Hallitus tukee autokauppaa liki 260 miljoonalla vuodessa...
Sain aamun adrenaliinikuohahduksen lukiessani Hesarista, miten hallitus aikoo keventää ajoneuvoveroa.
" Ympäristöystävälliseksi" ja ilmastonmuutosta vastaan taistelevaksi uudistukseksi mainostettu muutos tosiasiassa keventää kokonaisuudessaan autoveroa 260 miljoonaa euroa vuodessa. Eli suomeksi: hallitus tukee tuolla summalla uusien autojen kauppaa.
JOS hallitus OIKEASTI haluaisi vähentää päästöjä, se KOROTTAISI henkilöautojen verotusta ja nostaisi käyttömaksuja (joiden porrastus 20-600 euroon sen sijaan on lykätty vuoteen 2010). Mutta nyt siis lasketaan uusien autojen hintoja - vanhat autot tuskin poistuvat liikenteestä, koska niiden päästöjä ei uudistuksessa vielä rokoteta.
Lisäksi ainakin HS:n hintaesimerkkitaulukosta näkee, että yli 200 mg:n hiilidioksidipäästöistenkin (siis paljon saastuttavien autojen) autojen verotus ja hinta laskee - joten MISSÄ se suuripäästöisten autojen raja hallituksen mukaan menee?
Onhan se tietysti niin, että autojen hintojen nosto olisi aika vaikea poliittinen päätös, sen verran pyhästä lehmästä on kyse. Ja Kokoomuksen ja Keskustan voi odottaa olevan tuollaisen takana. Mutta miten Vihreät perustelevat sitä, että ovat mukana tekemässä tuollaista päätöstä?
Tekopyhää, sanon ma!
Kommentit (84)
Sen voin sanoa, että se on perheauto ja päästöt ovat keskiluokkaa, n. 170 g/km. Vähemmänkin saisi olla, ja jos tuon käyttö tulisi maksamaan minulle enemmän (käyttövero), vaihtaisimme todennäköisesti sen vähempipäästöiseen. Uskon siis itseKIN, että kepistä on hyötyä porkkanan ohella.
Tarvitsee olla auto jota ei suomessa montaa ole...
Jos vaivaisi vaihtaisit auton pienempipäästöiseen sen takia, etkä sen että auton pito tulisi kalliiksi...
Tässä oli puhe siitä, millainen politiikka tehoaisi parhaiten ilmastonmuutoksen hidastamiseksi.
Lähden - mielestäni aivan oikein - siitä lähtökohdasta, että ihmiset ajattelevat kukkarollaan ja ovat mukavuudenhaluisia. Niin olen itsekin, vaikka sentään (esim. toisin kuin osa tässä ketjussa kirjoittaneista) TUNNISTAN ongelman tärkeyden.
En siten usko vapaaehtoisuuden voimaan. JOS HALUTAAN NOPEITA MUUTOKSIA, PITÄÄ KÄYTTÄÄ KEPPIÄ JA PORKKANAA.
Ja hitailla muutoksilla ei ilmastonmuutosta hidasteta.
Ei tässä nyt ollut kyse maaseudun joukkoliikenteestä, vaan siitä että autojen hintojen alenemisella saadaan ihmiset ostamaan uusia autoja. Katsoitteko eilen uutisia aiheesta? Haastatellut autokauppiaat olivat innoissaan euronkuvat silmissä, ja Katainen myhäili kuinka hänellä on " joka toinen viikko autokuume" . Siis mua ihan ällötti juuri tuo että " ymäristöystävllisyydellä" perustellaan tällaista lisäkulutukseen kannustavaa lainsäädäntöä!
että jopa minun kaltaiseeni saattaisi hyvin tehota pieni pakko ja veronkorotus ;=)
Vierailija:
Tyyppi tulee tänne vaahtoamaan ilmastonmuutoksesta ja itse ajaa tuollaisella autolla.
Hohhoijaa.
saati sitten teikäläiseen, joka mielestä on ihan kiva ja ok, että autoilua lisätään ja valtio hukkaa verovaroja autokaupan tukeen.
Vierailija:
Ei tässä nyt ollut kyse maaseudun joukkoliikenteestä, vaan siitä että autojen hintojen alenemisella saadaan ihmiset ostamaan uusia autoja. Katsoitteko eilen uutisia aiheesta? Haastatellut autokauppiaat olivat innoissaan euronkuvat silmissä, ja Katainen myhäili kuinka hänellä on " joka toinen viikko autokuume" . Siis mua ihan ällötti juuri tuo että " ymäristöystävllisyydellä" perustellaan tällaista lisäkulutukseen kannustavaa lainsäädäntöä!
Suomen autokanta on todella vanhaa. En tiedä mutta luulisin että kaksi uutta autoa tuottaa päästöjä saman verra, ellei jopa vähemmän kuin yksi 10-15 vuotta vanha auto. Eikö se ole edistystä? Oletteko tosiaan sitä mieltä että verotusta pitää vaan korottaa ja ihmisten ajella noilla vanhoilla paskoilla? Se joukkoliikenne kun ei vaan kaikkialla onnistu.
Pienissä autoissa ei niin suuria eroja ole vaikka ikäeroa olisi 10 vuottakin, itse asiassa moni auto on hyvin lähellä uusien autojen lukuja
Vierailija:
Suomen autokanta on todella vanhaa. En tiedä mutta luulisin että kaksi uutta autoa tuottaa päästöjä saman verra, ellei jopa vähemmän kuin yksi 10-15 vuotta vanha auto. Eikö se ole edistystä? Oletteko tosiaan sitä mieltä että verotusta pitää vaan korottaa ja ihmisten ajella noilla vanhoilla paskoilla? Se joukkoliikenne kun ei vaan kaikkialla onnistu.
pitäiskö sunkin niillä henkilökohtaisilla ratkaisuilla yrittää edes vaikuttaa. Itse olet tekopyhä.
" Kuule, tässä ei nyt ollut puhe henkilökohtaisista ratkaisuista.
Tässä oli puhe siitä, millainen politiikka tehoaisi parhaiten ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. "
Enkä ole koko aikana vastustanut sitä, että vähäpäästöisiä autoja verotettaisiin vähemmän.
Sen sijaan olen koko ajan vaatinut, että MYÖS käytetyissä autoissa pitäisi toimia keppi ja porkkana eli MYÖS käytetyissä autoissa pitäisi tukea sitä, että vaihdetaan suuripäästöiset autot vähemmän tupruttaviin (niitäkin ON " vanhoissa autoissa" )
Minusta on hulluutta tukea pelkästään uusien autojen ostoa (ja niissäkin siis keventää yli 200 g/km tupruttavien päästöhirmujen verotusta). Suomessa on autotiheys vielä roimasti pienempi kuin Euroopassa keskimäärin (alle 500 per tuhat suomalaista kun se muualla on keskimäärin 680 per tuhat ihmistä), joten pitäisi kepillä varmistaa, että todellakin ne vanhemmat autot myös poistuvat liikenteestä.
Vierailija:
Ainakaan se joukkoliikenteen osuus ei takuulla kasva, jos autoilua tuetaan sen kustannuksella. Jos valtio menettää verotuloa 260 miljoonaa euroa vuodessa kuten se nyt arvioi, se ei ainakaan LISÄÄ joukkoliikenteelle jaettavan tuen määrää. Joukkoliikenne ei ole pelkästään busseja, maaseudun liikennettä voi tukea myös muilla ratkaisuilla.
tässä lieneekin se, että en edes väitä toimivani nyt ilmastonmuutosta hidastavasti. Hallitus sen sijaan naamioi yksityisautoilun tukemisen väitteellä ympäristösystävällisyydestä.
Vierailija:
pitäiskö sunkin niillä henkilökohtaisilla ratkaisuilla yrittää edes vaikuttaa. Itse olet tekopyhä." Kuule, tässä ei nyt ollut puhe henkilökohtaisista ratkaisuista.
Tässä oli puhe siitä, millainen politiikka tehoaisi parhaiten ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. "
Siis jos henkilökohtainen asenteesi on että sinä voit ajaa millaisella autolla vaan, ilmastonmuutosta ajattelematta. Miten tuo verotus on sulta pois? Jos ei ole itse valmis muutokseen on turha paasata muille.
hankkimaan vähäpäästöisempiä malleja.
Olen huolissani ilmastonmuutoksesta ja toivon, että LAAJOJA ja kattavia ja nopeita toimia tehtäisiin sen hidastamiseksi. En usko, että yksittäisten ihmisten vapaa-ehtoiset toimet riittävät ilmastonmuutoksen estämiseksi. Vaadin, että hallitus maan politiikasta vastaavana tahona tekee viisaita ratkaisuja, jotka PAITSI KANNUSTAVAT, MYÖS PAKOTTAVAT ihmisiä sellaisiin valintoihin, jotka vähentävät päästöjä.
Vierailija:
Siis jos henkilökohtainen asenteesi on että sinä voit ajaa millaisella autolla vaan, ilmastonmuutosta ajattelematta. Miten tuo verotus on sulta pois? Jos ei ole itse valmis muutokseen on turha paasata muille.
En ole missään sanonut, että voin ajaa millaisella autolla tahansa. Meillä on keskipäästöinen auto ja varmasti vaihdan sen vähäpäästöisempään heti kun vaihdan sen.
Mutta edelleenkään tässä ei puhuta minusta vaan siitä, millainen politiikka tehoaisi kansalaisiin, jotka - kuten minä ja varsinkin sinä (kannoistasi päätellen) - ovat aika mukavuudenhaluisia ja laskevat, mikä kannattaa ja mikä ei.
niin se patistaisi ihmisiä kompostoimaan.
Mitäs sanoo Helsingin pellet? Täällä maalla se ei ole ongelma, mutta mites siellä kaupungissa?
Nythän niin ei tapahdu, jos verotusta kevennetään myös yli 200 g/km tupruttavilta automalleilta.
Vierailija:
Suuntaus on oikea, jos ohjataan autonostajia
hankkimaan vähäpäästöisempiä malleja.
Suositan vilkaisemaan sitä tämänaamuista Hesaria, siinä on laskettu veromuutoksia eri autoille.
Vierailija:
niin se patistaisi ihmisiä kompostoimaan.Mitäs sanoo Helsingin pellet? Täällä maalla se ei ole ongelma, mutta mites siellä kaupungissa?
Jätemaksujen nostoa ajoi esim. Vihreät ennen vaaleja. Minusta on erittäin hyvä ajatus nostaa jätemaksuja, kohentaa jätelajittelua ja biojätteen hyödyntämisketjua.
Jos tätä autoverotuksen ja käyttömaksujen asiaa vertaa jätehuoltoon, niin vastaavasti pitäisi tehdä biojätteen käsittely ilmaiseksi/vähämaksuiseksi ja nostaa huimasti sekajätteen jätemaksuja. TOSIN sen toteutus on sikäli vaikeampaa, että kuka sen jälkeen valvoo, mitä biojätekeräykseen pannaan...
ja miten suuri moottori