Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ideoita, meillä ei ole varaa ostaa YHTÄÄN joululahjaa :(

Vierailija
29.10.2008 |

Kyllä on ankeeta. Rahat ovat niin lopussa, että mihinkään ylimääräiseen ei nyt ole rahaa. Ensinnäkin harmittaa lasten puolesta antaa näin "köyhä" joulu, kun kuitenkin odottavat pukkia ja lahjoja. Pienemmälle paketoin esikoisen vanhempia kauan piilossa olleita leluja, vanhemmalle on onneksi tullut ostettua pari kirjaa jo kesällä valmiiksi.

Toinen huolenaiheeni on se, että miten selviydymme pää pystyssä kaikkien muiden (naapureiden, tarhan tätien, opettajien, tuttavaperheiden ym) perinteisistä joulutervehdyksistä, kun ei ole varaa antaa mitään takaisin.

Tuleeko nyt mieleen jotain muuta (lähes ilmaista) kuin pelkkä itsetehty joulukortti, millä voisi selviytyä "kunnialla" noista "pakollisista" tervehdyksistä. Mielelläni kyllä antaisin lahjoja, mutta nyt en vaan pysty!

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalasta piiras? kyllä menee tarhassa kahvipöydässä kaupaksi.

Vierailija
22/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluisen kranssin teko-ohjeita. sellaiseen voisi kerätä tarpeet luonnosta, joten tulisi aika edulliseksi. Täällä oli yksi ohje: http://www.iltalehti.fi/ilona/200612215437492_in.shtml

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pakastin "täynnä" itse pyydettyä kalaa, jota voisimme savustaa. Mutta onko tuo ihan typerä lahja?

ap

minusta ainakin olisi ehdottomasti kiva saada savukalaa, mitä tahansa "omatekoista" ja mieluummin syötävää kuin tavaraa. En tosin tiedä tykkäävätkö kaikki savukalasta mutta voivathan sitten tarjota vaikka vieraalleen kun joulun¨aikaan/uutena vuotena kuitenkin monella vieraita käy.

Vierailija
24/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tarhan tädeille kalapiiras kahvipöytään ja piparit

- naapureille ja tuttavaperheille (kenelle kalan voi käydä viemässä) savukala

- lasten kavereille kortit

- pienimmäiselle nuo esikoisen vanhat lahjat

- esikoiselle pari jo ostettua kirjaa ja sitten yritän etsiä vielä kirppikseltä jonkun lelulahjan

- miehelle ja minulle seksiä (heh, oli pakko laittaa vitsinä)

Vierailija
25/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin naapureille sen saisi varmaan hyvin annettua ilman pelkoa pilaantumisesta, jos naapureille nyt jotain täytyy antaa.

Tarhantädeille yms. ei tarvitse antaa mitään, kiitokset riittävät.

Kannattaa myös käydä kaikki kaapit läpi, mulla ainakin joskus löytyy varastoon ostettuja kivoja lahjoja, jotka olen autuaasti unohtanut jonnekin.

Yksi lahja, mistä ainakin meidän lapsemme ilahtuisivat, olisi DVD:lle nauhoitettuja suosikkilastenohjelmia. Tämä tietenkin edellyttää, että on varaa ostaa tyhjiä DVD-levyjä ja on nauhoittava DVD-soitin ja aikaa nauhoitella tv-ohjelmia.

Omille lapsille olen joskus tehnyt lahjaksi tehtäväkirjat, joihin olen tulostanut kullekin omien suosikkihahmojen värityskuvia, ethnyt itse paperille kunkin tason ja mieltymysten mukaisia tehtäviä (esim. etsi kirjainten joukosta oma nimesi ja ystäväsi nimi, pienemmille ympäröi oma alkukirjaimesi, jatka viivaa). Nämä tehtävät olen laittanut vanhaan kansioon (uudetkaan eivät varmaan maksa kovin hirveästi), johon päälle on kirjoitettu lapsen nimi.

Joskus annoin sukulaisilla CD-rompulle valikoituja aikojan kuluessa otettuja digikuvia, joissa oli heidän perheensä (tai joku perheestä) mukana. Ainakin sanoivat ilahtuneensa ja lasten puheista päättelin, että ainakin jonkun kerran kuvia oli myös katseltu.

Itse muuten inhoaisin tuollaista palvelulahjaa. Tuntisin itseni vaivaantuneeksi, jos joku lupaisin esim. tulla meille lapsenvahdiksi pariksi tunniksi. Olisi kiva, jos joku tulisi joskus lapsia hoitamaan, mutta etukäteen annettu lupaus olisi jotenkin epämiellyttävä. Samoin esim. ikkunan pesussa. Apua kyllä tarvitsee, mutta kehtaisiko sitä sitten pyytää, että "ensi viikonloppuna pitäisi pestä ikkunat, niin voitko nyt tulla auttamaan niin kuin joululahjaksi lupasit?"

Vierailija
26/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta villasukat olisivat ihana lahja!

Vierailija
27/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lähettää lapsille lahjat jos kerrot lasten iät ja sukupuolet.

Vierailija
28/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lapset muilta sukulaisilta/kummeilta jotain lahjoja saavat?

Vierailija
29/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitteko apua vaikka seurakunnalta?

Vierailija
30/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan voisin tehdä lapsille itse kivat tehtäväkirjat sekä omat valokuva-albumit

Jippii, onko muita hyviä lähes ilmaisia ideoita omille lapsille

kirjastoon ja pulkkamäkeen toki mennään muutoinkin sekä paistellaan tietysti pipareita ja tunnelmoidaan minkä pystymme. Lähinnä vielä haluaisin antaa jotain konkreettista lapsilleni, etenkin tuolle ekaluokkalaiselle esikoiselle (onneksi pienemmälle on esikoisen leluja joita voi antaa!).

Vierailija
31/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos saisin vaikkapa ruispohjaan leivotun kalapiiraan, niin olisin jo ihan tippa linssissä! :)

Elämäni ikimuistoisin joululahja oli, kun naapurin mies oli käynyt kolaamassa meidän pihatien. Kolanaisassa oli ryttyinen lappu: kiireetöntä joulua t. Pentti.

Kyllä ne tarhatädit saa roppakaupalla niitä tuoksukynttilöitä ja enkelifiguureita. Turha kantaa huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole itse ollut kasvattamassa krääsäkasaa.

Vierailija
32/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee myös erittäisn vähälahjainen joulu, mutta vaikka sitä rahaa olisikin niin en siltikään ostaisi paljon lahjoja vaan koitan opettaa lapselle että jouluna tarkoitus olla yhdessä, syödä ruokaa jne eikä saada hirveetä kasaa lahjoja. Mun mies osti lapselleen(edellisestä suhteesta) yhtenä jouluna yhden (n 30e) lahjan ja sai eksältään haukut että meinaatko että YKSI lahja riittää. Tällasiakin on jotka ajattelee enemmän sitä määrää ku laatua.

Vierailija
33/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua laittaa yhteystietojani, nolottaa jo muutenkin. Kyllä pärjäämme nyt jo paremmin kun keksin tuon kalahomman ja pääsin siitä ahdistuksesta :)

Yritän vielä keksiä kaikenlaista halpaa kivaa lapsilleni. Ehkäpä uimahalliretkipäivä pukilta voisi olla myös tosi kiva lahjakorttina? Käymme kyllä muutoinkin silloin tälöin uimassa, mutta ehkäpä tämän koko perheen lahjakortin voisi antaa "vanhemmille" (vaikka lapsetkin olisi toki siihen sisälytetty), jottei lapsille tule paha mieli etteivätkö isi ja äiti saa mitään.

Ihan tulee tässä joulumieli!

Vierailija
34/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä niin, että kun on ap:n kaltaisessa tilanteessa olevia ihmisiä, niin ap ottaisi hotmailista tai jostakin nimettömän sähköpostin, ja sitä kautta voisimme me vapaa-ehtoiset ihmiset laittaa hänelle pienen rahallisen lahjoituksen, vaikka suoraan tilille?

Olen vieraillut tällä palstalla jotakuinkin 8 vuotta, ja mm. Joulun lähestyessä tulee aina näitä kirjoituksia, kun rahat ei kertakaikkiaan riitä. Kirjoitukset riipaisevat aiankin minun sydäntä. Olen itsekin aika huonossa rahallisessa tilanteessa, ollut jo pari vuotta, mutta pystyisin silti esim 5-10e antamaan tälläiseen hyväntekeväisyyteen. Ja mielummin juuri tälläiseen, kuin moneen muuhun viralliseen keräykseen.

Kun jo muutama ihminen antaisi vaikkapa sen 5-10e, olisi ap:n kaltaisten ihmisten Joulu pelastettu. Onko tässä mitään laitonta, tietääkö kukaan?

Haluaisin todella auttaa.

Vierailija
35/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille ekaluokkalaiselle jonkun oman lehden--lasku tulisi sitten joulun jälkeen ja useammassa erässä??

Vierailija
36/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt antaisin sen 5e, olisi itselläni ainakin parempi mieli.

Nro 40

Vierailija
37/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tullut mieleen, että tarhaan/opettajille pitäisi viedä lahjoja... Paras lahja heille taitaa olla, että käyttäytyy asiallisesti lastaan hoitavia/opettajia ammattilaisia kohtaan (vrt. huonosti käyttäytyvät vanhemmat).

Älä käytä vähäisiä varoja mihinkään krääsään, tilpehööriin tms. turhaan! Itsepiirretyt kortit ovat tosi hieno idea ja on mukavaa tehdä niitä yhdessä lasten kanssa. Ja aineettomat lahjat ovat ekologisuudessaan kaikkein trendikkäimpiä. Tee naapurille ja tuttaville kukkien kasteluun oikeuttava lahjakortti. Koiranomistajat ihastuvat lemmikin ulkoilutukseen oikeuttavasta lahjakortista. Mies ilahtuu selkähieronnasta.

Metsästin kerran kirjastosta kirjan, jonka mieheni oli pitkään halunnut lukea, mutta työaikojensa vuoksi ei ehdi itse kirjastoon. Koska lahja ei jäänyt edes kotiin viemään tilaa ja pölyttymään, se oli todella mieluinen. Ja vanhemmalle sukulaiselle annoimme "taksilippuja", joita vastaan lupasimme kuljettaa häntä autollamme. Näin hänen ei tarvitse tuntea kiusaantuneisuutta tarvitessaan apua.

Lapsien lahjat ovat kinkkisempiä. Osaisitko/ehtisitkö tuunaamaan vanhasta vaatteesta jotain uutta ja hienoa? Farkuista/paidasta saa kassin, mekosta hameen, isän paidasta mekon?

Vierailija
38/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköpostitse annettaisiin postiosoite ja voisi lähettää postitse lahjan, kun tietäisi lasten iät ja sukupuolet.

Itse olen joka vuosi ostanut pelastusarmeijan joulupataan lahjoja, joihin kirjoitan päälle onko tytölle vai pojalle ja minkäikäiselle, mieluummin antaisin samanlaiset lahjat suoraan tarvitsevalle! Joten ap, ota oikeasti itsellesi nimeton hotmail-osoite ja laita se tänne, mielelläni auttaisin.

Meilläkään ei rahassa kylvetä, mutta sitä onneksi (ainakin vielä) riittää lahjoihin, joita meillä ostetaan joka vuosi vain yksi/henkilö. Ja työkavereille ym. vien just piirakoita/kuivakakkuja/pipareita/mokkapaloja jne., sitä krääsää on tosiaan liikaa.

Itselleni savukala olisi varmaan joulun paras lahja!!!

Vierailija
39/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi lorupussi / laulupussi / satupussi?

Eli ompelet kankaasta pussukan, ja sen sisään teet pahvista kortteja, joihin sitten kirjoitat joko loruja / lauluja / satuja. (Netistä löytynee) Voit leikata joko jonkun kuvan muotoon, tai sitten lehdestä kuvan tai ilman kuvaakin ok. Sieltä sitten nostellaan kortteja...

Entä itsetehty muistipeli? Onko teillä printteriä? Kuviksi voisi laittaa lapselle mieluisia kuvia, tai vaikkapa perheen jäsenten ja sukulaisten kuvia.

Ekaluokkalaiselle voi tehdä muistipelin laskutoimituksella. Esim. toiseen korttiin 3+2 ja sen pari on 5.

Myös perinteinen "bingo" peli on helppo toteuttaa vastaavilla ideoilla, pitää vaan askarrella enemmän. Eli siis vaikka neljä alustaa joissa yhdeksän kuvaa ja sitten samat kuvat irtolappusina. Nostetaan pinosta ja kenen alusta eka täynnä niin voittaa.

Ette siis asu Suomessa? Olisin nimittäin vinkannut että alelaareista saa todella halvalla leluja, pelejä ja palapelejä. Kun vaan ehtii ja jaksaa kierrellä : )

Samoin vaatteita voi saada todella edullisesti. Esim. meidän Lindexillä on parhaillaan rekki jossa vaatteita -70% ja näitä saa ostaa kaksi yhden hinnalla! Eli yhdelle vaatteelle ei tule hintaa kuin pari euroa.

Vierailija
40/50 |
29.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti saat apua, eikä kyse ole siitä, että sinua vain säälittäisiin, vaan ainakin minulta apu tulisi täydestä auttamisen halusta. Ei edes kiinnosta, miksi rahatilanteenne on huono.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän