Synnytyslasku sossuun
Yhdessä ketjussa nainen selitti vieneensä synnytyslaskun sossuun, kun mies unohti maksaa. Mitä ootte mieltä? Siis siitä et väännetään lapsia jos ei oo varaa ees synnyttää niitä?
Mä tunnen liian monta sellaista, jotka ei ees halua mennä töihin vaan tehdään muksuja ja odotetaan yhteiskunnan maksavan kaiken. Pistää vihaksi, koska itse joudun menemään töihin kun vanhempainrahakausi loppuu. Mieheni on sairaanhoitaja ja hänen tuloillaan me, yhden lapsen perhe vuokrakämpässä Helsingissä, emme pärjää millään.
Kyllä mullekin kelpaisi asumistuki ja toimeentulotuki varsin hyvin, meille jäisi rahaa käteenkin kun nyt kaikki menee mikä raskaasta työstä tulee.
Kommentit (57)
Vierailija:
Olen ihan normaaliälyllä varustettu ihminen, mutta jotenkin neuvoloiden ilmaisuus sekoitti niin, etten edes miettinyt synnyttämisen maksullisuutta.
Saiko se nainen sitten sossun maksamaan sen laskun? Kuitenkin mitä itsellä on kokemusta, niin kaikki perheen tulot ja menot lasketaan yhteen. Ei siinä auta selittelyt, että mies ei suostu tätä laskua maksamaan.
Vierailija:
Että ei ole halpaa sekään.
Ei hautaaminen halpaa ollut.
Vierailija:
Yhdessä ketjussa nainen selitti vieneensä synnytyslaskun sossuun, kun mies unohti maksaa. Mitä ootte mieltä? Siis siitä et väännetään lapsia jos ei oo varaa ees synnyttää niitä?
Kuka sanoo että tuon sossun asiakkaan lapsi oli väännetty? Vahinkoja sattuu sosiaalisesta asemasta riippumatta kaikille, etenkin jos ehkäisyn sijasta rahat käytetään vaikka ruokaan tai asumiseen, ja koitetaan pärjätä keskeytetyllä yhdynnällä ja varmoilla päivillä.
Synnytys sairaalassa voi maksaa minimissään yhden päivän maksun joka menee poliklinikkasynnytyksestä, eli 26e.
Olisiko tuon synnyttäjän (joka oli sossun asiakas) pitänyt metsästää nettipalstojen kautta joku hörhö auttamaan ja synnyttää kotona ihan vain sen takia ettei tule laskua?
Koska oli jo raskaana, niin aborttiko olisi pitänyt tehdä välttyäkseen synnytyslaskusta? Aborttikin muuten maksaa, poliklinikkamaksun 22e.
En usko että kukaan tieten tahtoen hankkii lapsia ihan vain sen takia että yhteiskunta maksaa synnytyslaskun.
Joo eli tässä se alkuperäinen syyllinen.
Mun " mies" asui siis toisella puolella Suomea, joten olin yh alusta alkaen.
Töissä kävin, aloitin raskausviikolla 20 (!!!), mutta määräaikainen pesti päättyi sitten äitiyslomaan.
Olen tyhmä, koska luotin miehen puheisiin. Mutta mulla ei ollut enää järin paljoa vaihtoehtoja siinä vaiheessa kun asia meni munkin jakeluun kolmannen muistutuksen tullessa. Tässä vaiheessa mies ei osallistunut muihinkaan kustannuksiin ja elatustuen hakeminen oli vasta käynnissä. Ja KYLLÄ, hain toimeentulotukea enkä kadu tai häpeä sitä yhtään!!!!
Pomppaapa sinäkin ap, ja muut samaa mieltä olevat, samaan tilanteeseen kanssani kuin silloin olin, ja kertokaa miltäs nyt tuntuu??!!
Nimim. Kaikki hyvin taas, kiitokset valtion systeemille joka auttoi pahimman yli!!
mutta sehän nyt ei enää liity tähän keskusteluun...
Hormonikierukan sitä vastoin saa esim. Helsingissä ihan ilmaiseksi.
Niin, ja lapsi ei ollut suuniteltu. Sähläsin e-pillereiden kanssa. Olin paria kuukautta aikasemmin siirtänyt menkkoja, ja siitä eteenpäin vuodot tuli ihan miten sattuu. Pidin sitten yhden taukoviikon liian pitkänä ja that' s it. Ajan varasin aborttiin " hätäpäissäni" , mutta luojalle kiitos tulin järkiini! Tyhmyyttä kai sekin, mutta mulle nyt onkin aivan sama mitä av-kriitikot ajattelee mun älykkyydestäni ja oikeudesta perustaa perhe, köyhänä ja yksin. Toivon ettei kukaan joudu ikinä samaan tilanteeseen kuin missä silloin olin ja varsinkin ettei siitä kukaan parjaa vielä jälkeenpäin, kuinka tuhlasin TEIDÄN arvokkaita verorahojanne. Tsiisus, katsokaa peiliin...
Me koimme tämän karvaasti (opiskelijat) kun sossussa oli niin monen viikon jono käsittelyssä, että vaikka olimme oikeutettuja toimeentulotukeen, lasku ehti erääntyä ennen päätöksen tuloa ja sitten oltiinkin lirissä. Puhelimitse asia oli muka hoidettu ja luvattu maksaa. Enhän voinut tietää tarkalleen milloin synnytän ja kuinka suureksi lasku tulee joten sovimme että lisään laskun hakemukseen synnytettyäni. Silti kävi näin.
Seuraavan tullessa pitää varmaan ottaa lisää lainaa.
Eli kun sairaalalasku meni perintätoimistolle, niin se alkuperäinen lasku maksettiin ja perintäkulut täytyi maksaa itse.
Kerran tosin tuli päätös, että menneitä laskuja ei makseta. Eli saman sossun sisällä käytäntö vaihtelee. Olimme saaneet sinä vuonna toimeentulotukea toukokuulle. Lähetin toukokuussa erääntyneen laskun kesäkuun hakemuksessa. Päätös oli, että toukokuun päätös on jo tehty, joten sitä toukoon laskua ei makseta. Se taisi olla joku poliklinikkamaksu, jota yritin lähettää myöhässä.
Saman sossun sisällä on myös tehty siten, että toisella kertaa vuokran omavastuuosuus maksettiin suoraan vuokranantajalle ja toisella kertaa ei maksettu, vaikka pyytämällä pyysin, että he tekisivät sen.
Olimme tuon sossun asiakkaita kahden vuoden ajan ja siinä ajassa henkilökunta vaihtui tosi paljon. Sosiaalityöntekijöitäkin oli ainakin kolme eri ihmistä tuon kahden vuoden aikana. Etuuslaskijoista tiedän, että jotkut vaihtuivat tuona aikana. Kun työntekijät vaihtuivat, muuttuivat aina käytännötkin siitä, mitä tehtiin.
vaikka sanoin, että mun oli pakko saada perhehuone kun en osaa nukkua piereskelevien ja kuorsaavien mammojen kanssa.
Itku meinas tulla.
Vierailija:
Eli kun sairaalalasku meni perintätoimistolle, niin se alkuperäinen lasku maksettiin ja perintäkulut täytyi maksaa itse.Kerran tosin tuli päätös, että menneitä laskuja ei makseta. Eli saman sossun sisällä käytäntö vaihtelee. Olimme saaneet sinä vuonna toimeentulotukea toukokuulle. Lähetin toukokuussa erääntyneen laskun kesäkuun hakemuksessa. Päätös oli, että toukokuun päätös on jo tehty, joten sitä toukoon laskua ei makseta. Se taisi olla joku poliklinikkamaksu, jota yritin lähettää myöhässä.
Saman sossun sisällä on myös tehty siten, että toisella kertaa vuokran omavastuuosuus maksettiin suoraan vuokranantajalle ja toisella kertaa ei maksettu, vaikka pyytämällä pyysin, että he tekisivät sen.
Olimme tuon sossun asiakkaita kahden vuoden ajan ja siinä ajassa henkilökunta vaihtui tosi paljon. Sosiaalityöntekijöitäkin oli ainakin kolme eri ihmistä tuon kahden vuoden aikana. Etuuslaskijoista tiedän, että jotkut vaihtuivat tuona aikana. Kun työntekijät vaihtuivat, muuttuivat aina käytännötkin siitä, mitä tehtiin.
Terveydenhuoltomenot huomioidaan sinä kuukautena kun laskussa on eräpäivä (alkuperäinen). Laskun voi toimittaa myös myöhässä ja siitä korvataan se alkuperäinen summa joko rahana tilille tai lasku maksetaan suoraan sossusta
Vierailija:
vaikka sanoin, että mun oli pakko saada perhehuone kun en osaa nukkua piereskelevien ja kuorsaavien mammojen kanssa.
Itku meinas tulla.
Korvatulpat peliin niin johan nukuttaa. Sairaala ei ole viiden tähden kylpylähotelli.
Eihän ne tulot niin pahasti tipu, kun aluksi on kuitenkin pari vuotta ansiosidonnaisella.
Olemme maksaneet kaikki synnäri laskut itse, mutta pitänee kai seuraava lasku viedäkin sossuun niin saavat käyttää niitä teidän rakkaita verorahoja. =)
Meinaatteko että ne rahat palautetaan teille jos ei sopivaa käyttöä löydy?! Kyllä on hyvä että niistä edes osa menee normaaleille ihmisille ja lapsiperheille, eikä kaikki narkkareille ja spurkuille. Hyvähän heitäkin on toki auttaa, mutta ei sen vähempi arvoista ole auttaa vauva perheitäkään. Ja hei! Nää sossun rahoilla synnytetyt lapsethan ovat sitten teidän ja minunkin tulevia eläkkeen maksajia!
Ei muuta kuin onnittelut kaikille teille, jotka olette avun saaneet sossusta ja ymmärtäneet hakea apua!!!
mutta kulut korvasi pitkälti syntymättömän lapsen vakuutus, jonka siis otimme. Ehkä kannattaisi joskus vähän ennakoida.
M oni tässä maailmassa syntyy kotona ja se on kyllä teille kaikille vaihtoehto jos vain haluatte sairaalamaksuista eroon :)