Tehy: 12 800 suostunut irtisanoutumaan
Joukkoirtisanomisuhan piirissä on Tehyn juuri antaman ilmoituksen mukaan 12 800 hoitajaa. Uhka painottuu tässä vaiheessa erikoissairaanohoitoon. Hoitajat jatkavat töissään normaalisti 19. marraskuuta asti.
eiköhän päättäjät vähän herää!!
Kommentit (45)
Mua hävettää naisena näiden hoitajien puolesta, hävettää tuollainen kiukuttelu. Hoitajien palkkavaatimus on TÄYSIN epärealistinen. Hoitajilla on nyt joku kumma kuvitelma, että koko Suomen kansa on heidän puolellaan ja he ovat ainoita matalapalkkaisia naisia. Olen itsekin naisvaltaisella alalla ja kaikkien meidän mielestä olisi kiva saada lisää palkkaa, mutta joku realismi pitää olla. Todellakin esim. kouluissa säästetään lyijykynistä. Ok, joku sanoo, ettei se uhkaa kenenkään henkeä. Ei varmaankaan, mutta milläs teidän lapset sitten koulussa kirjoittaa, kun maksetaan hoitsujen korotuksia. Ne korotukset on aina jostain muualta pois. Toivottavasti mahdollisimman moni Tehyläinen irtisanoutuu ja sitten ei pääsekään vanhoilla ehdoilla vanhaan duuniin. Se olisi ihan oikein tuollaisille omaneduntavoittelijoille
Vierailija:
Mua hävettää naisena näiden hoitajien puolesta, hävettää tuollainen kiukuttelu. Hoitajien palkkavaatimus on TÄYSIN epärealistinen. Hoitajilla on nyt joku kumma kuvitelma, että koko Suomen kansa on heidän puolellaan ja he ovat ainoita matalapalkkaisia naisia. Olen itsekin naisvaltaisella alalla ja kaikkien meidän mielestä olisi kiva saada lisää palkkaa, mutta joku realismi pitää olla. Todellakin esim. kouluissa säästetään lyijykynistä. Ok, joku sanoo, ettei se uhkaa kenenkään henkeä. Ei varmaankaan, mutta milläs teidän lapset sitten koulussa kirjoittaa, kun maksetaan hoitsujen korotuksia. Ne korotukset on aina jostain muualta pois. Toivottavasti mahdollisimman moni Tehyläinen irtisanoutuu ja sitten ei pääsekään vanhoilla ehdoilla vanhaan duuniin. Se olisi ihan oikein tuollaisille omaneduntavoittelijoille
JOS tämä Tehyläisten uusi palkkatoive toteutuisi niin he saisivat kuukaudessa 80e enemmän verrattuna siihen aikaisempaan tarjoukseen. Se ei ole mielestäni kovin kummallinen pyyntö. Näissä täytyy myös huomioida, että palkkaneuvotteluissa pyydetään aina enemmän kuin mitä oikeasti ajatellaan saavan. Sehän on pelin henki?
Ihmettelen myös, että kuvitteletko todella, että hoitajien palkka on sellaisenaan pois kouluilta? Kysehän on enemmänkin siitä, että kuntien priorisointi on kummallista ja monilla kunnilla se rahankäyttö tuntuu olevan vähän mitä sattuu. Varakkaat kunnat tunkevat rahansa aivan muualle kuin kouluihin tai terveydenhuoltoon.
Yksityiset lääkäriasemat taputtavat käsiään ja eikös Tehy saanut sopimuksen aikaan yksityisen sektorin sh:n palkoista?
Kunnilla ei ole vielä hajuakaan kuinka he tulevat järjestämään terveydenhoidon. Filippiiniläisistä työntekijöistä ei ole nyt apua, kieli ei riitä, eikä aika perehdytykseen, heillä ei ole hajuakaan kuinka suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä toimii.
Ilmoitetaan suureen ääneen, että ei niillä sairaanhoitajilla mitään tee ja lähi- ja perushoitajat pystyisivät samaan hommaan. Onko teillä mitään käsitystä koko alasta, eri osastoista?
Luuleeko joku, että vaikka ne perushoitajat pystyisivätkin sairaanhoitajien hommiin niin he siihen suostuisivat? Tekemään omien töidensä lisäksi vielä sh:n työn pienemmällä palkalla? Kyllä on realiteetit hukassa.
Silti nämäkin kirjoittajat huomaamattaa toteavat, että sairaanhoitajia tarvitaan ja heidän työtään tarvitaan. He vain haluaisivat laittaa työhän vähemmän koulutettua porukkaa. Ei väliä hinnalla, kunhan niistä kammottavista sairaanhoitajista päästään eroon!
Tämä ei tarkoita, että lähihoitajat tai perushoitajat olisivat jotenkin huonompia. Heillä nyt vain on eri työ. Vaikka minä olen kemian alalla ei se tarkoittaisi, että minä pystyisin tuosta noin tekemään mitä tahansa alan töitä. Vaihtelut työtehtävien suhteen ovat niin suuret. Olen esim. ollut mikrobiologian labrassa tunnistamassa erilaisia bakteereja ja sitä hommaa ei olisi millään voinut tehdä ilman kokeneempien apua 1kk tai edes 6kk päästä vaikka olenkin nopea oppimaan!