G: Kaalilaatikko, tykkätkö vai et??
Olen itse kaalilaatikolla herkuttelija, mutta olen huomannut että kyseinen ruoka jakaa mielipiteet kahtia: joko se on todellista herkkua tai sitten sitä ei voi sietää... Kumpaan itse kuulut??
Kommentit (33)
Kaalilaatikkoa ei tule laitettua, koska sen ajatteleminen inhottaa, sen makua ei halua suuhun.
Sitten jos kuitenkin tekee, kun joku toinen vaikka pyytää, niin herkullistahan se kuitenkin on. Mutta seuraavalla kerralla ei taaskaan tee mieli.
Jännä ruoka.
Kaalilaatikko oli jo ala-asteella mun lempiruoka. Mutsin piti pyytää koulun keittäjältä resepti, että sai tehtyä prikulleen saman makuista herkkua kotonakin. Sillä ohjeella mä teen kaalilootan vieläkin, eikä parempaa oikeesti oo!
Kaalia
Jauhelihaa
Rikottuja ohrasuurimoita
lihaliemikuutioita
(suolaa)
valkopippuria
siirappia
Kaali pilkotaan ja keitetään pehmeäksi lihaliemessä. Jauheliha ruskistetaan ja maustetaan valkopippurilla (ja ripauksella suolaa). Orhasuurimot keitetään pakkaksen ohjeen mukaan lihaliemessä kypsäksi. Kaikki aineet sekaisin voilla voideltuun uunivuokaan ja sekaan vielä sekoitetaan siirappia. Paistetaan 175-200 asteessa ainakin 45 minuuttia, jos päällinen paistuu liikaa, laita päälle folion pala. Mä paistan usein ensin 200 asteessa puolisen tuntia ja lasken sitten uunin lämpötilaa 150 asteeseen ja annan olla tunninkin vielä siellä.
34 vuotta kyseinen ruokalaji sai aikaan vatsanväänteitä ja oksennusreaktion, mutta sitten maistoin rohkeasti anopin tekemää (vuosien varrella on rohkeasti tullut maisteltua eri tekijöiden laatikoita) ja siitä tuli uusi herkkuruokani :)!
http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Keittokirja/Hakutulos/Ruok…
ennen tein itse lihaliemi nesteesee, maito-kerma seoksella vieläkin parempaa
Teen kerralla pakkaseen isot läjät ja syön usemman kerran viikossa :) Puolukkasurvoksen ja raejuuston kera.
lapset välillä pyytää kaalilaatikkoa ruuaksi.
minä laitan siihen smetanaa ja kanamunan.
Turhan harvoin vaan saa syödäkseen, itse en osaa enkä oikeastaan edes halua tehdä.
rupesi niin tekemään mieli :)
Makkarasoppa on jo tehtynä, syököön muut sitä
Teen sekä munamaidolla että ilman.
Varsinkin jos valmistajana on mieheni. Vitsit että tekee maukasta.
Itse teen sen näin:
700 gr paistijauhelihaa
sipulia
pieni kaali tai ½ kaalia
täysjyväriisiä
lihalientä
siirappia
jauhelihamaustetta, pippuria
Keitän täysjyväriisin ohjeen mukaan kypsäksi (2 hengen annos) jo edellisenä päivänä. (Myös 10 minuutin pika-täysjyväriisiä voi käyttää). Keitän puolikkaan silputun kaalin melkein pehmeäksi siirappi-lihaliemessä (2-3 kuutiota). Silppuan sipulin, heitän pannulle, (sipulia ei ruskisteta, kuullottuu jauhelihan omassa rasvassa) heti perään lisään jauhelihan ja maustan suolalla, jauhelihamausteella ja mustapippurilla. Kaadan osan kaalin keitinvedestä talteen. Sekoitan riisin, kaalin ja jauhelihan keskenään ja kippaan uunivuokaan. Kaadan uunivuoan puolilleen kaalin keitinlientä ja tyrkkään uuniin 175 asteeseen 1-1,5 tuntia.
Annos on riittoisa ja halpa.
tai lähes jopa rakastaa kaalilaatikkoa!! ja etteikö suomalaista perinneruokaa arvosteta??? ;o)
voi mitä ihania kouluruokia!!!
:o)