¤ LA huhtikuussa -08 ¤ nro II
Nostellaan taas, kun aletaan putoomaan.
Meillä nukutaan vieläkin lyhyitä pätkiä. Parhaillaan nukutaan vaunuissa pihalla ja kohta melkeen pari tuntia unta pallossa. Kerrankin vähän omaa aikaa! Meillä on lauantaina ristiäiset.
Yksis, teillähän tuntuu sujuvan hyvin!
Linnea & pojat 5 vk
Äh, pitikin sanoo. Nyt siellä sit heräillään!
Kommentit (112)
Niin se on vuosi vaihdettu ja palattu takaisin arkeen... välipäivinä tuli laitettua lastenhuonetta kuntoon ja kylläpä siitä tulikin sievä ¿ vaaleanpunaista, hennon vihreää ja keltaista... vaunut odottavat nurkassa ja pinnasänkyyn pitäisi vielä tilata suojaverkko.
Mitoista ja painosta oli kyselyä... mittasin huvikseni tuon masun ympäryksen ja sitä oli 93,6cm. Painosta en valitettavasti osaa sanoa juuta tai jaata, kun en koskaan käy vaa¿alla ja täällä lääkäri ei painoa erikseen ilmoittele jos ei ole aihetta huoleen. Lähtöpaino kuitenkin liikui jossakin 74-76kg välillä ja pituutta on 171cm.
Nimiasiaan, meillä on nimi jo valmiina kun täällä lapsella täytyy olla nimi, ennen kuin sairaalasta lähdetään... pidetään kuitenkin salaisuutena syntymään asti. Meillä nimen valintaan vaikutti se, että sen pitää sopia niin suomen-, ruotsin- kuin englanninkieleen. Ristiäisiäkin pitää pian alkaa miettimään, kun meidän ristiäisvierailla on monella kuitenkin tänne aika pitkä matka. Paikallisen suomalaisen kirkon pappi saa meidän tytön ristiä ¿ todennäköisesti kesäkuun alkupäivinä.
Tästä tulikin tällainen yhteisvastaus kaikille... huiskutuksia siis kaikille tasapuolisesti :)
ON: Keskiviikkona on taas lääkäri, toistaiseksi ei ole ollut ongelmia sokerin kanssa, mutta saas nähdä... Viikon päästä mennään tapaamaan vauvan tulevaa lääkäriä ja myös sairaalaan tutustuminen on tammikuussa. Masu on alkanut kasvamaan ja melkoinen vilske siellä käy, oikeastaan pitkin päivää... Selkävaivat ovat pysyneet kiitettävästi kurissa joogalla ja kävelyllä, joten mikäs tässä on odotellessa :)
T. Yksis ja papuprinsessa rv 24+0
Pikapiipahdus täältä...
Ensin vakuutusasioihin... en kauheesti siihen osaa kommentoida, kun meillä täällä on vähän erilaiset systeemit eli vauva liitetään meidän terveysvakuutukseen, joka tulee miehen työnantajan kautta ja käytännössä siis käytetään vain yksityisiä palveluita muutenkin :)
Sitten siihen painoon, johon en aiemmin osannut vastata... kysäisin tänään lääkäriltä ja kokonaispainonlisäys on ollut viitisen kiloa. Lääkärin papereissa vaatteet päällä lähtöpaino oli vajaat 78kg ja tänään vajaat 83kg ja pituutta siis se 171cm. Masun mittasin myös ja tänään oli lukema tasan 40tuumaa eli 101,6cm :)
Huldan kysymykseen vatsan toiminnan edistämisestä en myöskään osaa oikein mitään uusia jippoja antaa... mulla ei toistaiseksi ole ollut ummetusta (koputtaa puuta) ja olen vaan yrittänyt huolehtia runsaasta kuitujen syönnistä ja veden juonnista.
Sokerirasitus on ensi viikolla, täällä se tehdään kaikille odottajille ja liemi on nyt jääkaapissa odottamassa... en jaksa uskoa, että sieltä mitään löytyy mutta ainahan yllätyksiä saattaa tulla... Lääkärissä kaikki hyvin, sydänäänet kohdallaan ja kaikki muutenkin oikein hyvin eli pissa puhdas ja verenpaine 100/70.
T. Yksis ja papuprinsessa rv24+2
Pitkästä aikaa tulin lukemaan viestejä. Oli ollut puhetta nimistä ja vatsan koosta. Olen töissä, niin mittanauhaa ei tietysti löydy, mutta yritin 40cm viivaimella tehdä mittauksen. Pääsin tasan 90cm:iin. Muistaakseni viimeksi oli kyllä pienempi. Olisiko näillä main ollut vähän yli 80 korvilla. Paino on noussut 5kg tähän mennessä. Viimeksi oli tässä vaiheessa reilut 4 kg, joten kyllä se yhden kerran vatsanahan venytys on tehnyt tehtävänsä. Maha paisuu siis helpommin vaikka paino on suunnilleen sama.
Olin eilen lääkärintarkastuksessa ja vauva oli pyllähtänyt istumaan. Oli vielä 4d-ultrassa 3 vko sitten pää alaspäin. Mutta mahtuuhan tuo vielä kääntyilemään. Huomaa kyllä, että kun on jalat alaspäin niin liikeet tuntuu vähän epämiellyttävämmiltä. Virtsarakko saa kyytiä ainakin kivasti. Keskikäyrillä näytti olevan kaikki mitat. Niin oli kyllä viimeksikin ja silti syntymäpaino oli vain 2700g. Siksi lääkäri pyysikin tulemaan vko:lla 35 uudestaan, että voidaan katsoa tuota kasvun kehittymistä, käykö samoin kuin viimeksi.
Nimiä ollaan vähän heitelty ilmaan, mutta mikään ei ole vielä kolahtanut. Päätetään varmasti kuitenkin kohtapuoliin nimi, ettei jää viime tippaan. Tykkäisin Voi sitten jo totutella nimeen. Ristiäiset pidetään varmaan kotona. Ainakin nyt tuntuu siltä.
Yksiksellä oli jo huone sisustettu vauvaa varten. Me ei ajateltu vauvalle omaa huonetta vielä tehdäkään. Esikoinen nimittäin haluaa ehdottomasti samaan huoneeseen vauvan kanssa :) Joten sopii mulle ihan hyvin. Meidän huoneessa vauva kuitenkin aluksi nukkuu. Tai riippuu millainen yökukkuja sieltä tulee, että nukummeko jossain evakossa...
Alona 27+1
Minäkin pitkästä aikaa taas ehdin lukemaan teidän kuulumisia!Mistähän sitä sitten aloittais...
Linnea ainakin kyseli nimistä ja ristiäisistä.Me ei olla vielä nimee mietitty,mutta varmaan ennen synnytystä tulee nimikalenteria selailtua! Ristiäisiä ei olla myöskään mietitty ja tuskimpa niitä ihan heti tulee mietittyäkään.Sinnehän ne sitten juhannuksen korville ajoittuisi.
Hulda halus tietää kaikennäköstä... =) No,mulla lähtöpaino ennen raskautta noin 87kg ja nyt on tullu 4kg lisää.Mullahan alkuraskaudessa paino putosi ensin parisen kiloa. Masunympärys kaikkein korkeimmalta kohalta näytti 114cm...Että mahaa löytyy siis jo omastakin takaa, mutta nyt ihan tän vuoden puolella on alkanu ehkä muodostumaan " vauvamahaakin" ... Ainakin selkeesti heti rintojen alta lähtee nousemaan.Kyselit myös vakuutuksista..meilläkin on ollu tarkotuksena käydä kyselemässä niistä,mutta ei ainakaan vielä olla ehditty.Sit tais olla myös puhetta ison vauvan synnyttämisestä... no,tarinoitahan varmasti on monelaista,mutta yksi tuttuni synnytti kesällä 4,5-kiloisen pojan alakautta ilman imukuppeja ja eppareita ja itse on siis pienikokoinen...että voi onnistua niinkin!
Yksikselle myös terkkuja,hienoa että ultrat ja lääkärit kaikki ok! Myöskin Eudokialle ja Alonalle ja kaikille muillekin heilutuksia!!
Mie kävin tänään sokerirasituksessa,jossa kaikki arvot oli ok.Sitten kävin pikakäynnin neuvolassa ja sielläkään ei mitään erikoista tullu esille.Tän jälkeen menin vielä lääkärille, joka sitten ultrasi ym. Kohdunsuu näytti kiinni olevan ja sf-mitta 23cm että ihan normivauhtia tuo maha näyttäisi kasvavan,vaikka itsestä ei siltä tunnu!!Ultrassa näkyi maailman suloisimmat vauvan kasvot ja ihan niinkun olis hymyillyt,kun suu liikkui....Ei sitä voi tajuta miten se on jo niin iso!!Painoi 950 g.Lääkäri oli myös yhtämieltä kätilön kanssa vauvan sukupuolesta,että eiköhän me voida nyt olla aika varmoja siitä!!
Muutenkin on menny tosi hyvin,töissä oon pystyny edelleenkin olemaan.Supistelee välillä,mutta ne on kivuttomia ja yksittäisiä.Monesti lenkillä ollessa jos vauhtia on liikaa,niin alkaa supistamaan.Ja kun kerran kohdunsuukin oli hyvin kiinni,niin eipä niistä ainakaan vielä tartte huolestua.Käytiin muuten ostamassa joulun jälkeen vaunut, hoitopöytä ja pinnasänky.Että suurimmat tarvikkeet olis nyt laitettuna. Vaatteitakin alkaa vauvalla olla jo ihan ylenmäärin..heh!
Jokos te olette hakeneet/saaneet äitiyspakkausta?Me ollaan nyt hakemuksia täytelty,ensi viikolla jos sais ne postiin.Entäs onko tietoa millon synnytysvalmennukseen?Meillä olis tuossa helmikuun loppupuolella (rv 32-33) synnärille ajat ja tänään sain myös samalle viikolle ajan vauvanhoitotunnille!Tuo aika menee NIIN äkkiä!
Tässäpä taas tarinaa...ihanaa odotusajan jatkoa kaikille!
Terkkuloin; Catz 26+6
Myö ei vielä olla vauvavakuutuksia otettu. Mein vakuutusyhtiössä (Turva) sitä voi hakea kaks kk ennen laskettua aikaa asti, joten on tässä vielä kuukaus aikaa pohtia.
Tuosta vatsantoiminnasta, miulla normaalistikin toimii aika tehokkaasti tuo, tosin jossain vaiheessa nyt raskauden aikana oli vähän hitaammanlaista, mut muuttui normaaliks ellei sitäkin tehokkaammaks heti kun aloin rautalisiä syömään.
Mie pistin vanhempainetuushakemuksen menemään palkkahallintoon ennen joulua ja sen jälkeen sitä oon kironnutkin, et tulipa sit taas luotettua muitten apuun (meillä siis töissä ihan ohjeistetaan toimimaan näin). Ensin paperit seisoivat yhen tyypin työpöydällä kaks ja puol viikkoa ennen kuin ko. tyyppi suvaitsi antaa paperit eteenpäin samassa tilassa istuvalle ihmiselle, joka vastaa miun asioista. Soittelin tuonne, kun ihmettelin, et minkä takia Kelalla ei näy hakemuksia saapuneiksi. Kun ei sit vieläkään viikkoon näkyny, niin soitin uudestaan palkkikseen ja siellä mein palkanlaskija totes, et kun ne pitää olla perillä vasta helmikuun puolessa välissä, niin hää aatteli oottaa niitten lähettämistä helmikuuhun saakka... Ja mie kihisin kiukusta, kun en lainkaan tykkää siitä, että asiat jätetään viime tippaan (etenkään muiden asiat!) ja kyllä se sit lupas kiirehtiä asiaa.
Synnytysvalmennuksesta ei oo vielä mitään tietoa, pitää seuraavalla neuvolakäynnillä kysyä. Vauvanhoitoa meille opetetaan muistaakseni 23.1. perhevalmennuksessa - muuten koko perhevalmennus onkin ohi jo. Samana päivänä alkais Helsingin monikkoperheyhdistyksen monikkovalmennus myös ja tarkotuksena ois sielläkin käydä.
Myö käytiin tänään äippäpolilla - vaihteeks - ja sain pari viikkoa saikkua. Sen jälkeen katotaan tilannetta uudestaan. Lonkat on ollu viime viikosta asti aika tiukilla, samoin selkä ei enää samalla tavalla kestä tuota koko päivän istumisrupeamaa. Meillä oli eri lääkäri kuin ennen ja tää mittaskin pojat lähestulkoon samankokosiks, 887 ja 899 g. Kuunneltiin napaverivirtauksia ja ne, kuten kaikki muutkin, oli kunnossa. Saatiin muutama kuvakin taas pojista heiluttamassa käsiään ja yks sivuprofiilikuva päästä. Nyt huomas jo hyvin, et on alkanu vauvoille tulla lihaakin luiden ympärille.
Linnea & poijjaat rv 27 + 0
Meillä on kulunut viikko mennyt poikkeavissa sääolosuhteissa, kun maanantai-iltana satoi reilut 10cm lunta. Täällä kun ei auroja, lumikolia yms. Tunneta lainkaan on koko viikko kulunut sulatellessa tuota ihmettä... tiistaina oltiin kotona, kun tiet oli jäässä eikä täältä mäeltä kukaan kesäkumeilla mihinkään pääse... tai alashan pääsee aina, mutta takaisin ei ole tulemista... naapurit vähän katteli, kun mies siivosi autotallin edustaa lapiolla ;)
Alona, täällä ihan sama vika eli monoa tulee... ja jotenkin tuntuu, että neiti kyllä tietää koska mulla on rakko täynnä ja sitten potkii rakkoa ja kyllä tekee ilkeetä... Hyvähän se vaan on, että pääsitte vähän tarkempaan seurantaan, ei sitten tarvitse itsekseen huolehtia.
Catz, hienoa että siellä oli kaikki kunnossa, eikä sokerirasituksessakaan ilmennyt mitään... ja onnittelut myös tulokkaan sukupuolen selviämisestä! Siellä oli myös tehty hankintoa. Ehdottomasti ottaisin äitiyspakkauksen jos oltais Suomessa, mutta tänne en sitä halunnut ihan kustannussyistä tilata, kun täällä muutenkin nuo vauvan vaatteet ja tarvikkeet ovat halpoja ja valikoimaa riittää... Synnytysvalmennukseen me ei varsinaisesti mennä, kun se kuitenkin valmentaa alatiesynnytykseen ja mulle tehdään suunniteltu sektio.
Linnea, kurjaa kun tuolla tavalla hidastelevat siellä teidän palkkiksessa... mä olen ihan samanlainen eli tykkään kun asiat hoidetaan ajoissa. Muistahan lepäillä saikulla, kyllähän sulla sitä kannettavaakin on enemmän eli ei ihme jos tiukkaa tekee...
Huldallekin vilkutuksia... hienoa, jos pellavarouhe auttaa vatsan toimintaan. Mä olen myös äitiysvaatteita ostellut aina kun jotakin mieluista on osunut eteen. Itse olen äitiysvaatteissa kulkenut jo pidemmän aikaa, kun en ole halunnut venyttää paitoja turhaan ja nythän ne alkaakin jäädä aika koomisen lyhyiksi...
Suomessakin on kai yleistymässä tämä amerikkalainen babyshower käytäntö... onko teidän ystävät järjestämässä teille vauvakutsuja? Mulla kaverit jo kovasti puuhailevat ja maaliskuun alkuun olis suunnitteilla sunnuntaibrunssi. Hauskaahan se on päästä tapaamaan kavereita , syömään herkkuja ja leikkimään baby leikkejä :)
Hyvää viikonloppua kaikille huhtikuisille!
ON: Tällä viikolla onkin ollut hulinata.... keskiviikkoaamuna oli se sokerirasitus, tuloksia en vielä ole saanut, mutta eiköhän nuo soita jos siellä jotakin on eli hyvä vaan jos ei kuulu mitään... Litku oli sellaista keltaista jaffaa muistuttavaa, enemmän sokeria ja ei poreita, mutta ihan juotavaa. Keskiviikkoiltana käytiin tapaamassa meidän vauvan tulevaa lääkäriä... kyselin siltä yhden A4:sen kysymyksiä ja eiköhän se ole meille ihan sopiva pediatri.
Eilen käytiin iltasella tutustumassa synnytyssairaalaan ja kyllä siitä tuli jotenkin rauhallisempi olo, kun tietää mihin mennä, miten toimia ja mitä odottaa... täällä on suurta muotia ostaa itselleen oma sievä sairaalapaita, jottei tarvitse rumissa sairaalavaatteissa synnyttää ;) ...eiköhän ne sairaalan kaavut ja paidat mulle kuitenkin kelvanne. Eilinen olikin sitten meidän perheen synnytysvalmennus, kun sektio potilaat ei täällä varsinaisessa valmennuksessa käy, tai voihan sitä aina mennä mutta eipä sieltä paljoa taida tarttua mukaan... nyt on kuitenkin nähty osasto ja leikkaussali ja vastasyntyneiden teho-osasto ja opittu miten siellä synnärillä elellään, nopeastihan sieltä täällä kotiin lähdetään... alatiesynnytyksen jälkeen keskimäärin 24h ja meillä sektiopotilailla keskimäärin 48h.
Tulipahan tarinaa...
T.Yksis ja papuprinsessa rv25+4
Et laittakaapa taas niitä kuulumisia tulemaan :)!
Saikkuilu on tosiaan tehnyt hyvää ja supistelut on vähentyneet. Jotenkin sitä on vaan niin väsynyt, et yhtä kokonaista aamupäivää ei kestä hereillä, eli päiväunista tullu jo tapa. Ens viikolla pitäs lähteä käymään töissä, siellä on muutama pikkuasia kesken. Mut niistä selviää varmasti puolessa päivässä.
Mites onko täällä kellään napa pullahtanut? Mie oon tuota napaa kattellu pidemmän aikaa, et meinaakohan se pullahtaa vai ei, kun aika littana se on jo. Raskausarpia miulle ei oo tullu, vaikka aika kovasti tuo vatsanahkakin on venyny. Kyselin omalta äidiltä ja kuulemma hänkin selvis raskaudestaan ilman arpia.
Joko, Yksis, sait tulokset sokerirasituskokeesta? Aika nopeesti siellä selvitään sairaalasta synnytyksen jälkeen.
Linnea & pojat rv 28 + 1
Ihanaa, täällä eteläsuomessakin on vihdoin maa valkoisena! Kun nyt pysyis vaan edes vähän aikaa niin ois mielikin virkeämpi. Mulla on selvästi tämä musta syksy ja talvi vaikuttanut mielialaan, kun muutenkin on mieli herkässä.
Kävin maanantaina sokerirastuskokeessa, tulokset kuulen huomenna kun menen neuvolalääkäriin. Arvon täällä, että pitäisikö puhua itseni jo sairaslomalle. Vaikka teen lyhennettyä työaikaa, vie työ minusta kaiken mehun. En jaksa kotona tehdä mitään, en ulkoilla ja kaikki menot on pitänyt perua kun yksinkertaisesti en jaksa. Hetkittäin tulee päälle ihan hillitön uupumus, hengästyttää pelkkä istuminen ja sydän hakkaa ku hullu. Välillä sitten taas on ihan ok olo. Päivä kerrallaan oon tätä oloa katsellut. Ois ihana kun jaksais vähän ulkoilla. Yksi kaveri sanoi kun kerroin sille olostani, että ei sieltä töistä kruunuja ja ansiomitalleja jaeta ja tottahan se on, mutta kuitenkin tuntuu, että pitää jaksaa käydä töissä kaiken muun kustannuksella.
Vimpula tuntuu voivan hyvin, kova on potkimaan ja mylläämään ja se on ihanaa!
E. ja Vimpula 27+6
Meinaa olla väliin aika hiljaista tämä meidän keskustelu!!
Eudokia tossa pohti saikulle jäämistä...kyllä mun mielestä kannattaa ottaa saikkua,jos tuntuu siltä ettei mitään muuta jaksa tehdä kun käydä töissä.Itse olen myös hirvittävän huono jäämään saikulle ja puolikuolleenakin koitan sitten raahautua työpaikalle, vaikka ei sieltä tosiaan mitään mitaleja sen vuoksi anneta!Toiselle on aina vaan niin helppo sanoa että tottakait otat saikkua..heh! Mutta oikeesti, miksi turhaan vetää itsensä piippuun työpaikalla, pitää sitä muutakin elämää olla.Ja nyt kun pitää ajatella vielä sitä pikkuista siellä masussa...
Kiva,että Linnealla on saikku tehnyt hyvää ja supistelut vähempänä! Mulla ei ole vielä napa pullahtanut,mietinkin tuossa että mahtaneeko pullahtaa ollenkaan...
Yksis kyseli niistä babyshower-kutsuista.Ainakaan meiän porukassa ei ole kyllä ollu mitään puhetta semmoisista kekkereistä,että tuskimpa tulee olemaankaan..voishan ne kyllä olla ihan kivat!!
Mulla se tuo maha tuntuu nyt kasvavan vauhdilla...meinaa jo istuminenkin ahdistaa välillä.Äitiyskamppeita en silti ole vielä hommannut,yhdet norm isommat housut tosin ostin henkkamaukalta. Aattelinkin että turhaan edes ostan mitään äitiyskamppeita,kun la jo niin lähellä.Ellei tää maha nyt tästä ihan valtoimeksi pääse!Paljonko teillä on muuten noussut paino?? Mulla viime mittauksen mukaan 5,5 kg.
Onks teillä muilla närästysvaivaa?Mulla on tossa viime yönä töissä ja tänään ollu inhaa poltetta ruokatorvessa...Aattelinkin että nyt varmaan kaikki vaivat pukkaa sitten kerralla päälle!Masu tuntuu painavan välillä aika kivasti pissarakkoa,mukamas hirmunen hätä ja pikkunen liru vain tulee.
Kuulumisia odotellen; Catz 28+4
Piti kans laittaa noista babyshower-jutuista, mut unohtu kokonaan. Miun läheisillä ystävillä ei kellään oo vielä vauvoja edes harkinnassa (niin uskomatonta kuin se onkaan, kun kuitenkin lähemmäs kolmekymppisiä ollaan), nii mie epäilen, et onko kukaan niistä koskaan babyshowereista kuullutkaan. Eli ei varmaan oo niitä istujaisia tulossa.
Eudokia, surutta vaan saikulle :)! Ainakin ite voin nyt omasta kokemuksesta kertoa, et vaikka aluks huono omatunto vaivaskin, niin olo on parantunu ihan kympillä.
Catz, täällä painoa tullu lisää lähes 20 kg... Ennen raskautta oli arviolta 64 kg ja viimeeks neuvolassa 80,5 kg. En ees uskalla arvata, mitä se neuvolan vaaka näyttää ens perjantaina. Ja närästystä on riittäny, ihan päivittäin ja öittäin ja oon turvautunu ihan suosiolla närästyslääkkeeseen.
Linnea & pojat
Huikeeta muuten, että pian ollaan kaikki viimeisellä kolmanneksella.
Linnea, hienoa jos supistelu on helpottanut ja lepo tekee kyllä hyvää itse kullekin... napa ei ainakaan vielä ole täällä pullahtanut, mutta kyllä alkaa pian uhkaavasti näyttää siltä että se vielä nurinniskoin kääntyy :) Raskausarpiakaan ei toistaiseksi ole tullut, mutta vielähän niitä ehtii, olen kyllä joka ilta rasvaillut masua ja rintoja ja lantiota toivoen, että se auttaisi... katsotaan kuinka käy.
Eudokia, ota vaan rohkeasti saikkua jos vähääkään siltä tuntuu... ei niitä ansiomitaleja todella töissä kärvistelystä jaella ja ehtiihän noita töitä sitten taas myöhemmin tehdä. Tärkeämpää on kai kuitenkin, että saat levätä ja jaksat taas ulkoilla ja hoitaa itseäsi!
Catz, mulla äitiysvaatteita on lähinnä yläosat, kun en ole halunnut venyttää noita tavallisia paitoja... yhdet äitiysfarkut olen ostanut, mutta ei ne vaan tunnu hyvältä ja yhden äitiyshameen, jota taas olen pitänyt paljonkin. Yleensä nykäisen jalkaan ihan tavalliset farkut ja masutuubin. Painoa on tullut kuutisen kiloa. Närästystä ei täällä ole näkynyt, mutta toisaalta mulla on kroonisen ruokatorventulehduksen takia ollut happosalpaaja käytössä jo useita vuosia ja siis myös raskausaikana, joten se selittänee asiaa... Pissalla saa kyllä juosta ja tuntuu että meidän prinsessa osaa kyllä heti potkia virtsarakkoa, jos se on vähänkään täynnä ja se kyllä tuntuu ilkeältä. Mukavaa, että siellä voidaan hyvin :)
Hyviä vointeja kaikille huhtiksille!
Täällä voidaan oikeastaan todella hyvin (koputtaa puuta) ja sokerirasituksestakin selvisin puhtain paperein. En kyllä muuta odottanutkaan, mutta ainahan se kuitenkin vähän jännittää... Sen sijaan jouduin rautakuurille ja nyt odottelen kauhulla mahdollista ummetusta ja vatsavaivoja. Papuprinsessa kovasti jyllää ja myllää masussa ja hyvä niin, tietääpähän että kaikki on vauvalla kunnossa... Joogassa käyn edelleen ja kävelylenkilläkin yritän käydä useamman kerran viikossa.
T. Yksis ja papuprinsessa rv26+2
Hulda, miulla on kans tullut kauan tuota maitoa rinnoista. Nyt kun on kotona, niin ei niin kamalasti jaksa asetella rintaliivejä saati liivinsuojuksia ja sen johdosta kaikki paidat päivän käytön jälkeen ihan koppuraisia rintojen kohdalta...
Yksis, miulla aluks rautakuurin kanssa (oon syöny jostain lokakuusta asti) alko maha toimimaan entistä tehokkaammin eli kaikkee muuta kuin ummetusta (miun äidillä kuulemma ollut sama juttu aikoinaan oman raskauden kanssa)... Mut kai se riippuu vähän ihmisestä, miten vatsa siihen reagoi. Nyt kun on pidemmän aikaa syöny, niin ei enää oo mitään ikäviä sivuvaikutuksia.
Meillä oli tänään neuvola ja yllätykseksi paino ei ollu noussu lainkaan. Vaikka näillä viikoilla kahen vauvan kanssa se sais noustakin aika reilusti. En oo liikkunu juuri lainkaan, kun on lantio niin kipee, etten vaan yksinkertasesti pysty. Oon nyt koittanu venytellä iltasin kotona, jospa se jossain vaiheessa helpottais. Toisaalta yritän päivän mittaan kyllä syödäkin vaikka mitä, mut määrät ei taida olla kovin suuria, kun ähky tuntuu vaivaavan aamulla herätessäkin. Ahtaalla on vatsalaukku tuon kohdun takia.
Muuten kaikki olikin kunnossa. Sf-mitta oli kasvanut, nyt 31 cm (miulla tuo ei mee käyrillä, vaan tasasesti käyrien yläpuolella...), verenpaineet oli kunnossa, samoin hemoglobiini oli taas pari yksikköä suurempi kuin viimeeks (nyt 124), ei valkuaista tai sokeria virtsassa, sydänäänet kuului ja pienempi pojista yritti potkia kuunteluanturia rikki...
Linnea & co rv 28 + 3
Kiva kuulla teidän neuvolakuulumisista,että kaikki on mennyt hyvin! Eilen pyrytti sitten lunta ihan urakalla,nyt on niin ihanan talvista ja lumista!Kun vaan pysyis tällaisena.
Huldalla oli jo tihkunu maitoakin...wau!Ittekin koittanu aina tiirailla että tulisko sieltä yhtään,mutta ei ainakaan vielä ole mitään näkynyt.
Mitäs närästyslääkettä sä Linnea oot käyttänyt?Aattelin vastaisuuden varalle,jos alkaa todenteolla se vaivaamaan.Tänään ei ole kyllä tuntunut.Mutta tilalle tuli toinen ongelma...parin päivän ajan tuolla alapäässä tuntunu sellasta inhaa kolotusta ja pakotusta.Kävellessä etenkin tuntuu.Ei nyt varsinaisesti siis kipua.Mutta aika epämukavan tuntosta on.Aattelin kun Linneakin sanoi olleen lantion kipuja,että varmaan jotain sen suuntasta sitten mullakin...Jos ne liitokset siellä joutuu tiukille tai jotain.Onkos muilla ollu???
Terkkuja kaikille ja hyvää viikonloppua...(itsellä töiden merkeissä...)
Catz 28+6
Catz, mie oon Rennietä ostanu tuohon närästykseen. Tutulta kuulostaa myös nuo kivut kävellessä. Tai miulla alkoi noin, et tuntu epämukavalta, sen jälkeen kolmen - neljän päivän päästä veti yhtäkkiä tosi kipeiks ja nyt liikun tääl ku vanha mummo. Mut toivotaan, ettei siulla mee paikat yhtä kipeiks! Liitoskipujahan nuo varmaan on.
Linnea
Nyt kaikki miettii, että kuka ihme tuo on... ulkopuolinen olenkin, lueskelin vain ihania vauvauutisianne ja huomasin halunne jatkaa keskustelua. Minulla on tyttö 08/06, ja tuolloin meillä tuolloin elokuussa synnyttäneillä oli tosi kiva jutusteluporukka täällä plussanneissa.
Eräs meistä sai sitten loistoidean: jatkoimme tarinointia yhteisellä sähköpostilistalla. Eli yksi antoi s-postiosoitteensa (at) muodossa täällä pinossa, ja kaikki listalaiset lähettivät hänelle sähköpostia. Niin oli tosi kiva jatkaa alkanutta ystävyyttä, ja siinä samalla sitten esittäydyimme toisillemme myös oikeilla nimillä, kun ei enää ollut vaaraa, että joku ulkopuolinen pääsisi viesteihin käsiksi. Eikä pinot kadonneet bittiviidakkoon, vaikka ei ihan joka päivä olisikaan enää ehtinyt kirjoitella. Nyt lapsukaisemme ovat jo 1 v 8 kk, ja kuulumisia heittelemme edelleen.
Suosittelen!
Ja vielä kerran, aurinkoa ihanaiseen, vauvantuoksuiseen elämään!
Tinga rv 6+5 :D
Huiskutukset kaikille - toivottavasti kuuluu hyvää kaikille huhtikuisille :) Mitä olette mieltä tuosta Tingan sähköpostiehdotuksesta?
Mitenkäs Linnean ristiäiset meni? Toivottavasti olet saanut vähän enemmän unta...
Omia kuulumisia... tänään oli 1kk tarkastus lääkärissä - painoa oli 4649g ja pituutta 56cm eli painoa on tullut reilu kilo ja pituuttakin 8cm. Kaikki oli siis hyvin ja rokotusrumbakin on nyt aloitettu hepatiitti B rokotteella... ja voi sitä raivoa, mikä Miasta lähti, kun ilkeä hoitaja pisti :( ...vasta kotosalla alkoi olo helpottamaan ja nyt vedetäänkin sikeitä. Yöt ovat tällä viikolla menneet ilmavaivoja kitistessä ja päivälläkin uni maistuu parhaimmalle rintarepussa tai sylissä, ja mammalla alkaa kohta tulla väsy ihan tosissaan... jos vaikka ensi yö olisi parempi - pliiiiis...
Äiti-lapsikerhossa ollaan käyty nyt kahdesti ja pakko myöntää, että vertaistuki on edelleen poikaa... hyviä neuvoja on saatu muilta äideiltä ja tällä viikolla meille oli puhumassa fysioterapeutti.
Ristiäisiin on enää pari viikkoa, mutta jotenkin en osaa sitä yhtään stressata. Pappi kävi jo kylässä ja saatiin käytyä tilaisuus lävitse ja nyt tietää suunnilleen mitä tuleman pitää. Tarjoilut ostetaan suosiolla valmiina ja koristeluissakin ajattelin pitää jalat maassa ja tyytyä kukkiin ja vaaleanpunaisiinh rusetteihin kahvikupeissa ja shampanjalasien jaloissa.
T. Yksis ja Mia 1kk 4pvää
Aika tuntuu kuluvan siivillä ja meidän tyttökin on jo kohta 8 vkoa. Toivottavasti olen muistanut kaikkia onnitella. Ristiäisiäkin on jo joillakin meistä pidetty.
Meillä oli juuri viime viikonloppuna ristiäiset. Oikein leppoisasti menivät. Vieraita ei ollut paljon, ihan lähisukulaiset vain. Kummitkin olivat lähisukua, niin ei muodostunut jouhlajoukko siksikään kovin suureksi. Meillä koristelut rajoittuivat yhteen kukkakimppuun kahvipöydässä ja teemaan sopiviin servietteihin. Jotenkin en jaksanut alkaa tekemään mitään kummoisempaa. Tarjoilut teki sukulainen ja ja sitten juhlahetkellä äitini keitteli kahvia jne. Itse en olisi kyllä ehtinytkään mitään ihmeitä tekemään kun piti syöttää ja nukuttaakin juhlakalua siinä välissä.
Vatsavaivat ovat tytöllä helpottaneet ja sen myötä yötkin menneet parempaan suuntaan. Ei tosin mitään nukkumismaratoneja ole vieläkään tehty, mutta aluksi aina 3-4h ja sen jälkeen 2 tunnin välein vähintäänkin syödään. Mutta ei siis mitään itkemisiä ja valvomisia, riittää kun syöttää. Aamupäivisin on myös yhdet pitkät unet, usein neljä tuntia. Muuten sitten mennään miten sattuu. Eli jotain rytmiä on löytynyt, jotta tietää milloin kannattaa mennä kauppaan tai asioille.
Miten olette muuten vauvojenne kanssa liikkuneet? Meillä useimmiten vanuilla tai autoistuin rattaisiin kiinni jos autolla mennään ensin johonkin ja näissä tyttö aina nukahtaakin hyvin. Kantoliinakin on mulla olemassa ja sitä tykkäisin käyttää tuossa pihalla liikkuessa. Mutta en ole sitä niin ahkerastsi vielä käyttänyt, että saisin tytön siihen esim. nukahtamaan. Viihtyy kun on pirteänä, mutta väsyessä haluaa ilmeisesti makuulleen...
Oletteko ajatelleet jatkaa imettämistä kuinka pitkään? Juuri huomasin, että eihän tässä sitä "täysimetysaikaa" ole paljoakaan enää jäljellä. Tai jos 6kk imettää niin sitten tietysti vielä on aikaa, mutta esikoisen kanssa neuvottiin jo 4kk iässä aloittamaan soseet. Kun tietää millaista se soseiden syöttäminen voi olla, niin jotenkin (laiskuuttani) voisin kyllä yrittää imettää vaikka kuusikin kuukautta jos vaan tyttö kasvaa hyvin.
Nyt taidan lähteä nauttimaan ihanasta ilmasta ulos vaunulenkille :)
Jos jollakin on muuten sellainen "anonyymi" sähköpostiosoite, voisin mielläni lähettää omani siihen ja jatkaa sähköpostilistan kanssa. Mulla ei vaan ole mitään sähköpostia ilman koko nimeäni, joten siksi odottelen jos joku muu haluaisi antaa osoitteensa jakoon. Sähköpostin kanssa olisi sitten mukavampi kertoilla kuulumisia ja laittaa vaikka kuviakin tulemaan. Tänne niitä ei oikein viitsi laittaa vaikka nyt tässä uudessa sivustossa voisikin.
Alona
Alona, mukavaa että ristiäiset menivät hyvin. Meillä sama koitos on edessä viikon päästä... mekin kyllä ollaan tilattu ruoat valmiina ja ajateltiin kyllä välttää kaikenlaista pönötystä. Onhan siinä kuitenkin hommaa, mutta mekin ollaan onneksi lähes perhepiirissä ja eiköhän joku meistä sitä sumppiakin kerkiä keittelemään... Hyvä, että teilläkin on yöt parantuneet ja eiköhän se siitä vaan paremmaksi muutu.
Hulda, toki muistan sinut ja ihmettelinkin välillä minne katosit, mutta syy siis selvisi, onneksi kaikki on hyvin ja onnittelut teillekin pienestä nyytistä!
Imetyskyselyyn... en ole vielä päättänyt kauanko imetän, mutta en nyt ainakaan yli kuutta kuukautta. Neljä kuukautta jaksan varmasti, mutta saa nähdä mihin päädytään... jotenkin tuntuu, että ainakin ruoan maistelu olisi hyvä aloittaa 4kk huitteilla, kun silloin vauvoilla yleensä herää kiinnostus ruokaan ja jos odottaa sinne 66kk asti, voi olla että kiinteiden aloittaminen on vaikeampaa...
Mullakaan ei ole anonyymiä meiliosoitetta, mutta enpä ole tänne niin suuria salaisuuksia kirjoitellut etten voisi meiliosoitettani jakaa eli laittakaahan postia tulemaan muusa(at)comcast.net
Meillä on edelleen sujunut hyvin, satunnaisesti ollaan öisin nukuttu jopa seitsemän tunnin pätkiä, mutta yleensä Mia nukkuu yksi tai kaksi 4-5 tunnin pätkää ja sitten 3 tunnin erissä loput. Päivällä ei ole mitään kummempaa rytmiä ja yleensä nälkä näppäsee päivisin jo parin tunnin välein. Aamulla ollaan hereillä reilu tunti, päivällä pieniä pätkiä ja iltaisin sitten pidempään... Rintarepussa Mia viihtyy hyvin, vähän liiankin hyvin sillä nukahtaa aina heti samion kuin autoistuimeen.
Nyt pitää tarjota evästä nahkapullosta ja sitten me lähdetään Mian kanssa leffaan (huom, meillä on aamu).
T. Yksis ja Mia tasan 6vkoa
Voi jestas miten tuo aika meneekin niin äkkiä!!Päivät vaan kuluu ja kuluu tuota pikkusta ihmetellessä...olen käynyt aina lukemassa ketjua mutta yksinkertasesti en ole ehtinyt omia juttuja kirjottamaan,yhden kerran taisin jotain kirjottaa,mutta se hävisi jonnekin niin se siitä sitten!
Kiva kuulla Huldasta!Kyllä miekin sinut muistan.Onnea poitsusta!Pysyhän jatkossa mukana!
Alona kyseli liikkumisesta ja imetyksestä.Meillä liikutaan vaunuilla.Poika nukahtaa ihan kivasti vaunuihin ja on nyt jopa alkanut nukkumaan siellä lenkin jälkeenkin,että ei heti herää kun liike pysähtyy!Olen harkinnyt rintarepun ostoa, se tuntuu kätevältä menopeliltä myös,eikä tarvitsisi sitten aina vaunuja raahata mukaan.Sit imetyksestä...Meillä luultavasti alotellaan soseet 4 kk paikkeilla,koska synnyttiin etuajassa.Mutta meillä on polikontrolli kesäkuun lopulla niin sielläpä sitten selviää.Itse ajattelin että tuo 4-5kk vois olla hyvä aika alottaa soseet.
Ristiäisistä keskusteltiin myös...meilläkin oli sellaset pienet ja rauhaiset ristiäiset.Poitsu oli ihan nätisti tilaisuuden ajan,pari kertaa meinas alkaa itkeen,mutta ihmeellä lailla rauhoittui.Söi myös tutia mitä ei yleensä tee!
Meillä on nyt viikon ajan nukuttu pitempiä yöunia!!Tässä välissä oli nimittäin kausi,että ukkeli heräs parin tunnin välein joka yö syömään,niin nyt on nukkunu jopa viiden tunnin pätkiä!Mut sit aamuyöt on rauhattomampia,viiden jälkeen on sellasta pätkittäin nukkumista.Päivisin syö edelleen 2-3 tunnin välein.Ja nyt on alkanut viihtymään paremmin muuallakin kuin sylissä eikä nukkumaan menokaan ole enään samanlaista itkun kanssa tuhertamista.Että jospa tämä tästä.Isommilta vatsavaivoilta ollaan myös vältytty,pientä nippailuahan toki on ollut.
Mulle sopii se että jatketaan jutustelua sähköpostitse.Ja kunhan tässä taas ehdin niin laitan meiliä tohon Yksiksen osotteeseen.Kerätään sitten kaikkien halukkaiden osotteet ja jatketaan jutustelua siellä!Sit voi tosiaan laittaa kuviakin. Eri asia vaan on miten useesti ehtii postia laittaan,mutta jos ees sillon tällön!!
Toivotaan että tää viesti nyt lähtee,eikä hävii minnekkään...mä en muuten ala!! X-(
Ihanaa vauvakesää teille ja palaillaan!!
Catz ja poitsu (kohta 3kk!!!)
Painoa oli ekassa neuvolassa 94kg ja viimeksi vähän ennen joulua 95,6kg. Eli paino ei ole paljoa noussut eikä tarttekaan vaikka maha on melko komea. Ekassa raskaudessa painoa tuli muistaakseni jotain 15kg, tokassa vajaa kymmenen ja toivoisin, että nyt jäis alle sadan kilon tuo kokonaispaino. Tosin loppuraskaudessa tulee taas varmaan ne hervottomat turvotukset, jotka nostaa painon taivaisiin... Pituutta minulla on vaivaiset 160cm, eli Barbapapamainen on tämä olomuotoni tällä hetkellä :D
Sokerirasituskokeessa olen kaikissa raskauksissa joutunut käymään painoindeksini takia mutta kahdessa aikaisemmassa on arvot olleet normaalit. Tulevan sokerirasituskokeen tulokset vähän jännittää, koska rakenneultrassa Vimpulan mitat viittaas keskivartalopaksuuteen...
Esikoinen ei painostaan huolimatta ollut mikään " sokerivauva" eli keskivartalopaksu, vaan pituutta ja päänympärystä oli samassa suhteessa kuin painoakin. Esikoisen synnytys kesti ensarille tyypilliset 15 tuntia ja muutama mutkakin oli matkassa mutta poitsu syntyi loppujenlopuksi ihan itse työntäen alakautta (imukuppia ja sektiotakin oli tosin mietitty). Synnytystä hidasti ja vaikeutti se, että poitsun pää oli tulollaan huonossa asennossa mutta raivasi tiensä ulos siitä huolimatta...
Toisen lapsen syntymä oli sitten ihan eri maata, tyttö syntyi todella ihanasti ja helposti ja synnytyksen kestoksi tuli vaivaiset 2½ tuntia.
Näin meillä!
Ihanaa, tässä rupeaa taas jännityksellä odottamaan uutta synnytyskokemusta. Millainenkohan se on tällä kertaa...?
E.
Tosin Huld@: