Mieheni hurahti uskoon - en näe muuta vaihtoehtoa kuin erota
Kuinka järkevästä ja hauskasta miehestä voi tulla tuollainen tylsä ja satuihin uskova papparainen?
Olen sanonut, että tahdon erota, koska mies ei ole sama kuin se mies, jonka kanssa menin naimisiin. Vastaukseksi tulee Raamatun lauseita...
Saako tota äijää enää eroonkaan noista hihhuleista? JT:t kyseessä...
Kommentit (108)
miettinyt tätä JT asiaa ja monessa samaa mieltä.
Kuitenkin on niin että heillä on paljon kirjoittamattomia säädöksiä miten tulee toimia ja tämä käy ahdistamaan tosi paljon.
Kokouksissa tulee paljon ohjeita ja neuvoja joita pitää noudattaa. Omaa harkintaa ei tarvitse (saa) käyttää.
Raamatun kohtia sovelletaan ja sovelletaan aivan loputtomasti ja etsitään lisämerkityksiä. Rönsyillään ulos asian ytimestä.
Ehdottomuus ahdistaa ei ole joustonvaraa. Kytätään että kaikki ovat kokouksissa läsnä ja jos ei pohditaan miksi ei.
Olen siellä istunut ja monesti nähnyt lasten pitkästyneitä ilmeitä. Lapsilta vaaditaan aivan liikaa.
Kiivastuminen ei ole hyväksi. Rauhaa sinulle.
mutta jos joku väittä että joulu ja syntymäpäivät ovat Raamatussa vaikka niin ei ole (oikeuttaakseen itselleen niitten pakanajuhlien vieton) niin siitä väittely on turhaa.
Jumalalle ei voi ihminen sanella ehtoja.
72.
http : // www nic funet fi /~ magi / artikk / uskonto /j oulu / historia html
väitit ettei se ole pakanallista alkuperää.
http: //www. cogwriter. com/birthdays. htm
http: //en. wikipedia. org/wiki/Birthday
http: //www. aceprodj. com/birthday _ history. htm
-ja sitten joulusta, mitäs jumalaa siinä sitten palvotaankaan?
http: //www. nicehouse. fi/ keittio/ juhlat/ joulu/ tavat. htm
http: //www. teuva. fi/ virturaitti/j oulu. html
lisää löytyy googlaamalla.
Vierailija:
Minulle vasikka ei edustanut Jumalaa, vaan epäjumalaa, jota kansa kaipasi, kun tunsi, ettei heillä ole toivoa Taivaan Jumalassa. Näin minä näen asian, kun ko. kohtaa luen.
- Siinä kohdassa on siis että he tekivät kultaisen vasikan ( mikä palvontamuoto oli tavallista muinaisessa Egyptissä) ja nimesivät juhlan " Herran päiväksi." Siis halusivat polvoa Jehovaa epäjumalallisin menoin, mistä seurasi rangaistus koska Jehova ( minusta on hassua käyttää sana jumala, kun se ei ole erisnimi ja maailma tuntee monia jumalia, joten käytän nyt hänen nimeään) ei hyväksy epäpuhdasta palvontaa.
Minua yhä nyt kyllä vain kiinnostaa, että minkä vuoksi esim. Kol. 2:16 tai Room. 14:5 tai Room 14:14 eivät mielestäsi sovellu juhlapäiviin? Kolossalaisille 2: 20-21 soveltuu erinomaisesti myös, eli miksi pitäisi alistua ihmisten käskyihin, että ei saisi viettää synttäreitä tai vaikkapa joulua.
- No mistä sinä päättelet että joulu ja syntymäpäivät ovat Jumalan hyväksymiä eivätkä ole ihmisen asettamia?
Eikö se ole juuri päinvastoin. Sinä edeleenkin irrottelet niitä yksittäisiä jakeita ja sanot että niillä voi puollustella syntymäpäivien viettoa, vaikka kun syntymäpäivät mainitaan Raamatussa, sen kaksi kertaa, molemmissa tapahtuu pahoja.
Niissä kohdissa on kyse niistä palvojista jotka tulivat juutalaisten keskuudesta ja olivat tottuneet palvomaan Jumalaa vanhan lain mukaan ja kuten siinä on. Mikä ei ollut kiellettyä mutta minkä oli määrä hävitä, koska Jeesus oli lain loppu ja lain täyttäjä.Ja se, mitä et voi perustella Raamatulla, ei ole mielestäni raamatullista. Roomalaiskirjeen 14 luku kokonaisuudessaan on erinomainen, siinä kiinnitetään huomiota paitsi toisten huomioonottamiseen, niin puhutaan myös siitä, miten jokainen saa viettää mitä päivää haluaa ja syödä mitä haluaa, kunhan se tapahtuu USKOSTA.
- Edelleenkin siis tässä puhuttiin uskovista jotka olivat juutalaisia ja viettivät niitä juhlapyhiä jotka olivat vahassa testamentissa mainittu ja asetettu, eli Pesah esimerkiksi. Sitäkään ei muuten vietetty virpomalla ja kananmunia maalaamalla.
Jaakobin kirjeen kohtaan vastaan sinulle seuraavasti:
Gal. 2:16: " mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista."Gal. 2:21: " En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut. "
Lainasit Markuksen 10: 2-3. Kysynkin nyt sinulta: Miksi sinä itse haluat noudattaa ihmiskäskyjä, vaikka sinä tiedät asian oikean laidan, että se on turhaa? Esimerkkinä nyt vaikkapa verikielto, Jeesus = Arkkienkeli Mikael, paratiisi..
-Mikä on ihmiskäsky tässä kohdassa? Mistä ihmiskäskyistä sinä puhut? Kaikki mitä minä haluan noudattaa perustuu Raamattuun, oishan se kiva kun helpommallakin pääsis, mutta niin ei vain ole.
Tietysti minustakin ois kiva elellä kuin ihmiset maailmassa, joulua viettäen mutta kun sitä juhlaa ei Raamatussa mainita niin jätän väliin ja säilytän puhtaan omantunnon.Ilman Jeesuksen sovitustyötä meillä ei olisi mitään mahdollisuuksia saada pelastusta, mutta hän mahdollisti sen kuolemalla ihmisten syntien puolesta. Mutta se ei tarkoita sitä että se riittää, sillä hyvä.
Ei, vaan siis Matteus 10: 22. " Joka vahvana pysyy loppuun asti, se pealstuu" ja 1. Joh. 5: 3,4 Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. 3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa."Entä otatko selvää Vartiotorniseuran historiasta yhtä innokkaasti kuin vaikkapa syntymäpäivien historiasta? Jos kyllä, niin mitä johtopäätöksiä olet löydöksistäsi tehnyt?
- Toki olen ottanut, eikä heidän historiassaan ole mitään epämääräistä.
Mutta kirkonhistoriasta löytyy orjuutta, uskonvainoja, ristiretkiä, sotia ja noitavainoja jne. Lista on tosi pitkä ja verinen.Olin yllättynyt kun löysin kirkkohistoriaa tutkiessani, että vielä noin 1900 -luvun alussa täällä Suomessa, jos ihminen ei kyennyt maksamaan kirkkollisveroa, hänen piti erota seurakunnasta! Oli siis pakko!
Mikä hirveä asia sen on täytynyt olla sen ajan ihmisille!Meinasin muuten kirjoittaa vielä uuden kirjoituksen koskien tuota verenluovutusasiaa. Jos sulla on vielä jaksamista ja mielenkiintoa keskustella :) Siinä selvennän sitäkin, että minä en luovuttanut verta sinua herjatakseni, vaan koska haluan ihmisille hyvää.
-Ihmisiä voi auttaa muutenkin, kyllä minäkin teen hyväntekeväisyys työtä. Mutta verta en luovuta.
t. 57
-72.
ja onko tämä foorumi oikea paikka? sitä tarkoitin.
72.
Jeesus Kristus on Jumalan Poika jonka lähetti maan päälle ja Jumala salli poikansa uhrikuoleman ihmiskunnan syntien sovitukseksi.
Vain usko Jumalaan jonka nimi on Jehova ja Jeesuksen sovitustyöhön voi pelastaa.
Uskovat että Isä Jumala on Kaikkivaltias ja pystyvät Raamatulla osoittamaan että Jeesus on sanonut isäni on suurempi kuin hän joten kyseessä poika suhde.
Jumalalle ei ole mikään mahdotonta ja herätti poikansa kuolleista kolmantena päivänä henkiolentona niin kuin itsekin on.
En tiedä mihin yleinen uskomus Jehovan todistajista perustuu etteivät uskoisi Jeesukseen sillä se ei pidä paikkaansa Jeesus on Vapahtaja.
Tämän voi itse kukin käydä toteamassa Valtakunnan saleissa pidettävissä kokouksissa.
mikä siinä oli vaikea uskoa?
1. JT seurakunnassa vahvasti painotetaan että koko perhe olisi uskovia. Eli vaimo ja lapset pitää käännyttää.
2. avioero ei tosiaan tule kysymykseen
3. kirkkoon mennään koko perheellä joka sunnuntai, lapset ilmeisesti pyhäkouluun myös oppimaan.
4. kunnon JT käännyttää paljon ja tutkivat yhdessä raamattua, siis kirkossa käynnin lisäksi. Näihin menee tietysti aikaa, ja pelastuminen menee kyllä työn ja rahan hankinnan edelle. Ihan ymmärrettävä arvovalinta jos uskoo.
5. henkilö voi olla tosi mukava ja silti olla JT; seurakunta on vaan niin vahvasti läsnä ja ottaa yhä enemmän aikaa elämästä, että se on elämän yksi määrääviä asioita ja muut arvot alistuu sille.
6. JT perhe-elämään ei kuulu joulu ja synttärit, lahjat ja kortit.
Sukulaisia ohjeistetaan että älkää lähettäkö joulukortteja kun me ei juhlita sitä.
8. Jos puoliso ei ole JT niin kaikki tämä uskoon liittyvä ajan ja rahankäyttö käy vuosien mittaan tosi rankaksi, kun se on elämässä niin hallitseva asia.
9. Koska seurakunnan toiminta on niin intensiivistä, muunlaiset ystävyyssuhteet alkaa vähetä. Niille ei ole aikaa, ja ei-uskovat ihmiset alkaa tuntua sellaisilta joiden kanssa keskustelu ja seurustelu alkaa olla vähän väkinäistä, eikä ole ajan myötä yhteistäkään kun ei voi keskustella vapaasti siitä tärkeimmästä, uskosta.
mistä Raamattu puhuu ja sen avulla Jumala toimii.
Raamatussa on kerrottu apostolisena aikana tehdyn ihmeitä yms. ja näissä kerrotaan Pyhän Hengen voimasta.
Näin ollen eivät usko myöskään kolmiyhteiseen Jumalaan, eivätkä siihen, että täydellisen ihmisen, maanpäälle ihmishahmoon syntyneen Jumalan (=Jeesuksen) kuoleminen ristillä on turvannut kaikille uskoville ikuisen elämän. Koska eivät usko Jeesuksen jumaluuteen ja Jeesuksen kykyyn lunastaa meidät kaikki synnistä, uskovat, että usko vaatii myös tekoja, eikä pelkästään uskoa.
Tässä hauskaa pohdittavaa kaikille:
http: //www. siioninportit. net/esim. html
En tiedä mihin yleinen uskomus Jehovan todistajista perustuu etteivät uskoisi Jeesukseen sillä se ei pidä paikkaansa Jeesus on Vapahtaja.
Tämän voi itse kukin käydä toteamassa Valtakunnan saleissa pidettävissä kokouksissa.
[/quote]
Jehovan todistajilla ei ole kirkkoa vaan Valtakunnan sali.
Lapset käy samoissa kokouksissa kuin aikuiset mitään pyhäkoulua ei ole.
Lapsille suunnattua kirjallisuutta on olemassa ja niistä opetellaan Raamatun kertomuksia kotona vanhempien ohjauksessa.
Lasten kanssa tutkitaan kotona joka viikko.
Rahan käytöstä uskontoon, kukaan ei tiedä toistensa lahjoituksia sillä Valtakunnan salissa on lahjalaatikko jonne itse kukin voi laittaa rahaa niin halutessaan ja määrän päättää jokainen itse. Omantunnon asia.
Uskonto ei kerää veroja.
Heiltä ei mene rahaa tupakkaan ja viinaan eikä kosteisiin ravintolailtoihin.
Alkoholia käyttävät vähän.
Toki kokousmatkat maksaa samoin joka kesäinen konventtimatka majoituksineen.
Vaatteisiin kuluu rahaa niin kuin kaikilta muiltakin ei sen enempää eikä vähempää.
Jeesus ei ole Jumala vaan Jumalan Poika ja jumalallista alkuperää.
Isä ja Poika ei ole sama persoona vaan ovat eri persoonia.
Vierailija:
Isä ja Poika ei ole sama persoona vaan ovat eri persoonia.
Eivät tietenkään ole sama persoona, kuka kumma noin väittää? Eri persoonia ovat, mutta yhtä kaikki molemmat kolmiyhteistä Jumalaa.
Luitko edes antamaani linkkiä? Siinä on oiva esimerkki. Raamattu muutoinkin korostaa, että pelastus on Jeesuksen nimessä, eikä Jehovassa -jota ei turhaan tulisi lausuakaan.
t. 57
entä ne vanhat pakanuskontojen juhlapyhät, jotka on muutettu muka kristikunnan juhliksi, eikä se häiritse sinua?
en ole itse JT. mutta tykkään että monessa asiassa he ovat oikeassa.
Olisiko niin että Jumala on kuin presidentti ja Jeesus pääministeri
Minä uskon Raamattuun, ja se selvästi osoittaa kolmiyhteisyyden. Jt:t vetoavat aina siihen, ettei sanaa ' kolmiyhteisyys' ole Raamatussa, mutta asian voi toki määritellä ilman yhtä ainoaa kuvaavaa sanaa. Eikä Raamatussa muuten mainita Vartiotorniseuraakaan tai Jehovan todistajiakaan ;)
Tiedän kyllä juhlapyhien taustat, mutta se ei tosiaan minua häiritse. Joulun osalta olen aina ihmetellyt, miksei sitä saisi viettää.. Jeesus tai Jehova ei koskaan kieltänyt viettämästä mitään juhlaa, jota heidän kunniakseen vietetään. Minulle joulu on harras juhla, jossa muistetaan Kristusta. En voi kuvitella, ettei Jeesus hyväksyisi sitä, että hänen syntymäänsä juhlimme -oli juhlimisen päivä sitten mikä hyvänsä.
Niin kauan kun Jehovan todistajat käyttävät Gregoniaanista kalenteria (kuukaudet nimetty epäjumalien mukaan) ja hyväksyvät elämänsä osaksi myös muita pakanallista alkuperää olevia elementtejä, niin kauan minä en voi kunnioittaa heidän näkemyksiään siitä, että me muut ihmiset emme saisi mitään pakanallista alkuperää olevia asioita hyväksyä osaksi elämäämme, jos teemme sen Raamattua kunnioittaen.
t. 57
Tämän tosiasian tunnustaa myös teologit.
Jos kolmiyhteinen Jumala olisi uskon että siitä Raamatussa kerrottaisiin.
Täten on uskottava että kolmiyhteinen on ihmisten kehittelemä eikä jumalallista alkuperää.
mene sinä vaan sinne verenluovutukseen, se on sinun oma asiasi. Luuletko että minä siitä välitän, sinä itse teet omat ratkaisusi, johan sen sanoin sinulle..... Minulle ei kuulu mitä sinä teet elämälläsi, se asia kuuluu Jumalalle.
72.