Synnytyslasku sossuun
Yhdessä ketjussa nainen selitti vieneensä synnytyslaskun sossuun, kun mies unohti maksaa. Mitä ootte mieltä? Siis siitä et väännetään lapsia jos ei oo varaa ees synnyttää niitä?
Mä tunnen liian monta sellaista, jotka ei ees halua mennä töihin vaan tehdään muksuja ja odotetaan yhteiskunnan maksavan kaiken. Pistää vihaksi, koska itse joudun menemään töihin kun vanhempainrahakausi loppuu. Mieheni on sairaanhoitaja ja hänen tuloillaan me, yhden lapsen perhe vuokrakämpässä Helsingissä, emme pärjää millään.
Kyllä mullekin kelpaisi asumistuki ja toimeentulotuki varsin hyvin, meille jäisi rahaa käteenkin kun nyt kaikki menee mikä raskaasta työstä tulee.
Kommentit (57)
Ylläri olikin kiva, kun sossu pisti paluupostissa laskun takaisin; eivät suostuneet maksamaan perhehuonetta! Mitä olisi pitänyt tehdä, ottaa jaettu huone sektion jälkeen?? Olin todella kipeä monta päivää ja jossei mies olisi hoitanut vauvaa(ja jossen olisi saanut levätä ilman paineita), hermoromahdus olisi ollut lähellä. Että näin sossu " tukee" perheitä!
Ps. Meillä asumistuki lasketaan tuloksi, vaikka se edes lapsilisän kanssa ei riitä vuokraan. Käteen jää alle 500¿/kk kolmelle henkilölle, eli se siitä luksuselämästä...
vauvansa kanssa ja pärjäs hyvin. Hoitajat auttoi ja hoisi vauvaa kaverina.
Vai vielä perhehuone..hyvä kun ei luxushotellia.
työtätekevän veroista. Sais kelvata daamille tavallinen huone.
Vierailija:
missa sairaalamaksuja ei ole. Mun mielesta sairaalahoito on sellasta mika pitais olla ilmaista hyvinvointivaltiossa, missa maksetaan veroja. Joku muu palvelu sitten maksulliseksi mieluummin.
juuri vauvan saaneelle perheelle, joilla on taloudellisesti vaikeaa?
Minusta se on oikein hyvä tuen kohde.
t. joku joka maksoi omat laskunsa itse eikä silti ole katkera
kaikki vermeet ostaa viimesen päälle ja sit synnärilaskukiikuttaa sossuun ? kai se mies kuului kassaan ja sai ansiosidonnaista. Kyllä vuodessa pystyy säästään yhden satasen pienistäkin tuloista, idiootit loiset vaan selittää,kun on niin kiva elää loisena.
Että ei ollut ihan mikään " kävelin tunnin päästä" -reissu! Ja siellä missä synnytin, apua vauvan suhteen oli turha odottaa- vanhemmat hoitivat alusta alkaen itse. Mutta onhan se hyvä, että pääsette vittuilemaan tästäkin- tehän tiedätte kaiken aina parhaiten. Jos saan vielä lapsia, pyydän ensi kerralla jaetun huoneen viiden ihmisen kanssa ja lähden kävelemään puolen tunnin sisällä leikkauksesta, vaikka taju menisi! :)
Lisäksi päälle lapsen lääkkeet n. 200 ¿. Kyllähän tuo 700 euroa kirpaisi, onneksi oli säästöjä.
meille kun syntyi esikoinen, niin mä olin ollut jonkun kuukauden työttömänä ilman mitään tukia (siis täysin rahattomana) ja mies oli juuri aloittanut opiskelun. tosi köyhiksiä siis oltiin. synnytys oli melko pitkä ja hankala ja vauvalla alkoi koliikkioireet ekan vuorokauden aikana. olin todella väsynyt ja kipeä, henkilökunta suostutteli minua jäämään sairaalaan " lepäämään" (mitä lepäämistä se on 4 hengen huoneessa, missä ei koskaan saa nukkua?). me tiedettiin kyllä sairaalapäivän hinta ja se oli suurin syy mulle lähteä kotiin. viidestä päivästä jouduttiin maksamaan, onneksi sai maksaa kahdessa erässä mutta kyllä sekin vain tiukille veti.
kotiin päästyäni olin sitten koliikkivauvan kanssa niin väsynyt, että repesin itkemään neuvolassa. meille tuli perhetyöntekijä yhden kerran, mutta koska sekin oli maksullista apua, emme voineet ottaa sitä vastaan. maksoimme sen yhden käynnin (meiltä ei kysytty haluammeko sitä, hoitsu vaan tuli ja maksu tuli perästä) ja pyysimme, ettei tule enää. sinniteltiin kahdestaan ja valvottiin vuoroissa vuorokaudet läpeensä ekan 3 kuukautta, koska ei ollut varaa ottaa apua vastaan. että näinkin köyhä voi joku olla, ja silloin se sairaalamaksukin tuntuu jo jossain. me kuitenkin saatiin kaikki maksettua itse, mutta enemmän olisin ottanut apua vastaan jos se olisi ollut taloudellisesti mahdollista.
jos olisin nuorena ja tyhmänä tajunnut, että sossusta voi pyytää apua vaikka just siihen sairaalamaksuun niin oltaisiin pyydetty. mutta kun oltiin totuttu elättämään itse itsemme vaikka sitten niukastikin niin ei tullut edes mieleen moinen. olisi se helpottanut tilannetta aika paljon.
tuommoset en edes viitisinyt hakea työtä kun eihän raskaana olevaa kukaan palkaa, niin ärsyttää. Ja it-alan ihminenkin voi jakaa vaikka mainoksia sillä aikaa, kun hakee uutta ammattiaan vastaavaa työtä, jotta saa perheensä elätettyä.
Kyllä kukatahansa voi viedä sairaalalaskun sossuun. Sitä ei vaan makseta kelle tahansa. Eli ihan turha rutista, jos jonkun lasku maksetaan! Silloin ko henkilö/perhe on jo toimeentulotuen piirissä ja ttt on yleensä viimeisin vaihtoehto tulomuodoista. Ja toimeentulotukea ei saa mihin tahansa, yleensääkin lasketaan tarkasti ettei jää tuloylijäämää,jos jäää yhtään ei rahaa tipu. Joku sairaalakasku menee yleensä harkinnanvaraisen ttt:n piiriin.
Eli jos sossu maksaa sen sairaalalaskun, on siihen tarvettakin. Huvikseenkin voi niitälaskuja sinne kiikuttaa, mutta ei ne maksa niitä. Kuten joku jo aiemmintotesi, että sossu oli lähettänyt laskun takaisin! Ja niin kuuluukiin, jos tulojen mukaan se on varaa maksaa. Eri asia on sitten jos rahat on hassattu muualle, se ei ole sossun ongelma.
Mies opiskeli ja kävi osa-aikatyössä, mutta ei siltikään tienannut tarpeeksi, vaan meille jäi oikeus toimeentulotukeen. Normaalisti ei sitä käytetty, mutta kun kaksoset lähti yllättäen syntymään rv 31 ja tuli iso sairaalalasku (ambulanssikyyti, mun 9 vrk sairaalassa, lasten 10 vko sairaalassa) niin kyllä vaan vietiin se sossuun. Mielummin nieltiin ylpeytemme hetkeksi ja käytettiin sossun palvelua johon meillä oli oikeus, kuin nähtiin nälkää tai jätettiin vuokra maksamatta. Itse olin töissä ennen raskautta, määräaikainen sopimus jota ei " yllättäen" jatkettu kun raskauteni selvisi, ja koska kukaan ei palkkaa maha pystyssä olevaa, olin työttömänä rv 14 alkaen. Ei siis ollut säästöjäkään.
Olen rekrytoinut ihmisiä ihan asialliseen, suhetellisen kevyeen työhön, johon ei ole mitään vaatimuksia ja palkkakin on yli 2000 lisien kanssa. Kyse ei ole edes pk-seudusta. Ei löydy tekijöitä. Ei kiinnosta. Haastattelussa puolet on täysin passiivisia ja välinpitämättömiä, lopetetaan työ muutaman päivän päästä, kunnei jakseta jne. Nuoret ihmiset on kroonisesti sairaita, kun eivät jaksa mitään rasitusta vaan esimerkiksi seisominen ja istuminen työpäivän ajan on täysin mahdotonta. Työ on suhteellisen kevyttä, mutta saattaa alkuun vähän tuntua raskaalta olla 6-7 tuntia jalkojen päällä.
mua kiinnostaa kovasti, mikä työ tuo on?? täällä yksi lto vaihtaisi mieluusti alaa ja palkkapussia... :)
Itse olen synnyttänyt alakautta neljä lasta naistenklinikalla ja joka kerta olen olut neljän hengen huoneessa ja joka kerta on ollut ainakin yksi sektioitu samassa huoneessa.
Vierailija:
Ylläri olikin kiva, kun sossu pisti paluupostissa laskun takaisin; eivät suostuneet maksamaan perhehuonetta! Mitä olisi pitänyt tehdä, ottaa jaettu huone sektion jälkeen?? Olin todella kipeä monta päivää ja jossei mies olisi hoitanut vauvaa(ja jossen olisi saanut levätä ilman paineita), hermoromahdus olisi ollut lähellä. Että näin sossu " tukee" perheitä!Ps. Meillä asumistuki lasketaan tuloksi, vaikka se edes lapsilisän kanssa ei riitä vuokraan. Käteen jää alle 500¿/kk kolmelle henkilölle, eli se siitä luksuselämästä...
Jos sairaalamaksu on n.27e/vrk, niin miettikääpä mitä sillä saa?? Erikoislääkäripalvelut, sairaanhoidon, ateriat, mahd. lääkkeet etc. Ja ilmaista pitäisi olla??Neuvolapalvelut ovat ilmaisia, ultrat ja muut (paitsi ei tietenkään sairaalan polilla). Voi herranen aika, kun täytyy ihmisten olla typeriä... eikö mistään sitten pitäisi itse maksaa?
mulla oli synnytyksen jälkeen Hb alle 80. En päässyt itse edes vessaan. Olin samassa huoneessa neljän muun naisen kanssa vauvojen lisäksi. Minusta ihan kohtuullista, eikä haitannut minua. Korvatulpat oli mukana, sillä tuppaavat kuorsaamaan jotkut naiset. Sairaala ei ole lepokoti, eikä synnyttänyt nainen ole kroonikko.
Jos on niin heikot hermot ettei paria päivää kestä yhteisessä huoneessa, niin miten kestää lasten kanssa?
ja ei tietenkaan KAIKEN tarvitse olla ilmaista. Mutta mielestani terveydenhuolto, sairaala ja laakkeet ovat asioita jotka hyvinvointivaltiossa pitaisi olla ilmaisia ja kaikkien saatavilla. Terve ihminen on hyva sijoitus valtiolle. Mieluummin sitten saastetaan veromarkkoja byrokratiassa tai muissa vahemman tarkeissa asioissa. No tama vain minun mielipiteeni.
t:se joka nauttii ilmaisesta sairaalahoidosta (ja osaa arvostaa sita)
Että mä inhoon sun kaltaisia tyhmiä ihmisiä.
Monenko olisit luullut ottavan mut raskausaikana töihin. Ihan ajateltiin ostavan miehen palkkatuloilla vaunut ja maksaa synnytyskin.
Tosin mies menetti työpaikan, kun oli raskaana. En edes ajatellut hakea töitä, koska raskaana olevaa naista ei kukaan palkkaa.
Aikamoinen pudotus tuli tuloihin, kun mies irtisanottiin it alalta. Vuoden joutui olemaan työtön.
Vittumaista siellä sossussa on käydä. Kohtelukin on sen mukaista, että köyhät kyykkyyn.
Köyhätkin saa synnyttää ja tehdä lapsia. Elämäntilanne on monesti niin muuttuvainen.