Miten saisi ruokalaskua pienemmäksi? Nyt on 600 €/kk 4 hlöä.
Rahat on vähän tiukilla, mutta ruokalasku senkun kasvaa. Meitä on kaksi aikuista, joista mies syö lounaan töissä ja mä syön lasten kanssa kotona, mutta yleensä puuroa. Kaksi alle 5-v lasta, jotka ovat kotihoidossa. Eli lapset syövät 2 x pvä lämpimän ruoan ja mä 1 x pvä, kun syödään miehen työpäivän jälkeen koko perhe yhdessä. Joskus aikaisemmin ruokalasku oli 400 ¿/kk, sen jälkeen pikku hiljaa 500 ¿ ja nyt jo 600 ¿. Tohon tulee lisäksi 100 ¿ miehen työpaikkaruokailusta. Eli yhteensä 700 ¿. Mainittakoot, että asumismenojen jälkeen meillä jää rahaa ruokaan, laskuihin, autoon yms. noin 1000 ¿.
Syödään tavallista, edullista perusruokaa. Jauhelihaa, tarjous-lohta, pakasteseitiä, tonnikalaa, keittoja yms. Kanaa tai kalliimpia lihoja syödään harvemmin. Leivistä katson aina kilohinnat ja usein teen sämpylöitä. Juusto on halvinta kevyt-juustoa, leikkeleet Atrian, kurkkua ja tomaattia ostetaan toisinaan. Hedelmiä lapset syövät pari per päivä, kasviksia & vihanneksia ei juurikaan (paitsi ruoan seassa, esim. kasvissosekeittona). Herkkuja ei osteta juurikaan. Itse syön noin 1 krt7vko vähän suklaata, yhdessä miehen kanssa viikonloppuisin jotain hyvää (eilen todella pitkästä aikaa patonkia, juustoja yms.). Alkoholia juon itse yhden siiderin viikossa, mies pari kaljaa.
Vinkkejä, miten ruokalaskua saisi pienemmäksi?! Itse ehdotin miehelle, että söisi töissä vähän halvempaa ruokaa (ts. ottaisi eväät), mutta mies on sitä mieltä, että kun käy töissä, voi syödä 2krt/pvä hyvin. No, mä jatkan sitä puuron syömistä...
Kommentit (103)
Miehillä on usein kummallinen ajatusmaailma. Naisvaltaisilla aloilla syödään puuroa sen halvan hinnan ja ravitsevuuden takia, miesvaltaisilla taas pitäisi vetää pihviä/pitsaa päivittäin- miksi? Jopa siistiä toimistotyötä tekevät miehet uskottelevat itselleen että sukupuolensa takia tarvitsevat maagisesti kamalan kalorilisän naisiin verrattuna!
vaikka ostais lidlistä.
Kokonaisia hedelmiä mieluummin kuin mehuja. Vettä ennemin kuin kivennäisvettä.
Siinäkin säästää paljon. siideriä ja olutta ei tarvi lainkaan.
saada työpaikkaruokalassa käydä. Jos mun mies olisi kotona lasta hoitaessaan alkanut valittaa minulle työpaikkaruokailusta, niin olisin ollut aika pahana. Ruokailuun menee lounaspaikassa 5-7 euroa/päivä. Ruuan voisin lämmittää mikrossa, mutta en jaksaisi kantaa salaatteja töihin, eivät pysyisii raikkainakaan. Työpaikkaruokailuun taas kuuluu aina ihana salaatti- ja leipäpöytä lämpimän aterian lisäksi. Joskus myös jälkiruoka. Kun syön päivällä hyvin, en tarvitse välipaloja. Mutta ennen kaikkea siinä on se sosiaalinen aspekti, että mennään porukalla syömään. Itse en tästä siis helpolla tinkisi, vaikka olisi mikä rahapula.
Muutenkaan en tinkisi ruuasta, jos ei ole aivan pakko. Jos ap:lla on säästöjä vähän, niin mikä ihmeen pakkomielle se on, että 500 euroa maksimissaan saa mennä ruokaan. Hyvä perusruoka hedelmineen ja vihanneksineen on iso ilo ja tärkeää terveydelle. En tajua, miksi siitä pitäisi tuntea syyllisyyttä. Suklaista ja oluista voi hyvin säästää, ne on ihan turhaa, mutta työssä käyvällä perheellä ne suklaaseen menevät eurot tuskin taloutta kaatavat.
Meillä on alettu korvata jauhelihaa soijarouheella. Toisiko se säästöä?
joissakin paikoissa ne tärkeimmät keskustelut käydään siellä ruokalassa.
Ap:lla tuntuu olevan saituus verissä - ei ole oikeaa rahapulaa, mutta jonkin takia täytyy pakosta elää kuin olisi. Relaa vähän, niin elämä muuttuu mukavammaksi.
että me syödään lihaa (tai kalaa) vain pari kertaa viikossa. Ja kasvisruuat tehdään kauden kasviksista.
Ei lihaa tarvitse joka päivä.
tai mulle merkkaa silleen yks juttu että sielu ei anna periks ostaa muita kuin luomumunia. muuten sitten kyllä käytän ei luomua lihaa ja maitoa. broileria koitan ostaa harvoin ja silmät kiinni. no, kai ostaisin vain luomu broilerin naturel-fileitä jos niitä saisi. saako niitä?
jotenkin kelaan et kananmunissa halpoja ostamalla säästäisin eläinten kohtelun kustannuksella... mutta epäloogista on se etten ajattele niin kaikkien tuotteiden kohdalla. syy voi olla sekin et munien kohdalla se on helppoa ja selkeetä. en esim tiedä onko kaupassa jauhettu jauheliha brasilian lehmää vai suomen lehmää (epäilen et köyhemmissä maissa on enemmän epäkohtia eläinten kohtelussa kuin esim suomessa + tietty lihan kuljetus maailman laidalta tänne)
kyllä suosittelen kaikkia miettimään ostosten valinnassa. se ei ole helppoa (hintakysymys ja esim vaikeus tietää ruuan alkuperästä, varsinkaan pitkälle jalostetun/pakatun/valmistetun). luomu on helppovalinta, mutta usein kallis.
ehkäpä sekin olis jo hyvä, että tekis edes joitain eettisiä valintoja ostoksissaan
Etsikää uusia ruokareseptejä ja korvatkaa lihan osuutta kasvisproteiinilla. Hyvin halpaa ja terveellistä ja hyvää ruokaa ovat esim. linssit ja pavut, kuivattu kilon säkki ei maksa kuin pari euroa ja kun ovat kuivattuja, käytännössä syömäkelpoista papua saa siinä pari-kolme kiloa. Niitä ei edes ole sillä lailla vaikea käyttää kuin soijarouhetta, joka pitää osata maustaa (tosin esim. kuutiosta tehty lihaliemi maustaa aika hyvin jo). Esim. ei jauhelihakastiketta, vaan chili con carnea, jossa puolet - 2/3 niitä punaisia papuja. Sipulia, porkkanaa, tomaattimurskaa AINA muutenkin jauhelihan jatkoksi, samoin esim. kesäkurpitsa on joskus todella halpaa tarjouksessa ja siitä saa monenlaisia ruokia (itse tykkään pannulla öljyssä rapeiksi paistetuista viipaleista, mutta esim. sosekeitto tai raasteena jauhelihan seassa..)
Ja kanasuikaleethan on kalliita, jopa ne " ällöt" paistisuikaleet! Koipireisipakki uuniin, vuoraa vuoan pohja erilaisilla kauden kasviksilla ja riisillä, vähän vettä sekaan. Oikeestai muuten, siitä yhdestä koivesta saa keiton neljälle, koetettu on, monesti!
Juu. Kotimaisia koetan välttä, kun ovat kalliita ja lannoitteilla väkisin kasvatettuja.
Ai maitotuotteet, lihat, limut, vissyt, pesuaineet ja kaikki muutkin, mitä nyt yleensä ruokakaupasta ostetaan?
Vierailija:
Juu. Kotimaisia koetan välttä, kun ovat kalliita ja lannoitteilla väkisin kasvatettuja.
monissa leivonta- yms. resepteissä voi kananmunan korvata soijajauheella ja nesteellä, mikä on paljon halvempaa. Hae netistä vegaanien ruokaohjeita, niin saat siitä oikeat korvaavuudet.
Voit jatkaa luomumunien ostamista, mutta niitä ei tarvitse ostaa niin usein (itse esim. korvaan lihapullataikinan kananmunan soijajauheella, vedellä ja öljytilkalla koska meillä kananmuna-alergikko perheessä)
Kananmunissa on myös paljon kolesterolia, joten jonkun idea syödä monta kertaa viikossa munakasta ei minusta sekään ole kovin hyvä.
Minäkään en sun sijassa painostaisi miestä luopumaan työpaikkaruokailusta - ellei ole IHAN pakko. Ei kuitenkaan ole niin kallista. On monipuolista ja terveellistä ruokaa. Lisäksi ruokailu työpaikalla on sosiaalinen tapahtuma. Eväiden lämmittely keittiössä on ihan toista!
Ei tuo teidän ruokailu tuhlailevalta kuulosta muutenkaan. Ei kuitenkaan kannata liikaakaan tinkiä ruokalaskusta, koska silloin ruoka muuttuu epäterveellisemmäksi. Siis jos jättää kasvikset ja hedelmät pois tyyliin.
Ehkä säästöä saa syntymään sillä, että keksii muutaman tosi edullisen ruokavaihtoehdon lisää omaan repertuaariinsa. Vaikka:
-uuniohrapuuro
-kasvissosekeitto (voi vaihdella kasviksia ja juureksia)
-kaalikeitto tai kaalipata
yms.
Niiden on ihan turha puhua sen edullisuudesta ja terveellisyydestä ja sosiaalisesta aspektista, joille tuo 5¿/pvä ei ole iso summa. Mutta uskokaa, joillekin se on. Me oltais ihan kusessa, jos mies söisi töissä. Palkasta jäisi kuussa käteen 110¿ vähemmän ja kun nyt jo eletään ihan kädestä suuhun (minä kotona lasten kanssa) niin oltais noin viikko ilman ruokaa kotona tuon työpaikkaruokailun takia. Että olen sellainen kauhea vaimo, joka pakkaa joka ilta miehelle tupperin mikroastiaan päivällisen jämät lounaalla lämmitettäväksi.
Itse kun olin töissä niin hain ruokalasta salaatin aina kotiruoka-annoksen kyytipojaksi. Sen saalaatin sai noin 50-70 sentillä. Sen verran olin valmis panostamaan ;) Mieheni ei salaattia syö muutenkaan, joten hän ei jää mistään paitsi, eikä tosiaan tietokoneen ääressä naputellessaan kovin raskasta ravintoa päivällä tarvi.
mutta näin:
-ostetaan ruispaloja 2 pussia tuoreena ja pakastetaan 3-4 kpl pusseihin. Leivän hävikki liki 0, kun aina on tuoretta leipää.
-juustoa ja leikkelettä ostetaan vain 1 krt/kk. Leipä paahtimeen ja päälle kasvisrasvaa. En halua opettaa lapsiani leivänpuputtajiksi (sis. paljon suolaa ja kallista päällysteiden kera)
-lähikauppa myy kokonaisia tuoreita broilereita (hinta n. 5-7 eur). Broileri uuniin ja syödään ensimmäisellä aterialla mitä jaksetaan ja seuraavalle päivälle jää risotto tai salaatti koko perheelle. Eniten tykkään tästä, kun saa 2 ateriaa, mutta ennen kaikkea vaihtelua myös.
-jogurtit vain harvinaista " herkkua"
Itse haluan kasvattaa lapsia syömään myös salaatteja ja kasvissosekeittoja. Porkkanakeitto on lempparia ja sikahalpaa ja salaattiateria (kala/kana) terveellinen + lapset oppivat syömään salaattia ihan pääruokana. Näitä meillä syödään n. kerran/2 viikossa.
jättää työruokailut väliin ja miksi ap syö puuroa?? Kuulostaa ihan hölmöläisten hommalta,
600 euroa saa uppoamaan ruokakauppaan ja elelee puurolla? Ja miestäsi yrität vetää mukaan tuohon tarpeettomaan kituuttamiseen vaikka rahaa siis on?!
Joo, taitaa olla niin, etten ole valmis tinkimään muusta kuin miehen työpaikkaruokailusta. Ei vaan, haluan karsia ruokaostoksista jotain turhaa ja kallista, mutta en tiedä mitä. Sitä alan nyt selvittämään. Niistä aikaisemmin mainitsemista jutuista en kuitenkaan aio tinkiä ennen kuin on ihan pakko. Enkä halua, että käytetään meidän säästöjä syömiseen, koska mun mielestä meidän pitää elää tulojen mukaan. Ei haittaa, jos ei nyt kotiäiti-vuosina jää rahaa säästöön, mutta niitä kertyneitä säästöjä ei käytetä ruokaan.
Lapset ovat 1 v ja 3 v ja varsinkin tuo 1 v syö aika pieniä määriä. Mies syö kyllä hirveästi, mutta tekeekin fyysistä työtä. Itse syön paljon verrattuna moneen muuhun, mutta en halua olla nälkäinen (esim. 3 keskikokoista perunaa, porkkanaraastetta ja 5-6 lihapullaa).
Juustoon meillä menee siis paljon rahaa ja jugurttiin, kun yksi litra tota jugurttia (joka on siis maustamatonta A-jugurttia, eikä mitään sokerimössöä) maksaa n. 2 ¿ ja sitä menee litra päivässä eli 14 ¿/vko. HUI! Yhteensä yli 50 ¿/kk. Lapset eivät meinaa syödä illallakaan puuroa, joten aamulla en sitä enää heille tyrkytä, vaan aamulla syövät yleensä tota jugurttia marjojen kanssa. Itse syön aamulla 2 leipää ja lapset myös 1-2 palaa. Lounaalla syön siis puuroa (koska tykkään siitä ja se on halpaa ja terveellistä) ja iltapalaksi lapset syövät puuroa, viiliä tai joskus Talk Muru -muroja tai Weetabixiä (ehkä 1-2 krt/vko noita kahta vikaa). Me syödään miehen kanssa iltapalaksi leipää (2 viipaletta yleensä) ja jugurttia myslillä (jotain halpaa ja vähäsokerista). Mä en juo maitoa, joten siksi syön jugurttia. Maitoa ja piimää (vain lapset juo ja maitoa käytön myös puuroon osittain) menee varmaan yhteensä 1-2 litraa/päivä. Mutta tohon jugurttiin menee ihan järkyttävän paljon rahaa! Ostan tota A-jugurttia siksi, kun se on musta parhaan makuista ja siinä on niitä Gefilus-juttuja, joita haluan itseni ja lasten saavan. Onneksi ei polteta, eikä käytetä alkoholia tota 1(-2) kaljaa/siideriä viikossa enempää. Ja lapsella on kestovaipat, eikä meillä ole lemmikkejä.
Tosi hyviä vinkkejä olen täältä saanut ja paljon miettimistä! Kiitos niistä!
kun se on niin paljon halvempaa!
Ruokalassa ruoka maksaa meillä ainakin noin 5,5 euroa. Itsetehty keitetyt perunat+porkkanaraaste+jauhelihakastike sipulisilpulla maksaa noin 1,5 euroa (ja saman verran yleensäkin per itsetehty ateria kun syö kotiruokaa).
Tämä tekee päivässä 4 euroa säästöä, kuukaudessa säästöä tulee 80 euroa ja vuodessa 80 eur/kk x 11 kuukautta= 880 euroa!!!!!
Toisaalta en ymmärrä miten voi mennä kahden pienen lapsen kanssa 1 kg jugurttia päivässä! Annoskoot vähän pielessä.
En minä ainakaan hävennyt viedä eväitä töihin. No, meillä olikin naisvaltainen työpaikka, jossa iso osa söi eväitä ihan sen hinnan takia... Siksi meillä on taukohuoneessa jääkaappi ja mikro.
Jotenkin niin miesmäistä ajatella, että on noloa syödä eväitä, eilistä makkarakastiketta. Tuskin se silloin edellisenä päivänä päivällispöydässä kovin nololta tuntui, hyvältä maistui ja kelpasi. Mutta annas olla kun sama annos pakataan rasiaan ja otetaan töihin, niin kyllä nolottaa. Vähän olisi aihetta kasvaa ihmisenä.