~*~*~ TONSKAT MARRASKUULLE ~*~*~
NIMIMERKKI: Larsku85
OMA & MIEHEN IKÄ: 23 ja 25
ASUINPAIKKA: Pirkkala
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eemeli 13.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.7.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Tays
NIMIMERKKI: Laventeli
OMA JA MIEHEN IKÄ: 29 / 32
ASUINPAIKKA: Renko
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 11/2005
TONSKAN LASKETTU AIKA: 160109
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI: Leenis
OMA & MIEHEN IKÄ: 31/31
ASUINPAIKKA: Keski-Uusimaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Roope 18.4.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 15.2.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI: l.iiris
OMA & MIEHEN IKÄ: 28 ja 28
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Elli 11.01.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 1.5.
SYNNYTYSSAIRAALA: JS
NIMIMERKKI: maikiss
IÄT: 22 ja 22
ASUINPAIKKA: Tuulos (hml ja lahti välissä)
ESIKOINEN: Aatu 170506
TONSKAN LA: 010209
SYNNÄRI: KHKS
NIMIMERKKI: Mammanalku77 eli Mammis
OMA & MIEHEN IKÄ: 31 / 30
ASUINPPAIKKAKUNTA: Helsinki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Oona 12.4.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 26.1.2009 (oma arvio)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kätilöopisto
NIMIMERKKI: MiaMik
OMA & MIEHEN IKÄ: 24 molemmat
ASUINPAIKKA: Ylöjärvi
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: Ida 2.10.06
TONSKAN LA 20.1.09
SYNNYTYSSAIRAALA: Tays
NIMIMERKKI: Mörötin-81
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/27
ASUINPAIKKA: Keski-Suomi
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 15.11.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 5.9.08, todennäköisesti kyllä syntyy yli lasketun ajan
SYNNYTYSSAIRAALA: KSKS
NIMIMERKKI: napero79
OMA JA MIEHEN IKÄ: 29/31
ASUINPAIKKA: RENKO
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eetu 100206
TONSKAN LASKETTU AIKA: 251108
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI: Niamey_85
OMA & MIEHEN IKÄ: 23/31
ASUINPAIKKA: Lempäälä
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 19.8.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 10.12.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS
NIMIMERKKI: Ninca
OMA & MIEHEN IKÄ: 29 & 31
ASUINPAIKKA: Pohjois-Savo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Joona 4.5.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 3.5.09
SYNNYTYSSAIRAALA: Kys
NIMIMERKKI: osborne
OMA & MIEHEN IKÄ: 30/32
ASUINPAIKKA: Pirkkala
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: typy 9.11.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 5.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS
NIMIMERKKI: pesukarhu83
OMA & MIEHEN IKÄ: 25/32
ASUINPAIKKA: Länsi-Uusimaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Jonsku 04/06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: NKL
NIMIMERKKI: Pi-Ki
OMA & MIEHEN IKÄ: 25 ja 29
ASUINPAIKKA: Järvenpää
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Arttu 05.03.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 13.03.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: Hyvinkää
NIMIMERKKI pikku-milli
OMA & MIEHEN IKÄ 26v ja 31v
ASUINPAIKKA Pirkanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA poitsu 28.4.06
TONSKAN LASKETTU AIKA 8.4.09
SYNNYTYSSAIRAALA TAYS
NIMIMERKKI: QueenBzZ
OMA &MIEHEN IKÄ: 24/24
ASUINPAIKKA: hollola
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA 09.08.06
TONSKAN LA: 10.07.08
SYNNYTYSSAIRAALA:PHKS
NIMIMERKKI: quiero3
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/28
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: quu 08/06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 3.8.08
SYNNYTYSSAIRAALA: JS
NIMIMERKKI: sapa-82
OMA&MIEHEN IKÄ: 26/25
ASUINPAIKKA: Alajärvi
ESIKOISEN NIMI JA SYNT.AIKA: Nea 8.3.2007
TONSKAN LASKETTUAIKA: 18.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: SeKS
NIMIMERKKI: Sonteri
OMA&MIEHEN IKÄ: 32/37
ASUINPAIKKA: Liperi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Miska 12.7.2007
TONSKAN LASKETTUAIKA: 21.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: P-KKS
NIMIMERKKI: Viipero
OMA & MIEHEN IKÄ: 26/28
ASUINPAIKKA: Etelä-Pohjanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aleksi 7.11.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 30.10.08
SYNNYTYSSAIRAALA: SeKS
Kommentit (157)
Pikaisesti vain kommentoimaan töiden lomassa.
Ensinnäkin onnittelut pienen tonskanyyttinsä lunastaneille! Nyt pää niin väsy viime yön työvalvomisesta, että nimet ikävä kyllä kateissa.
Ja uusiakin oli tullut, joten tervetuloa joukkoon =)
Mutta AA:lle piti kommentoimani, että ymmärrän hyvin tunteesi pienen jäädessä autoon. Itselle tapahtui juuri se pahin painajainen eli kaupan pihassa pistin pojan autoon, ovet kiinni ja kappas ovet menikin lukkoon..Avaimet oli tipahtaneet istuimeen laiton aikana takapenkille taskusta ja jotenkin ovet napsahti kiinni. Lisäksi koiratkin oli autossa. Vara-avaimet 140km päässä.. Paniikin poikasta oli ilmassa. Siellä sitä sitten palokunnan ukkojen (kaikki tuttuja töiden puolesta) seistiin auton ulkopuolella ja pohdittiin keinoa päästä sisälle. Poitsu pysyi onneks ihan tyynenä ja mies oli lähtenyt just ajamaan samaan suuntaan missä me jo oltiin, kun ovet lätkäisin kiinni. Jonkun tovin sit joudutiin odottamaan. Poika tietty ihmeissään, kun äiti ei tule autoon, mutta eipä tuo enenmpiä huudellut. Meillä oli sit täysi valmius rikkoa ikkuna jos tilanne muuttuu.
Mut huokaisin kyllä helpotuksesta, kun pääsin pojan luo autoon.
Omaa napaa kans hieman. Vointi alkaa olla pahoivoinnin suhteen jo parempi. Viime yönä meinaisi pitkästä aikaa oksettaa, mutta meni ihan valvomisen piikkiin. Tirpan liikeitä on tuntunut jo reilun viikon verran ja pikku hiljaa ovat voimistuneet. Ainut ikävä puoli tällä hetkellä on tämä flunssa, johon tänään sain kaksikin eri kuuria, kun meinaa hengitys olla melko tiukalla.
Mut nyt vielä töiden pariin. Vielä iltayhdeksään asti, vastahan tuota eilen kahdelta päivällä aloitin..
Ninca + Tirppa 16+5, pikku jätkä isukin kanssa kotona.
Täällä sitä vaan kärvistellään. Keskiviikkona oli neuvola ja mitäs siellä viisastu. Painoo ei ollu viikossa tullu grammaakaan. Eli 3,5kg pääsin tällä kertaa plussalle. Paineet ja pissat ihan hyvät. Eli jatketaan oottelua. Th on vähän varovainen niin laitto ens ke (rv40+5, jolloin Miska syntyi) ultra ajan kun tuntus olevan niin kookas vauva. No toisaalta kiva sit kuulla onko tuolla kohdunsuulla mikä tilanne. Ei nimittäin edelleenkään oo mitään kipeitä supistuksia tullu. Rasituksessa vaan maha kovettuu. Omituista.... No miun äippä sano tänään, et ei silläkään oikeestaan supistellu miun pikkuveljee oottaessa vaan limatulpan tultua lähti synnyttää.
Meillä on täällä Pohjois-Karjalassa jo niin jouluisen näköistä. Onneks ees ulkona on niin ihanaa, et mieltä piristää. No eilen jo painelin akupisteitä. Tänään on jo siivottu ja illalla vielä sauna. Jos vaikka sais tuon miehen houkuteltuu vielä vaakamamboon niin ois ainakin kokeiltu klassisia keinoja. ;o)
Kiitos muuten synnytyskertomuksista!!!!
LapsilukuG: Mie oon ite kaksilapsisesta perheestä ja mies kolmi. Oon haaveillu aina ainaski kolmesta lapsesta. Mies taitaa mennä fiiliksellä tässä asiassa. Toisaalta hän täytti elokuussa 38 ja mie ite oon 32, joten melkein ne lapset on tässä putkeen tehtävä iän puolesta. Tänä vuonna muutettiin tänne omaan kotiin Liperiin eli asuntovelallisia ollaan. Onneks töitä on kummallekin kun hoitoalalla ollaan, mutta palkat on sitten sen mukasia. Mutta eiköhän sitä aina jotenki pärjätä ja mitä muuta sitä elämässään tekis kun lapsia ja nauttis niistä. Nyt kun nuo isovanhemmat on tuossa ihan vieressä apuna. Mutta senhän näkee sitten annetaanko niiitä muksuja meille vielä lisää. Mutta töihin en kiirehi tässä vielä hetkeen ja siks rahallisesti ois kannatavampaa saaha se seuraavakin tähän putkeen.
Sellasta tänne lumen keskelle.....
Sonteri, Miska 1v4,5kk ja pikkukakkonen rv40+1
Tulin juuri sairaalasta, raskauteni olikin tuulimuna :(
T. Juli
Juliaanalle pahoittelut tuulimunasta :( Mulla kanssa oli tuulimuna raskaus viime kesäkuussa, siitä jää tosi huijattu olo :(
Täällähän on taas jänniä loppuhetkiä monella :) Tsempitykset Sonterille ja ja kaille muillekin ja onnea synnytykseen!
On. Kaks päivää koulussa ja ihan hyvin on sujunut vaikka tiukille välillä ottaa. Väsyttää ja tekee heikkoa välillä. Ja tuntuu että aivot olisi jotenkin pölyset kun ei pitkään aikaan ole niitä tarvinnut jumpata ;) Mutta asia on niin mielenkiintoista että siellä pysyy hereillä vaikka kuinka väsyttäisi. Mutta nyt on ihan puhkinainen olo...
Hermione ja Onnimuru 7+0 jos oikein muistan...
Juliaanelle pahoittelut.
Hermione, toisaalta odotan että huono olo alkaisi. :)
Omaan napaan ei kauheasti uutta, turvotus jatkuu sormissa ja välillä myös jaloissa. Muutamana aamuna ollut tunne että pakko syödä jotain ennen 10-11, milloin normaalisti syön. Tänään varsinkin ollut suht huono olo koko päivän ja masuun koskenut. Päähän koskee toista päivää eikä Panadol taaskaan tunnu auttavan.. :( Kun normaalisti otan 800 buranan, eilen otin 2x500 panadolin..
Huomenna on meidän mamma porukan lasten pikkujoulut, kiva taas päästä näkee kavereita! Ens viikon lauantaina onkin sitten meidän äitien pikkujoulut, ja vissiin joudun kertomaan syyn miksen nytten ota niitä muutamaa siideriä/lähden autolla.. Mutta vasta ihan sitten perjantaina, jos jotain käykin ennen sitä..
Näin viime yönä unen km:sta, en halua sitä ajatella, uskon että kaikki on hyvin niin pitkään kunnes toisin todistetaan..
Bejpi ja Kultamurmeli rv 5+3
Ei mulla mikää kiire vielä olekkaa!!
Kaverin kans tuossa soittelin ja sillä irtos tulppa 36 viikolla ja tyttö synty 40+3! Että tosiaan voi hyvinkin olla että vielä menee aikaa ennen ku syntyy :)
Jospa se vaan kypsyttelis paikkoja tällä kerralla hiukan aiemmin! Ei yhtää huvittais taas odotella käynnistystä tuonne 42+2 asti.. varsinkaan kun osuu just Joululle toi ajankohta!
Odotellaan..
Nyt laittaan iltapalaa typylle!
Niamey rv 37+3
Mä oon niin väsynyt etten edes tiedä mikä viikonpäivä on :D Mä oon hihittänyt kaikelle tyhmälle koko illan ja sitten tuli yhtäkkiä itku jostain puun takaa! Eli laidasta laitaan vuoristorataa mennään :D
Sonterille, Niameylle ja AA:lle tsemppiä viimemetreille! Saas nähdä kuka teistä köllii ensimmäisenä vauva kainalossa. =) Ja kukas muu olikaan jo viime metreillä. Äh, kun ei pysty muistamaan!
Juliaanalle pahoittelut ja lämmin halaus!
Niin, ja kiitokset kaikille synnytyskertomuksista! Niitä lukiessa tuli jälleen mieleen kuinka suuri ihme syntymä on - jokainen kerta on niin erilainen ja ainutlaatuinen, hyvine ja huonoine kokemuksineen.
Nyt sitten olen virallisesti äitiyslomalla, torstaina alkoi. Mietiskelin silloin tyttösen odotusaikaa ja oikein tuli kylmät väreet, kun ajattelin että töissä olisi pitänyt jaksaa tämän mahan kanssa olla. Tyttöstä odottaessa olin muutamaan kertaan saikulla kovien supistelujen vuoksi. Nyt vastaavia tuntemuksia ei ole ollut ja uskonkin, että henkinen rasitus teki oman osuutensa supisteluihin töissä ollessa. No, eipä tämä arki muuten muutu kuin että tilille tulla tupsahtaa vähän enempi rahaa kuin hoitovapaalla ollessa. =)
"Klasu" melskaa mahassa aika paljon öisin, joten katkonaisia on olleet nukkumiset viime aikoina. Ja päivisin en sitten ole malttanut levätä, kun on niin paljon kaikenlaisia kotihommia tehtäväksi. Miehellä on tällä hetkellä paljon töitä ja hän on kotiutuessaan tosi väsynyt, yritän siis parhaani mukaan pitää huushollin jonkinmoisessa järjestyksessä... Olen yrittänyt tunnustella vauvan asentoa liikkeistä, mutta en ole ihan varma miten päin hän majailee. Toivottavasti ei olisi kääntynyt istumaan. No, torstaina on vika neuvolalääkäri, joten sen jälkeen varmaan taas viisaampi tuonkin asian suhteen.
Huomenna siskoni tulee illalla hoitamaan tyttöstä. Mennään miehen kanssa neuvolaan "vanhempain iltaan". Se on siis toista lasta odottaville tarkoitettu tilaisuus. Ihan kivaa. Aamulla menemme tyttösen puolitoistavuotistarkastukseen. Saa nähdä miten neiti suostuu yhteistyöhön kun oma terkkamme on sairaslomalla ja sijainen tekee tarkastuksen...
Nyt menen laittamaan äippäpakkauksen vaatteita peseytymään. Vihdoinkin! Ja sitten voisi maistua päiväkahvit.
Voikaa hyvin kaikki! Nautitaan talvisista maisemista!
T. iida-linnea, "klasu" 35+0 ja tyttönen zzz
Aikamoinen pyrytys käy ulkona, oltiin Ainon kanssa päikkäreillä, tai minä lepäilin vain mutta en nukahtanut, tunnissa oli tullut 5 senttiä lunta pihaan.
Juliaanalle pahoittelut vitsit tää ei aina oo reilua tämä elämä.
Sohvi punkee itseään tuolta alhaalta ilmeisesti ulos, paikat on vissiin sen verran auki tai jotain että tunnen kuinka neiti työntää joko päällään tai käsillään kohtua ja tulee sellainen" ilmakuplaolo" tuonne alas. Pari supistusta tuli tuossa maatessa mutta loppuivat sitten kun seinään. Mä jo ajattelin että vois tulla lähtö vielä tän vuorokauden aikana, mutta pelkkää unelmointia vaan....höh.
Sonterille tsemppityksiä, toivottavasti sieltäkin tulee lähtö piakkoin.
Eipä mulla taida olla mitään järkevää sanottavaa tähän väliin joten toivottelen lumista sunnuntaita kaikille, huomenissa näenkin sitten I-L:n ja Kandin glögien merkeissä !
aa ae ja sohvi 39+1
Ihana lumisade! On heti paljon raikkaampi olo itsellä, kun ulkona onkin vesisateen ja harmauden sijasta täysi lumimyräkkä päällä :) Käytiin Noelin kanssa riehumassa tuolla pihalla, kun kerrankin sattui naapurin lapset samaan aikaan leikkikavereiksi. Noelkaan ei yrittänyt karata avoimesta pihasta, kun lunta oli sen verran ;) Lisää tällaista, siis! Ainoastaan synnyttämään lähtijöitä ei käy näillä keleillä kateeksi - toivon todellakin, ettei kukaan teistä tänään joudu lähtemään ajelemaan synnärille!
Täälläkin vauva puskee lantiossa, muttei onneksi sentään ihan noin alhaalla kuin AA:lla. Häpyliitos on kuitenkin aika kovilla, koska neiti on alhaalla ja pyörittelee päätään.
Olin eilen tuttavan häissä joissa oli livebändi, ja Sofia sai hirveät vibat siitä musiikista. Riehui seuraavat kolme tuntia ihan kamalasti, luulin että tulee mahanahasta läpi :) Miehelle nauroin, että Noelia sivistin kohdussa "livenä" balettimusiikilla (Joutsenlampi ja Pähkinänsärkijä), Sofia puolestaan on nyt korkannut livemusiikkiosionsa juutalaisella häämusiikilla :D
Huomenna tosiaan pääsen vielä kerran ihailemaan AA:n pinkeää masua, sitten varmaan nähdäänkin seuraavan kerran vasta isommalla porukalla :)
Kandi & Sofia 33+
Just tajusin, että en kai ole ollenkaan onnitellut Ossea, kun jäin sen yhden huhuviestin jälkeen vielä odottelemaan "virallista vahvistusta" Rajun syntymästä ja sit luulin kuitenkin että olin jo onnitellut... Mutta siis todellakin, ihana juttu, että Osse ja Napero on siellä vauvat kainalossa! Onnea tuhannesti molemmille perheille! Hyvänkokoiset poitsut teille syntyi. :) Toivottavasti Osse ja poika voi jo hyvin rajusta alusta huolimatta.
Tosta esikoisen mustasukkaisuudesta täytyy sanoa, että vaikka mä siis oon sitä mieltä, että pääpiirteittäin meillä on kaikki mennyt hyvin ja quu ei ole kovin mustasukkainen, niin onpahan kuitenkin kerran kalauttanut Aatua päähän lasten matkalaukulla ja yhdessä vaiheessa tuli koko ajan tahallaan satuttamaan mua ja pikkuveljeä, kun syötin vauvaa. Nyt syöttötilanteetkin on jo keskimäärin rauhoittunut. Toi matkalaukkuepisodi oli sen verran vakava, että siitä tosiaan keskusteltiin tiukkaan sävyyn ja uskon, että quu ymmärsi, että se on oikeasti paha juttu. Se sitten itse totesikin tilanteen jo rauhotuttua ruokapöydässä, että "Äiti, mä en enää satuta pikkuveljeä".
Ja pikkukolmosistakin olitte jutelleet... Siis voi kääks, miten tää voi olla näin vaikeeta. Just kun sanoin, että meille toi kysymys ei oo ollenkaan ajankohtainen ja kun mies ei varmaan halua kolmosta jne. niin nyt se sitten on myös kääntämässä kelkkaansa ihan täysin. Mitään äitiys- tai vauvantavaroita ei vielä kuitenkaan kuulemma kannata myydä pois ja kumeja se ei haluais käyttää. Ja kun puhuin et pitäis käydä ottamassa papakoe ja kai sitten laittaa se hormonikierukka, niin mies tuumas, että onkohan se nyt sit kuitenkin vähän turhan kova ratkaisu se kierukankin laittaminen, että alkais oikein ehkäisemään. Siis mitä ihmettä?! Eli Pesukarhu, täälläkin mennään vissiin tolla sun mainostamalla "ehkäisyllä", johon mä en kyllä oikein uskalla luottaa. Mutta mun mies sanoi ihan samaa kuin sun mies, että jos se kolmas sitten tulis niin sen olis tarkoitus tulla. Hirmu vaikeeta tää. Miten mä aina ennen ajattelinkin, että mitä ihmiset oikein puhuu että ne ei keksi sopivaa ehkäisyä ja hupsista, ne onkin sit raskaana. Mutta nyt kun on itse tässä tilanteessa, niin ei sitä pystykään niin besserwisseroimaan, että mitä pitäis tehdä. Kun mä siis toivoisin kolmatta lasta ja jos nyt tilanne on kääntymässä sellaiseks, että mieskin niin toivoo, niin tilannehan muuttuu huomattavan paljon kimurantimmaks. Kun siihen vielä lisää sen, että me ei missään nimessä toivottais kahta "sarjaa" lapsia niin kuin moni teistä vaan nimenomaan kaikki lapset putkeen, tuli niitä sit 2 tai 3. Ja edelleen meistä se max 3v. ikäero olis ihanteellinen ja sit kun ottaa huomioon, että raskaus ei taaskaan välttämättä alkais ihan tosta noin vaan niin soppahan on valmis. Koska uskaltais oikeesti olla ilman ehkäisyä eli kuinka pienellä ikäerolla minimissään toivottais lasta ja sit taas jos raskaaksituleminen kestäis niin ei vois vetkutella liiankaan pitkään. Huh huh! Mies pudotti eilen tän pommin niin oon lievästi sanottuna hämmentynyt! Ja mä kun olin kuvitellut, että ainakaan vuoteen ei kannata edes mainita sille koko asiasta. Tää on varmaan taas jotain miestenlogiikkaa...
Tähän vuodatukseen kysyisin lopuksi, että onko teistä joku käyttänyt mirena hormonikierukkaa? Oliko hyvä vai huono juttu? Se maksaa kai jotain 160 euroa eli on aika kallis, jos vaan muutamaksi kuukaudeksi/alle vuodeksi laittais...
Viisastenkiveä etsimässä
-Q-
Kyllä on upean talvinen sää, täällä ainakin tupruttaa edelleenkin lunta vaikka sitä eilisenkin jäljiltä on maassa melkoisesti. Oli aika raskas reissu käydä neuvolassa Ainon ja rattaiden kera, kun ei kaikkialta oltu vielä ehditty aurata. Saas nähdä miten kovasti taas illalla supistelee, toivotaan että ne myös tekeekin jotain tuolla alakerrassa!
Neuvolassa ei mitään kummempaa, pikkuinen on rt:ssa mutta pää vielä heiluu. Eiköhän se tuohon asentoon nyt jääkin, en ole pariin viikkoon huomannut mitään kuperkeikkoja. Nyt on vaihteeksi taas ollut vähän parempi olo- ja mielentila, varmastikin hemppa on nousussa kiitos Obsidanien ja jaksaa siksi vähän paremmin. Kummasti tuo lumen tulokin piristää, kun on taas valoisampaa.
Pinnasänky on nyt vihdoin viimein kasattuna, turvakaukalon kankaat pesin myös ja pikkuruiset vaatteetkin ovat jo kaapissa. Nuo yhdistelmävaunut pitäisi käyttää vielä huollossa, mutta se homma kuuluu miehelle ja olen asiasta jo pari kolme kuukautta muistutellut, eli ei oikein etene. Selkänojassa on nimittäin jotain häikkää eikä se mene alimpaan asentoon ilman raakaa väkivaltaa.
Tosi paljon tekisi mieli ostella nyt vauvalle kaikkea, kun en ole ostanut mitään muuta kuin talvihaalarin. Kantopussin taidan ainakin ostaa, kun en koskaan oppinut siihen trikoiseen kantoliinaan tekemään kehtosidontaa. Pussukassa voisi sitten kannella pikkuista alusta alkaen.
Kandi kyseli kotona olemisesta. Viimeksihän menin töihin Ainon ollessa 11 kk ja tällä kertaa haluaisin ehkä olla pidempään kotona, jos olosuhteet sallivat. Lainanlyhennykset on suunniteltu niin että voisin olla kotona syksyyn 2010, mutta saatan ruveta jo ennen sitä mahdollisesti opiskelemaan aikuispuolella. Saas nähdä. En ehkä ole itse edes sellainen ihminen, joka viihtyy kauan kotosalla. Tai kotosalla kyllä, mutta jokin oma juttu olisi kiva olla, ja tuo opiskelu senkin takia voisi olla mukavaa. Täysipäiväisesti töissä oleminen on aika rankkaa, etenkin vuorotyössä, kun on pieniä lapsia.
Lapsiluku onkin herättänyt melkoisesti pohdintaa monilla. Mä päätin nyt etten vaivaa asialla mieltäni vähään aikaan, ainakaan ennen kuin täytyy päättää taas ehkäisystä. Ehkäisyasiat onkin mulle sitten melkoinen dilemma, kun en ole lyhyttä ½ vuoden pätkää lukuun ottamatta koskaan käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä. Loputtomiin ei voine kuitenkaan pelailla kumien kanssa...
AA:lle ja Sonterille toivottelen jaksamista viime hetkien kanssa, eiköhän se odotettu poksahtaminen pian tapahdu!
Juliaanalle vielä pahoittelut tuulimunasta.
Karssuli ja vauveli rv 35+4
Juliaanalle pahoittelut. Tosi ikävää. :(
Täällä on kovasti keskusteltu pikkukolmosista ja pakko itsekkin osallistua, kun muakin se asia kovasti mietityttää.
Meillähän tosiaan mies on aikasemmin ollut sitä mieltä, että kaksi lasta on sopiva. Nyt sitten Q:n miehen tavoin se ei anna myydä äitiysvaatteita eikä vauvatavaroita. Aika iso läpimurto tässä nyt on se, että mies olis suostuvainen siihen kolmoseen ehkä viiden vuoden ikäerolla Sonjaan, koska hän haluaa "levätä" tässä välissä. :) Mustakin se tosiaan välillä tuntuu hyvältä ajatukselta, että pidetään hiukan taukoa, mutta musta on aika ikävää, jos se kolmonen jää ilman saman ikäistä sisarusta. On tää tosiaan vaikeeta, mutta onneksi sitä ei vielä tarvii päättää.
Toi ehkäsyasia vaan on ihan mielettömän vaikeeta. Mähän oon ollut ottamassa sitä hormoonikierukkaa sitten, kun kuukautiset alkaa, mutta pari viikkoa sitten mies alkoi puhumaan, että siinä kierukassa on niin paljon haittavaikutuksia, että kannattaakohan sitä nyt kumminkaan laittaa. Mä oon Karssulin tavoin käyttänyt tosi vähän aikaa hormonaalista ehkäsyä (3kk pillereitä). Se ei mulle sopinut ja siksi mua itseänikin arveluttaa hirveesti ottaa joku kierukka tai pillerit käyttöön, mutta tosiaan ei noilla kumeilla loputtomiin voi pelata. Ja nyt meillä ei siis oo mitään ehkäsyä käytössä joten periaatteessa meillä tilanne on, että saa tulla jos on tullakseen. Plaah! Mitähän sitä pitäis tehdä? Voishan sitä kierukkaa toisaalta kokeilla. On tosin vaan aika arvokas juttu. En mä tiedä...
Tulipas sekava teksti, mutta sekavat on ajatuksetkin. Kiva silti tietää, että en oo ainoo, joka painii näiden samojen asioiden kanssa. :)
pesukarhu
Pitääkö menkkojen olla alkanut, että sen hormonikierukan voi laittaa?
Mulle jälkitarkastuksessa neuvolalääkäri kovasti vakuutteli, että koska hormonikierukassa hormonin vaikutus on niin paikallinen verrattuna pillereihin, siitä ei pitäis tulla niin pahoja haittavaikutuksia. Mulle kun ei myöskään oikein pillerit kai sopinut enkä oo kauheen innoissani mistään hormonaalisesta ehkäisystä, niin mietityttää tosiaan, mitä sitä pitäis tehdä. Myöskään se ei kuulosta houkuttelevalta, että monella tulee siitä 3-6kk tiputteluvuotoa, ennen kuin elimistö tottuu kierukkaan. Ja mitä sit jos tosiaan päätettäis, että kovin pitkään ei ees moista kapistusta tartteta niin olis sekin aika turhauttavaa, jos koko ajan pitäis kärsiä ärsyttävästä tiputtelusta tavallaan ihan turhaan. Mieleen tulee myös se, että jos taas mies ei sitten haluakaan koskaan kolmatta niin mikä sitten olis se ikään kuin lopullinen ehkäisy, kun en kuitenkaan sterilisaatioon olis valmis, varmaan ikinä. No, mä nyt varasin joka tapauksessa ajan gynelle niin pääsen juttelemaan jonkun asiasta jotain tietävän kanssa. :) Samalla siis otetaan papa, mikä on kai ehtona ton kierukan asentamiselle.
-Q-
En huomannut Juliaanan kirjoitusta edellisellä kerralla, suuret pahoittelut tm:n johdosta! Toivottavasti tyhjennys sujuu hyvin, ja pääset toipumaan rauhassa.
Eikös ensimmäisen kierukan saa ilmaiseksi? Näin olen käsittänyt. Vai onko se vaan ensimmäisen lapsen jälkeen..? Meillä ei kyllä toimisi kovin pitkään tuo kumien kanssa pelailu, kun kumpikaan ei tykkää niistä muuten kuin pakon edessä. Varmaan aika äkkiä lipsuttaisiin, ja sitten saisi jännitellä kaikkia mahdollisia oireita... Itse olen ajatellut kokeilla kierukkaa, mikäli saan synnyttää alakautta tällä kertaa. Olisin ottanut sen Noelin jälkeen, mutta eivät suositelleet sektion jälkeen (ei ole alakerta tarpeeksi venynyt ;) ). Toisaalta kai niitä pillereitäkin kestää napsia, ainakin minipillereitä.
Mulla on nyt viikossa iskenyt sellainen loppuraskauden raskas olo. Sofia on niin alhaalla ja syvällä, että yöllä kyljen vaihtaminen on tosi tukalaa. Noelia odottaessa selällään makaaminen ei ollut mikään ongelma, nyt en voi edes puoliksi selällään olla. Liitoskivut ovat aika inhottavat, liittyen varmaan juuri tuohon vauvan päähän lantiossa. Alkaa olla jo sellainen olo, että laskee viikkoja ja toivoo suhteellisen aikaista synnytystä :) Jos tämä syntyisi samoilla viikoilla kuin Noel, mulla olisi enää 4,5vk odotusta edessä. Varaudun kuitenkin 6-7 vk:n odotukseen, vaikka periaatteessahan tässä voi vielä mennä yli kahdeksan viikkoa!
Kandi & Sofia, muistaakseni 33+6
Mulle neuvolalääkäri sanoi, että kierukka laitetaan vasta, kun kuukautiset alkaneet. Tiedän, että joissain paikkakunnilla laitetaan jo jälkitarkastuksessa. Erilaiset ovat siis käytännöt. Ja tota tiputteluvuotoa esiintyy just silloin eniten, kun kierukka laitetaan vasta silloin kuukautisten alettua. Kiva, kiva! Ei muakaan huvittais tiputteluvuodosta kärsiä. Tänäänkin mies väläytteli, että olis mun on hyvä olla kotona, kun äippäraha on niin hyvä. Mä siis elättelen vielä toiveita siitä lyhyemmästä ikäerosta. Joillain paikkakunnilla tosiaan eka kierukka on ilmanen. Meillä ainakin lääkärin mukaan tällä hetkellä olis ilmanen, mutta sekin käytäntö kuulema vaihtelee nopeeseen tahtiin.
Nyt lähetään pulkkamäkeen. :)
pesukarhu
Täällä ollaan edelleen yhes koos, tosin yritin kovasti vauhdittaa synnytykseen lähtöä tänään käymällä ainon kanssa jumpassa.
Mä en hirveesti osaa sanoa noihin kierukka juttuihin juuta tahi jaata, mulle ei käy mikään muu ehkäisy kun minipillerit tän mun verihommelin takia tai sitten sellainen kierukka mikä ei irrota mitään hormonaalisia juttuja. En sitten tiijä mikä olis sellainen paras ei hormonaalinen ehkäisy noi kumit tosiaan ei kyllä houkuta yhtään.
Pillereitähän mä söin Ainon jälkeen sen 3 kk jonka jälkeen alkoi kakkosen yritys.
Mitään uutta mullistavaa ei siis tänne, eikä kait ollu mitään muuta kommentoitavaakaan, paitsi että mä haluan kyllä ehdottomasti töihin välissä ennen mahdollista seuraavaa lasta sillä mun pää hajoais täällä kotona. yli 2 vuotta takana ja ainaskii 1,5 vielä edessä joten mä luulen että se riittää nyt vähäksi aikaa, varsinkin näillä lainan lyhennyksillä !
aa uinuva ae ja sohvi 39+2
eli täällä sitä vaan ollaan edelleen. Hiljaselta näyttää.... ei edelleenkään oo sellasia ekasta raskaudesta tuttuja supistuksia jotka tuntus jossain. Alapää on pirun kipee ja kaveri möllöttää varmaan aikasen alhaalla. Ei enää niin riehakkaasti möyryä mahassa. Olo on aika tuskanen ja kypsä tähän olotilaan. Tässä vaiheessa Miskaa oltiin jo kovasti tekemässä.
No pikku jätkä meni mummolaan yöks ja on sit huomenna siellä kun miula on se ultra klo 9:30. Jospa siitä jotain viisastus. Alkaa tosiaan tuntuu, et tää kaveri on päättänyt syntyä vasta joulukuussa.
Nyt jos painus pehkuihin kun varmaan taas herätttää sen viisi kertaa vessaan yöllä.
Sellasta tänne.... Tuun huomenna kertoo mitä ultrassa sanottiin.
Sonteri ja kohtuun juuttunut pikkuinen rv40+4
... kotona oman koneen ääressä.
Kävin siellä äitiypolilla tarkastettavana. Ensiks ottivat vähän käyrää ja verenpainetta sekä pissaa. Kaikki sillä saralla OK. Sen jälkeen lääkärille. Ultras kaverin ja painoarvio 4,1kg eli samankokonen ku veljesä suurinpiirtein. Virtaukset, lapsivesi OK. Liikkuu ihan reippaasti edelleen, jopa niin et oli lääkärin vaikee saaha taas mittoja. Kohdunsuun tilanne pehmeä, 2cm auki ja kanavaa 2,5cm jäljellä. Eli siellä oli lupaavaa ja lääkäri kyselikin jäisinkö kypsyttelemään jo. Mie en halunnu, ku ei sekään takaa mitään se kypsyttely ja käynnistely. Lisää vaan sairaalassa olo päiviä. No kerta kaikki noin hyvin niin seuraava aika sinne ens keskiviikko aamuks (rv41+5) ja sillon sit varmaan joutuu jäämään sinne ellei sitä ennen tässä synny.
Edelleenkään ei supistele. Se tässä ihmeellistä onki. Nyt kun niitä oikein oottaa niin mitään ei tuu.... No Miska on mummolassa edelleen ja jos nyt söis ja lepäilis. Sais taas voimia jatkaa tätä oottelua.
Sellasta meille....
Juliaanalle pahoittelut tuulimunasta!!!
Sonteri ja äitistä nauttiva pikkukakkonen 40+5
Pikaisesti piti tulla lapsilukukeskusteluun kommentoimaan. Meillä on siitä harvinainen tilanne, että mies on se joka haluaisi kuusi lasta, minä tyytyisin vähän vähempään. Tai miksei kuusi lastakin olisi ihana asia, mutta enpä usko että selviytyisin arjesta enää järjissäni ;) Neljä on nyt sitten yhteinen haave, samoin kuin monilla muilla, kahdessa sarjassa. Alustava "suunnitelma" on, että kakkosen ja kolmosen väliin tulisi kolmisen vuotta ikäeroa. Sitähän ei sitten tiedä suodaanko meille lapsia enää ja muuttuuko mielipide tuosta aikavälistä vielä moneen kertaan. Haaveissa olisi kuitenkin olla kotona niin kauan kuin lapset tehty, mahdollisesti ehkä keikkaa tehdä jossain välissä jos siltä tuntuu. Mullahan ei vakivirkaa ole, mutta hoitoalalla töitä tuntuu olevan jatkossakin ihan riittävästi.
AA:lle suppareita että pääsisit pian tositoimiin!! Niameykin siellä jo lähtökuopissa, hui! Mulla meni Aleksin aikana tasan viikko limatulpan lähdöstä synnytykseen, tässä toisessa raskaudessa tulppaa tuli pariinkin otteeseen ja siitä toisesta havainnosta meni taas n. viikko synnytykseen.
Naperolle onnea vielä kerran! Oli sulla tosiaan ripeä ja mukavasti sujunut synnytys.
Nyt imuroimaan Aleksin kanssa kun vauva vielä nukkuu ulkona vaunuissa.
Viipero, Aleksi 2v ja vauva 2vkoa 4vrk