¤ LA huhtikuussa -08 ¤ nro II
Nostellaan taas, kun aletaan putoomaan.
Meillä nukutaan vieläkin lyhyitä pätkiä. Parhaillaan nukutaan vaunuissa pihalla ja kohta melkeen pari tuntia unta pallossa. Kerrankin vähän omaa aikaa! Meillä on lauantaina ristiäiset.
Yksis, teillähän tuntuu sujuvan hyvin!
Linnea & pojat 5 vk
Äh, pitikin sanoo. Nyt siellä sit heräillään!
Kommentit (112)
No, nythän alkaa liikkeitä tuntumaan ihan urakalla :)! Joko Yksikselläkin? Eudokialla oli supistellutkin, onneksi kaikki silti kunnossa! Täälläkin pojat myllertää koko ajan enemmän ja enemmän. Eilen ja tänään on myllerrys ollut käynnissä lähes koko ajan ja alkaa jo epäilyttämään, et onko ne hetkeäkään paikallaan.
Meillä oli neuvola tänään ja kuunneltiin taas sydänääniä. Sadanviidenkympin tietämillä ne tykytti, pienemmällä vähän enemmän ja isommalla vähän vähemmän. Taju meinas lähteä, kun nousin sieltä " laverilta" . Ei tehnyt selällään makaaminen kovin hyvää, taitaa vauvat painaa joihinkin kriittisiin kohtiin jo. Ekaa kertaa mitattiin sf-mittakin ja oli 23 cm. Hemoglobiini oli taas aavistuksen laskussa, 117. Painoa oli tullut edellisestä kerrasta 4 kg.
Sunnuntaina käytiin Ikeasta shoppailemassa hoitopöytä ja eiköhän se pitänyt kasatakin sit samalla. Ukko on kovasti innostunut ja kasas yhteen kyytiin pinnasängytkin, vaikka miten koitin toppuutella, et ei vielä mikään kiire oo niitten kanssa...
Iloista pikkujouluaikaa täältäkin!
Linnea & pojat rv 20+1
No niin,päivät vaan kuluu ja viikot menee ihan älyttömän nopeesti!! Vitsit,nyt ollaan jo puolessa välin!!Kohtahan sitä huomaa,että hupsis, kevättä pukkaa... =)
Ompa ollu aivan ihanaa kun mullakin alkoi vihdoin ja viimein liikeet tuntumaan oikein urakalla!Viimeks tossa kirjottelinkin,että mahallaan ollessa jotain tuntukin mutta oikeestaan nyt tällä viikolla niitä alko tuntumaan ihan istuessa ja selällään ollessa.Sellasia ihania pikku lepatuksia ja muljahteluja..välillä tuntuu oikein kovastikin!On tätä kyllä odotettukin.
Mites teidän muiden rakenneultrat,joko ootte käyneet?Me käytiin eilen. Kaikki näytti olevan kunnossa siltä osin,kun näkyi.Pikkunen meinas olla taas vähän öykkärituulella,eikä suostunu oikein menemään sopivaan asentoon,niin että napanuoran lähtöpaikkaa ja sydämen isompia suonia ei oikein saanu katotuksi.Saatiinkin vielä uusi aika joulukuun 20. pvä,josko sitten näkyis loputkin.Niin ja sukupuolikin jäi vielä arvotukseksi... =) Istukka on tossa etuseinässä,että sekin osaltaan vaikuttanu siihen,että liikkeitä ei ole vielä tuntunut. Vauveli painoi 345g!
Tässäpä taas kuulumisia täältäpäin,kertoilkaahan omianne!
Pikkujouluterkuin; Catz 20+4
Minäkin palailen taas tauon jälkeen takaisin langoille... Suomen vieraat on saatettu matkaan ja elämä palaa ennalleen :)
Linnea, siellä on jo valmennuskin alkanut... meillä ei valmennusta olekaan, kun valmennus keskittyy alatiesynnytykseen ja meidän vaavihan on tulossa sektiolla. Sektiota en osaa ollenkaan pelätä, tai jotenkin se vaan tuntuu vaavin kannalta paremmalta vaihtoehdolta... ja toisaalta kun ikääkin jo on ja molempien suvuissa on isoja vauvoja ja äitini molemmat synnytykset ovat olleet todella vaikeita ja on tuo selkäongelmakin, niin sektio oli oikeastaan itsestään selvyys... Ja toisaalta mun lääkärikin oli sitä mieltä että ei siinä sektiossa ole yhtään sen kummemmat komplikaatioriskit kuin alatiesynnytyksessäkään, komplikaatiot ovat vaan erilaisia... Imetysneuvontaa vähän harkitsin, mutta hyvä ystäväni on imetysneuvoja, joten eiköhän tuo saa riittää...
Alonallakin jo liikkeet tuntuvat... kyllähän se rauhoittaa omaa mieltä ihanasti :)
Toivottavasti Eudokian supistukset ovat ohimeneviä, yritähän jaksaa lepäillä...
Ihanaa, että Huldan pahoinvointi on helpottanut ja pääset vihdoinkin nautiskelemaan raskaudesta!
Catzille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista... ja toivottavasti se sukupuolikin selviää sitten seuraavassa ultrassa :) Hassua todella, että ollaan jo puolivälissä tai ainakin lähellä... kyllä tämä odotus tuntuu menevän nopeasti...
ON: Täällä myös on rakenneultra takana ja kaikki oli kunnossa, seuraava kontrolliultra on heti joulun jälkeen 27.12. Meille on ultran perusteella tulossa pieni prinsessa ja tuleva isä on täysin myyty (ja kyllähän tuleva äitikin on onnesta mykkyrällään)... ultraava lääkäri vaan toivotteli, että: ¿Have fun shopping...¿ Liikkeitä on alkanut vähitellen tuntumaan, mutta vielä en kyllä joka päivä huomaa mitään, mutta eiköhän se siitä... istukka kun on täälläkin edessä eli vaimentaa liikkeitä. Ultrassa huomattiin myös, että meikäläisen kohtu kasvaa pituussuunnassa eli ulottuu jo tässä vaiheessa kolmisen sormen leveyttä navan yläpuolelle... lääkäri varoitteli tämän aiheuttavan kylläisyyden tunnetta ja muistutti riittävästä ravinnon, ja etenkin proteiinien tankkauksesta... Täällä siis kaikki paremmin kuin hyvin :)
Meillä tuli äidin vierailun aikana hankittua melkein kaikki vauvan tarvikkeet, vaatteet ja vaunut ja enää taitaa puuttua itkuhälyttimen lisäksi turvakaukalo... tuollahan ne lastenhuoneen vaatehuoneessa vielä odottelevat, kun en jotenkin vielä osaa niitä ruveta pesemään ja laittamaan paikoilleen...
T. Yksis ja papuprinsessa rv18+2
Eilen kävin neuvolassa, siellä kaikki muuten hyvin mutta hemoglobiini oli humahtanut neljässä viikossa 130:stä 105:een. Ei ihme, että hengästyttää pienestä ja sydän hakkaa kuin ois maratonin juossut kun kävelee yhden kerroksen portaita ylös... No, ostin sitten rautaa apteekista.
Tavaroita oli moni jo ostellut ja laittanut paikalleen. Itse odottelen vuodenvaihdetta ja sen myötä " toista joulua" =vaunuostoksille pääsyä ;) Rv 25 kun on minulle sellainen psyykkinen etappi, jonka jälkeen uskallan ehkä vihdoin jo uskoa, että meille tulee vauva. Pinnikseen pitää ostaa uus patja ja uudet reunapehmusteet ja vuodevaattetkin vois ostaa... Niin ja en tiedä pitäiskö investoida hoitopöytäänkin. Mieli tekis hankkia, edellisen kanssa vaipanvaihtopaikka oli sivusta täytettävän pesukoneen päällä kylppärissä. Nyt kun siinä on kuivausrumpu päällä se ei enää onnistu. Tai sitten vois kehitellä vaipanvaihtopaikan muualle kodinhoitohuoneeseen, en tiedä... Kuten näkyy, en ole asiaa vielä kovasti pohdiskellut! Kaikki käytännön kuviot vauvan kanssa kun on tässä kakskerroksisessa kodissa vielä kokematta, täytyy oikein syventyä! Pesänrakennusvietti alkaa jyllätä...
Valoisissa tunnelmissa pienen lumipeitteen ja pakkasen keskellä,
E. 20+0
Kaikenlaista oli ehtinyt tapahtua sitten viime visiittini. Ultrissa oli käyty ja hyviä kuulumisia kaikilla niistä kerrottavana. Onnea Yksikselle prinsessan johdosta. Muilla taisi olla vielä sukupuolet salassa, paitsi Linnealla tietysti.
En ole mitään hankintoja vielä tehnyt ja jotenkin en osaa mitään alkaa laittelemaankaan, kun tässä on muuttokin vielä edessä ennen vauvan tuloa. Ehkäpä muuton jälkeen aktivoidun sitten pesän rakennuksessa. Vaatevarastoja katsastelin taannoin läpi ja sieltä löytyi jonkin verran joka kokoa vaatteita. Viimeksi mulla oli niitä pinimpiä vaatteita paljon lainattuna, niin isoja varastoja mulla ei olekaan. Katsotaan sitten 4D:n jälkeen aletaanko täydentää varastoja tyttöjen vai poikien vaatteilla :)
Rakenneultra oli viime viikon maanantaina ja kaikki oli kunnossa. Kuvia ei oikein saatu, kun vauva näytteli vaan selkäänsä meille. Mutta kolmen viikon päästä saadaan sitten lisää kuvamateriaalia. Kätilö ei nähnyt sukupuolta 100% varmuudella, mutta kertoi näkemyksensä kun sanottiin, että homma varmistuu joka tapauksessa kuukauden päästä. Jännityksellä nyt odotetaan osuiko kätilön mielipide oikeaan.
Olo on muuten ollut hyvä, nyt vaan iski kuumetauti. Ja tietysti yskä ja nuha kaupanpäälle. Tylsää vaan kun ei oikein mitään lääkkeitä voi tähän kehnoon oloon ottaa. Kävin lääkekaapin läpi ja kaikissa sanottiin, ettei suositella raskanaoleville. No ehkä olo tästä helpottuu panadolin ja ajan kanssa.
Alona 21+5
Catzillakin tuntuu jo liikkeet, hyvä juttu!
Yksikselle onnittelut pikku-prinsessasta! Miulla muuten kans tuo kylläisyyden tunne tulee tosi helposti ja jos erehtyy " normaalisti" syömään, niin ähkyhän siinä tulee vahingossa, vaikka miten vähän yrittäis syödä...
Eudokia haaveili vaunuostoksista. Myö käytiin sunnuntaina shoppailemassa Vantaan Petikossa juuri avatussa A-T Lastenturvassa ja ostettiin turvakaukalot, tänään sit käytiin uudestaan, kun avajaistarjoukset on vielä voimassa, ja tilattiin tuplavaunut + kantokopat + muut hässäkät. Tämmöset http://www.orasel.fi/www/popupcard.php?id=36&img=71 .
Huldalle hei ja Alonalle paranemisia!
Meillä jälleen tänään äippäpolikäynti ja kaikki tuntui olevan hyvin. Mahtuu hyvin kumpikin vielä liikkumaankin, kun oli molemmat pojat kääntyneet raivotarjonnasta perätilaan. Isomman pojan painoarvio tänään 400 ja pienemmän 330 g. Nyt vielä ainakin yhden kerran mennään tällä parin viikon seurantavälillä ja seuraavan kerran jälkeen mahdollisesti venytetään seurannat kolmen viikon väleihin.
Selkäkipuja lukuunottamatta täällä jaksellaan muuten oikein loistavasti, joskin nyt oli sit todettava, et miun agilitytreenit on tän vuoden osalta treenattu.
Linnea & pojat rv 21+1
Katsoitteko Linnan Juhlia? Olis kyllä ollut ihan hauskaa seurata, mutta täältä käsin on helpompaa vaan katsella kuvia ja videon pätkiä... Itse tykkäsi kovasti Marja Tiuran pinkistä puvusta ja olihan se Seela Sellakin upea :)
Täällä jo valmistaudutaan jouluun ja maanantaina pitää hakea kinkku lihakaupasta jotta saan sen jääkaappiin suolaantumaan (amerikkalaiset kun eivät harmaasuolattua kinkkua tunne), laatikot varmaan teen vasta joulua edeltävänä viikonloppuna ja leipoakin pitäisi jossakin välissä... viimeiset paketit rahtasin tänään postiin ja joulukortitkin pitäisi laittaa menemään... Täällä maailmalla on oppinut todelliseen tee-se-itse jouluun, kun kaupasta ei suomalaisia herkkuja saa.
Eudokia miettii hoitopöydän hankintaa... itse ajattelin, että lastenhuoneenkylppärintaso saa riittää... kaikki kaverit kun ovat vakuuttaneet ettei sitä hoitopöytää kuitenkaan tule käytettyä. Meillä ne tarvikkeet tuli hankittua vaunuja myöten vähän etuajassa, kun höpsähtänyt tuleva isoäiti näin halusi...
Huldallekin vilkutukset! Taisin ilmaista itseäni vähän huonosti, tai enhän minä pahoinvoinnista mitään tiedä, kun en itse ole joutunut kokemaan... hienoa kuitenkin, että voit paremmin :)
Alonallakin on rakenneultra takana... hienoa, että kaikki oli hyvin ja toivottavasti sitten seuraavassa ultrassa saatte enemmän kuvia :) Kuten jo Eudokiallekin totesin, tuli meillä nämä hankinnat tehtyä vähän turhankin varhain, mutta kun tyo tuleva isoäiti sattui tulemaan käymään ja halusi... Toivottavasti voit jo paremmin.
Linneallakin on vaunut jo tilauksessa... hienoltahan nuo näyttivät :) Meidän vaunut tulevat varmaan ensi tai viimeistään seuraavalla viikolla... ja turvakaukalokin tuli jo tilattua, kun saatiin niin hyvällä alennuksella. Hienoa, että teidän vaavit kasvaa ja kehittyy hyvin :)
Vilkutukset myös muille huhtikuisille :)
(.) Tältä se masu todella jo alkaa näyttämään (ja edelleen on aamulla pienempi kuin illalla) ja hammaslääkärissä tänään hammashoitaja kysäisi laskettua aikaakin... ensimmäistä kertaa joku siis kysyi ihan oma-aloitteisesti :). Meidän prinsessa ei erityisemmin välittänyt hammaslääkärin tuolissa makaamisesta ja napakoita potkuja kyllä tuli useampaan otteeseen ja siinä minä sitten makoilin onnellisesti hymyillen... vielä ei liikkeitä tunnu päivittäin, joten jokainen kerta on kullan arvoinen ...ja juuri kun eilen aloin hermoilemaan asiasta :) Ensi viikolla on taas lääkäri... saa nähdä joko siirrytään tihennettyyn käynti väliin vai vieläkö kertaalleen mennään neljän viikon välillä. Uskomatonta, että maanantaina tulee puoliväli jo täyteen.
T. Yksis ja papuprinsessa rv 19+3
Ei tullut kauheesti Linnan juhlia seurattua. Olin jokunen vuosi sitten vielä asiakaspalvelualalla töissä ja siellä riitti aina pari viikkoa itsenäisyyspäivän jälkeen keskustelua asiakkaiden kanssa milloin kenenkin vetimistä ja hiuksista ja taisin tuolloin saada yliannostuksen...
Myö mennään ihan suosiolla kiertämään sukulaisia jouluksi, niin ei tarttee stressata joulun laittamisista. Ensin aatoksi anoppilaan ja sen jälkeen muutamaksi päiväksi tuonne idempään miun kummankin vanhemman tykö, eli ainakin kolmessa paikassa pitää joulua viettää. Joulutorttuja silti paistelin tänään, pakastevoitaikinalevyistä tosin.
Miulla on yöt tullu jotenkin unettomiks nyt. Joka yö heräilen monta kertaa, kun missään asennossa ei oikeen oo hyvä olla. Sit pitää venyttää polvillaan selkää eteenpäin, et välillä sais sisuskalut vähän lepoa vauvojen painosta. Kylelleen sitä kääntyy automaattisesti jossain vaiheessa, mut siitä taas muistuttaa hartiaseudun ja olkavarsien kivut, joiden takia kävin jo viime vuonna fysioterapiassa pitkään. Oisin jo ihan kypsä jäämään saikulle.
Hyvää huomenna alkavaa viikkoa kaikille!
Linnea & co rv 21 + 5
Heippa vaan kaikille Huhtiksille! Ihanaa,kun tuli taas vähän pakkasta ja maakin valkeena,niin osais paremmin asennoitua tulevaan jouluun... täytyy kyllä myöntää,että vähän on joulumieli välillä ollu hakusessa näitten kurjien kelien takia,mutta onneksi muuten on kaikki niin hyvin! Ei tarvitse kun ajatella hetki masussa kasvavaa vauvelia,niin johan unohtuu lumettomuus ja plussakelit!!
Niin,Alona tuolla kertoi olleensa flunssassa,toivottavasti olet siitä parantunut,nimittäin nyt se iski minuun...Siihen viittaa tuo otsikkokin, kun nenä ja korvat ihan ihan tukossa ja päätä pakottaa,kurkku kipeenä ja yhtä huokumista vaan.Pari päivää sain tai pikemminkin otin saikkua,eipä oikein pomo taaskaan kerran kuulostanu kovin tyytyväinen ilmoitukseeni olevan, vaikka ei mulla todellakaan sairaspäiviä ole paljonkaan kertynyt...Oli vähän tyyliin,että kun ei kerran kuumetta ole, niin ei muuta kun töihin vaan! Ja pyh...yleensäkään mulla ei flunssan yhteydessä edes ole kuumetta ja siks toisekseen kyllä on olo aika vetämätön ilman sitä kuumettakin.Ja nyt vielä kun pitää ajatella pikkusta tuolla masussakin,eikä vaan itteensä.Miks ihmeessä nuo pomot on AINA tommosia...???!!
Onkos teillä muilla ollu muutes suonenvetoja?Mulla on nyt ollu aika herkästikin..etenkin öisin jos jotenkin vääränlaisesti jalkaa liikauttaa, niin kramppaa.Mut ei onneks pitkäkestosia.
Me käytiin neuvolassa toissapäivänä ja sielläpä oli kaikki kunnossa. Hb:kin pysyny nyt 120:ssä,kun olen sillon tällön noita rautavalmisteita ottanut.Muutenkin vauva tuntuu liikuskelevan ihan mukavasti,päivittäin on potkuja tuntunut,edelleen sellasia muljahteluja.Tuleva iskäkin on muutaman potkun onnistunu käteensä tuntemaan!
Meillä on ensi viikolla se kontrolli-rakenneultra, jospa se nyt suostuis kääntymään siellä toivottuun asentoon!
Joulunodotusterkuin; Catz 22+5
Hulda,mä ilmottauduin myös mammajoogakurssille!Kestää just sopivasti tammikuusta huhtikuun alkuun...toivottavasti pääsen käymään siellä mahd. usein!
Mulla vielä osa joululahjoista ostamatta,mutta ensi viikolla pitänee ostella ja paketoida loput.Jouluvalmisteluja ruuan osalta mun ei tartte juurikaan tehdä, kun mies hoitaa ne, muuten olen laitellu koristeita ym asiaan kuuluvia esille. Jos viikonloppuna lähtis ettimään joulukuusta!
Mäkin oon tässä parina päivänä vähän kuulostellu, että vauvelin potkut on hieman erilaisia, jotenkin vahvempia ja selkeempiä.Ei enään outoja muljahduksia. Että vois alkaa pikkuhiljaa jo ihan potkuiksi sanomaan!
Tässäpä taas lyhyesti...
Catz ja " Tiivi-Taavi"
Jospa sitä vihdoinkin saisi raapustettua jotakin...
