Miten saisi ruokalaskua pienemmäksi? Nyt on 600 €/kk 4 hlöä.
Rahat on vähän tiukilla, mutta ruokalasku senkun kasvaa. Meitä on kaksi aikuista, joista mies syö lounaan töissä ja mä syön lasten kanssa kotona, mutta yleensä puuroa. Kaksi alle 5-v lasta, jotka ovat kotihoidossa. Eli lapset syövät 2 x pvä lämpimän ruoan ja mä 1 x pvä, kun syödään miehen työpäivän jälkeen koko perhe yhdessä. Joskus aikaisemmin ruokalasku oli 400 ¿/kk, sen jälkeen pikku hiljaa 500 ¿ ja nyt jo 600 ¿. Tohon tulee lisäksi 100 ¿ miehen työpaikkaruokailusta. Eli yhteensä 700 ¿. Mainittakoot, että asumismenojen jälkeen meillä jää rahaa ruokaan, laskuihin, autoon yms. noin 1000 ¿.
Syödään tavallista, edullista perusruokaa. Jauhelihaa, tarjous-lohta, pakasteseitiä, tonnikalaa, keittoja yms. Kanaa tai kalliimpia lihoja syödään harvemmin. Leivistä katson aina kilohinnat ja usein teen sämpylöitä. Juusto on halvinta kevyt-juustoa, leikkeleet Atrian, kurkkua ja tomaattia ostetaan toisinaan. Hedelmiä lapset syövät pari per päivä, kasviksia & vihanneksia ei juurikaan (paitsi ruoan seassa, esim. kasvissosekeittona). Herkkuja ei osteta juurikaan. Itse syön noin 1 krt7vko vähän suklaata, yhdessä miehen kanssa viikonloppuisin jotain hyvää (eilen todella pitkästä aikaa patonkia, juustoja yms.). Alkoholia juon itse yhden siiderin viikossa, mies pari kaljaa.
Vinkkejä, miten ruokalaskua saisi pienemmäksi?! Itse ehdotin miehelle, että söisi töissä vähän halvempaa ruokaa (ts. ottaisi eväät), mutta mies on sitä mieltä, että kun käy töissä, voi syödä 2krt/pvä hyvin. No, mä jatkan sitä puuron syömistä...
Kommentit (103)
toisin sanoen epäterveellinen on haövempaa.
itse säästän ostamalla tarjouslihaa (viimeinen käyttöpvä) pakkaseen, edullisia daily/ rainbow/ pirkka tuotteita. maidot haen isoista marketeista, esim citymarketissa maito 10 senttiä halvempaa kuin lähikaupassa, kuukaudessa se tekee jo paljon säästöä. valmisruokia meillä ei syödä juuri lainkaan, kalapuikot, jauheliha, makarooni, kuuluvat arkiruokiimme. Emme herkuttele. korkeintaan mustikkapiirakkaa tehdään itse kerätyistä mustikoista ja vispipuuroa puolukoista jne... lasken tarkkaan kilohinnat, emme syö kevyt juustoja vaan euroshopperin halvinta juustoa. leikkele on edullista keittokinkkua (huhtahyvät?) näillä meidän ruoka lasku on noin 400-500 e kuussa
mies ottaa töihin eväät, itse syön usein munakkaan lounaaksi, kerran viikossa syön koulu ruoan 2,20 e
Suomessa on kaikki törkeän kallista. Esim. Keski-euroopassa tai USA:ssa asuminen, ruoka ja kaikki eläminen on paljon halvempaa. Palkatkit ovat huomattavasti paremmat.
sen kyllä huomaa kun mies menee ruokaostoksille sillä menee sama summa yhden päivän ostoksiin mikä mulla menee viikonruokiin...
vitonen
- pyri käymään kaupassa vain kerran viikossa.
- älä mene nälkäisenä kauppaan.
- pidä päiviä, jolloin syöt pakastinta tyhjäksi.
ja useimmat niistä ovat aivan yhtä hyviä (tai jopa parempia) kuin kalliimmat tuotteet. Ostan myös pakkaseen tarjouslihaa. Eineksiä ei juurikaan osteta. Siksi ihmettelen, miten tässä enää voisi halvemmin syödä. Joskus menee ruokaa roskiin, mutta lähinnä riisiä tai jotain muuta tosi halpaa. Mies on onneksi tosi hyvä syömään kaikki jämät jääkaapista.
Heräteostoksia en ruokakaupassa tee yleensä koskaan, vaan ostan pelkästään kauppalistassa olevia ruokia.
miehelle ehdottomasti eväät töihin!! Voi ne eväätkin olla ' ' hyvin syömistä' ' : ) Ja yritä ostaa tarjouksista, viimeisen myyntipäivän tuotteita ym. Sekä leikkele että juusto on turhaa, toinen riittää hyvin, osta kauden halvinta kasvista ja hedelmää ym.
Ja leikkeleet pois, ovat tosi kalliita. Juuston voisi vaihtaa " tavalliseen" , vaikka on enemmän rasvaa, niin sitä voisi käyttää vähemmän. Koko perheelle esim. uunipuuro pvä aina silloin tällöin.
ihan tosi, siitä ei nyt kannata lähteä leikkaamaan, jos ei ole hiiren kanssa naimisissa. Sitten mies vain puputtaisi kotona kahta enemmän leipää, leikkelettä yms kun olisi koko päivän heikoilla eväillä.
Ja pitemmän päälle on tyhmää itsekin elää jollain puuroilla ja munakkailla. Mistä te saatte kaikki vitamiinit??
Mutta tämä on mun mielipide. Itse panostaisin siihen, että pakastimessa on marjoja yms. Vispipuuroa puolukasta, mustikkaa puuron sekaan... Omenaa voi pakastaa lohkoina ja tehdä piirakkaa ja moniin pataruokiinkin sopii. Marjat, hedelmät ja kasvikset on oikeasti tärkeitä.
Minun mielestäni 600 egee kuulostaa paljolta tuolla menuulla mitä ap:lla on? Ettei olisi kumminkin joku rahareikä mitä et maininnut. Meillä ei mene paljoa enempää ja syödään paljon monipuolisemmin ja kalliimpia juttuja esim. kermajuustoa ja kinkkua lihatiskistä.
menemään ruokaan kuukaudessa. Meillä menee saman verran ja meitä on 5, lisäksi myönnän että minä syön aivan liikaa läski blösö kun olen. Nyt tosin asiat on muuttuneet kun laihdutan ja ruokamenot tippuneet yli satasen kuukaudessa.
siellähän on kaikki sairaan kallista ja paskat nettopalkat.
Voisiko ruokaa tehdä sen verran, että jäisi annos miehelle seuraavaksi päiväksi töihin?
Ehkä jos pidät esim ruokapäiväkirjaa kuukauden ajan, ja katsot mihin raha menee. Teet eri kategoriat, joiden alle laitat kauppaan menneet summat. Esim maitotuotteet, kasvikset, hedelmät, lihat, leipä, herkut, hygieniatuotteet, etc. Se selvittää alkuun mihin rahat menevät.
Säästöä saa esim syömällä muutaman kerran viikossa keittoa. Jugurtit ostaa litran purkeissa. Tekee ruokaa vaikka pakkaseenkin.
mietin vielä lisää tuota 600 euroa ja mielestäni sillä pitäisi saada oikeasti todella paljon enemmän ja monipuolisempaa kuin teillä ruokalistassa. En tiedä missä mättää, mutta jostain juoksee raha ulos.
ei siis tarvi olla ' ' hiiri' ' elääkseen eväillä, on siis mahdollisuus esim. mikrossa lämmittää miten runsas ateria hyvänsä. Jos tätä mahdollisuutta ei ole voi eväät ottaa esim. ruokatermokseen, eväs ei automaattisesti tarkoita paria leivänpalaa.
Pari voikkaria vai?
Vai hotkiiko ukko muutenkin iltaruuan jälkeen liepää ja leikkeleitä jos ei ruualla nälkä lähde? Miksi mies ei ota OIKEAA RUOKAA lounaaksi töihin? Siis sitä samaa pottua ja kastiketta mitä tekin vedätte lounaaksi, edellisen päivän jämiä.
Meillä tehdään yleensä aina niin paljon iltaruokaa että siitä riittää sekä mulle että lapsille (4v ja 1v) kotilounaaksi ja miehelle töihin mukaan. " Säästyy" aamupäivän kokkaukselta eli voidaan olla lasten kanssa ulkona aamulla pitempään kun riittää pelkkä ruuan lämmitys.
Ja tuosta kun mainitsit että sitten mies puputtaa leikkeleitä ja leipää niin onko samanlainen tapa muutenkin? Syö isot satsit ruokaa ja vielä leipiä ym. Syöttekö muutenkin isoja annoksia?
Meillä menee kaikkeen marketista ostettavaan (ruoka, hygienia, herkut, satunnaiset vaatteet ja lehdet yms) yhteensä n. 600¿/kk. Sisältää yhden vaippaikäisen vaipat, soseet ja sillontällön ruokapurkit lapsille (jos ollaan kodin ulkopuolella liikkeellä).
Meillä käytetään leivän päällä vain juustoa ja vihanneksia. Ei makkaraa. Makkaranhimo on lähtenyt pois ja silloin harvoin kun se iskee, syömme Hälsans Kök -soijanakkeja. Ovat parempia kuin tavalliset nakit. Perheemme pärjää ilman lihaa! Soija korvaa jauhelihan, mutta on osattava maustaa hyvin (esim. parmesanilla, kasvisliemellä). Juustoakin olen alkanut laittamaan vain yhden siivun leivälleni.
Onko saunasiideri pakollinen? Mulla se oli vain turha tapa. Ostan sitten kolme siideriä silloin harvoin, kun haluan juhlia juomalla. Siiderit on törkeämn kalliita. Laskepa, mitä yksi jokaviikkoinen saunasiideri vuodessa tekee.
samoin ne suklaat, vaikka ette usein niitä syökkään
Tuhlailevaltahan tuo teidän tämänhetkinen ruokapolitiikka ei todellakaan ole.
itse olen huomannut, että leipä maksaa aika paljon. Olenkin alkanut leipoa vaalean leivän itse.