Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi ruokalaskua pienemmäksi? Nyt on 600 €/kk 4 hlöä.

Vierailija
14.10.2007 |

Rahat on vähän tiukilla, mutta ruokalasku senkun kasvaa. Meitä on kaksi aikuista, joista mies syö lounaan töissä ja mä syön lasten kanssa kotona, mutta yleensä puuroa. Kaksi alle 5-v lasta, jotka ovat kotihoidossa. Eli lapset syövät 2 x pvä lämpimän ruoan ja mä 1 x pvä, kun syödään miehen työpäivän jälkeen koko perhe yhdessä. Joskus aikaisemmin ruokalasku oli 400 ¿/kk, sen jälkeen pikku hiljaa 500 ¿ ja nyt jo 600 ¿. Tohon tulee lisäksi 100 ¿ miehen työpaikkaruokailusta. Eli yhteensä 700 ¿. Mainittakoot, että asumismenojen jälkeen meillä jää rahaa ruokaan, laskuihin, autoon yms. noin 1000 ¿.

Syödään tavallista, edullista perusruokaa. Jauhelihaa, tarjous-lohta, pakasteseitiä, tonnikalaa, keittoja yms. Kanaa tai kalliimpia lihoja syödään harvemmin. Leivistä katson aina kilohinnat ja usein teen sämpylöitä. Juusto on halvinta kevyt-juustoa, leikkeleet Atrian, kurkkua ja tomaattia ostetaan toisinaan. Hedelmiä lapset syövät pari per päivä, kasviksia & vihanneksia ei juurikaan (paitsi ruoan seassa, esim. kasvissosekeittona). Herkkuja ei osteta juurikaan. Itse syön noin 1 krt7vko vähän suklaata, yhdessä miehen kanssa viikonloppuisin jotain hyvää (eilen todella pitkästä aikaa patonkia, juustoja yms.). Alkoholia juon itse yhden siiderin viikossa, mies pari kaljaa.

Vinkkejä, miten ruokalaskua saisi pienemmäksi?! Itse ehdotin miehelle, että söisi töissä vähän halvempaa ruokaa (ts. ottaisi eväät), mutta mies on sitä mieltä, että kun käy töissä, voi syödä 2krt/pvä hyvin. No, mä jatkan sitä puuron syömistä...

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syö koulussa jne. Taitais olla tinkimisen varaa!

Vierailija
42/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tölkki pitäisi riittää siis 5-10 annokseen. Eikä meillä syödä jugurttia joka päivä. Jos teillä marjoja riittää, tee itse kiisseleitä ja mehukeittoa. Puuro maistuu erilaiselta mehukeiton kanssa. Mehukeittoa voi tehdä vähän löysempää ja se kelpaa kummasti juomana leivän kanssa jne. Myöskin pullakuoreen tehdyt piirakat ovat suhteellisen terveellisiä välipaloja. Pullataikinan voi tehdä veteen maun kummemmin kärsimättä.

Usein ihmiset sanovat, etteivät pidä puurosta, mutta ovat syöneet vain jotain mikrohöttöä. Kunnolla haudutettu puuro kelpaa aina! Ja puurojakin on niin montaa erilaista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6-henkinen perhe jossa 3 murkkupoikaa ja kyllä mekin saatais 600 ja ylikin menemään ruokakauppaan jos olis niin paljon. Mutta ruokakulut liikkuu 300-500 välillä sen mukaan miten on varaa. Ja me ei syödä mitään halpaa, ainoastaan kanan rintafileet, paistiliha ja lohi kelpaavat. Mutta niitä syödäänkin sitten vähän. Per nenä ainoastaan n. 50 gr per ateria. Ja meillä tehdään vain yksi lämmin ruoka (ja monesti se on puuroa). Mies ja koululaiset syövät sitten tietysti toisen kerran arkipäivinä. Itse en syö kuin 2-3 kertaa päivässä. Kotihoidettu kuopus saa tähteitä lounaaksi. Maha täytetään perunalla (riisi ja pasta vain harvoin, liian kalliita). Vihannekset on sitä halvinta, eli nyt porkkanaa ja kaalia. Hedelmänä appelsiinit. Marjoja kerätään syksyllä niin paljon kuin pystytään ja syödään koko talvi. Esim. jättikattila vispiipuuroa kestää 3-4 päivää. Leivät leivotaan itse. Leivän päälle vain voita. juustoa ostetaan n. kerran kuussa, leikkeleitä muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
44/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIES käy teillä töissä, ja kantaa rahaa taloon!

eiköhän ole ihan oikeutettua, että hän saa syödä työpaikkaruoan. ihan oikeesti.

lisäksi, aika noloa lämmitellä siellä mikrossa jotain rouvan edellispäivän jämiä, kun muut syövät hyvin ja ravitsevasti.

itse olen ammatiltani kokki, ja en ymmärrä, miten saat sen rahan kulumaan ruokaan. no, jo tunnustit, että siinä on mukana hygieniatarvikkeet ja et luovu mistään.. esim. MIKSI pitää olla OHUEN OHUITA leikkeleitä, joiden kilohinta on hunajaa??

en viitsi edes enempää paneutua asiaasi, koska olen vapaalla. eri asia, jos töissä joku pyytäisi minua korvausta vastaan laskemaan ja tilaamaan tavikkeet kuukaudeksi, niin pystyisin vaikka puolittamaan tuon summan.

järki käteen, ap. ja anna sen miehen syödä töissä!

Vierailija
45/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, vaan joku jonka mies syö pääasiassa edellisen päivän ruokaa lounaalla töissä. Samoin me kotona lämmitetään sitä samaa lounaaksi. Minne sen ruoan ravintoarvo päivässä katoaa? Meillä ruoka siis tehdään hyvistä raaka-aineista ja lautasmalli mielessä pitäen. Noloksi mies ei ole tätä kokenut, enkä myöskään minä silloin kun olin töissä. Jos kotiruoka-annos maksaa reilun euron ja ruokalan ruoka 5 euroa, niin säästö on kuukaudessa aika iso tällaisille pienituloisille.

Vierailija:

lisäksi, aika noloa lämmitellä siellä mikrossa jotain rouvan edellispäivän jämiä, kun muut syövät hyvin ja ravitsevasti.

Vierailija
46/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jätä kasvikset pois

- metsästä itse liha

- ala syömään lapsen annoksia (50g lihaa/aikuinen, wtf?)

- tingi laadusta

- ei kotimaisia tuotteita

Itsekin olen samoihin päätöksiin tullut kun olen yrittänyt ruokalaskua pienentää. En kuitenkaan halua tinkiä laadusta, kotimaisuudesta enkä jättää kasviksia kauppaan, sen vuoksi ruokalaskumme saavat jatkossakin olla isot. Tingimme sitten jostain muusta.

Vierailija
47/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat kuitenkin niin pieniä, luulisi, ettei nyt ihan kauheasti heihinkään menisi rahaa. Jos jugurttiin menee kuussa rahaa 50 euroa, niin se on kyllä tosi paljon. Luulisi, että pari tölkkiä (euron kappale) riittäisi viikossa, mutta jos jugurtti on oltava kalleinta a-jugurttia ja sitä menee litratolkulla viikossa (eikä siitä olla valmiita tinkimään) niin ihmekös tuo jos rahat hupenee. Samoin noitten fileepihvien käyttö on tosi kallista.

Minäkään en lähtisi tinkimään miehen työpaikkaruokailuista. Se on kuitenkin monesti sellanen ansaittu lepohetki työpäivän aikana. Lisäksi työpaikkaruoka on täyttävää ja terveellistä.

Entä minkälaista leipää ap:n perheessä syödään? Ostatko esim. vaaleaa leipää? Meillä ainakin syödään vain ruispaloja, ovat hyviä ja pussi kestää pitkään. Jos ostaisin vaalean leivän niin pussi menisi hetkessä.

Entä onko pakko olla juustoa JA leikkelettä? Eikö vaan toinen riittäisi leivän päälle?

Vierailija
48/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi joku haluaa syödä mauttomia kevytjuustoja, kun kunnollista saa paljon edullisempaan kilohintaan. Ja leikkeleet ovat kalliita, kun katsoo kilohintaa niissäkin ! Leivälle laittaisin joko/tai. Murot ym. pois.

Paras neuvo on kyllä tuo ettei roskista kannata ruokkia ! Sinne menee meilläkin ihan liikaa ruokaa, älytöntä ruuan ja rahan haaskausta ! Aina kuitenkin jää kierittelemään jonnekin jääkaapin nurkkiin jotain, joka sitten on pakko heittää pois.

Vierailija
49/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että mies käy töissä, ei tarkoita sitä etteikö hän voisi syödä rouvansa laittamia eväitä- olivatpa ne sitten eilisen tähteitä tai tuoreita voileipiä. Kyllä sitten sapettaa tuollainen 50-luvun vähättelymeininki; miksi luulet että on vain miehen etuoikeus syödä hyvin ja toisekseen, eikö vaimon laittama ruoka ole ihan yhtä ravitsevaa kuin siellä ruokalassa?? Moni mies jättää muutenkin salaatit ym. syömättä ja mättää sitten lihaa+perunaa sillä kymmenellä eurolla. Näin tekisi myös oma mieheni, jossen laittaisi ruoan mukaan kasviksia! Nyt myöhemmin on kiitellyt minua kun opetin hänet syömään esim. salaatteja- taito, jota eivät kaikki miespuoliset osaa 2000-luvullakaan!

Ei se kokkina oleminen tee kenestäkään parempaa arvostelijaa, mitä näihin asioihin tulee- sinustakin näkee selvästi ettet miellä kotiäitinä olemista työksi ollenkaan, vaikka lasten perässä juokseva äiti voi kuluttaa päivän aikana tuplasti sen kuin mitä sisähommia tekevä mies.

Vierailija
50/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina välillä sei - nakki - tomaattikeitto - kananmunakastike yms. -päiviä ja johan tippuu ruokalasku.

Vierailija
51/103 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi, miten pitkä ketju tästä onkin tullut. Ajattelin, että saisin max 20 vastausta, mutta niitä onkin tullut ihan julmetun paljon. Tosi paljon ajattelemisen aihetta olen niistä saanut, joten iso kiitos siitä!

Miehen kanssa eilen juteltiin tästä ruoka-asiasta uudelleen ja mies oli sitä mieltä, että voi joskus (tyyliin 2 krt/vko) ottaa edellisen päivän ruokaa mukaan töihin, mutta pääasiassa haluaa syödä ruokalassa, just sen sosiaalisen tapahtuman vuoksi. Olkoot sitten niin, kun mikään akuutti rahapula ei meillä ole. Ja se on totta, mitä joku kirjoitti, että mä olen todella pihi ihminen ja haluan aina säästää, enkä sitten käyttää niitä säästöjä. Mutta vaikka se onkin äärilaitaan mennessä huono asia, olen kuitenkin sitä mieltä, että ruokaan pitää käyttää sen verran rahaa kuin on tuloja, eikä säästöjä käytetä syömiseen.

Mietittiin, miten me voitais säästää ja puhuttiin, että aletaan tekemään kerran viikossa litran taikinasta leipää tai sämpylöitä. Mies tekee joka toinen viikko ja mä joka toinen viikko. Mies ITSE ehdotti, että hän alkaa syömään iltapalaksi jugurtin ja leipien sijaan puuroa (tykkää kyllä puurosta, mutta ei ehdi sitä aamulla syömään, joten yksi puuroateria päivässä on ihan OK). Ja joskus voisin ostaa niitä halpoja sokeripommi-jugurtteja ja laittaa niitä 50/50 sen kalliimman maustamattoman jugurtin kanssa. Täytyy opetella kasviksilla (edullisilla sellaisilla) jatkamaan noita jauheliha- yms. ruokia. Linssejä, papuja yms. ei voida ottaa käyttöön, koska mä inhoan niitä! Jauheliha ostetaan nauta-sikana, joka on usein puolet naudan paistijauhelihan hinnasta (4 ¿/kg vastaan 8 ¿/kg).

Tänään syödään nakkikastiketta, perunoita ja porkkanaraastetta. Maksaa yhteensä varmaan alle 3 ¿ ja siitä syö 4 henkeä. Tosin aion tehdä kastiketta tuplamäärän, niin mies ottaa sitä huomenna makaroonin kanssa töihin. Joku muuten kirjoitti, että eivät syö usein riisiä tai pastaa, kun se on niin kallista (tai kalliimpaa kuin peruna). Mun mielestä riisi ja pasta on kyllä aika halpaa.

Tavoitteena on, että menot ei menis suuremmiksi kuin tulot ja sen takia ruokaan saisi mennä max 500 ¿ (+miehen työpaikkaruokailuun ja kahveihin n. 100 ¿).

Vierailija
52/103 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta( 2-7v)

Meillä menee sellaset 500e ruokaan ja musta tuntuu välillä että ihan liikaa. Me syödään ihan hyvin. Ostetaan ainakin 1-2 kertaa kuukaudessa kalliimpaa lihaa/kalaa. On erilaisia vihanneksia ja hedelmiä.

Silti musta tuntuu että välillä lentää huokaa roskiin.

Mies ei tosin saata syödä edellisen päivän ruokaa.

Joskus teen riisipuuroa ja mansikkasoppaa. En sen takia kun on halpaa vaan kun me tykätään siitä.

Jotain kyllä jätät kertomatta....

Vierailija
53/103 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis on kans aina sekä makkaraa että juustoa.

Makkaraakin yleensä kahta lajia. Se ei yleensä hukkaan mene.

Vierailija
54/103 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on varmaan työyhteisöstä riippuen eri käytäntöjä, mutta meillä enemmistö ottaa kotoa eväät ja juuri siellä opehuoneen ison ruokapöydän ääressä ne kiihkeimmät keskustelut käydään. Yläkoulun ope nimittäin joutuu maksamaan ruokailustaan ihan täyden hinnan (yli 5 euroa) eikä ruokarauhakaan ole aivan optimaalinen. Itsekin syön koulun ruokalassa vain jos minulla on ruokavalvonta, jolloin saan syödä halvemmalla. Muuten otan eilistä kotiruokaa evääksi.

Vierailija
55/103 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ostetaan leivät lähileipomosta, josta saa vähän muotopuolia ruispaloja, sämpylöitä tai rieskoja 1,8 e/kg. Myös eilistä leipää saa todella edullisesti.

Ostan kerralla ison säkin leipää ja pakastan. Tällöin voin ottaa pakkasesta tuoretta leipää aina kulutuksen mukaan eikä leipää pääse kuivumaan ja vanhenemaan.

Vierailija
56/103 |
15.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista saa esim. edullisia 5 kg säkkejä jasmiiniriisiä (1e/kg). Samoin niissä linssit, pavut, nuudelit yms. ovat paljon halvempia kuin " tavallisissa" kaupoissa.

Vierailija
57/103 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. sivullinen

Vierailija
58/103 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamasta viestissä tuli ilmi, että ap. n perheessä syödään mm muroja, veetabiksiä, mysliä ja viiliä. Meillä nuo ovat todella harkinnan varaisia herkkuja. Samoin kaikenmaailman tuorejuustot ruuan mausteena, huh kallista.

Kannattaa todella katsoa sinne kuittiin ja miettiä, löytyykö sieltä muutakin ekstraa, kuten rinkeliä, keksiä, kermaa, ranskalaisia jne

Vierailija
59/103 |
16.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Enkuissa, missä kaikki on sikakallista, mutta kun menen Suomeen, tuntuu että Suomessa menee ruokaan ihan tajuttomasti rahaa, enemmän kuin täällä!

Vierailija
60/103 |
14.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö myös kaiken, minkä kaupasta kotiin kannatte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan