Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kipeitä supistuksia rv28

30.10.2008 |

Noin viikko sitten alkoivat rajut supistelujaksot ja niitä on ollut levosta huolimatta joka päivä. Ne jopa heijastuvat selkään ja olo on todella kehno sekä huolestunut.

Olin juuri ennen näiden alkamista neuvolalääkärissä ja kohdunsuu oli sormelle auki, kuten kuulema uudelleensynnyttäjällä useinkin. Meinasi, että ei syytä huoleen. Aiemmissa raskauksissa minulla on ollut harjoitussuppareita pitkin matkaa rajustikin, mutta ei näin kipeitä tässä vaiheessa koskaan. Lapset ovat syntyneet 38+2 ja 39+6.

Olen ollut nyt lasten kanssa yksin kotona, mies on työhommissa. En ole siis päässyt mihinkään näytille ja olen ajatellut, että lepo kotona on varmaankin mitä lääkärikin suosittelisi. Mietityttää ja pelottaa kuitenkin.

Kyselisin täältä kokemuksia tällaisista oireista sekä myös ennustetta 28+ syntyneille vauvoille.

Suuresti kaikkia vastanneita jo etukäteen kiittäen,

Tilliina

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
30.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska noilla viikoilla voi tehda paljon muutakin kuin vaan levata (eli siis on olemassa supistuksia vahentavaa laakitysta joka voi hyvassa lykyssa pysayttaa jo alkaneen synnytyksen; jos ei se onnistu niin ainakin voit saada kortisonit jos tilanne on oikeasti huono, koska keuhkot eivat viela ole kypsat noilla viikoilla ja se parantaa vauvan ennustetta huomattavasti).

Ennusteesta: 28 viikkoa on se ensimmainen rajapyykki jolloin selviytymisprosentit nousevat ja vammautumatta selviytyneiden maara nousee. Se ei kuitenkaan ole viela mikaan takuu selviytymisesta tai vammattomuudesta ja noilla viikoilla syntyneet joutuvat yleensa olemaan pitkaan sairaalassa. Eli kylla synnytysta noilla viikoilla yritetaan valttaa viimeiseen asti jos se vain mitenkaan onnistuu.

Itsella on kaikissa raskauksissa juuri nuo viikot ollet ne "huonot" viikot, ja viimeksi synnytys kaynnistyi juuri noilla viikoilla (pysaytettiin sairaalassa kolmen viikon aikana).

Sulla on se etu puolellasi etta sun aikaisemmt lapset ovat taysiaikaisia ja ilmeisesti mitaan laaketieteellista interventiota ei ole tarvittu heidan sisallapitamisekseen. Eli jos ei sulle tassa valissa ole tehty kohdunkaulaan toimenpiteita, rakenteellisen heikkouden mahdollisuus on tosi pieni. Mutta suppareilla voi olla muitakin syita, esim. tulehdus, ja kivuliaita suppareita ei kannata noilla viikoilla viela jaada katselemaan.

Tosiaan mun ohjeeni on etta soitat aitipolille ja kerrot missa mennaan ja pyydat saada tulla sinne, otat lapset mukaan jos ei hoitopaikkaa tosiaan loydy. Jos tilanne on oikeasti huono, kylla siella joku tilapaisratkaisu keksitaan vaikka sosiaalitoimen puolesta.

Vierailija
2/2 |
01.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin, jos supistuksia on tullut jo noinkin kauan kivuliaana on mahdollista, että kohdunsuun muutoksia on tapahtunut. Ja vaikka 28-viikkoisella on jo edellytyksiä selvitä hyvin syntymästä, niin keskosen kohdalla ei koskaan voi olla varma. Oma poikani syntyi rv31+1 ja on täysin terve, mutta tiedän isommillakin viikoilla syntyneitä, jotka eivät ole yhtä helpolla selvinneet.

Ei tosiaan kannata leikkiä omalla ja vauvan terveydellä ja kuvitella, että kyllä se ohi menee... Sairaalassa voidaan tehdä paljon tilanteen pysäyttämiseksi ja ennusteen parantamiseksi supistuksen estolääkityksestä ja vauvan keuhkoja kypsyttävien kortisonipiikkien antamisesta lähtien.

Kai joku tuttu tai sukulainen voi ottaa lapset siksi aikaa, että mies ehtii hätiin tai sitten sinun on tosiaan otettava heidät sairaalaan mukaan ja saavat sieltä hoidella väliaikaisen hoitopaikan heille, jos sairaalaan joudut jäämään. Itse kokemuksesta tiedän, että on rankkaa jättää lapsensa, mutta samassa tilanteessa olleena tiedän myös sen, että joskus ei vain ole vaihtoehtoa!

Katjalah&nelonen rv25+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla