*Valmiiksi Lapsettomat* ...marraskuussa
[color=32CD32][size=3]~~~~~~VALMIIKSI LAPSETTOMAT~~~~~~[/color][/size]
[color=EE6363]Oletko nähnyt, se on se pco-peikko,
melkoinen kaveri, oikea karvaveikko.
Se munasarjoja ovelasti tulee tutkimaan,
helminauhoja rakentelee, jää niihin asumaan.
Pois se täytyy häätää, tuo inhottava loinen,
sisällämme kuuluu asua joku aivan toinen.
Tule kanssamme lapin loitsuja luomaan,
iloa ja tsemppiä toisillemme tuomaan.[/color]
[color=32CD32]Meitä kaikkia yhdistää PCO-diagnoosin saaminen jo ennen varsinaisen
yrittämisen aloittamista. Olemme jokainen kuitenkin matkan eri
vaiheessa - yhdellä meistä on jo lapsia, toinen ei ole vielä
aloittanut yritystä. Kaikki kuitenkin kaipaamme samaa asiaa, omaa
pienokaista rakastettavaksi. Tuota onnea odotellessa koemme yhdessä
piinaa ja jännitystä, toivottomuuttakin, mutta myös onnea, iloa ja
riemua. Toisillemme annamme tarvitsemaamme toveruutta ja tukea.
Tervetuloa mukaan! [/color]
[color=EE6363]Kerro esim. seuraavat tiedot itsestäsi ja lisää tämän listan perään.
Nimimerkki:
Asuinpaikka:
Ikä:
Yritys aloitettu:
Muuta:
Kommentit (74)
Pikana omaa napaa ;o) Ei tätiä ei r-oireita, ei mitään...En tajuu miks jo nyt tässä vaiheessa alan kuumenee liikaa ja tuoijottelen vaan mahdollisia oireitani,joita ei siis ilmaannukkaan. Hermo on vähän pinkeenä, joten se ees ois tieto tädin ajoissa saapumisesta..arghh!
Laitoin noille nettiennustajille viime vkolla viestiä, saammeko vielä lisää lapsia, ennustajaelli vastas..teille syntyy poika 22.11.2008 ;o) Aikoinaan se madammamma ennusti meille kuopuksen, sanoi tyttö, vaikkei kukaan siihen uskonut ja syntymäpäivä heitti vaan yhdellä nrolla..joo, eli nyt jätän sit kuumeilun ja vasta helmi-maaliskuun kierroilla rupeen odottaa plussaa ;o)))
Mukavaa viikonloppua kaikille!
poco kp31/32
Nelle83: Siis kun mulla ei mitään vuotoa ollutkaan. Menkat myöhässä 2viikkoa+ 1pvä. Terveydenhoitaja tosiaan vain käski nyt olemaa ihan rauhassa vielä ainakin sen viikon ja jossei menkkoja kuulu niin varata lääkäriaika, jospa ne siellä tekis jotain asialle. Outoa, tämä on koska yleensä minulla on menkat tulleet ajallaan mutta nyt sitten jo näin paljon myöhässä. Ja pelottaa,että jos nyt elän normaalisti eli otan muutaman siiderin sillon tällön niin sitten paljastuukin että olen raskaana..ei kiva.
Oon jotenkin ollu viime aikoina ihan saamaton, en oo jaksanu tehdä mitään... Oon kyllä käyny lukemassa palstaa mutta en oo jaksanu kirjottaa. Tosi aika hiljaista täällä näyttää olleen muutenkin.
RAITIS: Tuuhan kertomaan inssikuulumiset! Miten meni? Joka tapuksessa " stressittömyys" luultavasti parantaa mahdollisuuksia, vaikka e kuulukaan " lakkaa ajattelemasta asiaa, niin tärpää" -koulukuntaan. Mutta kuka näistä hormoneista pääsee selvyyteen...
EVE: Onneksi lakkouhka poistui, eikä meidän enää tarvii miettiä, miten hoitajien puuttuminen vaikuttaa hoitohin!
AINOKKI: Eihän menkat oo alkanu? Kai yleislääkärit Teroja osaa määrätä, täytyyhän niiden perushommat hallita... Mutta toisaalta se kai riippuu lääkäristä, pistääkö vaan lähetteen eteenpäin vai antaako itse jotain ensiapua. Mun tk-lääkäri tuskin määräis mitään... Mutta vaatimalla saa paljon. Pidä puolesi siellä! Voi kun sun mies on sulonen... Mun mies repii mut aina korvasta pois vauvanvaateosastolta. :D
Mä oon kokenu jo pitkään lähipiirin lisääntymiset äärimmäisen negatiivisesti... En kertakaikkiaan osaa iloita muuta kun ihan lähimpien ystävien raskauksista. Muita sit en aina välttämättä katkeruuksissani edes onnittele. Sit tulee huono omatunto kun käyttäydyn niin lapsellisesti... En mä kuitenkaan toisten onnea halua pilata. Mutta välillä on tosi vaikeeta suhtautua, kun toiset tulee raskaaks ensi yrittämältä ja toiset joutuu yrittämään tosi kauan...
JENNU: Onko menkkojen myöhästymisen syy selvinny? Tää on niin tätä, PCO:n kanssa taistella ihan jatkuvasti. Mut on kyllä tosi outoa, jos tähän saakka menkat on tullu säännöllisesti... Mahtoikohan se tosiaan olla varhainen keskenmeno? Voimia!
POCO: Elät jännittäviä aikoja. Jaksamista piinailuun! Mä oon laittanu molemmille ennustajille kahteen otteeseen postia ja molemmilla kerroilla ennustukset oli aivan erilaiset... Huuhaata, mutta hauskaa sellasta! :D
MIMSKELI: Lataa ihmeessä akkuja jos siltä tuntuu, mutta tuuthan kuitenkin välillä kertomaan, miten menee?
NELLE: Odottavan aika on pitkä, mutta nauti oikeesti opiskelun viime metreistä! Valmistuin itse vuosi sitten ja vaikka opiskelu loppuvaiheessa jo kypsytti ihan tosissaan, oli se työelämään verrattuna aika hienoa aikaa!
ON: Ei mitään uutta. Lääkäri on viikon päästä, sitä odotellaan. Ihanaa päästä sit tässä hommassa eteenpäin! Se on siinä ja siinä alkaako mulla menkat ennen lääkäriä... Aloin kuitenkin syömään toisten kierrosta Teroja, vaikka vannoin etten niihin enää koske. Maanantai on sit kolmas päivä viimesestä Terosta eli jos kaikki menis niinkun pitää, vuodon pitäis alkaa niillä main... Mutta viime kerrallahan meni melkein kuukausi. Täytyy myöntää että salaa toivon että lääkäri sanoiskin että ultrassa näkyy pienen sydämen syke, mutta yritän olla ajattelematta liikaa. Se vaan olis niin hieno selitys mun väsymykselle, tulee nukuttua 12-15 tunnin yöunia aina kun on mahdollista ja siihen vielä ehkä päälle parin tunnin päikkärit. :/
-S-
Täällä päässä on kyllä niin masentavat tunnelmat tuon jupakan tiimoilta ettei oo taas tosikaan.. :( Eikä asiaa yhtään auta se,että lähipiiriin on piakkoin syntymässä parikin vauvaa. Yritäppä siinä sitten niellä katkeruutes ja surus! :' ( Onhan tämä henkisesti tosi rankkaa. Ja vaikka JOSKUS sen lapsen saisikin niin kyllä tämä jättää pysyvät jäljet kehoon ja mieleen.
No eipä oo selvinny ei, jospa se tästä taas. Niin, en tiedä tuosta keskenmenosta mutta ei minulla kyllä ole mitään vuotoja ollut..:o
Minun piti tänne kirjoittaa niin aloitinpa sitten ihan uuden viestiketjun, hyvä minä!! Sekoittaa vissiin pään tämä yövuoro. Kopioinpa sitten tänne tuon oman viestini:)
Iltaa naiset
Jennu: halit myös täältä. Vaikka aina ei välttis innostukaan oman lähipiirin vauvauutisista niin täällä se on niin eri asia. Kaikki me painimme saman asian kanssa ja täällä toivoisi enemmän niitä plussa uutisia.
Poco: Onko tätiä näkynyt vieläkään? Toivottavasti ei ja tähän olisi se paras mahdollinen selitys. Toivottavasti ennustus pitää paikkaansa.
Mimskeli: jaksamisia sinne. Käyhän välillä meitä moikkaamassa kun joudat ja jaksat.
Ainokilla ihana mies. Mun mies suhtautuu melko neutraalisti tähän vauva asiaan. Joskus iltaisin kun haaveilen ääneen vauvasta mies kaappaa kainaloon tai kietoo kätensä ympärille. Muuten se ei kauheasti niistä puhu. Se on vähän sellainen tyypillinen suomalainen mies, mutta ihana silti.
ON: kp 16 ja 17 tuli pientä ruskeaa tuhrua paperiin ja ajattelin, että täti kurvaa taas ihan liian aikaisin. No eipä tullutkaan täti. Loppui kuin seinään. Oikeastaan mitään menkkaoireita ei ole ollutkaan sen jälkeen. Pahoinvointia ja väsymystä kylläkin. Pahoinvointia on ollut jo kohta viikon pitkin päivää. Ei ole kellonajasta kiinni milloin pahoinvointia on esiintynyt, myös yöllä, mutta ei mitään kauheaa pahoinvointia vaan sellaista pientä etovaa tunnetta. Ajattelin, että jospa ne on nuo metut, jotka alkaa nyt vasta meikäläsellä kunnolla vaikuttaan eli oireita sieltä. Ja väsymyskin saattaa olla niistä peräisin. Viimeyönä vessakäynnin jälkeen huomasin pahaaoloa, mutta myös alaselkää ja alamahaa pisteli, kuin menkat ois alkamassa. Tänään aamulla alamahaa pisteli tosi kovasti sivuilta (munasarjojen kohdalta), jopa kävely oli melko hankalaa saatika yskiminen tai äkkinäiset liikkeet. Toisaalta tunne oli vähänkuin virtsatulehduksessa... Nyt sekin on ohi, vain etova tunne on jäljellä.
Onko täällä metujen käyttäjiä? Voiko metuista tulla oireet vasta noin pitkän ajan päästä aloituksesta (olen 1,5kk syönyt). Eikä kyllä raskaudestakaan voi vielä tässä vaiheessa olla kyse.. Testiä en tee ennenkuin kierto on yli 30pv. Tosin tässä on tulossa pikkujouluja niin siinä mielessä kannattaisi kyllä testata.
Mitä jos kyse on oviksesta tai kiinnittymisestä? Eikös kiinnittymisen aikoihin voi tulla tihkuvuotoa? Muistaakseni...
Mulla on metut enemmän tai vähemmän käytössä, mutta pahoinvointi alko muutaman päivän kuluttua alotuksesta ja kesti joitakin viikkoja. Minkälainen annos sulla on? Mulla 500mg x 3... Mulla on vaikeuksia saada kaikki lääkkeet otettua, kun en juuri koskaan ehdi syömään siihen aikaan kun lääke pitäis päivällä ottaa... Ja tyhjään mahaan en pysty niitä ottamaan tai tulee niin järkyttävän paha olo, etten pysty tekemään mitään... Mietinkin, saako metuja ottaa yks tabletti aamulla ja kaksi illalla?
-S-
Siis voi elämän kevät... Se oli 60-v. ukko, jolta oisin saanu terot, joista se kyllä ei ollu tainnu kuullakaan, gyneajan opiskelijaterveydenhuollossa voi YRITTÄÄ TILATA " jo" joulukuun puolivälissä... Varasin sattuneista syistä huomiselle ajan mun vakkarigynelle, joka ultraa melko varmasti ja antanee jotakin lääkkehiä minkä hyväksi katsoo. Menkkoja ei siis edelleenkään kuulu. Palailen huomenna kunnolla asiaan, kertokaa kuulumisia viikonlopulta!
Terv. Ainokki jota ensin itketti mutta jälkeenpäin vain naurattaa
Ainokki: Voihan myhnä sentään...Ei muuta ku tulta päin ja sinne vakkarigynelle. On se kumma miten jotkut lääkärit tuntuu olevan tyhmempiä ja tietämättömämpiä kuin me tavan tallaajat.
(.):
Me käytiin sitten eilen siellä yksityisellä. Oli kyllä informaation kannalta hyvä käynti ja tosi mukava lääkärisetä. Elimellisesti kaikki on enemmän kuin hyvin. Minussa ei ole mitään mikä selittäisi tämän lapsettomuuden. Ainut miinus oli kohdun ohuehko limakalvo, 7mm (jotta kiinnittyminen tapahtuisi tarvittais kuulemma 10mm limakalvo). Ovulaatio on myös tapahtunut tässä kierrossa.
Mutta ei lääkärikäyntiä ilman että selviäisi jotain huonoakin. Kokeiden perusteella todettiin lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Kuulemma uusimpien tietojen mukaan jo lievissäkin tapauksissa suositellaan lääkitystä viimeistään 4 raskausviikon alkaessa keskenmenoriskin pienentämiseksi. Lääkäri aikoi konsultoida KYSsiä tässä tapauksessa ja ilmoittaa minulle sitten aloitetaanko lääkitys nyt, vai sitten vasta kun raskaus alkaa.
Itse olen ihan positiivisin mielin tämän asian kanssa. Meillä on niin vahvasti suvussa kyseistä vaivaa etten osaa ajatella sitä mitenkäänn elämää haittaavana tekijänä.
Lyhyehkö yhteenveto:
Lääkäri sanoi että olen tehnyt/teen kaiken just niinku pitääkin ja vähän päälle, eli kehotti jatkamaan samaan malliin. Kerroin laihduttaneeni ja kysyin tarviiko vielä jatkaa raskautumista ajatellen. Vastaus oli että ne on kuule ihan eri tytöt joille painosta huomautetaan ja kehoitetaan laihduttamaan, olen kuulemma jo oikein sutjakka.
Sanoihan tuo myös että hän ihmettelee kovasti jos ei 3kk sisään tärppää. Mutta jos ei, niin sitten lähdetään jo 3kk päästä KYSin puolelle ja jatketaan inssillä.
Oli kyllä mukava tuo lääkäri ja hymyili vähän väliä. Sanoi että nyt vaan tulta päin ja positiivisin mielin, että kuulemma saadaan raskaus alkuun vuoden sisään tavalla tai toisella. Käski olla ressaamatta ja sanoi että kun kerta ovuloin niin selvästi niin ei tarvitse sitäkään tikutella. Loppusanat häneltä oli tosiaan että rennolla asenteella ja turha ressi pois, kyllä tämä kuulemma onnistuu.
Nyt ollaan positiivisin mielin, mutta silti takaraivossa kolkuttaa se, että jos ei kerta tähänkään mennessä ole onnistuttu, niin miten lääkärisetä voi olla niin varma että kolmen kuukauden sisään sitten tärppäis. Mutta joo, silti on ihan hyvä mieli, tietääpähän ainakin että keväällä aloitetaan inssit jos ei tärppää.
Raitis: Miten inssihommat on mennyt???
Eve: Ihmeellistä, jos yhtäkkiä alkais oireet jo jonkin aikaa syötyjen metujen (tai siis ylipäänsä minkään lääkkeiden) seurauksena. Pystytkö testaamaan?
Mimskeli: Mahtavaa kuulla! Nauti täysin siemauksin hyvästä laihdutustuloksesta. Toivottavasti plussatuuli riepottelee pikimmiten! :)
Nelle: Tsemiä opiskeluun! On tosi turhauttavaa ootella jotain tiettyä elämäntilannetta, tuntuu että se on niin turhaa kun ei raskaaksi pamahda välittömästi " kuitenkaan" ... Onko sulla siis tää jäljellä oleva lukuvuosi 07-08 enää vai tän kevään jälkeen vielä vuosi? En halua yleistää, mutta ovuloimattomuuskin voi muuttua. Oon jostain kuullu että pillereiden jälkeen on puoli vuotta vähän virkeämmässä tilassa paikat tulla raskaaksi.
Poco: Miten on ennustukset toteutuneet, onko kierto juossut minne asti? :) (Sormet ja varpaat ristissä täällä..!)
Sonnai: Toi on jännä et miten sitä aina jossain sopukassa salaa toivoo, että raskaus ois kuitenkin alkanut ja oireet aina sitä. Vaikka järki sanoo, että mitään sen suuntaistakaan ei juuri kannata odotella. Toivotaan, että sun menkat ajoittuu niinkuin pitää ja lääkärintutkimukset ei peruunnu tms. Ja kertoile nyt ihmeessä jos jotakin dramaattista tulee..?
Oma napa: Tänään on mun elämän onnellisin päivä! Mun gyne otti mun huolen heti haltuun kuin ois oman lapsen saanti ollu kyseessä, ei mitään " onhan sulla vielä koko ikä aikaa" -lätinää... Ultrassa löytyi yksi NORMAALIA alkukiertoa vastaava follikkeli kehittymässä! :) Limis on hirmu ohut, sain Primolut Nor:ia, ja sen kuurin jälkeen lähetteen KYS:iin alkuvuodesta. Siellä taas saan Clomit ellen ole raskaana. Se ois ilmeisesti määränny Clomia jo nyt heti mutta empi (kai siksi etten Jyväskylässä pääsis ultriin). Mieheni joutuu myös KYS:issä purkkihommiin, ehkä jo ennen clomeja.
Tuntuu mahtavalta, ikäänkun ois jo raskaana... Mun elimistö puskee ovista kaiken tän jälkeen. Eli kannatti laihduttaa. Lääkärinikin oli ihan ihmeissään miten noin voi painonpudotus vaikuttaa, ja vieläkin kehotti " pitämään kurissa, ennen kaikkea liikkumaan" . (Siis 170 cm ja 82 kg oon nyt.) On ihan epätodellinen olo, kohta saatetaan olla tositoimissa.
Ootko saanu mitään oireita/muuta selvennystä asiaan? Myötäelämiset minulta, toivottavasti masennuksesi saa purkautua johonkin. On varmasti turhauttavaa kun ei tiedä, mistä on kyse. Pysy kartalla, me ollaan täällä kuitenkin!
POCO: Mikä on tilanne, joko oot testannut?
JENNU: Tosi ikävää, jos aina ennen on menkat tullut säännöllisesti ja NYT alkaa temppuileen! Jos raskaustestit näyttää negaa, niin muutama siideri taitaa olla ihan turvallista ottaa. Paitsi tuskin sua enää hirveesti kiinnostaa testejä tehdä, vai? Jaksuja menkkojen odotteluun (tai ehkä sä oot vaan ovuloinut hieman myöhemmin ja sen vuoksi testit näyttää vielä negaa ;))
Mukava kuulla, että AINOKKI ja MIMSKELI on saaneet yksityisellä gynellä ees kunnon palvelua. Mahtavia uutisia molemmilla, painonpudotus näköjään todellakin palkitaan!
Mulla on koulua jäljellä tän kevään jälkeen vielä vuosi, eli keväällä 09 valmistun. Opiskelussa sinänsä ei oo mitään valittamista, tänäänkään ei tarvi käydä koululla ollenkaan (huomenna on tosin tentti), mutta vauvakuume on kova. Eihän se vauvanteko mitenkään valmistumiseen liity, ois mukava tehdä lapsi jo opiskeluaikana, toisaalta tuntuu, ettei mies haluais mun lopettavan pillereitä ainakaan viiteen vuoteen. Uskon ja toivon, että AINOKKI on oikeessa sen suhteen, että pillereiden jälkeen tulee helpommin raskaaksi, aloitinkin ne vasta nyt kun sain PCO-diagnoosin.
Katsottiin maanantaina Onnen varjot ¿leffa ja en saanut unta sillon illalla. Oli niin ahdistavaa nähdä lapsettomuus ¿ulkopuolisen¿ silmin ja miten lopussa asiat ei todellakaan aina ole hyvin. Sellaistako oma elämä on muutaman vuoden päästä¿
Jooh, tänään kävin sitten lääkärissä. Eipä se paljoa toivoa antanut siitä,että olisin raskaana tai oikeastaan se sano jo aika suoraan sen. Siinä mielessä oli hyvä käynti,että pääsin nyt sinne kilppariverikokeeseen ku se pitää vuoden välein otattaa.
Eikä se reagoinu siihen millään lailla kun selvällä suomen kielellä sanoin,että Ollaan jo vuoden päivät yritetty tuloksetta. Kaippa sillä on itellä ollu niin helppoo elämä ettei se nää toisten kärsivän VAIKKA LÄÄKÄRI ONKIN!. Totuus on kuitenkin nyt tämä ja se täytyy vaan hyväksyä. Oon niin turta jo ainaisille pettymyksille ettei tämä tunnu enää missään.
Haaste on kuitenkin annettu jo vuosi sitten, mutta kukaan ei siihen ole vastannut joten taidanpa perua haasteen ja ottaa sanani takaisin. Kenties minulla oli liian suuret odotukset, ei tämä enää ole tuurista kiinni vaan nyt pelataankin jo isommilla korteilla. Jatkuvasti käyn sisäistä taistelua itseni kanssa, esittäen kysymyksiä MIKSI, ja KUINKA KAUAN JAKSAN. Takkiin on tullut monta kertaa tai itseasiassa joka kerta jotenka luovutan suosiolla ja jatkan matkaani. Joka ikinen kerta kun tämä tapahtuu niin tekisi mieli huutaa " LOPETA, SE SATTUU!" eli Miksi annan siis sen tapahtua, Miksi kidutan itseäni näin vaikka tiedän ettei minun tarvitsisi kärsiä jossen halua. Välillä olen miettinyt,että Mahtaakohan mieheni koskaan ajatella minkälaisen muotopuolen kanssa hän oikein elää? :| Mikä nainen minä olen kun en edes lasta pysty hänelle antamaan. Miksi minäkään olen tänne syntynyt jos kerran olen pelkkä hyödytön ihmisraukka, jonka kropalla ei tee mitään?!?. Toisinaan ajattelen,että haluaisin olla jonkun pienen tytön nukke, jonka hiuksia tyttö kampaisi päivittäin, vaihtaisi vaatteita ja esittelisi ihmisille ja kertoisi kuinka tärkeä tämä nukke hänelle on, eikä koskaan hylkäisi nukkeaan.
Ei tämä ole sellainen asia mitä surkutellaan vain pienen hetken verran ja sitten ollaankin kun mitään ei olisikaan, se on läsnä joka päiväisessä elämässä tavalla tai toisella. Ja vaikka minulle joskus luoja edes sen yhden lapsen soisikin niin olisin silti entinen lapseton. Ei se koskaan lähde lopullisesti pois, sen tuskan tuntee varmasti sittenkin ja aion auttaa/tukea samassa tilanteessa olevia kaikintavoin.
SONNAI: Hienoa, että saitte noin pian ajan lääkäriin. :)
JENNUMAMU: Halit negatiivisesta testistä! Paljonko sulla on nyt menkat myöhässä? Siis sulla on yksi raskaustesti ollut positiivinen? Oiskohan kyseessä voinut olla tosi varhainen keskenmeno? Onko sulla jotain hoitoja tai tutkimuksia suunnitteilla?
ENNA72: Toivotaan, että saat hormonit kuntoon ja follikkelin kasvamaan. Surullinen alkuvuosi ollut sulla, voimia uuteen yritykseen.
RAITIS: Miten inssi sujui?
AINOKKI: Onko täti pysynyt poissa? Toivottavasti saatte hyvää hoitoa maanantaina. Ihana mies sulla, kun vauvanvaatteita hypistelee. :)
POCO: Mikä on tilanne, eikai vaan menkat oo alkaneet? Uskotaan, että sä oot ovuloinut, kun lämmöt on noussut, siinä ovistestissä on vaan täytynyt olla virhe!
Mulla ei onneksi kaveriporukka vielä lisäänny, aika omituista oikeestaan tässä iässä¿ Tuntuis kyllä varmasti ikävältä, jos kaverit, joilla ei edes ole kunnon vauvakuumetta tulis nopeasti raskaaksi. Yhdellä ystävällä on kaksi lasta, mutta sai ekan niin nuorena, että silloin oma raskautuminen tuntui tosi kaukaiselta asialta. Mut miehen tuttavien vauvauutiset ärsyttää, varsinkin, kun sellaista viestiä kuulee, ettei tän lapsen nyt ihan vielä ois tarvinut tulla!!!
Reilu vuosi vielä jäljellä koulua, tuntuu, että ihan kohta valmistun, kunnes ajattelen asiaa vauvanteon kannalta. Siis että vuosi, kokonainen vuosi pitää jaksaa syödä pillereitä. Mutta ei tuota miehen päätä taida saada millään käännettyä, onhan se oikeestaan ihan hyväkin asia. Opiskelijalla ei hirveesti ole rahaa lapsettomuushoitoihin laittaa. Ja pelottaa lopettaa ehkäisy, koska silloin tää ovuloimattomuus vasta konkretisoituu.