¤ LA huhtikuussa -08 ¤ nro II
Nostellaan taas, kun aletaan putoomaan.
Meillä nukutaan vieläkin lyhyitä pätkiä. Parhaillaan nukutaan vaunuissa pihalla ja kohta melkeen pari tuntia unta pallossa. Kerrankin vähän omaa aikaa! Meillä on lauantaina ristiäiset.
Yksis, teillähän tuntuu sujuvan hyvin!
Linnea & pojat 5 vk
Äh, pitikin sanoo. Nyt siellä sit heräillään!
Kommentit (112)
Kirjoittelinkin jo viime viikon lopulla tänne pitkät tarinat, mutta ehtivät sitten hävitä ennen kuin pääsin niitä klikkailemaan sivuille näkyviin...
Kaikenlaista " galluppia" oli ollut. Catz kyseli painon noususta ainakin. Mulla viime viikon neuvolassa oli tullut 6kg painoa. Toivottavasti ei ryöstäydy loppumetreillä käsistä. Nythän itse vauvakin alkaa saada enemmän painoa kun aiemmin, joten katsotaan mihin lukuihin päädytään huhtikuuhun mennessä. Olen kyllä lisännyt nyt liikuntaa kun mieskin on vihdoin kotona vapaa-ajat eikä töissä koko ajan. Toivottavasti se vähän hillitsee painon nousua.
Babyshowereita ei meidän kaveriporukassa olla järjestetty, niitä kun olisi saanut pitää välillä ihan tämän tästä. Sen verran on lapsia jo ehtinyt porukkaamme syntyä (yli 10).
Töissä ei jaksaisi enää kinkkisiä työhommia hoitaa, ei vaan jaksa kiinnostaa. Välillä myös istuminen ahdistaa kovasti ja pitää jumppailla ja liikkua ympäriinsä. Mutta yritän jaksaa sinne äitiysloman alkuun asti. Olisko nyt kuukausi suunnilleen vielä jäljellä. Eudokialla oli kauheaa väsymystä ja silti yrität käydä töissä. Hellitä ihan suosiolla vaan! Olethan joka tapauksessa poissa töistä äitiys- ym. lomilla sitten vaikka kuinka kauan. Eihän tämä yksi kuukausi paljon siinä määrässä tunnu.
Ehdittiin juuri ottaa lapsivakuutuskin. Se kun piti ottaa 3kk ennen laskettua aikaa. Otettiin sama kuin esikoisellakin, koska se on ollut ihan hyvä ja tarpeellinenkin.
Mulla oli neuvolassa muuten kaikki ihan kunnossa viime viikolla, mutta hb on enää 104. Hankin nyt eri merkkistä rautaa, olisiko ollut Metafer. Maistuu vähän suklaalle, eikä käy mahan päälle ollenkaan niin kovin kuin Matrifolin. Katotaan jos tällä saisi arvot nousuun.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Alona 29+6 viimeinen neljännes alkaa :)
Alona, miullakin pää jäi henkisesti äitiyslomalle jo kauan ennen sairaslomaa ;).
Meillä oli ma ä-polikäynti ja pääsin nyt vihdoin sairaslomalle ihan sinne äitiyslomaan asti. Töissä kävin kuitenkin silloin maanantaina vielä vähän esimiehen kanssa haastelemassa ja hakemassa tavaroita (kun sitten joskus palaan töihin, ollaan aivan toisella puolen pk-seutua) ja sain selvitettyä, joskin aika järein konstein, sen palkanlaskijan kanssa nuo vanhempainetuuspapereiden lähettämiset. Tuntuu kuin ois miljoona kiveä vierähtäny sydämeltä.
Lääkärin mukaan pojat liikkuivat erittäin runsaasti. Painoarvioiksi saatiin 1290 / 1165 g ja raivotarjonnassa olivat kumpikin yhä. Eipä nuo tuolla varmaan enää mahu kauheesti kääntyilemään, tai no, mstä sitä tietää. Kyselin synnytyksestä tältä lääkäriltä ja oli sitä mieltä, että näillä näkymin ei oo mitään estettä alatiesynnytykselle, vaikka onkin vain yksi istukka, mut tarkemmin tuota synnytystä pohditaan sitten myöhemmin.
Mie oon täällä pohtinu isyyspakkausta ja tilaillu netistä tavaraa siihen. Aikooko muut isyyspakkauksia rakennella? Ahistaa, kun ei pääse ees kauppaan noita tavaroita kattomaan, kun oon päivät autottomana kotona ja toivookaan ei oo yrittää kävellen lähtee kylille mitään ettimään, kun viien min liikunnan jälkeen alkaa supistelemaan ja heikottamaan.
Linnea rv 29 + 2
Kylläpä se tammikuu hujahtikin nopeasti, ihanaa kun ollaan helmikuussa ja askeleen lähempänä kevättä... kyllä tätä sadetta onkin jo saatu katsoa niin siellä kuin täälläkin.
Lauantaina ollaan menossa naapureiden Couples Baby Showeriin ja mun mies on tietty ihan yli-innokas... suomalainen mies ¿naisten¿ kutsuilla... hauskaa on kyllä, kun naapuriin syntyy vauva ihan muutamaa viikkoa ennen meitä :)
Mulla alkaa kanssa tulemaan korvista nää maha kommentit... yksin tuttu eilen kysyi ensin miten voin ja sanoin sitten, että tosi hyvin kiitos vaan. Siihen sitten kommentoi, että odotas vaan, jahka pääset vikalle kolmannekselle niin kyllä se kauheus siitä sitten alkaa. Totesin, että vikalla kolmanneksellahan tässä jo ollaan (ameriikkalainen laskutapa) ja siihen sain sitten kauhistelut, et kunka mulla voi olla näin pieni maha ja kasvaahan se vauva nyt varmasti... ei jäänyt kovin hyvä mieli :( Rupes tietty heti huolestuttamaan ja minkä mä tälle mahan koolle mahdan... on mikä on.
Huldan kuulumiset, kuulosti niin mukavilta... neuvolassa kaikki hyvin ja onhan tuollaine aktiivinen mammapiiri kullanarvoinen :) Täällä ei vielä ole maitoa näkynyt ja saa nähdä näkyykö edes ennen kuin vauva on sylissä... jotenkin se tuntuu musta vaikealta asialta muutenkin vaikka maailman luonnollisinta onkin, mutta kaikki ne liivinsuojat ja rintapumput ja systeemit... kai mä olen jotenkin luonnosta vieraantunut.
Linnea, mulla on kanssa ollut maha ennemmin löysänä kuin kovana raudan aloittamisen jälkeen... sori ällö asiaa :( ...mutta kohtahan se on meidän kaikkien maailma kakkaa täynnä. Täällä alkaa myös kohtu painamaan mahalaukkua ja täytyy muistaa syödä vaan vähän kerrallaan kun muuten tulee armoton ähky, olenkin yrittänyt tunnollisesti syödä sen 5-6 kertaa päivässä. Hyvä, että olet saanut asiat järjestykseen ja päässyt saikulle lepäilemään... Isyyspakkausta en taida koota, en usko että mies ymmärtäisi sen päälle.
Catz, kyllä nuo sun vaivat ihan liitoskivuilta kuulostaa... ei auta muu kuin ottaa rauhallisesti ja mennä oman kunnon mukaan... Mulla tulee helposti kävellessä myös lihaspistos tuohon oikealle eteen ja sehän taas johtuu lihasten hapenpuutteesta ja helpottaa tahtia hidastamalla.
Alona, onhan se babyshower lähinnä amerikkalaisten kotkotuksia vaikka tavallaan ihan hauskaakin... meilläkin näitä lapsia ystävä piirissä on jo parikymmentä, mutta ikävaihteluakin on sitten vuodesta kahteen kymmeneen ja suurin osa on seitsemän ja kolmentoista välillä. Työt ei kauheasti jaksa kiinnostaa täälläkään, ajatukset on vaan jo ihan muualla ja muutenkin kun kotiin jäänti jo häämöttää ei oikein enää jaksa keskittyä... Toivottavasti se rautatabletin vaihto auttaa ja saat hemoglobiinin nousuun.
Omaan napaan ei kuulu kummempia, tiistaina kävin lääkärissä uusimassa yhtä reseptiä ja meidän perhelääkärillä oli joku lomasijainen sairaanhoitajana ja se sai mun verenpaineeksi 130/88... minä siitä heti kauhistuin ja lääkäri sen sitten mittas uudestaan todeten, että tää lainahoitsu on saanut muillekin verenpaineet aika korkeiks ja oikee arvo oli sitten 112/64, hetken jo huolestuin että raskausmyrkytyskö tässä nyt on tulossa... Sairaalaan tuli vihdoin ilmoittauduttua... täällä sinne pitää ilmoittautua etukäteen ja sairaalan viikkokirjeessä (tulee aina uuden raskausviikon alkaessa meiliin) sitten kehoitettiinkin jo pakkailemaan sairaalakassia... tuntuu kyllä aika varhaiselle moisia vielä miettiä... Ens viikolla on lääkäri ja siinä kai ne tärkeimmät sitten on, vointi on edelleen erinomainen (koputtaa puuta). Imetysliivejä olen netistä pikkuhiljaa alkanut katselemaan ja mies on suorastaan lapsellisen innoissaan vaimon uudesta rinnanympäryksestä, kaikesta nekin riemua repii ;)
Huiskutukset kaikille Huhtiksille ja oikein ihanaa helmikuun alkua... kevättä ja h-hetkeä kohden mennään :)
T. Yksis ja papuprinsessa rv27+3
Voi,kun Yksis kuulosti niin tutulta tuo sun mahakompleksi-juttu...Mullakinhan on ollu koko raskauden ajan todella pieni maha, oikeestaan vasta nyt tän vuoden puolella se on sieltä pullahtanut esiin. Kiva aina kuulla muiden kommentteja tyyliin; " no,ei sinusta kyllä huomaa että oot raskaana..." Arvaa vaan tuleeko ihan sellanen olo,että kiitti vaan,nytpä tuntuukin paljon paremmalta.Vaikka eihän ihmiset sitä pahalla sano,mutta itsestä vaan tuntuu siltä, kun tätä raskautta on kuitenkin niin kauan toivonut ja odottanut ja sitten kun vihdoin on raskaana,niin haluais olla niin,että että KAIKKI näkis mahan jne...Uskon että jokainen teistä ymmärtää mitä tarkoitan!!Mutta sitten aina muistutan itelleni,että mikä onkaan tärkeintä,että ylipäätään olen raskaana,asiathan vois olla paljonkin huonommin.Ja kait sitä jonkun verran helpommalla pääsee pienen mahan kanssa, kuin valtavan ison. Jospa ei tulis niin kauheesti raskausarpia.Mutta se on vaan jännä miten sitä ajattelee ja kokee itse nämä asiat raskaana ollessa....Joten eiköhän me Yksis koiteta " sinnitellä" masujemme kanssa!! ;)
Linnealla oli poitsut kasvanut hurjasti...ihanan isoja jo.Kiva olis aina tietää minkä painonen oma vauveli on,viikkojen mukaanhan tän pitäis painaa jo n. 1,5kg.
Eipä tämän kummempia tällä kertaa,oli pakko ottaa kantaa tohon Yksiksen juttuun,kun niin siihen itse samaistuin...Koettakaahan jaksella!
Helmiterkuin; Catz 30+1 (iik,miten viikot menee...)
Ajattelin tulla pikaisesti kertomaan kuulumiset, kun tänään kuitenkin oltiin taas lääkärissä... Töitä lupasin eilen ottaa vähän lisää ¿ motivaatio kadosta huolimatta, mutta onhan se hyvä nyt tehdä, kun vielä voi ja pystyy ja jaksaa...
Juteltiin viikonloppuna meidän naapurin pariskunnan kanssa. Heille syntyy esikoinen maaliskuussa ja voi taivat sitä kurssien määrää, jonka ovat käyneet... synnytysvalmennus, vastasyntyneen hoito, vauva ja parisuhde, ensiapu, koira ja vastasyntynyt, imetys, miten valitsen turvakaukalon ja oli niitä vissiin muitakin... katsoivat meitä aika hitaasti, kun sanottiin ettei olla käyty yhdelläkään kurssilla. Onhan ne ihan sairaan kallitakin monta sataa taalaa on tuonhonkin litanniaan käytetty rahaa...
Kiitos Catz, myötätunnosta... ihanaa ettei ole tämän asian kanssa yksin... minäkin kyllä ihan varmasti voisin ottaa sen maailman isoimman masun, niin ylpeä tästä olen ja onnellinen :) Onneksi kuitenkin tänään lääkärissä sain vahvistusta sille, että kaikki ON masun koosta huolimatta hyvin...
Huiskutukset ja vilkutukset kaikille muille...
Sitten sitä omaa masua... Lääkärissä siis taas tänään pistäydytty ja nyt sitten odottelen soittoa hoitsulta leikkausaikataulusta. Lääkärin tavoite oli 17. tai 18. huhtikuuta... tuntuu hurjalta, että näin se meidän prinsessan syntymäpäivä alkaa konkretisoitumaan. Juttelin lääkärin kanssa masun koosta ja vauvan kasvusta ja lääkäri sitten tempaisi mittanauhan esiin, mittasi ja tunnusteli ja totesi ettei tämä vaavi kyllä käyrän alalaidalla ole vaan melko jötkäle sieltä on tulossa :) ...kyllä vierähti iso kivi sydämeltä ja nyt taas kestää masukommentteja paaaaaljon paremmin. Lääkäri myös muutti laskettua aikaa neljä päivää aiemmaksi, vaikkei se mitenkään voi olla mahdollista, mutta sama se mulle on...
Töitä tosiaan lupasin ottaa vähän lisää ja samalla ilmoitin jääväni kotiin maaliskuun 20. alkaen ellei tule jotain syytä jäädä aikaisemmin... samalla yritin vihjata etten ole tulossa takaisin, mutta esimieheni vaan totesi, että olet vapaalla niin kauan kuin haluat ja palaat kun tahdot... näinköhän nuo ovat valmiita odottelemaan, kun tavoitteena oli palata töihin aikaisintaan syksyllä 2009 ja jos pää kestää niin vasta meidän prinsessan mennessä kouluun 5-vuotiaana. No, nyt ollaan kyllä aika paljon asioiden edellä... eli otetaan kuitenkin asia ja askel kerrallaan ja yritetään hoitaa tämä neitokainen ensin kunnialla maailmaan.
T. Yksis ja papuprinsessa rv 29+1 (tai 29+5) ja 72 tai 73 päivää h-hetkeen...
Yksis, hyvällä mallillahan se on, jos lääkärikin isoksi vauvaa epäilee. Ja Catz myös, helpompihan se on, jos se maha ei oo kauheen iso. Miullahan on just toisinpäin, kun ennen joulua jo kyseltiin, et joko kohta synnytän. Ja siinä vaiheessa olo oli vielä kohtuullisen helppo tähän nykyiseen verrattuna (eilen vyötärönympärys 118 cm eli kasvaa kasvamistaan). Nyt yöllä on ihan mahoton nukkua paria - kolmea tuntia pidempään tuon mahan kanssa. Eikä muuten varmaan tuu pyörittyä unissaan, kun ei vaan pysty. Nimittäin semmonen operaatio vaihtaa kyljeltä toiselle, että se hereilläkin vaatii keskittymistä. Pyykkien kaivaminen pesukoneesta (päältätäytettävä) on mahotonta, kun ei mahan takia yletä, hyvä, että saan koneen päälle, kun nappulat on tietenkin siellä takimmaisessa nurkassa. Ja vain jotain mainitakseni. Rinnat on kasvaneet B:stä DD:hen (vai tuleeko DD D:n jälkeen, ei havaintoa, kun ei oo rinnat ennen näin isot olleet, D-kuppi joka tapauksessa pieni) ja näyttävät silti vain pienentyneen luonnottoman kokoisen vatsan päällä (rinnat nimenomaan makaavat vatsan päällä!). Voi, kauhulla ajattelen niitä äitejä, jotka tuolla yhdellä monikkopalstalla kertoivat vyötärönympäryksensä kasvaneen puoltoistametriseksi...
Mie en uskalla tässä vaiheessa alkaa mitään rintaliivejä vielä ostamaan. Tai korkeintaan semmoset, jotka sopii monelle koolle (esim. oon raskauden aikana pitäny tämmösiä http://www.babyidea.fi/aidille/carriwell/maternitybra.html ja nää on ihanat - näistä kun löytyis imetysliiviversiot, pitääkin alkaa surffaamaan). Miehen sisko sai pari viikkoa sitten vauvan ja totes synnytyksen jälkeen, ettei etukäteen ostetut imetysliivit mahtuneetkaan enää päälle maidon laskeutumisen myötä.
Niin ja vielä piti noista verenpaineista. Muistaakseni raskauden ajan raja-arvoina pidetään 140/90 eli sen alle verenpaineet on ihan ok. Miulla on neuvolassa näyttäny nuo 125 - 139 / 75 - 88 eikä nuo oo huolestuttavina niitä pitäny.
Aika joka lähtöön tuntuu olevan kursseja siellä Ameriikoissa. Miulla kävi mielessä, et oisin kestovaippakurssilla käyny, jos ois tullu vastaan, mut enää ei toivoakaan, et lähtisin mihinkään kursseille istumaan. Meillä siis tarkotuksena alkaa kestoilemaan ja oon täs vähän joka sortin vaippaa hommannu, josko niistä sit löytyis se oma suosikki jostain.
Mein ensimmäisen lääkärin mukaan enää max 8 viikkoa jälellä! Hui!
Linnea & poijjaat rv 30 + 1
Yksis kertoili kurssimaratonin käyneistä naapureista -kyllä rupes naurattamaan :D Tosin kyllä oon joskus ystävän kanssa ihmetellyt sitä kun koirien kasvatukseen tarvitaan kurssit ja koulutukset ja luvat mutta lapsia saa tehdä ja kasvattaa kuka tahansa. Ahdistuksen vallassa luin taas tänään ruokakaupassa iltalehden lööpiä äidistä, joka oli lähtenyt baariin ja jättänyt 3v muksun yksin kotiin nukkumaan ja tämä oli sitten lähtenyt yöllä ulos äitiä etsimään... Joiltakin ihmisiltä kyllä pitäis pistää piuhat poikki ennekuin ne edes ehtii lisääntymään, tuossa em. tapauksessa ei paljon kurssit auta.
Aamukammassa enää 9 piikkiä! Siis 9 työpäivää enää ja sitten talvilomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle! JIHUU! Toisaalta tuntuu tosi haikealta, kun töihin jää muutama tosi ihana työkaveri ja tietäähän sen että ei sitä sitten hirveästi tule pidettyä yhteyttä kotona ollessa. Tarkoitus on olla pitkään kotona, ihan vähintään siihen saakka kun tämä nuorimmainen on 2v ja mieluiten pidempään. Esikoinen oli 5v ja keskimmäinen 3v kun menivät hoitoon ekaa kertaa, enkä ole yhtään katunut että olin kotona niin pitkään.
Neuvolalääkärissä kävin pari viikkoa sitten ja siellä oli kaikki hyvin. Suurin väsymys on hellittänyt, supistuksia on jonkun verran mutta ei kovia. Vimpula potkii ja myllää kovasti ja ihan selvä päivärytmikin on jo havaittavissa. Päivisin tasaisin väliajoin myllää ja iltajumppa alkaa kun käyn nukkumaan ja aamulla on hiljaista tuonne 10 saakka. Ihan hyvä rytmi ois tämä sitten vauva-aikanakin :) Hikkakin on havaittu jo useampaan kertaan, se on muuten aika hauskan tuntuista!
Kohta on meillä kaikilla jo viimeiset 10 viikkoa edessä!
Eudokia ja Vimpula 29+6
Eudokia, miullakin oli tosi haikee tunne lähtee töistä sillon viimestä kertaa. Mie en ees tuu samaan rakennukseen palaamaan ja oikeestaan kaikki muukin on muuttunu, kun taas töihin meen.
Meillä taas neuvola- & äpolikäynnit takana ja *koputtaa puuta* kaikki tuntuu menevän just niin kuin pitääkin. Painoa oli itelle tullu 1,2 kg kahessa viikossa, hemoglobiini taas pykälän noussut (125), ei sokereita tai valkuaisaineita, verenpaineet ok, sf-mitta 33 cm ja pojat liikuskeli reippaasti ja sydänäänet kohillaan. Äippäpolilla myös todettiin, että kaikki on kunnossa. Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja täysmittanen, painoarviot 1564 / 1499 g, virtaukset kunnossa ja liikkuvat reippaasti. Perjantaina ihmettelin kummallista myllerrystä & muhkuraa mahassa ja se sit nyt selviskin: B-vauva on kääntyny perätilaan. Lääkärin mukaan kuitenkin yhä näyttäs siltä, että jos nyt päättäs syntyä, niin alakautta tulis B-vauvan perätilasta huolimatta, koska A-vauvan tarjonta on kuulemma se, joka ratkasee.
Ihanaa, viime yönä sain nukuttua jopa huikeat 6 tuntia! On jotenkin menny nukkuminen hankalaks, mut aina piristää, kun yhen yön nukkuu kunnolla.
Laittakeehan niitä kuulumisia taas!
Linnea & poijjaat rv 31 + 0
Vähän on hiljentynyt kirjoittelu, mutta varmaan tässä kohdin on vaan tätä mahan kasvamista ja alkavia supisteluja, niin ei kovin ihmeellistä tunnu tapahtuvankaan.
Linnealla mahan ympärys oli 118cm. Yritin mitata omaani tuollaisella metallisella remonttimitalla ja pääsin noin 95 senttiin. Viimeksi viivottimella mittasin 90 cm, joten kyllä täälläkin paisutaan vaikkakin pienemmässä mittakaavassa. Vähän on hankaluuksia välillä kenkiä laittaa jalkaan (saapikkaita esim) ja toppahousuissa saan juuri ja juuri vielä vetoketjun kiinni. Joten voin vain kuvitella miltä tuntuu jos mahan ympärys on 1,5m, kuten Linnea oli jostain kaksosodottajista kuullut.
Viime viikonloppuna löysin kirpparilta sitterin, joka meiltä puuttui vielä. maksoi vain 5 euroa, joten eipä siinä juurikaan köyhtynyt. Sänkyä ei olla vielä haettu, mutta varmaan äitiysloman alettua senkin voisi hakea. Mulla on nyt muutaman kerran tarttunut ohimennen alesta jotain ihanan pieniä vauvan vaatteita matkaan... Nyt päätin kyllä oikeasti ryhdistäytyä ja katson kohta tuon esikoisen vauvanvaatelaatikon läpi, etten turhaan ostele sellaista mitä meillä jo on. Inventaarion jälkeen voi sitten jotain täydennyksiä hankkia =)
Tällä viikolla oli neuvola ja kaikki oli ihan mallillaan. Hb oli vähän noussut (109 nyt), olisiko se uusi rautamerkki auttanut. Muut arvot oli kohdallaan ja painoakin oli tullut reilut 2kg kolmessa viikossa. Kuinkakohan paljon tässä ehtii vielä paisumaan? Ihmeellisesti painoa vaan tulee vaikka syön ihan saman verran kuin aina ennenkin. Olisiko sitten jotain lievää turvotusta. Tietysti vauva kasvaa ja saa painoa lisää, mutta ei nyt ihan tuota vauhtia kuitenkaan... Vauva oli kääntynyt pää alaspäin, kun oli aika pitkään perätilassa. Toivottavasti pysyykin nyt oikeassa asennossa. En jaksaisi nimittäin millään alkaa pohtimaan perätilasynnytyksiä, kääntämistä, leikkausta ym. epämiellyttävää. Tavallista synnytystä siis toivon ja odotan. Jollain oli ultrasta saatu tämän hetkisiä painojakin vauvalle. Se olisikin mukavaa tietää, mutta mulla seuraavaan lääkäriin ja ultraan on vielä kolmisen viikkoa aikaa. Ei auta kuin odottaa.
Ihanaa, 11 työpäivää jäljellä!! Sitten alkaa kauan odotettu loma. Hyviä vointeja kaikille ja kirjoitelkaahan kuulumisia.
Alona 32+3
Eli moi vaan taas! Menee tää aika niin äkkiä,ettei ehi kirjottelemaan kuulumisia,vaikka oon kyllä yrittäny aina netissä käydessä käydä teidän kuulumiset lukaseen! Kaikilla kuulostaa menevän ihan mukavasti ja se kiva kuulla!!
Meillä alkaa Alonan kanssa äippäloma lähestyä,sulla kymmenisen päivää ja mulla yheksän.Jäätkö sä niinkun ens viikon pe lomalle?Mulla on vielä ens viikon su eli 2.3 viimenen työpäivä (vuorotyössä kun olen...) Toisaalta tuntuu kamalalta jäädä pois,kun ei tiiä yhtään millon palaa takas mutta on sitä kyllä niin ootettukin tätä äippälomaa että tuskin maltaa nahoissaan pysyä!!Vaikee vaan uskoo,että se on jo niinkin lähellä.Eudokia tais olla jo jäänykkin lomille...?
Mites Yksiksen masu kasvaa??Täällä kasvaa ihan hyvää tahtia,nyt kyllä erottuu jo niin selkeesti,ettei pitäis kellekään jäädä epäselväks meikäläisen tila...hih!Saihan sitä oottaakin kun loppumetreillä alkoi kasvamaan.Linnealla ainakin tuntuu kasvavan...mutta onhan siellä kaks tomeraa poitsua sitä kasvattamassakin!
Niin,onks teillä muilla ollu miten turvottelua??Mulla on nyt alkanu jalat turpoomaan urakalla.Olin nyt pari päivää töissä loman jälkeen ja molempina iltoina on ollu jalat kyllä sellaset pökkelöt.Seinällä pito onneks helpottaa jonkun verran.Sormethan mulla on ollu aina aamuisin turvoksissa jo pidemmän aikaa,niin etten enään ole uskaltanu sormuksia jättää yöksi sormeen,mutta nyt taitaa pitää jättää ne päiväksikin pois.Verenpaineet ja valkuaiset on pysytelleet kuiteskin aisoissa.Eihän tuota olis tosiaan enään kun reilu viikko töitä,että katotaanhan vieläkö meikäläinen sinnittelee loppuun asti!Iski vaan sellanen kauhee olo,kun on aatellu tähän asti että sitten kun olen äippälomalla niin teen sitä ja sitä jne..että hitto,jos sitä makaakin sit vaan petissä rampana niin mites teet mitään...Mutta jospa ei!!
Hei,ootteko saaneet jo äitiyspakkauksen?Me ootellaan täällä sitä saapuvaks tällä viikolla!Meillä olis huomenna vauvanhoitotunti ja torstaina eka synnytysvalmennus!Kivaa!
Tässäpä tällä erää...kirjotelkaahan!
T.Catz 32+3
Ja aatelkaa,meillä on siellä parikiloiset vauvelit masussa köllimässä...!!
Moikka vaan kaikille!
Sairaslomalla täällä olellaan, jäin viikko sitten kun töissä oli sen verran raskasta että rupes supistelemaan ihan kunnolla. Selkä- ja lonkkakivutkin on riesana jonkin verran. Talviloma alkaa ens viikon tarstaina ja siitä sitten suoraan äitiysloma, eli eipä tartte enää töihin mennä!
Vaunut on vihdoin hankittu, ihanat Emmaljungan yhdistelmät vm 2005, kuin uudet ja ilman niitä uusimpien mallien narukoristeluja, mistä olen erittäin iloinen. Turvakaukalo ostettiin tutulta, erittäin hyväkuntoinen, alle vuoden vanha Gracon Logico S. Äitiyspakkaus tuli muutama viikko sitten ja olen kaikki tekstiilit pessyt jo ja kaappiin laittanut, samoin vanhoja kaikista pienimpiä vaatteita. Pinnasänky koottiin meidän makkariin viime sunnuntaina ja uuden patjan siihen ja pinnasuojan käyn ostamassa tänään. Vielä pitäis vaunujen ja turvakaukalon tekstiilit pestä ja sairaalakassi sitten jossain vaiheessa pakata. Sitten alkaisikin olla kaikki valmista uuden perheenjäsenen tulla!
Catz kyseli turvotuksista; mulla on ollu sellaista pientä turvottelua aamuisin, just silleen että vihkisormus ei meinaa liikahtaakaan. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin viimeisen 3-4 viikon aikana iskee sitten hillitön turvotus ja painonnousu on tyyliin vähintään 1kg viikossa...
Alona kertoi vauvan kääntyneen pää alaspäin. Viime viikolla kun neuvolalääkäri teki ulkotutkimuksen niin se ei ollut varma tarjonnasta, Vimpula on välillä potkinut siihen malliin että varmaan on ollut jalat alaspäin ainakin jossakin vaiheessa. Toivottavasti älyää kääntyä viimetteeksi pää alaspäin, minuakaan ei kauhesti kiinnostaisi sektio eikä kyllä perätilasynnytyskään.
Ultrataanko teillä muilla neuvolassa? Ei meillä vaan ole sellaisia palveluita tarjolla neuvolassa, eli ei ole tiedossa yhtään ultraa näillä näkymin enää tässä raskaudessa. Paitsi tietysti jos tulee jotain ongelmaa (toivottavasti ei), niis sitten sairaalan äitipolille.
Hyvää vointia kaikille!
Lumisateen keskellä,
E ja Vimpula 31+6
Catzille terveisiä, että mulla on yksi työpäivä vielä sun jälkeen, mulla kun on vaan arkipäivisin töitä. Sitten alkaa loma. Kateellisena jo luinkin oliko Eudokian viestiä, kun sulla oli niin jo kaikki valmiina kotona. Kun pääsis lomalle, niin jaksaisi alkaa urakoimaan noita vauvajuttuja kuntoon. Viikonloppuna kyllä etsin 50-62 cm vaatteet esille ja pesin ne. Viikattunakin on, mutta kaappiin siirtäminen vielä uupuu. On aika vähäistä tuo aktiivisuus iltaisin töitten jälkeen. Tuntuu, ettei vaan jaksa... Äitiyspakkaus tuli toissa viikolla ja tykkäsin siitä kyllä. Edellinen pakkaus jonka sain, ei ollut ollenkaan noin kiva värien ja vaatteiden osalta. Ne vaatteet on kyllä pesemättä, mutta siinä olikin vähän isompia vaatteita. Ei mitään 50-56 senttisiä ainakaan.
Luulisin että mullakin on vähän turvotusta alkanut tulemaan. Yritän juoda vettä paljon, syödä ananaksia ja ottaa iltaisin magnesiumia. Toivottavasti hillitsisi vähän nesteen kertymistä.
Ei meilläkään saa ultraa neuvolasta tai neuvolalääkäristä. Ainoastaan äitiyspolilta jos on jotain erikoista. Yksityiselle jos menee lääkärintarkastuksiin, niin siellä sitten ultrataan.
Jos yrittäis töitä tehdä... Nyt kyllä vaan maha painaa sillai, että istua pystyy max 5 min kerrallaan. Tosi tehokasta työskentelyä kun vähän väliä joutuu pomppaamaan ylös. Täytyy lähteä aikaisemmin kotiin jos tää ahistus jatkuu koko päivän.
Alona 32+6
Meillä ei neuvolassa ultrata, mut tuon raskaustyypin takia meillä on kontrollit äitiyspolilla kahen viikon välein, niin saadaan noita väliaikatietoja usein. Tänään ois synnytysvalmennus. Ajateltiin mennä tuo katsastamaan, vaikken oo kauheesti kuullu tuota mein sairaalan valmennusta kehuttavan, päinvastoin.
Meillä vauvojen huone on jo kertaalleen järjestetty uudelleen :). Kun huone on ihan pikkiriikkinen, 7,5 m2, ja sinne sit pitää yrittää mahuttaa kaks pinnasänkyä (vaikkakin alkuun otetaan varmasti toinen sänky omaan makkariin ja vauvat saa siinä nukkua kimpassa), hoitopöytä ja kirjahylly ja tuoli. Mut nyt keksittiin sinne semmonen järjestys, että kaikki mahtuu eikä ees näytä kauheen ahtaalta.
Myö haettiin vaunut viikko sitten ja niitä ollaankin sit ihmetelty. Hienosti saadaan vaunut mahtumaan ns. pääovesta sisään ja ulos, mut takapihan oviaukosta ne ei ihan helposti mee. Käytiin autoonkin sovittamassa vaunuja, koiria ja turvakaukaloita ja voi koira-reppanat, ei nimittäin kovin pitkiä reissuja voi tällä kokoonpanolla tehdä ilman auton vaihtoa. Toivotaan, et siihen asti selvitään, et voidaan vauvat matkarattaisiin istuttaa, ne kun vie huomattavasti vähemmän tilaa.
Miulla alko jouluna aika kovin jo turvottamaan ja vuoden vaihteessa otin sormuksen pois kokonaan sormesta. Tosin erehdyin pistämään sen hautajaisissa käydessä sormeen ja oli työn ja tuskan takana saada se pois. Miulla on sormet jotenkin muutenkin ihan kummalliset. Joulunahan sekin alkoi ja pahemmaks menee koko ajan. Yöllä kun herää, niin sormiin oikeen särkee ja hyvä, et pystyy koukistamaan. Pitää lääkärin kanssa haastella aiheesta ens viikolla, kun on taas kontrolli.
Meille tuli äitiyspakkaukset maanantaina ja kolmas avustus kilahti viime torstaina tilille. Nyt ollaankin sit näperrelty vaatteita ja kauhisteltu samalla, et mihin ihmeeseen ne saa mahtumaan, kun nuo sukulaisetkin on tupannu aika läjän vaatteita vauvoille ostamaan. Kaikki paikat vaatteita täynnä, vaikka suosiolla oon 62 cm kokoa isommat pistäny laatikkoon oottelemaan aikaansa.
Miulla tulee nyt viis viikkoa sairaslomalla täyteen ja työehtosopimuksen mukaan miun työsuhteen kestolla ei firma pidempään enää palkkaa saikulta maksakaan. Nyt sit taas taisteluun opiskelemaan Kelan sairaspäivärahasysteemiä. Muutama viikko pitäs Kelan rahoilla jaksella. Tosiaan, äitiyslomahan alkaakin jo pikkasen reilun kahen viikon päästä!
En muista, et oonko tätä jo kysyny, mut onks täällä kestovaippailijoita? Miuta tuo kovin kiinnostaa ja oon hankkinu aikamoisen kokoelman erilaisia kestovaippoja kotiin ja jostakin niistä toivon mukaan ajan kuluessa sit löytyy se oma tyyli kestoilla. Käytiin joskus kestovaippapäivilläkin kuuntelemassa turinoita, mut jokainen tuntuu tuputtavan sitä omaa tapaansa kestoilla, AIOja, taskuja, harsoja, hahtuvia, sisä- ja kuorivaippoja ja mitä kaikkea noita nyt onkaan.
Linnea & poijjaat rv 32 + 1
Täällä on tällä viikolla ollut mitä ihanin kevätsää... krookukset kukkivat ja elohopeakin on taas kivunnut viiteentoista asteeseen... valitettavasti tämä ei ihan vielä taida olla pysyvää.
Viikonlopuksi ollaan lähdössä reissuun Kanadaan ja tuntuukin tosi mukavalta päästä minilomalle. Kiva hotelli, hyvää ruokaa ja ehkä jotain ostoksiakin... toisaalta valuuttakurssit ei kauheasti tällä hetkellä kannusta ostelemaan, mutta jos nyt jotain kivaa löytyy...
Linnea, vaikka siitä oikeasti onkin varmasti riemu kaukana niin kyllä suu vetäytyi väkisinkin hymyyn, kun ajattelin sua taistelemassa pesukoneen kanssa :) Täälläkin alkaa olla aika muhkeat tissit ja mies niitä ihailee... 80B:stä 85D:hen ja jos tuo rinnanympäryksen kasvaminen jätetään tuosta pois niin täälläkin ollaan menty B:stä DD:hen... ei kai nää nyt enää kasva ¿ apua! Mäkin olen ajatellut ostaa sellaiset ¿venyvät¿ liivit ainakin alkuun. Toivottavasti saat asiat kuntoon Kelan kanssa, minkäs sille mahtaa että on sairiksella. Kestvaippailusta olit kysellyt ja mun on pakko myöntää, että ainakin toistaiseksi jätetään väliin... mä voisin vielä kokeillakin, mutta mies vastustaa, joten me taidetaan vaan kasvattaa näitä jätevuoria :(
Eudokia, Vai sairaslomalle siellä on jouduttu... muistathan lepäillä! Ihan kateeksi käy, kun olet saanut kaiken valmiiksi... täällä on vielä pyykkäys edessä ja sairaalakassia en ole edes ajatellut, mitä nyt aamutakin ostin. Siellä oli mietitty vauvan tarjontaa ja pakko kyllä sanoa, että mulla ei ole aavistustakaan siitä miten päin täällä ollaan välillä tuntuu että olisi alaspäin, mutta sitten taas potkuja tulee kyllä jokaisesta ilmansuunnasta... Hikkaa en ole oppinut bongaamaan sen sijaan olen välillä miettinyt että voiko tällä lapsukaisella olla ilmavaivoja...
Alonallakin äitiysloma jo lähestyy... täällä on vielä neljä viikkoa töitä ja silloinkin olen jäämässä todella aikaisin kotiin täkäläisen mittapuun mukaan... Siellä alkaa olla hankaluuksia saada saappaita jalkaan, mulla taitaa tää nivelten yliliikkuvuus ja monivuotinen jooga auttaa, kun vielä taipuu ihan mukavasti. Jossakin vaiheessa pitäisi täälläkin ryhtyä pyykinpesuun, jotenkin sitä vaan haluaa säästellä vähän myöhemmäksi vaikka varmasti olisi järkevää tehdä se jo pian ¿ niin kauan kun pystyy...
Catz, mä olen päätellyt et tää masujuttu on ihan katsojan silmissä... toiset sanoo et se on iso ja toiset ei edes huomaa. Viime viikonloppuna lastentarvikeliikkeessäkin myyjä kysyi tarvitsenko lahjapakettia ja vaihtokuittia (ostin patjansuojuksia)... omissa silmissä mulla on kyllä jo ihan kunnon masu ja samaa mieltä oli lääkärikin kun sf-mitta huitelee käyrän yläpuolella. Mulla ei ole toistaiseksi ollut turvotusta ¿ koputtaa puuta... toisaalta varon liki hysteerisesti suolaa ja pidän huolta siitä veden juonnista ja syön paljon mansikoita, ananasta ja sitrushedelmiä... niin ja yritän makoilla sillä kuuluisalla vasemmalla kyljellä. Toisaalta nehän sanoo, että kohtuullinen turvotus etenkin jaloissa viestii istukan toimivan hyvin. Sielläkin on äitiysloma jo ihan ovella ¿ huikeeta kuinka se aika vaan menee...
Hyvää loppuviikkoa kaikille!
Omaan napaan ei kauheesti mitään kuulu. Liikkeitä olen iltaisin ruvennut laskemaan vaikkei lääkäri siitä mitään puhunutkaan, mutta kun kaikissa kirjoissa siihen kannustetaan... vilkashan tämä meidän prinsessa on, kun siihen kymmenen liikkeen keräämiseen menee yleensä korkeintaan viisi minuuttia. Harjoitussuppareita on alkanut tulemaan enemmän, etenkin jos nousee liian nopeasti... Yöt ovat aika rikkonaisia, kun parhaillaan tulee juostua vessassa tunnin välein, onneksi kuitenkin olen sen verran uneliasta sorttia että saan kyllä unen päästä taas aina uudestaan kiinni. Masunympärystä mittailin ja olihan se huikeat 103cm, painoa ei kuitenkaan ole toistaiseksi kauheasti tullut (6,4kg) lähtöpainoon.
Nyt pitää laukata postiin lähettämään anopille paketti ja sitten ajattelin mennä leffaan katsomaan Junon.
T. Yksis ja papuprinsessa rv31+0 tasan sektioon tasan kahdeksan viikkoa.
Yksis, hui nuo siun yölliset vessassa ravailut! Täällä onneks riittää vielä yks vessakäynti yön aikana, ja pitää korostaa tuota onneks, nimittäin miuta ei oo oikeen noilla unenlahjoilla pilattu.
Meillä taas kontrolli takana tänään ja huimaa vauhtia tuntuu vauvat arvioiden mukaan kasvavan. Painoarviot nimittäin tänään n. 1,9 ja 2,2 kg, eli sitä on masussa yli neljä kiloa vauvaa jo tässä vaiheessa. Eikä vielä toistaiseks oo antanu mitään merkkiä, että aikois tuolta masusta pois tulla, vaik kaksoset ei tunnetusti niin pitkään mahassa viihdykään. Ei laskeutumista tai mitään merkkejä kohdunsuulla/-kaulassa. Ainokainen muutos oli, että B-vauva oli kääntynyt takasin raivotarjontaan, mut tuota osasin jo vähän aavistella, kun perjantaina tuntu niin kovaa kääntymisyritystä. Vieläkin koputan puuta ja ihmettelen, et voikin mennä näin hyvin kaikki.
Siihen ite aiemmin ihmettelemääni navan pullahtamiseen voin tässä vaiheessa todeta, et se on puoliks pullahtanut: navan alaosa on ihan sileä ja yläosa pullottaa.
Kuulumisia odotellen taas,
Linnea & poijjaat rv 32 + 6
Minäkin luin ällistyneenä noita Yksiksen veskikäyntejä!!Hui!Vähällähän minäkin sitten olen päässyt ku max kaks kertaa pitää käydä!Onneks mäkin saan kyllä heti unen päästä kiinni, ettei siinä mitään ongelmaa.
Linnealla ne poitsut vaan kasvaa!Tosi mahtavaa, että kaikki on menny hyvin, toivotaan et menee loppun asti! Olis kyllä kiva kun noita ultria olis useemmin, kun kiinnostais aina hirveesti tietää että paljonko millonkin vauva painaa.Nytkään ole mitään hajua!!Saisivat alkaa aina neuvolakäynneillä ultraamaan. Joku kyseli aikasemmin, että ultrataanko miten neuvolalääkärillä (vai oliko se niin??) Vai olikohan puhe terkkarikäyneistä...No meillä ultrataan kyllä joka lääkärikäynnillä, vaikka eihän niitä ole kuin se kolme/raskaus.Ja sit tietty lisäks niskapoimu- ja rakenneultrat.
Sit Linnea kyseli kestovaippailustakin...Me varmaankin päädytään käyttään ihan kertakäyttövaippoja (ja kasvattaan jätevuoria...). Tuntuu etten mä jaksa alkaa touhuun niitten kestovaippojen kanssa. Me saatiin äitiyspakkaus viime viikon lopulla ja siinähän oli pari kestovaippaa, että voihan sitä niillä testailla sit jos huvittaa.
Viime viikolla oli myös synnytysvalmennus.Oli tosi mukava käynti, kätilö kerto tosi tarkasti synnytyksen kulun ja ei-lääkkeelliset kivunlievitykset. Se suihku+pallo yhistelmä kuulosti kyllä kokeilemisen arvoselta!Ens kerralla tutustutaan sitten synnytyssaliin ja käydään läpi lääkkeelliset kivunlievitykset ja sit ns poikkeavat synnytykset. Itelle jäi kyllä hyvä olo ton ensimmäisen valmennuskerran jälkeen,mutta saapa nähä mikä on fiilis seuraavalla kerralla. Ei auta ku toivoo et oma synnytys menis hyvin,eikä tartteis alkaa sektioo tekeen tms.
Muuten ei omaan napaan ihmeitä...turvotuksia edelleen jaloissa, välillä oikein kunnon röllykät nilkoissa,mutta verenpaineet ja valkuaiset ok edelleen.Keskiviikkona mulla olis seuraava neuvolakäynti.Maha kasvaa ihan kiitetävästi,kävin tänään ostamassa äitiysfarkut ja on kyllä tosi hyväntuntoiset jalassa!Olis ehkä pitäny ostaa jo aiemmin, yrittäny sinnitellä tavan housuilla.
Kertoilkaahan kuulumisia!
T.Catz ja vauveli 33+2 (viis työpäivää jälellä!!)
Missäs te kaikki luuraatte...??!! Toivottavasti kaikilla kaikki hyvin!!
Minä se sitten jäin vihdoin ja viimein äippälomalle!!Ihanaa!Niin se vaan tämäkin päivä koitti,vaikka ei olis joku aika sitten voinu uskoa! Pitää tässä pikkuhiljaa alkaa touhuilla kaikkee mukavaa,niinkun esim peseen vauvapyykkiä ja laitteleen kamppeita tuonne hoitopöydän laatikoihin,nyt kun vihdoinkin mies sai sen kasattua!
Viime neuvolakäynnillä oli verenpaine 140/80.Eipä ole moisissa lukemissa ennen ollukkaan,mutta vkl:na mittailin sit työpaikalla niin yläpaine oli kyllä alle 130 mutta alapaine pysytteli 85:ssä.Pissa oli kyllä puhdas,että ei kait tässä vielä auta hätäillä...Turvotukset ennallaan, mähän kävin ostamassa tukisukat ja niistä on kyllä kokenut apua olevan!Sf-mitta oli 31cm.Maha on kyllä kasvanu aivan ihanasti,kiva kun on nyt saanut nauttia oikeesta vauvamahasta!!
Ootteko muut huomanneet mitään nivelkipuja sormissa tai ranteissa? Mulla on nyt muutamana aamuna ja joskus päivälläkin kun käsiä laittaa nyrkkiin niin arkuutta/kipua sorminivelissä.Oon kyllä aatellu että ihan tuohon turvotukseen liittyis.
Eilen iski vähän paniikkia kun juteltiin miehen kanssa,että entäs jos vauva päättääkin syntyä vaikka 37:llä viikolla niin eihän sinne ole enään ku kolme viikkoa!!Apua!Tuntuu et ei vielä olis valmistautunu siihen,mutta eipähän sille tietty mitään mahda...ja onko sitä ikinä tämän valmiimpi sitten...Jospa se pikkunen pysyttelis kuiteskin sinne huhtikuun puolelle masussa!!
Mutta,palailkaahan kertomaan omat kuulumisenne!!
Terkuin; Catz 34+2
Miulla alkaa ens viikolla äitiysloma. Joskin eipä se suurta muutosta tuo, kun kotona ollaan oltu melkeen kaks kuukautta. Ainakin palkka tosin tulee muutaman kuukauden nyt kokonaisena, kun ehti tuo palkallinen sairasloma-aika kulua jo loppuun.
Meillä oli neuvola tänään ja oli alapaine vähän korkeella (133/89), tosin tunnustin sit terveydenhoitajalle popsineeni iltapäivällä salmiakkia. Tuollahan saattaa olla kuitenkin vaikutusta noihin paineisiin. En kuitenkaan saanu vielä salmiakkikieltoa. Muuten kaikki oli jälleen kunnossa, painoa tullu vajaa puol kiloa per viikko ja sf-mitta oli tällä kertaa 37 cm ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että on varmaan nyt korkeimmillaan.
Miulla on ollu joulusta asti noita nivelkipuja sormissa. Etenkin öisin niitä tulee. Pitää aina keskellä yötä alkaa sormia jumppaamaan, kun herää sormet puuduksissa. Lääkärin kanssa noista haasteltu ja sanoi, et useimmiten ne helpottaa synnytyksen jälkeen, nyt ei kauheesti mitään oo tehtävissä. Kutsui noita nimellä rannekanavaoireyhtymä.
Mie oon aika alusta asti ajatellu, et myö tuskin huhtikuulle asti mennään, joten siinä mielessä oon jo henkisesti erittäin valmistautunu noitten vauvojen tulemiseen. Tai niin valmistautunu kuin esikoisten odottaja voi olla. Tuon fyysisen olon puolestakin alan olee jo aika kypsä tähän raskauteen. Lauantaina istahin kodinhoitohuoneen lattialle lajittelemaan pyykkejä (ei toivoakaan tehä tuollasta enää seisaallaan) enkä sit päässykään ite enää ylös sieltä lattialta. Ja nyt nuo vauvatkin potkii nin lujaa, et se sattuu ihan todenteolla. Viimeisimpänä herra A on viime yönä keksinyt kylkiluiden potkimisen jalon taidon, herra B on tehny sitä jo pidempään, mutta niin vähemmällä raivolla. Maha on niin iso, että siihen särkee, mut tätä raskautta on niin pitkään ootettu, et pitää kuitenkin vaan purra hampaita yhteen ja mennä loppuun saakka.
Meillä on keskiviikkona monikkovalmennus ja perjantaina taas käyrät ja ultra.
Linnea & poijjaat rv 33 + 6
Täällä ei mitään ihmeempiä ole tapahtunut. Äitiyslomalle on sentään vihdoin päästy kuten Catzkin. Eipä olisi enää jaksanutkaan töissä olla. Jaksaa paremmin kun voi ottaa päiväunet päivällä, eikä vasta puolikuolleena työpäivän jälkeen.
Neuvolassa olin viime viikolla, mutta siellä ei mitään ihmeellistä ollutkaan. Huonoa hemoglobiinia ei edes katsottu kun edellisestä kerrasta oli vaan 2 vkoa. Pitää yritää muistaa nyt syödä säänöllisemmin rautaa ennen seuraavaa neuvolaa jos saisi arvoa vähän hilattua ylöspäin. Oon nimittäin toivottoman huono muistamaan se raudan. Sitä kun ei saisi kalsiumin kanssa ottaa samaan aikaan, niin tuntuu, että aina kun raudan muistan olen juuri syönyt tai juonut jotain kalsium pitoista.
Tänään on viimeinen lääkärikäynti ja ultra. Tulen sitten kertomaan ne kuulumiset illalla tai huomenna. Kokoarvio ja tarjonta ainakin tulee nyt selvitettyä. Neuvolan terkka kun ei tarjonnasta ole varmuutta saanut vaikka kuinka on mahaani survonut. Ihan tuskissaan on saanut olla, niin inhottavalta mahan painelu tuntuu. Ajattelinkin, että en kyllä mitään ulkokäännöstä edes kestäisi kun tuokin tuntui niin kamalalta. Terkan mielestä jotkut alavatsan tai syvät vatsalihakset ovat niin tiukat, että niiden läpi on vaikea vauvaa saada käsiinsä. Joten todellakin toivon, että mahassa oltaisiin oikeassa asennossa.
Catz ja Linnea olivat miettineet jo, että synnytykseen ei välttämättä montaa viikkoa enää olekaan. Jännää! Itsekin olen tässä asennoitunut, että lähtö voi sitten tulla milloin vain. Siksi en ole mitään suuria suunnitelmia tähän äitiyslomalle tehnytkään. Mennään päivä ja viikko kerrallaan eteenpäin. Vauvan sängyn voisikin nyt kaverilta hakea ja laittaa sen valmiiksi. Reunapehmusteet pitäisi hankkia siihen , joten sen voisi tässä vielä projektiksi ottaa.
Missäs kaikki muut huhtikset luuraa?!
Alona 34+5
Moikka vaan kaikille, kiva lueskella teidän kuulumisia!
En ole itse juuri ehtinyt tässä tietokoneella istuskelemaan, pakolliset ehti: ruokaa kaikille, unta kaikille ja pyykinpesua pakon edessä ja siivousta siinä vaiheessa kun roskassa kahlaaminen kyllästyttää :p Niin ja pihanhoitoa välillä omasta halusta, kaiken muun vastapainoksi, unen kustannuksella... Kyllä se vaan vauva sekoittaa taas kaiken, erilaista on elämä nyt kuin kahden jo melko itsenäisen ja osaavan isomman lapsen kanssa.
Vimpula on ihanan aurinkoinen ja sosiaalinen vauva. Perusluonteeltaan (onneksi tullut isäänsä) rauhallinen ja kärsivällinen. Äidin sydän meinaa pakahtua jokaisesta hymystä ja kujerruksesta :x Täysimetyksellä mennään, todennäköisesti puolenvuoden ikään saakka. Imetys saa jatkua niin kauan kun jatkuu, edellisen kanssa meni reilu vuosi. Maitoa mulla tulee reilusti ja Vimpula-parka kärsii sitten välillä ilmavaivoista ja syöminen on joskus yhtä ähräämistä ja vääntelyä ja koheltamista... Illat on välillä olleet levottomia kun Vimpula ei nukahda mutta nyt on ymmärretty, että mitä virikkeettömämpää (ei ääniä, näkemistä, turhia kosketuksia), sitä helpommin poika nukahtaa. Kantoliina on käytössä päivittäin ja ilman sitä jäisi monena päivänä isommat lapset ilman ruokaa... Ristiäiset me pidetään vasta ens kuussa, tuleva kummisetä kun pääse vasta silloin ripille :)
Mukavaa vauvakesää kaikille!
Eudokia ja VImpula 2kk