Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä psykoosi tuntuu?

Vierailija
31.10.2007 |

Tajuaako silloin, ettei kaikki ole kunnossa? Löytyykö täältä psykoosiin sairastuneita? Minkälaisia oireita oli? Miten asia selvisi ja mistä toipuminen alkoi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
31.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tajuaako silloin, ettei kaikki ole kunnossa? Löytyykö täältä psykoosiin sairastuneita? Minkälaisia oireita oli? Miten asia selvisi ja mistä toipuminen alkoi?

Todellisuudentaju katoaa. Tulee harhoja, juttelee jonkun kanssa päässään. Itse luulin olevani telepaattisessa yhteydessä jonkun kanssa. En tajunnut, ettei kaikki ole kunnossa vaan luulin " tajuntani avartuneen uudenlaisiin ulottuvuuksiin" . Tuntui kuin olisin ollut tekemisissä yliluonnollisten voimien kanssa.

Psykoosia edelsi todella vaikeat ajat perheessä ja viikkokausien unettomuus. Nukuin tunnin, pari yössä, enkä kuitenkaan ollut väsynyt. Kävin ihan ylikierroksilla. Minulla kyseessä oli reaktiivinen psykoosi eli jotain niin kamalaa oli oikeasti tapahtunut, että en kestänyt todellisuutta. Hain jotain yhtä uskomattoman hyvää korvaukseksi.

Psykoosi alkoi hyvällä ja lopussa olin kuin hyvän ja pahan taistelutantereella. Sukulaiset yrittivät hyssytellä mökillä kanssani ja lopulta karkasin sieltä ja lähdin kävellen etsimään lääkäriä, koska en kestänyt enää olotilaani ja pelkäsin kuollakseni. Sukulaiset lähtivät perääni ja veivät lääkärille. Pääsin sairaalahoitoon ja varsinaiset harhat loppuivat siihen kuin seinään. Koin olevani turvassa.

Tapahtumista yli neljä vuotta ja vieläkin muistan kaiken, mutten halua muistella enkä pysty kertomaan kenellekään kokemistani harhoista. Lääkkeitä syön edelleen, kun en uskalla kokeilla elämää ilmankaan uusimisen pelossa. Viime vuosina olen saanut myös paniikkihäiriön ja siihen lääkkeen ja rauhottavat tarvittaessa.

Toipumisaikana olen kuitenkin ollut niinkin toimintakykyinen, että olen opiskellut kahdessa oppilaitoksessakin alaani ja valmistunut ammattiin. Olen hoitanut kaksi lastani ihan kunnialla ja kyennyt työskentelemään opintojen ohessa. Eli vaikka olen oppinut pelkäämään, pystyn kuitenkin elämään " normaalisti" .

Vierailija
2/15 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän uskoi että häntä vainotaan, näki siitä todisteita kaikkialla ja sääli minua syvästi kun en suostunut ymmärtämään mitä ympärillämme tapahtuu. Jouduin tekemään kaikenlaisia temppuja estääkseni häntä hankkimasta itselleen useita työpaikkoja ja asuntoja (vuokra) päällekkäin, varmistukseksi, kun hänen mielestään ihmisten tarkoituksena oli saada meidän perhe taivasalle vailla työtä ja toimeentuloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä oman mielikuvituksen tuotetta. Vähän sama kuin olisi pakko kävellä harvaa riippusiltaa, muttei ole varma mihin kohtaan uskaltaa astua. Tilansa tajuaa jollakin tasolla, muttei silti kykene hahmottamaan todellisuutta sellaisena kuin se on.

Vierailija
4/15 |
01.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea elämänkokemus ja sitä seurannut vaikea masennus johtivat psykoosiin.

Miksi Ap kysyt asiaa?

Vierailija
5/15 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni on tällä hetkellä psykoosin olotiloja aina silloin kun olen yksin vetäydyn omaan maailmaan ja luulen puhuvani muiden ihmisten kanssa, todellisuudessa olen muiden ihmisten kanssa erinlainen en tunne omaa itseäni muiden ihmisten seurassa esitän sitä mitä en tunne olevani, ja ensimmäistä kertaa puhuin poikaystävälle kun huomasi käytökseni muuttuu heti jos olemme porukassa joskus en myöntänyt poikaystävälle puhuimme mun käytös ei ole normaalia ja vaikutan teennäiseltä silloin aina suutuin ja otin kaikesta itseeni. Huomasin välillä itsekin nyt ei ole kaikki inkkarit kanootissa, ja lopulta kerroin että kuvittelen pääni sisälläni kaikenlaista ja huomasin olen ahdistunut/masentunut, mutta käyn psykiatrilla juttusilla enkä ole vieläkään kertonut näistä häiritsivistä asioista ja todelliset asiat kummastuttaa itseäni kun olen ollut aika kauan yksin neljän seinän sisällä ennen kun aloin nykyisen poikaystäväni kanssa seurustelemaan, ja välillä haluan paeta todellisuutta ja sosiaallista elämää, mutta nähnyt että poikaystäväni on auttanut ja kuunnellut vaikka en sitä myönnä itselleni vähä vaikea hyväksyä todellisuus tästä vain sormien napsauttamalla, siihen tarvitsee oman ajan ymmärrykseen. Ilman poikaystäväni apua tai kuuntelua olisin aivan hukassa kuin lumiukko.

Vierailija
6/15 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija:

Todellisuudentaju katoaa. Tulee harhoja, juttelee jonkun kanssa päässään. Itse luulin olevani telepaattisessa yhteydessä jonkun kanssa. En tajunnut, ettei kaikki ole kunnossa vaan luulin " tajuntani avartuneen uudenlaisiin ulottuvuuksiin" . Tuntui kuin olisin ollut tekemisissä yliluonnollisten voimien kanssa.