Täälläkin käydään mammajoogassa, tai siis on käyty jo rv10 lähtien ja ajattelin käydä niin kauan kuin suinkin pystyn... Joulua odotellaan ja kinkku ¿kypsyy¿ jääkaapissa suolaliemessään. Viikonloppuna ajattelin sitten leipoa ja tehdä laatikot ja maanantainahan onkin jo jouluaatto.
Linneallakin on nukkumisvaikeuksia... täällä sama tilanne ja olenkin yrittänyt nukkua melkoisen tyynyarmeijan tukena (polvienvälissä, selkää tukemassa, vatsaa vasten jne.) ja mies tilasikin mulle sellaisen äitiystyynyn, joka siis käytännössä kiertää mut kokonaan ja siten siis poistaa tämän jokaöisen tyynyjen uudelleen asettelun tarpeen) http://www.amazon.com/Leachco-Snoogle-Total-Body-Pillow/dp/B0000635WI
Toivottavasti Catzin flunssa hellittää. Mitenkäs teidän kontrolli rakenneultra meni?
Hulda on ollut ihan super aktiivinen... on vesijumppaa ja joogaa ja, ja... Ihan samaa mieltä olen niistä potkuista ja liikkeistä, kyllä ne on jotenkin supersöpöjä :) Hienoa, että neuvolassa kaikki oli hyvin ja kurjaa tuo sotku pissanäytteen kanssa... Täällä ei ainakaan toistaiseksi olla sf-mittaa seurailtu, eikä myöskään hemoglobiinia. Toisaalta vauvaahan seurataan täällä ultrissa tiheämmin ja toisaalta kyllähän se hemoglobiini varmasti katsotaan jos valittelen lääkärissä väsymystä ja/tai huimausta, mutta toistaiseksi ei ole ollut tarvetta.
(.) Viime viikolla oli lääkäri ja kaikki oli oikein hyvin. Sydänäänet kuuluivat vahvoina, pissa oli puhdas ja painokin oli noussut kuulemma ihanteellisesti (itse en painoani seuraa lainkaan). Seuraavassa ultrassa 27.12 mitataan/katsotaan muiden lisäksi kohdunkaulakin, ihan vain varmuuden vuoksi. Pediatria olen jo alkanut katselemaan, kun lääkäri sanoi että olis syytä aloittaa ja sairaalan paperitkin pitää lähettää jo tammikuussa... Iskias ja sen myötä unettomat yöt ovat tulleet vieraaksemme, mutta mun selällä se oli enemmän kuin odotettavissa että ongelmia tulee... Jooga onneksi auttaa ja siksi ajattelin siellä joogassa juostakin niin kauan kuin vain kykenee...
T.Yksis ja papuprinsessa rv21+1
Oispa ees vähän lunta, niin tuntuis vähän joulusemmalta...
Suonenvedoista oli puhetta. Mie oon ollut jotenkin varautunu niihin, mut koko raskausaikana ei oo vetänyt suonta kuin yhden kerran ja se oli yöllä. Normaalistikin (siis ilman raskautta) tuota tapahtuu useammin. Tylsä Catz tuo sun pomo, kun ei ymmärrä, että kipeä voi olla ilman kuumettakin. Miulla pomo (miespuolinen) on tosi ymmärtäväinen ja oon saanu jäädä kotiin ilman mitään sen kummempia selittelyjä. Viimeeks maanantaina olin kotona, kun voin huonosti yön ja aamun.
Huld@ kirjotteli potkuista, ne on tosiaan ihania. Tosin nyt on alkanu niihin tulemaan voimaa todella paljon ja eilen pienempi poika potkas kylkeen joitakin kertoja niin kovaa, että se ihan oikeesti sattui. Enää ei oo tarvinnut niinkään olla huolissaan vauvojen pärjäämisestä, kuten esim. viikko sitten, kun liikkeitä tuntuu ihan koko ajan. Ja ne näkyy jo mahan päältäkin.
Yksis, tuo tyyny on ihanan näkönen unikaveri :)! Tuo iskias on tosi ikävää, mie jään harva se ilta jumiin sohvalle, kun en pääse enää ylös sieltä kerran lösähdettyäni.
Miulla tää maha on paisunut ihan järkyttävää tahtia ja viime viikolla ruokalassakin jo kassaneiti kysyi, et meinasinkos kohta synnyttää. No, vyötärönympärys lähemmäs 110 cm... Kuitenkin vatsa on kasvanut suoraan eteenpäin ja takaapäin nähtynä ei edes huomaisi, että oon raskaana. Eilen käytiin taas äippäpolilla ja kaikki oli kunnossa. Poikien painoarviot oli 515 ja 565 grammaa. Miulla tilanne näyttää siltä, että oon tänään joko kolmanneks tai yhdennekstoista viimestä päivää töissä moneen vuoteen, sitten saikulle äitiysvapaaseen asti. Tänään pistin Kelan paperit palkkahallintoon, josta ne sit lähtee eteenpäin.
Laittakaapa kuulumisia taasen!
Linnea & pojat rv 23 + 2
Kaikilla oli jouluvalmistelut meneillään. Mulla menee tämä joulu vähän pienemmillä valmisteluilla kun uusi koti alkaa pikkuhiljaa valmistua ja sitä myötä muutto lähestyy. Siihen liittyen on siis puuhaa riittänyt kiitettävästi. Lahjat on sentään hankittu. Tänään pitäisi vaan paketoida loput ja varustaa kaikki paketit nimilapuilla. Huomenna sitten yritän lapsen kanssa kuskailla niitä perille. Saa nähdä miten onnistuu...
Käytiin 4D ultrassa ja kyllä oli hieno kokemus =) Saatiin mukaamme dvd ultrauksesta ja kuvia myöskin. Sukupuolikin selvisi, mutta päätettiin ainakin toistaiseksi pitää se salassa ;) Mutta nyt on mukavaa keksiä nimi ja hankinnatkin osaa sitten ottaa sopivan värisenä.
Liikunnasta oli puhetta. Olen käynyt viime aikoina kävelylenkillä ja kuntosalilla. Yhteensä noin 3 krt viikossa. Nyt tosin kuume ja poskiontelontulehdus on tehnyt pari kertaa taukoa liikkumiseen. Mutta kyllä vaivat pysyvät loitolla kun jotain jaksaa tehdä. Itse tykkään myös joogasta, en tosin käy missään ryhmässä, mutta joogailen välillä kotona. Olen nimittäin ajoittain vetänyt joogaa, joten liikkeet on muistissa.
Ihanaa, tänään alkoi joululoma, joka on ruhtinaalliset 16 päivää!! Sitten alkaakin töissä loppurutistus. Maaliskuun alkuun asti pitäisi jaksaa...
Alona 24+0
Voi,niin se vaan joulu alkaa olla ihan käsillä!!Ei kyllä oikein ole osannut siihen vielä asennoitua,kun töitä on paiskittu koko viikonloppu ja vielä huomenna olisi yövuoro...sitten pääsisi joulunviettoon ja saankin pitää ihan ruhtinaallisen viikon vapaan,ihanaa!!No,mutta ensi jouluna sitten ollaankin pikkuisen kanssa...!!
Pikaisesti omat kuulumiset...kontrollirakenneultra meni hyvin,vauva oli just passelissa asennossa kasvot " ylöspäin" ,joten sydän ja napanuora näkyi hyvin.Niissä ei mitään vikaa ollut ja saatiin vielä sukupuolikin selville...Taidetaan mekin jättää se salaisuudeksi niinkun Alona!!
Flunssa on onneksi jo hellittänyt,olihan se tuskaa kun nenä oli kolme päivää aivan tukossa....hermo meinasi mennä...argh...
Aatelkaa,meillä alkaa olla jo vika raskauskolmannes käsillä!!Voi hitsi että aika menee sitten nopeeta!Kohta saa jo suunnitella äippälomalle jäämistä.
Toivottelen vielä lopuksi oikein mukavaa joulun aikaa teille ja vauvoille sinne masuun!!
T.Catz 24+1
Mitenkäs joulu on mennyt itse kullakin? Täällä joulu vietettiin ihan rauhallisissa tunnelmissa ja päätettiin jättää ne uuden vuoden pirskeetkin väliin ja olla ihan vaan kotosalla.
Catz oli kysellyt suonenvedoista... ei toistaiseksi vielä ole ollut ongelmana, levottomat jalat sen sijaan aina välillä vaivaa öisin. Täällä neuvovat juomaan lasin maitoa tai ottamaan kalkkitabletin ennen nukkumaan menoa jos suonenvedot vaivaavat, myös banaanista saattaa kuulemma olla apua. Hyvä, että ultrassa oli kaikki hyvin.
Linnealla se masu kasvaa kahden edestä ja täällä taas soisi sen kasvavan vähän enemmänkin... mutta kohtu kasvaa mulla ylöspäin ekä ulospäin ja masu on sen mukaisesti kohtalaisen pieni. Siellä kotiin jäänti lähestyy, kyllä se varmaan on parempi ottaa rauhallisesti kuin rehkiä turhaan töissä.
Hulda se on niin huikean aktiivinen, että melkein kateeksi käy... täällä sen sijaan elellään hissukseen ja varotaan vähän supistuksia.
Alonakin oli piipahtanut 4D ultrassa, kyllähän se aika huikea kokemus on, täällä se 3D/4D on normaali käytäntö rakenneultrassa :) Sullahan on ihanan pitkä joululoma!
Ja sitten vielä omaa napaa...
Tänään oli sitten taas ultra ja siellä kaikki hyvin, neiti kasvaa ja kehittyy mallikkaasti ja keskittyi ultrassa potkimaan sitä ultrapäätä... Kaikki oli niin hyvin, että lääkäri totesi ettei varmaan enää tarvitse ultrata ennen laskettua aikaa ja hyvä niin. Kohdunkaula oli 4cm ja kiinni, mikä oli ihana uutinen ja helpotus, kun supisteluita on kuitenkin jonkin verran ollut. Liikkeitä tuntuu nyt jo pitkin päivää ja kyllähän se ihanaa on, kun sillä tavoin saa aina varmuuden masuasukin hyvinvoinnista. Seuraava etappi on sitten lääkäri 9.1. ja tammikuun puolivälissä pitäisi varmaan ruveta töissä muistuttelemaan omasta kotiin jäämisestä... olin ajatellut, että jos kaikki menee hyvin voisin pääsiäiseen saakka olla töissä, mutta katsotaan nyt. On se muuten huikeeta, että viikot alkavat hupenemaan... meilläkin jos sektio on parikin viikkoa ennen laskettua aikaa on viikkoja ensi maanantaina enää jäljellä 15.
Niin, ja kaikille huhtikuisille oikein Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta 2008!
T. Yksis ja papuprinsessa rv22+3
Ja mein terveydenhoitajan sanoin, uusien vauvojen vuotta :)!
Mie olin viime viikon lomalla, maanantaina tein vajaan päivän töissä ja nyt tää loppuviikko vielä talvilomaa. Ihanasti on päässy rentoutumaan, etenkin kun ollu sukulaisten passattavana, niin ei oo tarvinnut kauheesti mitään miettiä. Tosin pien flunssakin vaivas, mut se meni ohi.
Pirteiltä kuulostatte kaikki liikkumisen suhteen. Mie oon yrittäny koiran (toinen koira juoksujen takia hoidossa, mikä helpottaa paljon) kanssa käydä kävelemässä, mut ensimmäisen ylämäen kun pääsen, niin supistelee jo tosi paljon ja vauhtia pitää hidastaa (itse asiassa melkeen mikä vaan liikkuminen tai seisominen aiheuttaa tuota supistelua). Lähes puolivälissä normaalia lenkkiä oon niin puhki, et pitää pitää kunnon tauko, useimmiten bussipysäkillä istuen. Kotiin päästessä oon ihan hiestä märkä ja nyt oon sit ihan suosiolla alkanu lyhentämään lenkkejä. Tuo Huldan uiminen kuulostaa ihanalta... Se voiskin olla helpompaa liikuntaa.
Yksis, mie oon tämmönen alle 160-senttinen hukkapätkä, niin ei tuolla mahalla enää kauheesti oo vaihtoehtoja, mihin suuntaan kasvaa. Kohtu pursuaa kylkiluiden alta.
Viime viikolla käytiin neuvolassa ja jo toinen uusi kymmenluku paukkui vaa' alla. Ei siis ihme, että tuntuu raskaalta tuo liikkuminenkin. Mut käytännössä kaikki tullut paino on vaan tuo rantapallon kokonen möhkäle tuossa rintojen alapuolella. Tänään käytiin taas ä-polilla ultrassa ja kumpikin oli pysyneet raivotarjonnassa ja painoarviot 670 ja 780 g. Lääkäri totesi, että niin hyvin näyttää kaikki olevan, että jaksan varmaan vielä kaks viikkoa töissä käydä :) . Toivoi, että jaksaispa vauvat vielä kymmenisen viikkoa kohdussa pysytellä. En tiiä, et minkä mittauksen perusteella laittoi, et kohdunsuu olis sentin lyhentynyt (kolmesta kahteen senttiin, kolme senttiä ollut ihan alusta asti), sit kirjotti äitiyskorttiin huom. uä 36 mm.
Ootteko muut vielä suunnitelleet nimiä ja ristiäisiä/nimiäisiä? Meillä nimet on lähes valmiiksi mietitty. Nyt pohdituttaa, et kumpaankohan kirkkoon sitä vauvat kastais. Mies on ortodoksi ja mie luterilainen. Mies varmaan taipuu ihan kumpaan vaan, ehotti nimiäisiäkin eli ei kirkkoon lainkaan.
Linnea & pojat, rv 25 + 1
Satunnaisesti oon mittaillu tuota vyötärönympärystä. Piti nyt mitata taas ja edellisestä kerrasta oli tullu 3 cm lisää. Just äsken näytti 110 cm. Tuo pienempi pojista on kai viime yönä kääntynyt johonkin kummaan asentoon, kun maha on ihan kummallisen muotonen toiselta puolelta. Vasemmalta se on semmonen pyöree, mut oikeelta puolelta näyttää, kun joku ois käyny hiomassa siitä palasen pois :-O .
Linnea & pojat, rv 25 + 4
Hei kaikille pitkästä aikaa!
Huldan viestiin on pakko ensimmäiseksi kommentoida: Mittasin itseni heti ja arvelin, että kakkoseksi jäät tuolla senttimäärällä ja näinhän se olikin ;D Kaksi lasta kun on jo aikaisemmin mahanahkani venyttänyt ja kun elopainoakin oli aika reilusti jo ennen odotusta, keskivartalopainoitteisesti, ei ole ihme että nyt ollaan jo 115cm:ssä :D! Eskoinen painoi 4440g syntyessään, arvioitiin max 3.8 kiloiseksi ennen syntymäänsä. Toisesta muksusta maha oli isompi kuin esikoisesta ja silti tuli " pikkuruinen" 3640g tyttö, lapsivettä oli vaan reilummin kuin yleensä, siitä mahan suuri koko.
Nimenannosta ja ristiäisistä on ollut puhetta. Meillä on molemmat aikaisemmat muksut kastettu ev.lut. kirkkoon, mieheni ja minun yhteisestä sopimuksesta ja samoin toimitaan tämän kolmannenkin kohdalla. Asiasta on aikanaan väännetty pitkään ja useamman kuin yhden vakavan keskustelun verran. Mieheni ei kuulu kirkkoon ja on elämänkatsomukseltaan " itämaisempi" kuin minä " tapakristittynä" . Haluamme molemmat kuitenkin antaa lapsille mahdollisimman monipuolisen kuvan maailmasta ja mahdollisuuden itse päättää mihin uskoo, kun siihen ikään tulevat. Tähän päätökseen kuuluu myös elämänkatsomustiedon valinta uskonnon sijasta koulussa.
Nimiä olemme miettineet kaikille lapsille jo ennen syntymää mutta vasta lapsen syntymän jälkeen nimi on päätetty lopullisesti. Itse olen ollut melko tarkka myös nimen yleisyydestä, olen halunnut antaa lapsilleni perinteisen suomalaisen nimen mutta sellaisen, joita on nimetty alle pari sataa Suomessa tällä vuosituhannella. Minusta itsestä on aina ollut tylsää kun luokalla/työpaikalla on ollut monta samannimistä. Kätevä apuväline noihin sopiviin etunimiin on ollut Väestörekisterikeskuksen Etunimitilaston hakupalvelu https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1
Kuulumisia: edellisestä kerrasta taitaa olla vierähtänyt jo pitkä tovi. Kovin auvoisaa ei ole ollut, olen flunssassa ollut melkein koko ajan. Astmadiagnoosinkin sain vihdoin ja viimein ja siihen aloitettiin lääkitys ennen joulua. Hemoglobiini on edelleen matala rautalääkkeestä huolimatta ja sekös väsyttää ja heikottaa. Vauva (meidän Vimpula) onneksi tuntuu voivan hyvin ja vaikuttaa vahvalta tapaukselta kun kumauttelee jo sellaisia potkuja että maha tutisee! Töissä pitäis jaksaa olla vielä noin 8 viikkoa, saa nähdä miten käy. Kipeitä supistuksia on ollut välillä, onneksi menevät levossa ohi.
Hyviä vointeja kaikille, voikaa paksusti :)
Eudokia ja Vimpula 25+3
PS. Kävin katsomassa vaunuja joulun välipäivinä mutta en uskaltanut vieläkään niitä ostaa :)
Eudokia, itellä vähän sama, etten haluais semmosta nimeä antaa, joka on joka toisella. Itellä nimittäin just semmonen etunimi ja kaks parasta kaveria samannimisiä. Se on ollu kivaa kävellä yhessä kaupungilla ja kun tuttuja tullut vastaan, niin tietenkin etunimellä kutsunut... Meillä itse asiassa suunnitelmissa toiselle pojalle etunimeksi vanha suomalainen nimi, jota ei löydy koko nimipalvelusta yhtään kappaletta. Uskomatonta, mutta totta!
Hulda, miulla raskauden alkaessa painoa oli n. 64 kg ja nyt viime neuvolakäynnillä ylittyi 80 kg (nää siis myös vaatteet päällä -punnituksia)! Ite oon ollu huolissani tuosta painon lisäyksestä, mut neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että se menee kuitenkin kaksosraskaus huomioonottaen ihan normiluvuissa. Sf-mitta oli viikolla 20 23 cm ja viikolla 24 26 cm. Ja lääkärin käyrillä pienempi poika menee hieman alakäyrän yläpuolella ja isompi siinä keskikäyrän tuntumassa.
Linnea & pojat, rv 25 + 6
LinnaeaBorealis:
Linnea pohdiskeli synnytystapaa. Itselläni kun on takana kaksi hyvin erilaista mutta hyvää alatiesynnytyskokemusta, niin toivoisin kyllä saavani tämän kolmannenkin alakautta synnyttää. Sektiosta on minullekin tullut iso peikko, muuta en synnytyksessä osaakaan pelätä. Tai en pelkää varsinaisesti sitä leikkausta, enkä jaksamista sen jälkeen, vaan niitä mahdollisia komplikaatiota; massiivisia verenvuotoja ja pahoja haavainfektiota. Töissä kun on nähnyt kaikenlaista... No, se siitä, enpä haluaa enempää pelotella. Joskus sektio on kuitenkin ainoa vaihtoehto saada terve lapsi.
Liikkeitä olen tuntenut jo parisen viikkoa ja kyllä ne kummasti rauhoittaa mieltä. Kipeitä supistuksia olen saanut vaivoikseni, kävin viime viikolla lääkärissäkin sen takia mutta onneksi vauvalla on kaikki hyvin ja kohdunsuulla ei supistukset olleet saaneet aikaan mitään. Täytyy siis vaan yrittää ottaa rauhallisesti vielä jonkin aikaa, vielä kun ei viitsisi supistusten takia sairauslomalle jäädä (vaikka työmotivaatio alkaakin olla jo lähellä nollaa). Närästystäkin välillä on ja kovasti, onneksi pieni nokare Rennietä auttaa :) Rakenneultra ois mulla 4.12.
Hyviä pikkujouluja kaikille huhtiksille!
E. 19+0