Pitäisikö kertoa pettävän puolisolle
Mieheni pettää minua naimisissa olevan naisen kanssa. Meillä ero on jo vireillä, toistaiseksi saman katon alla kunhan saadaan asumis/talousasiat sovittua yms..
MUTTA tiedän kenen kanssa mies pettää, kertoisinko tuon naisen puolisolle? Oi kyllä tekisi mieleni ...........
Kommentit (67)
Eli kaikki eivät haluaisi tietää jos mies pettäisi ja mahdollisesti kantaisi jotain tautia. Ei siinä mitään.
Mielestäni on silti parempi kertoa mahdollisesti kylmästä vastaanotosta huolimatta.
En kyllä ymmärrä, että miksi kertoja saisi kylmän vastaanoton. Siinä vaiheessa ei vika ole kertojassa vaan vastaanottajassa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 12:28"]
Mitä te luulette toistenne avioliitoista tietävänne? Jokaisella parilla on oma sanaton tai ääneen lausumaton sopimus, ettekä te sen sääntöjä tiedä. Uskokaa tai älkää, on muunlaisiakin liittoja kuin teidän omanne.
Kenelläkään ei mielestäni ole oikeutta puuttua toisten parisuhteisiin eikä ainakaan väärillä, tarkistamattomilla oletuksilla.
On täysin mahdollista, ettei tuo "petetty" mies ole ollenkaan petetty. On myös mahdollista, että heillä on sopimus, ettei sivusuhteista kerrota, tai sitten sopimus, että niistä kerrotaan, jolloin hän jo tietää. On siis monia muitakin mahdollisuuksia kuin se, jota ap pitää ainoana oikeana.
Jos minulle joku ap soittaisi tai laittaisi viestiä vastaavassa tilanteessa, saisi erittäin kylmän vastaanoton. Mieheni ja minä hoidamme parisuhteemme itse. Myös sen mahdolliset kriisit.
Ap haluaa vain perverssiä tyydytystä itselleen. Se on ymmärrettävää, mutta ei oikeutettua.
[/quote]
Tässä olikin yksi harvoista tämän ketjun järkevistä viesteistä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 10:30"]
Yllättävän monta pettäjävaimoa näyttää löytyvän tältäkin palstalta.
[/quote]
Ja mistäs näin päättelet?
On kyllä jännä, että joidenkin mielestä ap saisi vain perverssiä tyydytystä itselleen.
Mutta mitenkäs tämä pettäjä pariskunta? Eivätkö he teidän mielestänne tee mitään väärin? Ja miksi teidän mielestänne toinen petetty ei ansaitsisi saada tietää?
Itse en ulkaltaisi ap:n tilanteessa puuttua toisten asioihin tai kertoa, kun en tuntisi kunnolla toista petettyä osapuolta. Tiiä miten se saattaisi seota. Surullisia nuo tarinat joissa isä on seonnut ja ampunut koko perheensä :(
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 12:32"]
Mitä te luulette toistenne avioliitoista tietävänne? Jokaisella parilla on oma sanaton tai ääneen lausumaton sopimus, ettekä te sen sääntöjä tiedä. Uskokaa tai älkää, on muunlaisiakin liittoja kuin teidän omanne.
Kenelläkään ei mielestäni ole oikeutta puuttua toisten parisuhteisiin eikä ainakaan väärillä, tarkistamattomilla oletuksilla.
On täysin mahdollista, ettei tuo "petetty" mies ole ollenkaan petetty. On myös mahdollista, että heillä on sopimus, ettei sivusuhteista kerrota, tai sitten sopimus, että niistä kerrotaan, jolloin hän jo tietää. On siis monia muitakin mahdollisuuksia kuin se, jota ap pitää ainoana oikeana.
Jos minulle joku ap soittaisi tai laittaisi viestiä vastaavassa tilanteessa, saisi erittäin kylmän vastaanoton. Mieheni ja minä hoidamme parisuhteemme itse. Myös sen mahdolliset kriisit.
Ap haluaa vain perverssiä tyydytystä itselleen. Se on ymmärrettävää, mutta ei oikeutettua.
[/quote]
Tässä olikin yksi harvoista tämän ketjun järkevistä viesteistä.
[/quote]
Joo ihan totta varmasti tuon kirjoittajan kannalta. Mutta hän varmasti myös tietää, että on sopimuksinensa poikkeus. Tässä maassa on kuitenkin normina yksiavioisuus ja tässä kulttuurissa pettämistä paheksutaan. Siksi on aivan perusteltua ap:ltä olettaa, että sille petetylle miehelle vaimon pettäminen ei ole ok.
Ap haluaa vain perverssiä tyydytystä itselleen. Se on ymmärrettävää, mutta ei oikeutettua.[/quote]
Miksi pitäisi välittää muiden ihmisten "sopimuksista"? Jokainen tekee juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Tämähän on sitä pettäjien logiikkaa parhaimmillaan, ei siinä muita tarvitse ajatella. Kai petetyllä on oikeus toimia samoin.
[/quote]
On myös hyvin mahdollista, että he ovat aivan tavallinen pariskunta, jossa pettäminen ei ole suotavaa. Varmasti joillain pareilla on avoimia suhteita tms. jne., mutta eiköhän suurin osa ympäristömme suhteista ole kuitenkin kulttuurimme ihanteen mukaisia: uskollisuutta edellyttäviä. Jättäisinkö siis kertomatta toiselle tämän puolison petturuudesta, koska en tiedä heidän keskinäisistä sopimuksistaan?
En todellakaan. Ensinnäkin, näitä "sopimuksia" sisältäviä suhteita on tosiaan verrattain hyvin vähän, joten todennäköisyys tukee kertomista.
Toiseksi, jos ei halua pitää avioliittoaan kahden henkilön välisenä suhteena, niin ei voi loukkaantua siitä, etteivät kolmannet osapuolet tottele avioparin itse keksimiä sääntöjä, vaan he ovat itsenäisiä omaa moraalista käsitystään kuuntelevia ihmisiä. Tämä riski on otettava, jos vain kahdenkeskinen suhde ei kelpaa. Kaikkea ei saa, turha siellä on kitistä.
Jos saan tietää, että miehesi pettää sinua, kerron sinulle, koska oma oikeuskäsitykseni tukee tätä ratkaisua. Saat tehdä sillä tiedolla mitä haluat. Jos asia on sinulle jo tiedossa ja ok, niin miksi suutut? Mikset sano vain, että "selvä juttu, hyvää päivänjatkoa!" Ehket olekaan aivan täydellä sydämellä mukana sopimuksissanne?
Kun lukee tätä ketjua, huomaa että moneen asia todella kolahti siihen tyyliin että on oma lehmä ojassa.
Jospa te kaikki "Minnat" nyt ryhdistäydytte ja kerrotte puolisoillenne pettämisestänne, niin ei tarvitse pelätä että hän kuulee muualta.
Mitä itse tekisin?
Minä kertoisin. Ensin kertoisin sille "Minnalle", sitten miehelle. Minulla olisi halu saada edes jonkinlainen kosto, ja pettäjän puolisolla on oikeus tietää.
Jos ero on jo päätetty, ihan sama päätyisivätkö pettäjät yhteen vai ei.
Se mikä tuossa ap:n kuviossa on hyvää, on se ettei hän missään vaiheessa ainakaan täällä uhkaa kertoa lapsilleen/pettäjän lapsille.
Kerrot toki! Tiedän erään sinkkunaisen, joka vehtailee yhden miehen kanssa. Miehellä kolmivuotias ja ihan pieni vauva, vasta mennyt naimisiin. Todella toivon, että tämän miehen vaimo saa asiasta tietää, niinkuin varmaan saakin. Tollaset miehet on luusereita, ei muuksi muutu.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 13:24"]
Kerrot toki! Tiedän erään sinkkunaisen, joka vehtailee yhden miehen kanssa. Miehellä kolmivuotias ja ihan pieni vauva, vasta mennyt naimisiin. Todella toivon, että tämän miehen vaimo saa asiasta tietää, niinkuin varmaan saakin. Tollaset miehet on luusereita, ei muuksi muutu.
[/quote]
Mutta et ajatellut itse kertoa?
Paras olisi jos kerrot, pettäjän mies ottaa eron ja lapset. Kamalaa lapsille olisi kasvaa perheessä jossa äiti on tunteeton pettäjä :-(
Toivon että ap:kin pitää huolen siitä ettei isä pääse opettamaan lapsille että toisten loukkaaminen on ok.
Petetyllä on paha olla. Se muka oikeuttaa hänet syöksemään toisen ihmisen kriisiin. Moraali on tuollaisesta käytöksestä kaukana.
Petetyt pitäisi laittaa puoleksi vuodeksi pehmustettuun huoneeseen, etteivät he tekisi vahinkoa itselleen tai muille. Tunnekuohuissa sitä kuvittelee olevansa maailman moraalisin ihminen, jos ei itse Jumala niin ainakin Hänen oikea kätensä. Tiedän, kun olen siellä itsekin ollut.
Meni aika monta vuotta ennen kuin tajusin, ettei minulla ollut mitään oikeutta ylireagoida - ja parasta olisi ollut olla reagoimatta ollenkaan. Mutta niin vaikeaa!
Eih! Petetty ei ole syyllinen tilanteeseen!
On pettäjän oma valinta pettää. Jos pettää, valmistautuu myös siihen, että jää tavalla tai toisella myös kiinni.
Jokaisella osapuolella on oikeus tietää missä mennään.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 13:36"]
Paras olisi jos kerrot, pettäjän mies ottaa eron ja lapset. Kamalaa lapsille olisi kasvaa perheessä jossa äiti on tunteeton pettäjä :-(
Toivon että ap:kin pitää huolen siitä ettei isä pääse opettamaan lapsille että toisten loukkaaminen on ok.
[/quote]
Menee vähän yli?
Miksi isä saa pettää mieluummin kuin äiti?
Miksi äiti on huono äiti jos on pettänyt, mutta pettävä isä ei ole huono?
Minun omatuntoni mukaan pitää ehdottomasti kertoa aina näissä tapauksissa. Muuten mahdollistaa elämän varastamisen. Pettäjähän pakttaa petetyn elämään valhe-elämää, ellei petetty saa tietää.
No, ajatellaan asia toisinpäin: sen pettäjä naisen mies tietäisi, kaikki muut tietäisi, mutta kukaan ei kerro sinulle ap. Tuntuisiko oikealta? Siinä sulle vastaus. Itsestäni ei tuntuisi, vaan haluaisin ehdottomasti, että sen pettäjänaisen mies minulle kertoisi, joten niin kertoisin itsekin.
Kun mun mies petti minua, se, mikä satutti eniten oli se seikka, että KAIKKI muut oli tiennyt. Sielä oli mun "ystävät" ottanut tästä parista kuvia baareissa, eikä kukaan ollut kertonut toiselle naiselle minusta, tai minulle toisesta naisesta. Tuntui, että miehen lisäksi mut petti mun kaverit, tutut, miehen kaverit, tuntemattomat, kaikki. Kukaan ei yrittänytkään puhua miehelle järkeä, kukaan ei edes miettinyt, että mullekin voisi kertoa. Oli sellainen olo, että olen ihan idiootti, ja kaikki pitää mua ihan idioottina, kaikki nauraneet selän takana, kuinka voin ollakin niin tyhmä etten tiedä.
Mies sai lopulta osan luottamusta ja kunnioitusta takaisin, kaikkea ei tule saamaan ikinä, mutta edelleen ollaan yhdessä ja nykyään jo kohtuu onnellisiakin. Toiselle naiselle en ole ikinä ollut vihainen, koska ei musta tiennyt, häntä petettiin siis yhtälailla kun muakin, ja ollaan asiasta puhuttukin lasillisen ääressä. Nuo ystävät, tutut, kaverit, miehen kaverit, eivät tule koskaan saamaan anteeksiantoa, koska eivät ole edes anteeksi pyytäneet, eivätkä tajua tehneensä mitään väärää. Ollaan edelleen väleissä, moikataan kun tavataan, mutta ikinä en unohda enkä anna anteeksi.
Edellinen korjaa: siis joko sanaton tai ääneen lausuttu sopimus. Uskollisuuden rajat määrää jokainen pari itse, eivät naapurin mammat.