ammattikorkeassa opiskelevat!!
Tarkoituksenani olisi aloitaa opiskelu ammattikorkeakoulussa (diak) ensi keväänä. mietin tässä vaan lastenhoidon järjestämistä... ONKO MAHDOLLISTA OPISKELLA VAIN " PUOLITEHOLLA" , ELI ESIMERKIKSI OTTAA VÄHEMMÄN KURSSEJA JOTTEI PÄIVÄT VENYISI NIIN PITKIKSI??
Kommentit (4)
Eli opintoihin saa käyttää ohjeajan lisäksi yhen vuoden ilman erillistä ilmoitusta. Mutta jos vielä venyy niin pitää anoa erillistä lupaa. Esimerkiksi omien th-opintojeni ohjeaika on 4 vuotta + 1 vuosi.
Kannattaa ottaa koululta selvää ennen kuin suunnittelee opinnot kauhean väljiksi. Samaa mieltä olen kuin joku aikaisempi vastaaja, AMK-opintojen suunnittelu eri tahtisiksi voi olla hankalaa, opintosuunnitelmat vaihtuvat aika-ajoin, kurssien toteutukset menevät päällekäin jne.
Lisäksi tulee työharjoitteluja, iltaluentoja yms. Toisaalta paljon itsenäistä opiskelua (=vapaata). Päättäväisyys ja puolison tuki auttavat paljon.
AMK:sta saa olla poissa 2 vuotta eli 4 lukukautta omalla ilmoituksella esim juuri mammalomalla. Sen pidemmästä poissaolosta seuraa opinto-oikeuden menetys. Näin ainakin meillä Stadiassa.
En tosin ole diakissa töissä, mutta samat käytänteet ne on suunnilleen kaikissa ammattikorkeakouluissa.
Elikkäs VOI jättää jotain kursseja myöhemmäksi. Se tietysti pidentää hiukan opiskeluaikaa ja voi olla käytännössä vaikea sovittaa niitä poisjätettyjä myöhemmin lukkariin. Kannattaa ottaa huomioon myös, että jotkut kurssit pitää olla suoritettuna, että pääsee toiselle kurssille. Tämä ei päde kuitenkaan kaikilla kursseilla. Osa kursseista on lisäksi sellaisia, ettei siellä ole läsnäolopakkoa, joten voi olla pois, jos saa joltain muulta muistiinpanot ja opiskelee asian kotona. Toki oppimisen kannalta helpommalla pääsee, jos istuu tunneilla kuuntelemassa.
Voisit tehdä niin, että aloitat ihan normaalisti ja katsot sitten, tuleeko päivistä liian pitkiä. Jos tulee, niin menet juttelemaan opettajien tai opon kanssa ja kysymään, miten käytännössä kurssin siirtäminen myöhemmäksi onnistuu. Kaikki auttavat varmasti mielellään, sillä suurin osa opettajista ymmärtää, että opiskelijoillakin on oma elämä ja joskus se saattaa vaikuttaa opintoihin (esim. joku sairastuu tai masentuu tai syntyy lapsi tai lapsi sairastuu) Joustoja siis löytyy ja vieläpä paljon helpommin kuin työelämässä. Päivätkään eivät läheskään aina ole kahdeksantuntisia. Esim. mun luokalla on viikossa oppitunteja jaksosta riippuen 24-30.
tosin kerron vain omakohtaisen kokemuksen..aloitin opiskelun tänä syksynä,poika oli silloin 1v9kk ja ihan lukujärjestyksen mukaan olen mennyt.. tässä jaksossa on nyt tosi pitkiä päiviä. 8-18 ja kolme päivää 8-17,yksi ainut päivä inhimillisesti 9-16:) meillä avomies hakee pojan hoidosta,ettei hoitoajat veny pitkiksi ja,jos hänellä on iltavuoro mun äiti auttaa hoitamisessa ja pojan päivät päiväkodissa lopppuu yleensä siinä vajaa 15.00..
jos vielä voisin (kvääk??) kysyä ekalta vastaajalta sitä,et miten opettajat/koulu suhtautuu siihen,jos oppilas tulee raskaaks?voiko pitää välivuoden tai opiskella joitain kursseja itsenäisesti vai miten olis paras?tai jos joku muu tietää/on kokemusta,kertokaahan!:) itse plussasin juuri viikonloppuna ja pää on täynnä ajatuksia,jotka täytyis selkiyttää ennen opolle menoa..:)
-annu-