Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita, meillä ei ole varaa ostaa YHTÄÄN joululahjaa :(

Vierailija
29.10.2008 |

Kyllä on ankeeta. Rahat ovat niin lopussa, että mihinkään ylimääräiseen ei nyt ole rahaa. Ensinnäkin harmittaa lasten puolesta antaa näin "köyhä" joulu, kun kuitenkin odottavat pukkia ja lahjoja. Pienemmälle paketoin esikoisen vanhempia kauan piilossa olleita leluja, vanhemmalle on onneksi tullut ostettua pari kirjaa jo kesällä valmiiksi.

Toinen huolenaiheeni on se, että miten selviydymme pää pystyssä kaikkien muiden (naapureiden, tarhan tätien, opettajien, tuttavaperheiden ym) perinteisistä joulutervehdyksistä, kun ei ole varaa antaa mitään takaisin.

Tuleeko nyt mieleen jotain muuta (lähes ilmaista) kuin pelkkä itsetehty joulukortti, millä voisi selviytyä "kunnialla" noista "pakollisista" tervehdyksistä. Mielelläni kyllä antaisin lahjoja, mutta nyt en vaan pysty!

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan sellaisia odota, vaikka itse antaisinkin jotain - ja sanon tämän ihan vilpittömästi! Ne voit heittää kokonaan mielestäsi.

Mitä lasten lahjohin tulee, niin johan teillä on nyt jotain annettavaa. Ei paketteja tarvitse olla tolkuttomasti. Jos haluat, niin voithan käydä viellä kirpparilta katsomassa - sieltä löydät varmasti pari kivaa lelua tai vaatetta edullisesti.

Jouluna tärkeintä on yhdessäolo ja mukava tunnelma, ei lahjojen määrä!

Vierailija
2/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askartelemalla saa ihan hauskoja muistamisia aikuisille. Päiväkotiin voi viedä jonkun korin, jossa on pipareita ja vaikka huovasta askarreltu koriste. Lasitölkin päälle voi neuloa tontun, sisään jouluherkkuja (vaikka itsetehtyjä karkkeja tai edullisa kaupan namuja). Joku hyvä jouluinen hillo kauniissa purkissa (lasitölkin päällä nauhalla sidottu kangastilkku) ei ole kallis lahja. Nämä ovat ok naapureille kvaian kortin kanssa. Ja sinänsä, esim. me ei ole ikinä annettu naapureille muuta kuin kortti, vaikka juttuväleissä ollaan.

lapsille nuo lahjat jotka jo on ovat ok, ikä tietysti vaikuttaa. Käy nyt kirpparilla/SPR:llä tai huutonetisssä katsomassa, saatko esikoiselle jonkun lelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset ymmärtävät kyllä.

Vierailija
4/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies jää työttömäksi ja jo nyt talous on miinuksella ja pitkästi. lapsia monta ja mitään ei voi ostaa sillä just juuri saamme ruokaan rahan riittämään.

Vierailija
5/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta opettajille ja tarhantädeille voi hyvin antaa vain kauniin joulukortin tai sitten vaikka leipoa lasten kanssa jotain jouluista. Samoin naapureille ja tuttavaperheille varmasti tällaiset herkkulahjat on ihan kivoja. Kauniisti pakattuna ilahduttavat varmasti enemmän kuin joku krääsä. Muita kivoja edullisia lahjaideoita: kynttilät, jouluiset kauniit lautasliinat tms. Jos olet käsityöihmisiä niin jollekin voisit tehdä itse lahjan. Tuttavaperheen lapselle vaikkapa sukat tai lapaset tai hauska pipo. Huovutetut heijastimet ovat myös aika kivoja.

Omille lapsille meidän perheessä ostetaan max. kaksi lahjaa jokaiselle. Onko teillä sukulaisia / kummeja tai tuttavia jotka ostavat lapsillenne lahjoja? Yleensä niitä kuitenkin tulee muualtakin kuin vanhempien ostamana, joten helposti sitten kuitenkin on useita paketteja. Sinähän voisit vaikka antaa vähän vinkkiä näille läheisille, että mitä lapset ovat toivoneet tai mitä tarvitsisivat (vaikkapa vaatetta). Meillä ainakin mummot ja kummit mielellään kyselevät toivomuksia.

Vierailija
6/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakastin "täynnä" itse pyydettyä kalaa, jota voisimme savustaa. Mutta onko tuo ihan typerä lahja?

ap

Vierailija
7/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

askartelutarvikkeet on kyllä aika kalliita jos niitä ei satu olemaan varastossa valmiiksi. "halpiskirjakaupoissa" on tosi edullisesti värityskirjoja,kyniä,kirjepaperia (0,50-2e kpl),lidilissä jos sattuu olemaan lähellä oli TOSI edullisia palapelejä,pienille lapsille saa muutamalla eurolla paketin. Naapurit ja muut aikuisten lahjomiset voit unohtaa,onko kaapissa lahjaksi saatuja punaviinipulloja?? laita ne kiertämään jos jollekin on pakko jotakin antaa. Kulhollinen pipareita,taikinaa saa aika edullisesti. Jos teillä olisi ohuita koivuklapeja niin niistä saa askarreltua tosi kivoja tonttuja,pumpulia varmaan löytyy kaapista ja loput voi piirrellä kynällä. Jos lapset on jo isoja (koululaisia) niin olisiko mahdollista luvata vaikka alennusmyyntiin käyntiä,leffaa,uintia joululomalla??

Vierailija
8/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt sijoittamaan yhtään rahaa, niin osta huovutusvillaa ja huovutusneula. Laita villaa sydämenmuotoisen piparkakkaumuotin sisälle ja tee näin sydänkoristeita, sitten nätti sipustusnaru ja pari tällaista kakun mukaan koristeeksi.

Ja nämä vain niille joille oikeasti HALUAT antaa jotain. Velvollisuuslahjat jätä antamatta.

Ja minäkin suosittelisin kirpparileluja lapsille. Aion itsekin etsiä jotain kirpparilta meidän omille. Ei niiden tarvii mitään kamalan kallista saada, vaikka meille tuleekin jonkun verran veronpalautuksia.

Vierailija
9/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua tämä todella ahdistaa. Minusta on mukavaa antaa lahjoja, mutta nyt minulla ei ole varaa ostella edes mitään huopa-askartelutarvikkeita tai lankoja villasukkiin ym.

Sukulaisilta en ilkeä pyytää yhtään mitään (elleivät itse erikseen ota puheeksi), ovat jo auttaneet muuten meitä taloudellisesti tässä viime aikoina.

ap

Vierailija
10/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos turussa, minulla olisi mm. keinuheppa ja muutakin lelua annettavaksi lapsillesi.

Vierailija
11/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just myin kirpparilla ja sain 237 euroa käteen. Sillä ajattelin ostaa jotan kivaa koko perheelle.

Vierailija
12/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen idea esim. isovanhemmille (ati miksei omille lapsillekin/miehelle, jne.) on antaa aikaa tai 'palveluja'.

Esim. 'Talla kortilla saat niskahieronnan rentouttavalla taustamusiikilla' tai 'Tulemme pesemaan ikkunasi kevaalla (esim. mummolle)'. Lapsille voi luvata vaikka puolen paivan heidan ehdoillaan tehdyn retken johonkin mieluisaan kohteeseen, oli se sitten luistelua, erikoisempaan (mutta ilmaiseen) leikkipuistoon johon ei joka paiva paase, retken kirjastoon, jossa lapset saavat valita kirjat jotka luetaan sitten vaikka jo kirjastossa tai vasta kotona. Myos videon vuokraus, vaikka jotain maksaakin, on aika halpa idea: lapset saisivat itse valita sen, videovuokaraamoon mentaisiin yhdessa, sitten tehtaisiin popcorneja (tosi halpoja myos!), ja vaikka mehua, jarjestettaisiin 'elokuvat' ja katsottaisiin filmi yhdessa.

Ehka lapset odottavat jotain konkreettisempaakin, mutta ehka joku naistakin sopisi...? Lapsista on kivaa jos tuntevat itsensa 'erikoisvieraiksi' johonkin toimintaan!

Vierailija
13/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

elintarvikkeen kylmäketju pitää ottaa huomioon, lisäksi monet eivät pidä kalasta. Toki jos tiedätte jonkun juuri sopivan kalafanin ja antaminen menee siten, että kalan saa kylmään niin mikä ettei.

Parempana ideana pitäisin leipomuksia: vaikka pipareita, maustekakku tms sellofaaniin käärittynä kortin kera on todella kiva lahja. Samoin lasipurkki pipareineen. Tai sitten kynttilät: kynttiläpaketteja saa todella halvalla, osta vaikka muutama paketti erivärisiä ja tee niistä kivoja paketteja sellofaaniin (tavalliset peruspöytäkynttiläpaketit eivät maksa paljoa ja jos teet paketteja niin, että yhdessä on 2-3 eriväristä kynttilää kauniisti paketoituna niin saat todella edullisesti kivoja pikkulahjoja, jotka ovat halpoja mutta eivät vaikuta siltä)

Päiväkotiin riittää lapsien itseaskartelema kortti - jos tuntuu ettei se riitä niin lisäksi pieni kynttilä.

Vierailija
14/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saisin joulupöytääni savukalaa :)!

Vierailija
15/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isot sydämen muotoiset piparit, jotka ovat itse koristelleet(siis ihan sillä tomusokeri, mehu hommalla) On olleet edullisia lahjoja, itsetehtyjä, nättejä(oikeesti symppiksiä) ja vielä herkullisiakin. Minä olen pakasnnut ne sellofaaniin ja solminut jouluisella narulla.

Vierailija
16/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kivan muistamisen saa helposti piparitaikinasta -- te valtavan isoja sydämiä/tähtiä ja niihin reikä. Koristele tomusokerikuorrutteella -- kirjoita vaikka joulumieltä jättipipariin tai saajan nimi ja anna päiväkotiin/naapureille. On ihan käypä ja jouluinen muistaminen. Lapsille löydät jotain kivaa kirpparilta.

Joulunpyhinä panosta tekemiseen -- siis jos säät sallii, pulkkailkaa koko perhe, sytytelkää kynttilöitä ja tehkää lumilyhtyjä. Tortut ja kuuma mehu kynttilän valossa perheen kera ulkoilun jälkeen jää takuulla lapsille mieleen eikä tule kalliiksi. Meillä joulu koostuu tämmöisistä pienistä tunnelmallisista jutuista eikä lahjavuorista vaikka ei rahasta olisikaan tiukkaa. Kynttilöitä, pipareita ja torttuja ja rusinoita ja pähkinöitä saa pienellä rahalla ja juhlavan talviherkun saa vaikka appelsiiniviipaleista, kanelista ja hunajasta. Aina ei tarvitse olla tarjolla montaa sorttia kerralla, vaan yksittäisiä mieleen jääviä hetkiä ja herkkuja ennemmin. Teille tulee ihan mukava joulu, vaikka nyt mieltä painaakin. Asioilla on taipumus loppuviimeksi järjestyä...

Vierailija
17/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultainen kiitos!

En asu edes Suomessa, mutta ihana ajatus. Kaikkea hyvää sinulle, tuli ihan kyyneleet silmiin...

Vierailija
18/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teimme näin viime jouluna, eikä kukaan huomannut eroa :)

Vierailija
19/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä niitä edes mieti sen enempää!

Lapsillesi vain jotain kivaa - tai siis sille vanhemmalle - ja sitten lopetat asiasta stressaamisen ja järjestät muutoin mukavan joulun!

Minulla ei ole rahahuolia, mutta silti en käytä jouluun mahdottomia summia, a) koska joulu tulee muutenkin ja b) haluan etsiä lasteni kanssa sellaisia jouluisia asioita, joista tulee oikeasti hyvä joulumieli. Verannan koristelu on sellainen: teemme joskus marraskuussa asetelman vanhaan kukkalaatikkoon yhdestä jouluvalosarjasta, havuista ja kävyistä (ja mitä lapset nyt ikinä keksivätkin) ja sinne lisätään sitten aina jotain, yleensä joulukoristeita tai jotain punaisia leluja tai omenoita tai jotain. Sellaiset on tärkeitä.

Vierailija
20/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmasti monelle muullekin. Mieluummin minä sen ottaisin kuin jonkun kakun tai pipareita. Leipomuksia tulee itsekin tehtyä jouluksi, mutta harva savustaa kalaa ja kuitenkin uskon että aika moni siitä pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi