Mieheni hurahti uskoon - en näe muuta vaihtoehtoa kuin erota
Kuinka järkevästä ja hauskasta miehestä voi tulla tuollainen tylsä ja satuihin uskova papparainen?
Olen sanonut, että tahdon erota, koska mies ei ole sama kuin se mies, jonka kanssa menin naimisiin. Vastaukseksi tulee Raamatun lauseita...
Saako tota äijää enää eroonkaan noista hihhuleista? JT:t kyseessä...
Kommentit (108)
Ennemmin tai myöhemmin tulee ongelmia, miehesi alkaa pikkuhiljaa painostamaan sinua ja lapsia kääntymään uskoonsa. Sukulaiset ja tuttavat alkavat jäädä menneisyyteen, koska heidän (maallisten) kanssa ei voi olla yhteydessä. Lasten kasvatuksen suhteen tulee ongelmia, JT:n harjoittaminen kokouksineen, konventteineen ja tienraivauksineen vie ihan liian paljon aikaa perheeltä jne. jne.
Käy katsomassa ja kysymässä neuvoja - tutustuta miehesikin osoitteeseen www piste veljesseura piste org
Vierailija:
Ovat ahkeria ja tunnolisia, eivät varasta keneltäkään yhtään mitään. Jos kaikki olisi Jehovan todistajia ei lukkoja tarvittaisi. Eivät tee rikoksia.
Jehovantodistajien yhteisö on pedofiilien paratiisi. Rikokset eivät yleensä tule poliisin tietoon, koska ne käsitellään vain seurakunnan omassa piirissä. Rikos on myös olla osallistumatta asepalvelukseen. Jehovantodistajissa on myös talousrikollisia. Puhumattakaan läheisiään kohtaan henkistä tai fyysistä väkivaltaa harjoittavista.
http: //www. aimoo. com/forum/postview. cfm?id=311102&CategoryID=3459&startcat=1&ThreadID=2031499
Vaikka Raamattu ei olisi lainkaan totta, siltikin olisi ihmisiä joita vihataan. Ja vaikka Raamattu olisi totta, niin siltikin voidaan vihata ihmisiä jotka eivät ole todellisia kristittyjä.
Ihmettelen kovasti ajatustapaasi. Nimenomaisesti niissähän sanotaan, että koskee KAIKKIA päiviä. Tässä vielä kertauksen vuoksi ko. Raamatun kohdat:
Kol. 2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta
Kol 2:20
Room. 14:5-6 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. 6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa
Millainen ' piilomerkitys' tuolla kolossalaiskirjeen kohdalla voisi olla, mitä etsit? Suosittelen sinua etsimään selitystä tuolle kohdalle Raamatusta, en niinkään Vartsikasta tai Herätkää -lehdestä. Raamattu tulkitsee itse itseään, ihmisten ei sitä tarvitse tehdä. Eli jos sinun mielestäsi Raamattu on ensisijainen lähde sen oppimiseksi, mitä Jumala meiltä vaatii, niin minun nähdäkseni synttärien ja joulun viettämisen probleema on selvitetty edellä mainitsemillani Raamatun kohdilla. Minulle joulu on Jeesuksen syntymän muistojuhla. Sillä ei ole merkitystä, vietetäänkö muistojuhlaa sinä nimenomaisena päivänä, jona Jeesus on syntynyt -se tekee juhlasta pyhän, että sitä vietetään Jeesuksen ja Jumalan kunniaksi.
Sanoit, että " kaikella mitä Raamattuun on kirjoitettu on oma tarkoituksensa" ; miksi et itse sovella sitä mainitsemiini Raamatun kohtiin? 2. Tim 3:16-17 tukee tätä ajatusta.
Minua vähän huvittaa ajatuksesi siitä, että kaikkea pakanallista alkuperää olevaa tulee välttää. Ei se ole Jumalan pilkkaa tai epäkunnioitusta, jos viettää juhlapäivää, jonka alkuperä on pakanallinen. Joka ikinen päivä sinäkin käytät asioita, joiden alkuperä on pakanallinen, eikä se tee sinusta Jumalan pilkkaajaa, koska niiden asioiden MERKITYS ei ole sinulle epäjumalallinen tai et palvo niitä -eikö totta? Et ajattele hehkulamppua käyttäessäsi, että pilkkaat Jumalaa. Vai? Jos ajattelet, niin muistin virkistämiseksi lukaisepa 1. Timoteukselle 4. luku.
Kiitän sinua lainauksistasi ja linkeistäsi. Minä kuitenkin viis veisaan siitä, mitä joku kirjanen sanoo syntymäpäivistä tai niiden epäjumalallisuudesta. Ainoa kirja, johon kannattaa turvata ja josta kannattaa selitystä etsiä on Raamattu. Sen vuoksi itse käytän ainoastaan lähteitä, jotka on kirjoitettu siten, että ajatus on perusteltavissa suoraan Raamatun kohdista -ja toki ylin lähde kaikista on itse Raamattu, joka aina kumoaa ihmislähteet.
Etsivä löytää.
t. 57
Vierailija:
Jehovantodistajien yhteisö on pedofiilien paratiisi. Rikokset eivät yleensä tule poliisin tietoon, koska ne käsitellään vain seurakunnan omassa piirissä. Rikos on myös olla osallistumatta asepalvelukseen. Jehovantodistajissa on myös talousrikollisia. Puhumattakaan läheisiään kohtaan henkistä tai fyysistä väkivaltaa harjoittavista.
Raamatussa kyllä kielletään lapsiin sekaantuminen, joten enpä usko tähän pedofilia-väitteeseen. JT-perheessä kasvaneena JT:na en ole seurakunnan sisäiseen pedofiliaan tai muuhunkaan vastaavaan törmännyt.
JT:ien kohdalla asepalvelukseen osallistumattomuus ei ole rikosoikeudellisesti rikos Suomessa, sillä JT:illa on vapautus maanpuolustuspalveluksesta.
Talousrikollisuudesta: en ole tietoinen tästäkään, onko isompi ongelma JT:ien parissa kuin yhteiskunnassa yleensäkään? Raamatullinen perusperiaate on se, että " keisarille annetaan se, mikä keisarille kuuluu" eli verot ja muut maksetaan.
Henkistä tai fyysistä väkivaltaa on vaikea arvioida, mutta ei se kuulu JT:ien Raamatullisiin toimintatapoihin. En tunne tai tiedä väkivaltarikollisia todistajia, mutta kaipa heitäkin on.
Ja kukaan on tuskin väittänyt, että JT:ksi ryhtymällä tulisi täydelliseksi, ehei. Ja jos seurakunnassa tulee ilmi (rikosoikeudellinen) rikos, niin ei niitä salata tai jätetä seurakunnan sisälle.
Ihme väitteitä teillä. Mutta näinhän se aina on ollut ja tulee olemaan: toisten asiat tiedetään paremmin kuin ne toiset itse.
Aika nuorina menivät silloin Raamatun aikoihin naimisiinkin.
jehovia en todellakaan voi sietää, ja minulle ap:n kuvailema tilanne tarkoittaisi ilman muuta eroa.
voimia sulle ap - toivottavasti miehesi tokenee ja palaa järkiinsä. jos ei, niin mieti tarkoin pystytkö jehovantodistajan kanssa jatkamaa.
Entisinä aikoina lakia avioliittoon astuvien ikärajoista ei ole ollut, joten silloin puolisot ovat tosiaan voineet olla nuoria.
Mutta nykyään avioliittoon ei voida vihkiä alaikäisiä (paitsi erityisluvalla). Koska JT:t noudattavat näitä lakeja (koska siihen kehotetaan Raamatussa) ollessaan alamaisia esivalloille täällä maailmassa ja koska seksuaalista kanssakäymistä on hyväksyttävää olla vain avioliitossa (mainitaan Raamatussa).
jos siis sinä vietät juhlia joista Raamatussa ei puhuta mitään ja ne on historioitsijat ( siis ne linkit) todenneet pakanallisiksi ja taikauskoisuuteen ( pakanallisiin tapoihin) perustuviksi, niin mikä tekee sitten sen palvonnan joka näitä harrastaa, puhtaaksi?
Tulee muistaa että Raamtussa on ettei Jumala hyväksy mitään puolinaista vaan on täydellisen antaumuksen jumala, sen esimerkin tälläisesta palvonnasta antoi Jeesus, jotta me siis seuraisimme hänen esimerkkiään.
Noissa Raamatun kohdissa ei kyllä mainta syntymäpäiviä, ne on irroitettu kokonaisuudestakin, mutta tutkin vielä asiaa ja mitä nämä kohdat tarkoittaa. Nyt olen töissä enkä ehdi tarkastaman näitä paremmin, mutta palaana asiaan kun ne minulle avautuu.
Syntymäpäivien viettoa ei siihen aikaan harrastettu, jotenkin siksikin se tuntuu hassulta että esim. Paavali ois puhunut sellasesta joka ei sovi muutenkaan Raamatun snaomaan.
Kyllä sinunkin oisi ehdottomasti hyvä tutustua sen ajan historiaan ja sen ajan tapoihin jos halaut tietää mikä on totta ja mikä ei aj mitä jumala meiltä oikeasti vaatii.
Myös Suomen Kirkkohistoriassa kirjoitttu näistä asioista ja alkukukristityistä.
Minäkin ensin uuteen kotiin muutettuamme kohteliaasti sanoin kaksi kertaa, että ei nyt ole aikaa. Kolmannella kerralla sanoi, että yritä nyt ymmärtää, että sitä aikaa ei ole eikä tule koska en ole kiinnostunut sinun puheistasi.
Raamatussa ei mainita myöskään mitään tietokoneista, ei autoista, ei internetistä, jne. Mitenkäs näiden kanssa menetellään, pitääkö meidän vain tehdä johtopäätös, että nämä edellä mainitsemani asiat ovat pakanallisia, ja niitä ei saa käyttää? Tähän haluaisin vastauksen, koska tämä johtopäätös on esittämästäsi ajatuksesta tehtävissä. Jos taas olettaisimme Raamatun kieltävän kaiken, jolla on pakanallinen historia, niin tuolloin uskovan ihmisen elämä olisi täysin mahdotonta. Tiesitkö, että esim. Jehovan todistajien symboli (torni) on myös pakanallista alkuperää, eikös tästä pitäisi logiikkasi mukaan tehdä johtopäätös, että Jehovan todistajien kanssa tekemisissä olemista tulee välttää?
Ei Raamattu ole mikään tyhjentävä kieltoluettelo, joka erittelee kaikki asiat, joita emme saa tehdä tai joita saamme. Kuten itsekin sanoit, niin Raamattua tulee lukea kokonaisuutena, eikä erotellen asioita asiayhteydestään. Minun mielestäni sinä erotat ne syntymäpäiviin viittaavat asiat Raamatun kokonaissanomasta, mikäli kieltäydyt hyväksymästä, että myös syntymäpäivät ovat ' kuin mitä tahansa muita päiviä' , ja kolossalaiskirjeen sekä roomalaiskirjeen valossa niitä on hyväksyttävää viettää.
Osoita minulle, että jokin vuoden päivistä on epäpyhä Jumalan silmissä, eikä sinä päivänä siksi voida iloita, tai sinä päivänä ei voida hiljentyä Jumalan sanan ääreen tai muistaa Jeesuksen syntymää. Jos tämän voit osoittaa, olen valmis tarkastelemaan käsityksiäni uudelleen.
Miksi palvonta olisi vain ' puolittaista' , mikäli se tapahtuu jonakin alunperin pakanallisena pyhänä? Jos kuitenkin siis palvotaan Jumalaa? Entä saako noina pakanallisina pyhinä edes rukoilla, vai katsotaanko rukouksen tuolloin osoitetun jollekin muinaiselle epäjumalalle? Tuleepa mieleen eräskin Raamatun kohta farisealaisista..
Ja toivon vilpittömästi, että voit minulle Raamatulla perustella, minkä vuoksi esittämäsi kohdat (esim. 1 Mooseksen kirjan kohta) kumoaa antamani kolossalaiskirjeen kohdan. Miksi jokin kohta on Raamatussa toista tärkeämpi, vai voisiko olla näin, että koska syntymäpäivien viettoa ei Raamatussa kielletty, niin juhlapäivien sallittavuus koskee myös syntymäpäiviä? Miksei saa iloita sitä, että Jumalan armosta olen saanut syntyä, tai että minulle on annettu ihana lapsi? Ja meidän synttäreillä ei ole katkottu kenenkään päitä, tiedoksi vain.
En kiistä historian ja kirkkohistorian tuntemuksen tärkeyttä, mutta toisaalta ainoa mitä Raamattua tulkitakseen täytyy muistaa on se, että se on kirjoitettu tavallisille ihmisille. Raamatussa ei ole mitään piilomerkityksiä tai liian vaikeita vertauksia, Raamattua voi jokainen ihminen ymmärtää Pyhän Hengen avulla, myös tänä päivänä. Voit rauhassa tarkastella ja pohdiskella sitä kolossalaiskirjeen kohtaa, mutta annan semmoisen vinkin, että asia on JUURI niin kuin siinä sanotaan! Jopa uutta kuuta (pakanallinen alkuperä) saa juhlia, jos siltä tuntuu! :)
Ei eräiden juhlapäivien pakanallinen alkuperä ole mikään uusi juttu, se on ollut tarkkaavaisille Raamatun tutkijoille tiedossa jo vuosisatoja. Mutta kysymys kuuluu: onko nykypäivänä merkitystä sillä, että tiedät jonkun päivän ENNEN MUINOIN olleen pakanallinen juhlapyhä? Tuskin, koska ko. juhlapyhää ei sen alkuperäisessä merkityksessä vietetä, se on menettänyt merkityksensä pakanallisena juhlana.
- 57
Vierailija:
Entisinä aikoina lakia avioliittoon astuvien ikärajoista ei ole ollut, joten silloin puolisot ovat tosiaan voineet olla nuoria.Mutta nykyään avioliittoon ei voida vihkiä alaikäisiä (paitsi erityisluvalla). Koska JT:t noudattavat näitä lakeja (koska siihen kehotetaan Raamatussa) ollessaan alamaisia esivalloille täällä maailmassa ja koska seksuaalista kanssakäymistä on hyväksyttävää olla vain avioliitossa (mainitaan Raamatussa).
Ellei sitten sitä ennen tosiaan ole ehtinyt hakea tuota presidentin erityislupaa.
meidän pikku-saarnaajalta se, että rahatkin uppoavat tuohon srkn. Meillä nuo hihhulit ovat kyllä käyneet viimeiset kaksi kertaa niin, että yksi vanhempi, joka paasaa(ei mitenkään hyvin) ja kaksi nuorta, jotka hymistelevät ja silmissä se " hullunkatse" (vähän toljottava). No, jokainen tulee uskollaan autuaaksi. =)
Nimenomaan johonkin seemiläiseen uskontoon.
Luonnonuskonnot, buddhalaisuus ym. kunnioittavat myös muita uskontoja; seemiläisissä uskonnoissa muut uskonnot tuomitaan ihan täysin.
Mitään uskontoa en suvaitsisi kumppaniltani, jos hän ryhtyisi minua käännyttämään tai arvottamaan ko. uskonnon kautta.
Sukulaiselleni kävi samoin. Heillä oli kolme pientä lasta ja siihenastinen elämä oli ollut ihan hyvää. Siinä kohtaa oli kriisi ja kai mies haki sitten JT:stä jotain pakoa ja lohtua.
Vaimo päätti yrittää kun oli luvattu. Koki kuitenkin ihan samoin kuin sinä, että mies on outo eikä sitä enää tunne.
Vuosia meni, ja mies yritti käännyttää sekä vaimoa, lapsia että kaikkia meitä tuttavia ja sukulaisia. Vaimo ei edelleenkään kääntynyt mutta perhesovun (ja seurakunnan painostuksen takia) koko perhe osallistui seurakunnan toimintaan. Se tarkoittaa kirkkoon joka sunnuntai ja viikollakin tapaamisia. Lisäksi mies kulki seurakunnan tehtävissä viikolla tosi paljon, niin että oli vähennettävä työtunteja. Koko perhe eli JT sääntöjen mukaan: ei jouluja, synttäreitä, ym. Rahaa oli tietysti vähemmän kun piti tehdä seurakuntatyötä niin paljon.
Lopulta he erosivat, vuosien jälkeen, kun maailmat oli niin totaalisen erilaiset. Sinä aikana lapset olivat kasvaneet siihen uskoon tarmokkaalla koulutuksella joten eivät suostuneet sitten lähtemään vääräuskoisen äitinsä matkaan. Luultavasti surevat äitinsä kadotusta tai jotain.
Suosittelen tässä kohtaa harkitsemaan tosi, tosi vakavasti.
Mutta palaan asiaan myöhemmin, paremmalla ajalla. -72.
JT uskoon liittyminen vaatii pitkän ajan tutkistelua ja asioiden syvällistä pohdintaa ja siihen ei edes pääse liittymään ellei ole muuttanut elintapojaan opin mukaiseksi.
Jos näin käy että liittyy niin ota selvää mihin liittyy älä usko kuulopuheita. Käy joku kerta mukana siellä kokouksessa ja näät minkälaista touhua se on.
Kukaan ei pysty siihen miestäsi eikä sinuakaan käännyttämään ellet itse sitä vakaasti halua ja tahdo.
Nämä on tosi vaikeita asioita ja jos päätät erota ymmärrän sen täysin mutta jos miestäsi syvästi rakastat ymmärrät että hänen täytyy toimia omantuntonsa mukaan. Uskon asioista ei voi päättää kenenkään toisen puolesta mies ei sinun puolesta etkä sinä hänen puolestaan.
Sinä henkilökohtaisesti voit sanoa ovellasi käyville todistajille, että heidän käyntinsä ei ole jatkossa toivottavaa. Ja sen voi sanoa ihan ystävällisestikin. Voit vaikka sanoa todellisen syyn (ärsyttää, vaivaannuttaa, ei todellakaan kiinnosta tms.). Jos olet ottanut lehtiä tai muuta, niin totta vie tulkitsemme sen jonkinasteiseksi kiinnostukseksi.
Ainakin minä ja kenttätoverini olemme tällaisia " älkää tulko uudelleen" -toivomuksia pyrkineet kunnioittamaan, tosin sitten aika ajoin tullaan uudelleen tällaisiinkin paikkoihin, jos vaikka asukkaat ovat vaihtuneet tai aikaisemmin tavatun ovenavaajan mieli olisikin saattanut muuttua. Jos näin tapahtuu, niin sitten voit todeta samalla tavalla, jos mieli ei ole muuttunut.
Tiedämme olevamme joidenkin mielestä maanvaiva, mutta se on kyllä meille " luvattu" jo Raamatun sivuilla. Se on yksi niistä merkeistä, joka osoittaa meidän olevan tosiKRISTITTYJÄ, sillä heitä maailman (eli maailmassa elävien ihmisten) on ennustettukin vihaavan.
T: 20 (JT)