Psykoosia edelsi todella vaikeat ajat perheessä ja viikkokausien unettomuus. Nukuin tunnin, pari yössä, enkä kuitenkaan ollut väsynyt. Kävin ihan ylikierroksilla. Minulla kyseessä oli reaktiivinen psykoosi eli jotain niin kamalaa oli oikeasti tapahtunut, että en kestänyt todellisuutta. Hain jotain yhtä uskomattoman hyvää korvaukseksi.

Psykoosi alkoi hyvällä ja lopussa olin kuin hyvän ja pahan taistelutantereella. Sukulaiset yrittivät hyssytellä mökillä kanssani ja lopulta karkasin sieltä ja lähdin kävellen etsimään lääkäriä, koska en kestänyt enää olotilaani ja pelkäsin kuollakseni. Sukulaiset lähtivät perääni ja veivät lääkärille. Pääsin sairaalahoitoon ja varsinaiset harhat loppuivat siihen kuin seinään. Koin olevani turvassa.

Tapahtumista yli neljä vuotta ja vieläkin muistan kaiken, mutten halua muistella enkä pysty kertomaan kenellekään kokemistani harhoista. Lääkkeitä syön edelleen, kun en uskalla kokeilla elämää ilmankaan uusimisen pelossa. Viime vuosina olen saanut myös paniikkihäiriön ja siihen lääkkeen ja rauhottavat tarvittaessa.

Toipumisaikana olen kuitenkin ollut niinkin toimintakykyinen, että olen opiskellut kahdessa oppilaitoksessakin alaani ja valmistunut ammattiin. Olen hoitanut kaksi lastani ihan kunnialla ja kyennyt työskentelemään opintojen ohessa. Eli vaikka olen oppinut pelkäämään, pystyn kuitenkin elämään " normaalisti" .

Unettomuus ja valvominen on monella varmaan merkittäviä tekijöitä psykoosin synnyssä. Itse valvoin aikoinani viikon.

Vierailija
7/15 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän noita, mies muuttuu äkkiä tuntemattoman ihmisen näköiseksi, tunnen että kissamme ei olekaan kissa vaan joku pieni ilkeä piru on ottanut sen paikan, pieniä elukoita vilahtelee silmäkulmissa. En kai varsinaisesti ole virallisesti psykoosissa kun tiedän nykyään mitkä jutut on vaan tuota shittiä, mutta neuroleptejä eli psykoosilääkkeitä syön tuohon. Mutta on se ihan vinkeää kun aamupalapöydässä ukon kasvot mutatoituu ja pullistuu tuntemattoman näköiseksi ja mä vaan jatkan keskustelua ihan normaalisti kun en jaksa edes sanoa että taas nään harhoja :D

Vierailija
8/15 |
23.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma psykoosini tuntui siltä kuin olisi elänyt jatkuvassa painajaisessa tai jossain psykologisessa trillerissä, että kaikessa on jonkun suunnittelema juoni ja että kaikki asiat liittyvät jollain tapaa toisiinsa.

Vierailija
9/15 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosia edelsi unettomuus ja epäonniset lääkekokeilut masennukseen, minkä takia ahdistus nousi. Nukuin siis n.2 t yössä. Kuvaisin psykoosia kuin olisi REM- unijaksossa hereillä. Unen epäloogiset ajatuskulut ja mielikuvituksen juoksu tulevat valveillaoloon. Hirveintä oli pelkotilat ja tunne kuin olisi painajaisessa hereilläollessa.

Tuntui kuin koko psyyke olisi mennyt uusiksi psykoosin myötä. Jotkut asiat oli positiivisiakin muutoksia. Tulin uskoon, ja löysin lohdun uskonnosta. Arvostan elämää ja pieniä asioita enemmän. Tiedän mitä haluan elämältä. Olen löytänyt itsestäni vahvuutta, mitä en uskonut ja oppinut selviytymiskeinoja ja itsetuntemusta.

On jäänyt myös ahdistusta siitä. Mitä jos joskus joudun kokemaan samaa?

Minä en vastannut lääkkeisiin kovin hyvin, eikä ne poistaneet harhojani. Harhat lähti hiljalleen, kun aikaa kului ja totesin niiden järjettömyyden. Oli tunne kuin olisi herännyt unesta. Lääkkeetön olen ollut vuosia. Elämäntapoihin kiinnitän huomiota ja ylikuormittavaa stressiä pyrin välttämään.

Vierailija
10/15 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tulla ajokielto, jos erilaiset kuvitelmat liittyvät autoiluun, ja kertoo siitä lääkärille?

Vierailija
11/15 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistava ketju. 

Lopeta. 

Mode poista aloitus. 

Vierailija
12/15 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/15 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tulla ajokielto, jos erilaiset kuvitelmat liittyvät autoiluun, ja kertoo siitä lääkärille?

Jos lääkäri toteaa sinun olevan psykoosissa, niin hän kirjoittaa sinut tahdosta riippumattomaan hoitoon, kunnes psykoosi saadaan laantumaan. Et sä pysty elämään normaalia elämää psykoosissa.

Vierailija
14/15 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri toteaa sinun olevan psykoosissa, niin hän kirjoittaa sinut tahdosta riippumattomaan hoitoon, kunnes psykoosi saadaan laantumaan. Et sä pysty elämään normaalia elämää psykoosissa.

Mutta voin uskoa pystyväni.

Vierailija
15/15 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään ole varma mistään, mutta voiko psykoosiharhat liittyä vain esim ajotilanteisiin? Vai luulenko vaan? Viestit autoradiosta, navigaattorista, puhuvat liikennemerkit?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi