaan tätä ketjua ja tämän ketjun kirjoituksia vaan osa argumenttiani oli johtopäätös yleisesti tällä palstalla sairaanhoitajien kirjoituksista. Mikäli siis kysessä on monikko.. mitä siis epäilen.
Tämä sh kirjoittaa usein että hän on vastuussa yksin jne mitä tuolla jo aiemmin kirjoitin.
Lääkäri kysymyksillään kerää FAKTOJA potilaan tilasta ja siinä tapahtuneista muutoksista, hän ei kysy mielipidettä. Tottakai on nuoria lääkäreitä, jotka tukeutuvat hoitajan kokemukseen mikäli vanhempaa kollegaa ei ole lähettyvillä, mutta se ei aseta sinänsä sairaanhoitajan roolia ylemmäksi lääkäristä. Mikäli sh tällaisessa tilanteessa niin tekee, on hänen omassa asenteessa vikaa. Kun lääkäri näiden faktojen perusteella antaa hoito-ohjeet, hän vastaa täysin siitä.
Hoitaja on vastuussa siitä, että osaa noudattaa annettuja ohjeita. Hoitajan ei tarvitse kantaa vastuuta hoitolinjauksista ellei ole antanut tahallisesti väärää tietoa.
Hoitajan vastuu on kuin kenen tahansa työntekijän vastuu työstään. Myös paperikoneen käyttäjän täytyy osata tulkita koneen käyttäytymistä (mikä on hyvin monimutkaista), siivoojan osattava käyttää aineita joista ei ole haittaa jne. Hoitajan on osattava pistää, laittaa tippaa, mitata verenpainetta, kuumetta jne. ja dokumentoitava tilassa tapahtuneet muutokset oikein.
Sh palkka on kuopassa, mutta niin on niiiiiin monen muunkin alan. Ongelma on se, että argumentit eivät ole oikein kohdennettuja, sh työ ei ole niin ainutlaatuisen arvokasta ja vastuullista että siitä pitäisi maksaa huimasti enemmän kuin keskimäärin työläisväestön naispalkat ovat.
kuin kaivella ihmisten lopputöitä rekisteristä. ;) Ajattelin lähinnä vain sitä, että mistä voin olla varma, että olet todella sitä mitä itse sanot olevasi. Se mitä kirjoitat on ihan totta. Mielestäni vain ylireagoit nyt jostain syystä hieman näihin juttuihin. Koskaan en ole lukenut ainoatakaan väitettä, joissa sh olisi väittänyt yksin olevansa vastuussa potilaan hoidosta ja hoitolinjauksista. Myöskään itse en ole sellaista väitettä koskaan tehnyt, enkä tee sitä vieläkään. Kyllä, itseltäni on kysytty mielipidettä hoitolinjaukseen, mutta olen vastannut siihen leikillisesti, että sinä olet lääkäri ja teet päätöksen itse. Sellaista en ottaisi edes vastuulleni itselleni, koska se ei ole työnkuvaani. Olen kuitenkin sitä mieltä, että hoitajat tekevät työssään itsenäisiä päätöksiä ja omalta osaltaan osallistuva myös hoidon suunnitteluun, yhdessä lääkärien kanssa. Ei missään tapauksessa täysin yksin tai ilman lääkäriä. Varmasti nämä asiat ovat paljolti myös työyksiköstä riippuvaisia, että paikkakunnasta.
ylentäisi itseäni lääkärin yläpuolelle, enkä vieläkään ymmärrä mistä kommentista olet tuollaista päätellyt. Olen halunnut ja yrittänyt parhaani mukaan kertoa, että tekemäni työ on arvokasta myös lääkäreiden työn lisäksi. Usein ihmiset eivät tiedä, mitä kaikkea sairaanhoitajan työ sisältää. Minusta sinä itse nyt hieman liioittelet täällä kirjoiteltua.
hoitolinjauksista yksin ja pitäisi ainoana tässä maailmassa potilaat hengissä. Nyt kyllä liioittelet ja aika pahasti. Sori.
Vierailija:
En kommentoinutkaan ainoastaan tätä ketjua ja tämän ketjun kirjoituksia vaan osa argumenttiani oli johtopäätös yleisesti tällä palstalla sairaanhoitajien kirjoituksista. Mikäli siis kysessä on monikko.. mitä siis epäilen.Tämä sh kirjoittaa usein että hän on vastuussa yksin jne mitä tuolla jo aiemmin kirjoitin.
Lääkäri kysymyksillään kerää FAKTOJA potilaan tilasta ja siinä tapahtuneista muutoksista, hän ei kysy mielipidettä. Tottakai on nuoria lääkäreitä, jotka tukeutuvat hoitajan kokemukseen mikäli vanhempaa kollegaa ei ole lähettyvillä, mutta se ei aseta sinänsä sairaanhoitajan roolia ylemmäksi lääkäristä. Mikäli sh tällaisessa tilanteessa niin tekee, on hänen omassa asenteessa vikaa. Kun lääkäri näiden faktojen perusteella antaa hoito-ohjeet, hän vastaa täysin siitä.
Hoitaja on vastuussa siitä, että osaa noudattaa annettuja ohjeita. Hoitajan ei tarvitse kantaa vastuuta hoitolinjauksista ellei ole antanut tahallisesti väärää tietoa.
Hoitajan vastuu on kuin kenen tahansa työntekijän vastuu työstään. Myös paperikoneen käyttäjän täytyy osata tulkita koneen käyttäytymistä (mikä on hyvin monimutkaista), siivoojan osattava käyttää aineita joista ei ole haittaa jne. Hoitajan on osattava pistää, laittaa tippaa, mitata verenpainetta, kuumetta jne. ja dokumentoitava tilassa tapahtuneet muutokset oikein.
Sh palkka on kuopassa, mutta niin on niiiiiin monen muunkin alan. Ongelma on se, että argumentit eivät ole oikein kohdennettuja, sh työ ei ole niin ainutlaatuisen arvokasta ja vastuullista että siitä pitäisi maksaa huimasti enemmän kuin keskimäärin työläisväestön naispalkat ovat.
Totta, myös monien muiden naisvaltaisten alojen palkat on kuopassa! Mutta nyt on kyse Tehyn johtamasta työtaistelusta sairaanhoitajien palkkojen korottamiseksi.
Minä en tiedä muiden töistä, varsinkaan paperimiesten töistä (kuten sinä tiedät?) Nyt minä sairaanhoitajana olen ajamassa sairaanhoitajien palkkoja paremmaksi.
Jokainen palkkansa huonoksi kokeva voi lähteä toimimaan sen asian eteen omalla alallaan, oman liittonsa tukemana. Vai kuinka?
Eikö meidän kaikkien naisten etu olisi todellakin saada KAIKKI palkkakuopassa olevat pois sieltä? Sinä pyrit jostakin syystä painamaan sairaanhoitajan työtä alas mitätöimällä sen arvoa. En tiedä mitkä sinun motiivisi ovat, mutta olet jollakin tavalla pelottava ihminen asenteinesi.
Narsistiksi haukuttuna ja väärinymmärrettynä. Missään tapauksessa en ole mitään pahaa tahtonut kenellekään, enkä koskaan asettanut itseäni muiden yläpuolelle. Olen pahoillani, jos olen kirjoituksellani loukannut jotakuta. Pahoitin mieleni, sillä tarkoitukseni ei ole ollut antaa sellaista mielikuvaa kenellekään.
Vierailija:
Narsistiksi haukuttuna ja väärinymmärrettynä. Missään tapauksessa en ole mitään pahaa tahtonut kenellekään, enkä koskaan asettanut itseäni muiden yläpuolelle. Olen pahoillani, jos olen kirjoituksellani loukannut jotakuta. Pahoitin mieleni, sillä tarkoitukseni ei ole ollut antaa sellaista mielikuvaa kenellekään.
Mietihän nyt ensin omia tekstejäsi.
Enkä ole tänne yksin kirjoittanut sairaanhoitajuudesta.
Sen todisti omat kommenttisi kirjoitukseni jälkeen. Sinulla selvästi on järkeä tallella.
Mutta näitä kirjoituksia on ollut täällä erittäin runsaasti ja olen niitä työni vuoksi seurannut. Siis kirjoituksia, joiden kirjoittaja on täysin hakoteillä oman ammatillisuutensa kanssa.
Kirjoitin myös että kannatan hoitajien palkankorotuksia MUTTA EN KANNATA näin suuria korotuksia, koska työnvaativuus ei aseta sellaisia rajoja eikä hoitajan ammatti ole korvaamattoman arvokas verrattuna johonkin muuhun naisvaltaiseen alaan jotta sillä perusteella maksettaisiin näin suuri korotus.
Vahvin pointti suurille korotuksille on se, että kuntatalous ei tule kestämään sitä. Nykyisetkin palkankorotukset aiheuttavat kunnille erittäin suuria vaikeuksia. Mikäli ihme tapahtuisi ja tehyläiset saisivat 24% korotuksen, niin ongelmat eivät ratkea sillä vaan työn raskaus ja resurssien riittämättömyys tulee jatkumaan edelleen.
Joko ymmärsit?
T: Toimittaja
Vierailija:
No, mikset sitten olisi valmis maksamaan kunnon palkkaa edes niille nykyisille? Luuletko, että niillä vaatimuksilla sinne ketään saadaan tuolla palkalla?