Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi ruokalaskua pienemmäksi? Nyt on 600 €/kk 4 hlöä.

Vierailija
14.10.2007 |

Rahat on vähän tiukilla, mutta ruokalasku senkun kasvaa. Meitä on kaksi aikuista, joista mies syö lounaan töissä ja mä syön lasten kanssa kotona, mutta yleensä puuroa. Kaksi alle 5-v lasta, jotka ovat kotihoidossa. Eli lapset syövät 2 x pvä lämpimän ruoan ja mä 1 x pvä, kun syödään miehen työpäivän jälkeen koko perhe yhdessä. Joskus aikaisemmin ruokalasku oli 400 ¿/kk, sen jälkeen pikku hiljaa 500 ¿ ja nyt jo 600 ¿. Tohon tulee lisäksi 100 ¿ miehen työpaikkaruokailusta. Eli yhteensä 700 ¿. Mainittakoot, että asumismenojen jälkeen meillä jää rahaa ruokaan, laskuihin, autoon yms. noin 1000 ¿.

Syödään tavallista, edullista perusruokaa. Jauhelihaa, tarjous-lohta, pakasteseitiä, tonnikalaa, keittoja yms. Kanaa tai kalliimpia lihoja syödään harvemmin. Leivistä katson aina kilohinnat ja usein teen sämpylöitä. Juusto on halvinta kevyt-juustoa, leikkeleet Atrian, kurkkua ja tomaattia ostetaan toisinaan. Hedelmiä lapset syövät pari per päivä, kasviksia & vihanneksia ei juurikaan (paitsi ruoan seassa, esim. kasvissosekeittona). Herkkuja ei osteta juurikaan. Itse syön noin 1 krt7vko vähän suklaata, yhdessä miehen kanssa viikonloppuisin jotain hyvää (eilen todella pitkästä aikaa patonkia, juustoja yms.). Alkoholia juon itse yhden siiderin viikossa, mies pari kaljaa.

Vinkkejä, miten ruokalaskua saisi pienemmäksi?! Itse ehdotin miehelle, että söisi töissä vähän halvempaa ruokaa (ts. ottaisi eväät), mutta mies on sitä mieltä, että kun käy töissä, voi syödä 2krt/pvä hyvin. No, mä jatkan sitä puuron syömistä...

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mies ottaa eväät töihin, kerran oli ottanu jopa termarissa kahvia, mutta vaadin että ainakin kerran käy " oikeasti" kahvilla. Mutta tuohon töissä syömiseen ja kahvitteluun menee yllättävän paljon rahaa.

Merkkaan kalenteriin aina paljonko meni ruokakauppaan, sillä sain itseni motivoitumaan. Eka seurantaviikko oli 180¿ (!!!), viime viikko jo 100¿ + 8¿ maito ja jogurtti täydennystä.

Ruokaa ei heitetä hukkaan kuten ennen, pakastan pienetkin määrät ja joskus syödään kaikki (2 aik+ 4v+1v) eri ruokaa tai mies vie jämät evääksi.

Ei syödä kanafileitä pihveinä vaan teen niistä keittoa, kiusausta ym.

Teen isompia eriä, joista osa pakkaseen, säästää myös aikaa.

Varmistan että kotona on aina kahvia, leipää margariinia ja maitoa niin ei tarvii lähtee niiden takia kauppaan, koska yleensä mukaan tarttuu muutakin.

Ei ostella enää herkkuja joka päivälle, näkyy myös vaa' assa

Vierailija
102/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva osaa käyttää jämiä, heitetään vaan roskiin. Jos jää riisiä yli, siitä saa risottoa tai paistettua riisiä, liiallisen keitetyn puuroriisin voi sekoittaa vaikka omenasoseeseen tehden näin omenariisipuuroa.

Hiutalepuuron jämistä saa leipää. Perunamuusiin ei tartte kuin jauhoja ja saa rieskoja. Tai sekoittaa mukaan paistettua jauhelihaa ja laittaa uuniin. Kuivahtaneet leivät uusiokäytetään lämpöisinä voileipinä taikka tehdään mansikkamaitoa, myös vaikkapa vetinen hernesoppa muuttuu ruokaisemmaksi jos sekaan laittaa kuivaa leipää.

Vanhasta maidosta saa pannukakun, vanhasta kermasta hapankermakakun. Vanhentuneet ja lössööntyneet hedelmät voi käyttää myös kakkuun tai tuorepuuroon. Jos kanaa jää jäljelle vain yksi koipi, siitä saa keittona ruuan koko perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä ovat?

Meillä menee kyllä kepeästi 600e kuussa ruokakauppaan,on pari murkkua ja yksi vaippaikäinen.

Kasvavat lapset syövät älyttömästi! ja meilläkin on aina kasviksia,hedelmiä+salaattia ja sitä raejuustoakin kun vanhin treenaa paljon.

Ja meiltä ei kyllä saa halvinta pizzaa pizzeriasta,ei hiiva,juustoraaste ja jauheliha paljoa maksa ja on koko pellillinen tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän