Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi ruokalaskua pienemmäksi? Nyt on 600 €/kk 4 hlöä.

Vierailija
14.10.2007 |

Rahat on vähän tiukilla, mutta ruokalasku senkun kasvaa. Meitä on kaksi aikuista, joista mies syö lounaan töissä ja mä syön lasten kanssa kotona, mutta yleensä puuroa. Kaksi alle 5-v lasta, jotka ovat kotihoidossa. Eli lapset syövät 2 x pvä lämpimän ruoan ja mä 1 x pvä, kun syödään miehen työpäivän jälkeen koko perhe yhdessä. Joskus aikaisemmin ruokalasku oli 400 ¿/kk, sen jälkeen pikku hiljaa 500 ¿ ja nyt jo 600 ¿. Tohon tulee lisäksi 100 ¿ miehen työpaikkaruokailusta. Eli yhteensä 700 ¿. Mainittakoot, että asumismenojen jälkeen meillä jää rahaa ruokaan, laskuihin, autoon yms. noin 1000 ¿.

Syödään tavallista, edullista perusruokaa. Jauhelihaa, tarjous-lohta, pakasteseitiä, tonnikalaa, keittoja yms. Kanaa tai kalliimpia lihoja syödään harvemmin. Leivistä katson aina kilohinnat ja usein teen sämpylöitä. Juusto on halvinta kevyt-juustoa, leikkeleet Atrian, kurkkua ja tomaattia ostetaan toisinaan. Hedelmiä lapset syövät pari per päivä, kasviksia & vihanneksia ei juurikaan (paitsi ruoan seassa, esim. kasvissosekeittona). Herkkuja ei osteta juurikaan. Itse syön noin 1 krt7vko vähän suklaata, yhdessä miehen kanssa viikonloppuisin jotain hyvää (eilen todella pitkästä aikaa patonkia, juustoja yms.). Alkoholia juon itse yhden siiderin viikossa, mies pari kaljaa.

Vinkkejä, miten ruokalaskua saisi pienemmäksi?! Itse ehdotin miehelle, että söisi töissä vähän halvempaa ruokaa (ts. ottaisi eväät), mutta mies on sitä mieltä, että kun käy töissä, voi syödä 2krt/pvä hyvin. No, mä jatkan sitä puuron syömistä...

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin minä tupakoin ja mieheni juo olutta jonkin verran. Itse muuttaman siiderin viikossa. Mutta meillä rahaa menee ihan perusruokaan. Esim raejuustoa meillä menee purkki päivässä ja se maksaa jo jotain puoltoista euroa. Mitä terveellisemmin syöt, sen enemmän menee kauppaan rahaa. Se on faktaa! Varsinkin silloin, kun laihdutin niin sain menemään kauppaan aivan älyttömiä summia.. Tosin silloin sitten herkkulasku oli vähemmän.. Onneksi.

Yritin pitää ostopäiväkirjaa, mutta se loppui viikon jälkeen, koska oli niin hankalaa..

Vierailija
82/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jauhelihakastiketta, spaghettikastiketta ja pastavuokia jatketaan porkkanaraasteella, eli 400g jauhelihaa ja 5 porkkanaa, tästä syödään päivällisellä ja jää evääksi miehelle töihin ja mulle ja lapsille seuraavan päivän lounas. Nyt 3kg porkkanapussit tosi edullisia, kilohinta noin 60 senttiä. Lisäksi nyt on lantut ja punajuuret edullisia.

Kanansuikaleet on usein tarjouksessa, juu, ne paistisuikaleet. Mutta köyhällä ei ole varaa valittaa...

Meilläkin ostetaan niitä -30% (prisma) ja -50% (cm) " päiväyslähellä" lihoja pakkaseen.

Jugurtit vain litran pakkauksissa.

Juusto halvinta kilohinnaltaan, taitaa olla Viking edam 3,99/kg Prismassa. Juuston rasva on kuulemma hyväksi ;) Ei sitä kuitenkaan niin paljoa käytä, että se vaikuttaisi kokonaisuuteen kovin paljoa. Leikkeleet ei minusta ole kalliita, pitää leivälle jotain olla. 350g pkt atrian saunapalvia maksaa Prismassa 2,29¿, riittää meillä viikon. Ei minusta ole iso raha.

Vessa- ja talouspaperit halvinta, samoin shampoot ja hoitoaineet sekä foliot, tuorekelmut, suodatinpussit jne. Xtraa tai dailya tai rainbowta.

Pakastevihanneksista myös aina se halvin, prismassa rainbow.

Johonkin teillä ap uppoaa hurjan paljon rahaa! Meillä ei esim. osteta muuta kuin ruisleipää, siiderit aina viikonlopuksi (yksi kummallekin) sekä karkkipussi tms. hyväskää. Sekä jätskiä. Ja silti menee vähemmän kuin teillä! Niin ja tosiaan mies ottaa 4 päivää viikossa eväät, töissä syö 1 päivänä viikossa (ja siihen menee sitten 20¿/kk).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatte syödä aikamoisia määriä jos meinaatte saada 600e kuussa pelkästä ruoasta.. tulikohan syömiset kerrottua todenmukaisesti vai onko hintoihin laskettu mukaan pesuaineita jne..?

Ota talteen joka ikinen kauppakuitti ruokakaupasta ja erottele minkä verran menee rahaa ruokaan ja minkä verran herkkuihin/siidereihin. Jotain juustotarjottimia en laskisi perusruokiin mukaan jos ne ovat miehesi ja sinun yhteisherkkuja. Tee herkuille joku kuukausisaldo jota ette ylitä.

Laske myös mitä maksaa satsi ruokaa. Kun päätät tehdä vaikka makaroonilaatikon, laske minkä arvoisia ovat tuotteet joita käytät. Esim. pussi makaroonia maksaa 0,2e+jauheliha 1,9e+3kananmunaa 0,45e+maito 0.7e +mausteille 0,15e. Yhteensä siis makaroonilaatikon kustannuksiksi tulee 3,4e. (Riippuen tietysti alueesi hinnoista, jossain päin maito on kalliimpaa ja makarooni halvempaa jne).

Koska 3,4eurolla saa ison satsin makaroonilaatikkoa, sitä kannattaa suosia.

Jukurtit ovat lähes poikkeuksetta halvempia litran purkeissa, lisäksi tölkit voi kierrättää toisin kuin pikkupikarit.

Jos ostatte marjakeittoja/mehukeittoja, koita siirtyä itse tekemiseen. Pakastemarjat ovat kohtuuhintaisia ja niistä saa perunajauhosuurustuksella hyvää kiisseliä/mehukeittoa.

Osta kesäisin/syksyisin marjat ja sienet torilta hintoja verraten ja pakasta sitten niitä, ellei ole mahdollisuutta itse poimia ilmaiseksi metsistä.

Ja perusohje: Kauppaan aina listan kanssa ja listan ulkopuolelta ei osteta mitään. Vertaa kilohintoja ja suosi tarjouksia. Älä mene nälkäisenä kauppaan ja kotiin lähtiessäsi pakkaa ostokset mukanasi olevaan kangaskassiin.

Vierailija
84/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei siis sen pyörällä kauppaan -kommentin jälkeen kirjoittanut mitään eli mä en kirjoittanut mitään miehen syömiseen liittyvää ekan viestini jälkeen.

Itsekin ihmettelen, miten hitossa meidän ruokaan menee 600 ¿ kuussa. Se on musta aivan liikaa! 500 ¿ on musta yläraja, paitsi jos on jotkut isommat juhlat, joihin palaa helposti se 100 ¿ ja enemmänkin. Mutta ilman juhlia 500 ¿ saisi kyllä riittää kuussa ruokaan tai mielummin vielä alle 500 ¿.

Meillä oli miehen kanssa eilen kiva riita tästä ruoka-asiasta, kun ehdotin, että mies ottaisi eväät töihin sen sijaan, että syö työpaikkaruokalassa. Ja eväillä tarkoitin nimenomaan edellisen päivän kotiruokaa joko mikrossa lämmitettynä tai ruokatermarissa. Mutta ei kuulemma käy, kun haluaa syödä hyvin, kun kerran töissä käy. Ja mä ilmeisesti sitten joudan syömään lounaaksi puuroa, kun kerran olen lasten kanssa kotona. Typerä mies, vaikka yleensä kyllä arvostaa suuresti lasten kotihoitoa ja mun " työtäni" . Laskin, että säästyisi n. 60 ¿/kk, jos mies söisi töissä edellisen päivän kotiruokaa työpaikkaruokalan sijaan. Miten saisin miehen kannattamaan ajatustani?

Ongelma on se, että meillä on aika hyvin säästöjä, joten mies aina perustelee kantaansa sillä, että onhan meillä rahaa, millä mällätä. Mä taas olen sitä mieltä, että muutaman vuoden päästä on tulossa putkiremontti, joten ois kiva, jos ois silloin edes vähän säästöjä, millä voisi maksaa edes osan putkiremontista. Samoin niillä rahoilla vois joskus käydä vaikka matkalla. Mies näköjään haluaa käyttää meidän säästöt omiin työpaikkaruokiinsa =(

Kevytjuustoja syön jatkossakin ja leikkeleet, joita syödään, on n. 8 ¿/kk (Atrian ohuen ohuita kalkkunaleikkeitä). Lapsille laitan pelkkää juustoa. Ruoanlaitossa käytetään paljon perunaa, vaikka tavallisesta keitetystä perunasta en edes tykkää. Riisi ja pasta on tietty myös halpaa. Pakkasessa on marjoja ja kerran viikossa teen yleensä 2 litran satsin vispipuuroa ja tai marjakiisseliä. Hillot teen myös itse. Suklaata rakastan yli kaiken ja edelleen aion hyvällä omalla tunnolla syödä kerran viikossa noin eurolla suklaata. Samoin juon kerran viikossa yhden siiderin, vaikka siitä tuleekin 10 ¿/kk. Muuten en juo juuri koskaan. Mies " saa" juoda pari kaljaa viikossa (julma vaimo). Viiniä juodaan ruoan kanssa ehka pari kertaa vuodessa. Jugurtti ostetaan aina litran tölkissä ja se on maustamatonta A-jugurttia. Kalliimpaa kuin tarjous-maustetut jugurtit, mutta tota en myöskään vaihda.

Pidän aina tarkkaa kirjanpitoa meidän menoista (pitäisin, vaikka oltais maailman rikkaimpia, koska rakastan " kirjanpitoa" ), mutta yleensä en erittele ruokaostoksia. Täytyypä nyt eritellä parin kuukauden ruokaostokset ja katsoa, mihin rahaa menee. Yksi rahareikä on varmaan ruoanlaitossa käytetyt juustot. Suklaan ohelle rakastan juustoa ja teen usein ruokia, mihin laitan milloin tuorejuustoa, milloin Koskenlaskijaa, milloin vuohenjuustoa, milloin fetaa...

Vierailija
85/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluat ruokalaskun alas, mutta mistään et tingi. Valitettavasti se ei sitten onnistu. Jos jokaisesta asiasta säästää vähän, eli ottaa sen halvimman, niin tulee iso lopputulos. Mahdotonta on ruoassa säästää, jos on vain yksi tai kaksi asiaa, joissa voi omasta mielestään tinkiä.

Sun on sitten vaan hyväksyttävä, että teillä menee paljon rahaa ruokaan, että teillä on kallis maku.

Vierailija
86/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa 600 ¿:ssa on mukana kyllä vessa- ja talouspaperit, suihkusaippuat, shampoot ja muut, mitä ostetaan ruokakaupasta (tyyliin S-Market). Mutta ei taas mun kasvojen pesuaineita, rasvoja tms. Vaippoja ei osteta, kun lapsi käyttää kestovaippoja. Ja tossa rahasummassa ei ole sitten mukana miehen yksittäiset heräteostokset työaikana, kuten energiajuomat, kahvikupposet, limut yms. joista urputan hänelle tasaisin väliajoin. Tai suolapähkinät, karkkipussit ja muut, joita löytyy miehen repusta tai taskuista (en pengo, ne vaan kurkkii sieltä). Olen yrittänyt selittää miehelle, että jos se käyttää pari euroa päivässä (arkisin) kaikkiin pikkuherkkuihin, siitä tulee 40 ¿/kk lisää, joita ei ole laskettu meidän budjetissa.

Vierailija
87/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja marjoja ja sieniä jne saa ilmaiseksi itse kerättyä. Jotkut antavat hyvinä omppovuosina liikoja poies. Porkkana ja kaali ovat nyt halpaa. Molemmista saa ihan ruokia. Porkkanapuuroa, porkkanalaatikkoa (ei vain jouluruoka), porkkanasämpylöitä, porkkanasosekeittoa, kaalilaatikkoa, kaalikeittoa, kaalikääryleitä, kaalia sosekeittoon jne.

Mitä valmiimpaa ja hienompaa ostaa, sitä kalliimmaksi tulee. Etniset ruuat ovat hyvänmakuisia, mutta niitäkin voi kotoisista aineksista tehdä vähän halvemmalla.

Vierailija
88/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa tähän, mistä en tingi:

-kerran viikossa suklaata (1 ¿)

-kerran viikossa yksi siideri (2,5 ¿)

-halpaa leikkelettä (pari euroa viikossa)

-halvin kevytjuusto (6 ¿ viikko)

-kanaa filepihvistä, ei valmissuikaleita, eikä ainakaan niitä hirveitä paistisuikaleita, mutta kanaa syödään max kerran viikossa

-kerran viikossa tehdään miehen kanssa pitsa, joku salaatti tms. ja siihen jälkkäriksi jätskiä, vähän karkkia tms.

Unohtuikohan jotain. Muuten ostetaan aina (tai ainakin lähes aina) halvimpia tuotteita. Ennen ostin aina paistijauhelihaa, mutta nykyään ostan sika-nautaa. Lohta vaan tajouksesta (alle 7 ¿/kg), muuten tonnikalaa ja pakasteseitiä. Paljon perunaruokia (keittoja, kiusauksia). Hedelmiä on kyllä pakko ostaa lapsille. Pakkasesta syödään marjoja.

Onko meillä muka kallis maku? Pitäähän elämässä nyt joskus herkutella, vaikka olisikin pienituloinen!

Vierailija
89/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sitten jälkiviisaana vittuilla ukolle, kun miettii mistä rahat putkiremonttiin ;). Terkkuja miehellesi, että on itsekäs paskapää, kun kehtaa väittää tekevänsä " oikeaa" työtä lastenhoidon rinnalla! <3

Älkää hyvät naiset suostuko tuollaiseen että mies vetää parhaat päältä ja itse elätte puuroilla!!

Vierailija
90/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-kerran viikossa suklaata (1 ¿) KERRAN KUUSSA

-halvin kevytjuusto (6 ¿ viikko) HALVIN KILOJUUSTO 6 E KUUSSA

-kanaa filepihvistä, ei valmissuikaleita, eikä ainakaan niitä hirveitä paistisuikaleita, mutta kanaa syödään max kerran viikossa PAISTISUIKALEITA

-kerran viikossa tehdään miehen kanssa pitsa, joku salaatti tms. ja siihen jälkkäriksi jätskiä, vähän karkkia tms. EI PITSAA, JÄTSKIÄ, KARKKIA

Unohtuikohan jotain. Muuten ostetaan aina (tai ainakin lähes aina) halvimpia tuotteita. Ennen ostin aina paistijauhelihaa, mutta nykyään ostan sika-nautaa. Lohta vaan tajouksesta (alle 7 ¿/kg),EI LOHTA

muuten tonnikalaa ja pakasteseitiä. Paljon perunaruokia (keittoja, kiusauksia). Hedelmiä on kyllä pakko ostaa lapsille. Pakkasesta syödään marjoja.

Onko meillä muka kallis maku? Pitäähän elämässä nyt joskus herkutella, vaikka olisikin pienituloinen!

SE TAISI UNOHTUA ETTÄ ET OIKEASTAAN EDES HALUA/ SINUN EI TARVITSE SÄÄSTÄÄ. JOTEN UNOHDA TÄMÄ AJATUS JA JATKA NOITA ARJEN PIKKUNAUTINTOJASI. ANNA MIEHESI SYÖDÄ LOUNASRAVINTOLASSA.

TERV KÖYHÄ OPISKELIJA-ÄITI

Vierailija
91/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä taitaa mennä välipaloihin se ylimääräinen raha.

Vierailija
92/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siis se, jonka perheellä menee 450¿+20¿ kuussa rahaa ruokakauppaan, sisältää vaipat yhdelle taaperolle sekä kaikki pesu- ja hygienia ja keittiötarvikkeet. Meilläkin siis 4 hengen perhe, jossa lapset kotihoidossa.

Jos teillä menee oikeasti noin paljon " tavalliseen" ruokaan, niin te joko a) käytte liian kalliissa kaupassa tai b) syötte ihan älyttömän paljon määrissä.

Meillä on AINA hedelmiä, niitä syö sekä aikuiset että lapset. Noiden lisäksi on AINA kasvista aterialla, koska minusta ihmisen pitää syödä monipuolisesti, ei pelkkää perunaa+lihaa vaan puolet oltava kasvista.

Ja kuten sanottu, meillä menee viikossa noin 10¿ siideriin, karkkiin yms. herkkuihin.

Mutta meillä menee juustoon vain 3¿/vko. Eroa tulee teihin verrattuna 3¿ x 4, eli 12¿, sitten jugurttiin menee meillä todennäköisesti 4¿ vähemmän (kun ostetaan halvinta litran purkkia), kanaa on yleensä sitä halvinta yök-paistisuikaletta, eroa tulee siitäkin... Mutta aina jos on -30 tai -50% niin otan filettä. Mutta tosiaan jos joka kohdassa tinkii vähän, niin lopputulos on yllättävän iso...

Kerro vielä, että mitä vessapaperia käytätte? Mitä kahvia juotte? Mitä suodatinpusseja? Mitä tiskiainetta? Jne. Eli onko niissä tinkimistä...

Vierailija:

-kanaa filepihvistä, ei valmissuikaleita, eikä ainakaan niitä hirveitä paistisuikaleita, mutta kanaa syödään max kerran viikossa

-kerran viikossa tehdään miehen kanssa pitsa, joku salaatti tms. ja siihen jälkkäriksi jätskiä, vähän karkkia tms.

Unohtuikohan jotain. Muuten ostetaan aina (tai ainakin lähes aina) halvimpia tuotteita. Ennen ostin aina paistijauhelihaa, mutta nykyään ostan sika-nautaa. Lohta vaan tajouksesta (alle 7 ¿/kg), muuten tonnikalaa ja pakasteseitiä. Paljon perunaruokia (keittoja, kiusauksia). Hedelmiä on kyllä pakko ostaa lapsille. Pakkasesta syödään marjoja.

Vierailija
93/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen 600 e:n päälle tulee miehen työpaikkaruokailu, joka nostaa hinnan 700 e:hen.

vaikka mies söis eväitä, sä et siis pääsis alle 600e...

ei pidä mun mielest työpaikkaruuasta tinkiä. varsinkin jos se on joku työpaikkaruokala. siellä saa usein halvalla tosi monipuoliset ruuat ja terveelliset. tulee syötyä ruokia joita ei muistanutkaan olevan. se on myös duunissa sosiaalinen tilanne. porukassa saatetaan kelailla työjuttuja.

mä olen sitä mieltä, että sun mies ei ole lainkaan tyhmä kun ei suostu eväitä syömään. tyhmää on moista vaatia. eri asia olis jos miehes itse haluaisi eväitä syödä...

niin ja yleensä olen aina naisten puolella. siksi tämä maininta, mun täl palstal on niin paljon näitä naisia, jotka käy muiden naisten kimppuun tajuamatta sitä että omia pitää puolustaa... (tää on jo ihan eri aihe)

sinänsä on mielenkiintosta saada vinkkejä ruuassa säästämiseen. halpojen juuresten jälkeen mulle tulee mieleen, et esim stadin keskustan pikkuruokakapat on sikahintasia verrattuna jättimarketteihin taajamissa. missä asutte?

Vierailija
94/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

korkea, riippuen tietysti vähän siitä mitä siihen laittaa. Joka tapauksessa voi olla mahdollista, että lähipizzerian lounastarjouspizza on edukkaampi kuin kotona tehty.

Herkutteluun taas kotona leivottu on yleensä edullisin. Esim. kaurakeksit tai sokerikakku tms. ovat suhteellisen halpoja kotona tehden. Hedelmissäkin on eroja. Suuremmat marketit ovat halvempia kuin pienet lähikaupat.

Vierailija
95/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
96/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerimössöjä ja ihan turhaa tuhlausta.

Kaurapuuro aamulla, lounaalla vaikka makkarakeitto, välipalana maito ja leipä ja hedelmä, illalla vaikka joku laatikko.

Seuraavana päivänä kaurapuuron loppu sämpylöihin ja eilisen ruoan lämmitys lounaaksi. Välipalaksi vaikka pannukakkua.

Aamupalaksi eilisiä sämpylöitä, lounaaksi keitetyt perunat ja kastike, illalla miehelle vaikka lounas ja kyllä itsekin voi syödä samaa. Illalla puuro.

Aamulla vaikka mannapuuro, lounaalla eilisistä perunoista paistinpottuja ja vaikka paistetut kananmunat. Välipalaksi eilistä pannukakkua ja hedelmä, illaksi vaikka jauhelihakeitto, mitä lämmität huomenna teille lounaaksi

jne... jne......

Leikkeleitä en ymmärrä. Mihin tarvitaan makkaroita leivän päälle tai suolaisia kinkkuleikkeitä. Päivän proteiiniannoksen saa kyllä muutenkin. Juustoa tarvitaan päivän aikana vain 3 ohkaista siivua. Leipä on hyvää ilman, että lapetaan päälle raskaisia leikkeleitä.

Vierailija
97/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti molemmista saa runsaasti c-vitamiinia.

Vierailija
98/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuista. Ruokalasku 350-400 e/kk. Tässä meidän ruokakulttuuri, jolla on saatu noin pienet ruokalaskut (sisältää myös pesuaineet):

- Mies ja minä syödään töissä omat eväät. Tarkoittaa siis mikrotettua kotiruokaa eli teen esim. ison vuuallisen makaroonilaatikkoa, perunalaatikkoa, jauhelihasoppaa, kalakeittoa ja sitä sitten otetaan evääksi reilu rasiallinen. Jälkkäriksi rasiallinen ilmaisia itse poimittuja metsämarjoja.

-Joka toinen viikko ostetaan vain jugurtteja (ja silloinkin Ingmanin halvinta 1 litran tölkissä). Joka toinen viikko on kiisseliviikko eli teen itsepoimituista marjoista marjakiisseliä.

- Alkoholina on itsepoimituista marjoista käytetty kotiviini. Olutta ja siideriä ostetaan halvalla Lidlistä pari pullloa/kk.

- Lihana itse metsästetty hirvenliha.

- Syödään itsepoimittuja sineniä (sienikastiketta, suolasieniä jne)

- Aina ostetaan halvinta eli Lidlin omat merkit, Euroshopper ja X-tra.

- Myös pesuaineet, wc-paperit, terveysssiteet ja shampoot X-traa, Euroshopperia!!! (Pantenet, Embot, Bioluvilit ym. vastaavat ryöstöhintaisia)

- Lapset juo Lidlin halpaa maitoa ja minä ja mies itsepoimituista marjoista itse keitetyä mehua (laktoosi-intoleranssi).

- Osta jugurttia vauin litran tölkeissä, koska se on halvinta. Lidlissä halpaa, myös Ingman halvempaa kuin Valio.

- Leivo leivät itse.

- Älä osta ranskiksia vaan syökää keitettyjä perunoita ja ylimääräiset paistetaan seuraavana päivänä pannulla " paistetuiksi perunoiksi" .

- Tee kasvisruokia eli esim. kasvivvosekeittoa, kasvislasagne, juuresvuoka jne.

- Halvinta Edamia juustoksi, Lidlissä leikkeleet halpoja (ne niiden omat merkit)

- Lapsille hedelmiksi kauden halvimpia hedelmiä, lisäksi itse poimittuja marjoja jugurtin sekaan (on täyttävämpää ja ravitsevampaa)

Leivän päälle voi myös laittaa leikkeleen sijaan halpaa lauantaimakkaraa, maksamakkaraa, HK:n sinistä ohuita siivuja.

Eli summa summarum; ruokalaskun saa alas, mutta se vaatii tiukkaa kuria ja tinkimistä. Halpa ruoka on myös ravitsevaa ja terveellistä, jos niin haluaa. Kyse on valinnoista.

Vierailija
99/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkista saa lisävitamiineja, jossei ole varaa hedelmiin tms. talvella.

Vierailija
100/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toteuttaa. tai sit pitäs saada metsästäjä-kavereita...

hirven liha on kyllä hyvää mun mielestä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan