6v voitti arvasta 5000e, mitä tekisitte
Osti viikkopahoillaan arvan. Olemme hyvin vähätuloinen perhe, ei miestä joten tuolle rahalle olisi tarvetta muutoinkin kun makuuttaa tilillä tai antaa 6v käyttöön. Jos olisit köyhä niin käyttäisitkö rahan vai mitä tekisit
Kommentit (106)
Kyllä, todellakin. Ja kysehän oli 6-vuotiaasta, jolle varmasti riittäisi jokin kiva ja mieluisa tavara. Ei ole mitään järkeä laittaa tuollaista summaa makaamaan jollekin tilille, jos esim. ruuasta on tiukkaa! Eiköhän se ole parempi, että lapsen elämänlaatu on hyvä jatkuvasti eikä joskus vuosien päästä. Ei täällä oikeasti ihmiset tunnu tajuavan, kuinka valtava summa 5 000 euroa voi joillekin perheille olla.
Ja ei siis niin että maksat muiden lasten matkat ja farkut mutta poika maksaisi itse. VAan juuri niin että jos hän haluaa alkaa pelata jääkiekkoa tai soittaa pianoa niin varusteisiin tai soittimeen olisi sieltä raha.
Lapsi osti viikkorahoillaan raaputuksen (näin ap sanoi) ei itse arpaa. Lapsi sai raaputtaa ja vanhempi saa voiton. Lapsella ei ole rahoihin oikeutta, koska hän ei saa arpoja ostaa.
Teette / ostatte yhdessä jotain, mikä on lapsesta kivaa ja lopun käytät siihen, mitä perhe tarvitsee.
Ahneus iskenyt, en minä muuten ymmärrä että haluaa kavaltaa lapsen opintorahaston. Entä jos saisi vaikka yhtä suuren perinnön, veisitkö senkin. Mutta perintöön vaaditaan edunvalvoja ettei vanhempi kavalla rahoja.
Minä äitinä olisin ikionnellinen jos lapsella olisi tuollainen opintorahasto, tietäisi että hän tulee varmasti pärjäämään ja saamaan haluamansa ammatin. Onko ne sinun talvikengät ja " jotain pientä kivaa" nyt tärkeämmät?
etkö sanoisi, että saat raaputtaa, jos maksat arvan viikkorahoilla? Minä ainakin sanoisin. Mutta se ei muuta sitä, että voitto kuuluu sille, joka arvan virallisesti ostaa, eli äidille.
turha kierrellä! Raha on joko lapsen tai veikkauksen.. äiti sitä hoitaa, mutta ei saa käyttää normaaliin elatukseen!
Otin selvää aj kyllä tuota rahaa saa käyttää lasten elämiseen, periaatteessa vaatteisiin aj ruokaankin, jos lahjoittajalla ei ole mitään sitä vastaan.
Ja ihan oikeutettua on käyttää sitä lasten harrastuksiin aj harrastusvälineisiin.
En tiedä tuleeko meiltä kukaan koskaan kyselemään mihin raha on mennyt, mutta kyllä minä aina kuitteja löydän.
Pojalla pitää olla sama perustoimeentulo kuin toisella lapsella ja äidillä ja sitten lisäksi pojalle ostetaan ekstraa!
Ei sitä saa käyttää koko perheen elatukseen.. vain sen jonka rahaa se on!
Vaikka lapsi arvan sattui haluamaan, niin kyllä ne viikkorahatkin ovat 6-vuotiaalla aikuisen hallinnassa samoin kuin kaikki sen ikäisen asiat. Lapsi ei tarvitse mitään korkeakorkoisia talletustilejä, mutta hän tarvitsee kunnon ruokaa, kunnon vaatteita ja äidin, joka ei ole stressaantunut jokapäiväisestä toimeentulosta.
Onneksi olkoon koko perheelle! Nyt elämä helpottuu ainakin vähäksi aikaa.
Meillä rahasta ei ollut pulaa, mutta siitä huolimatta tiedän itse käyttäväni rahat fiksusti, myös pojan hyödyksi.
osalla rahoista voitais ostaa koko perheelle jotain mitä nyt satuittais kipeimmin tarvitsemaan, vaikka joulua ajatellen.
JA äiti on ollut mukana ostamassa arpaa ja lapsella ei itsellään ole oikeus ostaa sellaista itselleen! Kyllä jos laki on niin, että arpaa ei osta alle 15-vuotias itsekseen, niin ei hän myöskään käytä voittorahoja itsekseen.
Toisaalta olisi hyvä, jos olisi joku pesämuna sitten kun haluaa esim. mennä autokouluun tai muuttaa kotoa. Mutta olisi todella tärkeää että myös nuorempi sisaruksista saisi sellaisen rahan. Ehkä ottaisin heti käyttöön 1000 euroa johonkin tarpeelliseen (ja vähemm' n tarpeelliseen kenties) ja loput rahat jakaisin tasan molempien lasten tileille.
Lapsi voittaa arvalla astianpesukoneen, saako muu perhe käyttää konetta vai pitääkö vanhempien ensin ostaa kone lapselta? Mitäs tähän sanotte?
ja äiskä ois pistäny sen palaan.. Sulle ois ostettu pyörät yms. vain sinun rahoilla ja muille vanhemmat maksaneet..
sitten lukioon ei oo varaa mennä kun rahat on menneet siihen normaaliin ruokaan ku äiti oli persaukinen ja käytti rahat!
Kyllä on jotain pielessä jos saa 5000 ¿ uppoamaan kun on rahasta tiukkaa!
1000 ¿ enintään on kohtuullista käyttää.. loput pitää jotenkin tulla lapsen hyväksi erityisellä tavalla!
Jos perheellä on jo sellainen, n iin uuden voisi mun mielestä myydä ja ostaa jotain muuta.
Entäpä jos lapsi voittaa arvasta, jonka joku on tuonut hänelle lahjaksi. Saako rahoja silloin käyttää?
Ap:n tilanteessa äiti oli tavallaan myös ostamassa sitä arpaa ja mun m ielestä se on tilanne, jossa rahat kuuluu myös ja ennekaikkea äidille. Mutta jos joku tosiaan tuo lahjaksi, niin mites te siinä tapauksessa toimitte?
Vaikka sitä miten päin pyörittelette niin raha on lapsen eikä äidillä ole oikeutta sitä käyttää. Totta on, että lapsi ei tällä hetkellä ole tarpeeksi kypsä päättämään rahasta, mutta siksi äidin pitääkin lapsen holhoojana huolehtia rahasta lapsen etujen mukaisesti. Aivan turha vedota köyhyyteen, ei se lapsi ole velvollinen äitiään elättämään!!! Äiti ottaa nyt lusikan kauniiseen käteen ja pyyhkii ne " helpon rahan" -kuvat silmistään. JA jos äiti nyt lainaa rahan pojaltaan on se maksettava koron kanssa takaisin! Eikä vain sopivasti unohtaa ja jättää maksamatta. Käsittämättömiä ihmisiä taas täällä!
Eikä tämä asia liity siihen mitenkään. Arpa on äidin, koska hänen on se täytynyt virallisesti maksaa. Lapsi käytti viikkorahansa siihen raaputtamiseen, loppu on äidin.
Lasta ei ole kukaan laittamassa töihin, joten hän ei elätä perhettä.
Itsekin tunnen nyt jo aikuisen joka lapsena voitti Lotossa ison summan rahaa (päävoiton 7 oikein) ja rahoilla hänelle ostettiin uusia leluja ja vaatteita. Muilla rahoilla vanhemmat ostivat mm. asunnon ja auton. Ei hän ainakaan ole katkera ollut.
Kun ap:nkin tapauksesa on vähävarainen perhe niin miksei rahoja voisi käyttää perheen elättämiseen?
Arpa on huoltajan ja sinä päätät mitä rahoilla tehdään
En usko tätä juttua todeksi. Provo.
Lain mukaan huoltajalla on oikeus valvoa mihin lapsen rahat käytetään, mutta joka tapauksessa rahat on käytettävä lapsen menoihin, EI perheen yhteisiin lomamatkoihin, vuokraan, ruoka-ostoksiin jne.
Olet oikeassa siinä, että 6-vuotiaalla ei ole edellytyksiä päättää omasta rahankäytöstään. Tästä syystä rahat tulisikin laittaa varmaan talteen siihen asti, että lapsi on täysi-ikäinen. Huoltajan oikeutena on päättää, miten rahat talletetaan - tavalliselle säästötilille, jossa inflaatio tosiaan niitä syö, mutta ne kuitenkin riskittömästi sieltä pitkänkin ajan päästä löytyvät, vai esimerkiksi johonkin varatilille, jolta saa nostaa rahaa vain rajoitetusti, mutta korko kompensoi inflaatiota, vai sitten ihan sijoitusrahastoon, jossa rahamäärä suurella todennäköisyydellä pysyy inflaation vauhdissa, mutta riski rahan menetykseenkin on olemassa.
Jos äiti antaa lapselle viikkorahaa, rahat ovat juridisesti sen jälkeen lapsen, ei enää aikuisen omaisuutta. Jos lapsi ostaa rahoilla arvan ja voittaa, ei äidillä juridisesti ole oikeutta rahoihin, vaikka lapsi onkin saanut rahan äidin antamien rahojen avulla.
T: talouden ja rahoituksen opiskelija, joka joutuu lukemaan myös oikeuskursseja
P.S. Tarkempaa tietoa vaikkapa Finlexin sivuilta