Syyllistynkö rikokseen, jos heitän toiselle kuuluvaa postia roskikseen?
Olemme muuttaneet nykyiseen asuntoomme 4 kuukautta sitten, mutta edelleen tulee melkein viikoittain postia täällä aikaisemmin asuneelle henkilölle. Olemme jo monesti kirjoittaneet kuoreen "EI ASU TÄÄLLÄ! ja vieneet sen postilaatikkoon, mutta alkaa mitta tulla täyteen. Pitääkö minun tehdä kirjeille lain mukaan jotain vai voinko heittää ne vapaasti roskikseen?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
_Tietenkään_ toisen postia _ei_ saa heittää pois! Kuten joku fiksu täällä jo totesikin, on otettava yhteyttä postiin ja kertoa tilanne postinjakajalle. Ja kaikki väärin jaettu posti on käännettävä eli kirjoitettava ruksit osoitteen päälle ja tieto siitä, ettei ko. henkilö asu ko. osoitteessa.
Ihan todella - se on hyvin pieni vaiva, ei voi olla totta, että edes suunnittelet nakkaavasi kuoret roskikseen, saati sitten, että valtaosa vastaajista tekee niin.
Aivan pöyristyttävää.
Pieni vaiva? Mites tässä tilanteessa:
Pöyristyttävää on se että mulle tulee satunnaisesti edellisen asukkaan kirjeitä jo viidettä vuotta putkeen. Kyseinen ihminen ei ole asunut edes yli 10 vuoteen tässä osoitteessa, mahtaako olla edes hengissä? Joka tapauksessa olen niitä palautellut postin laatikkoon saatteella "väärin jaettu jo monta vuotta, korjatkaa koska seuraavat lentävät roskiin". Yksi tulee mm. Ruotsin verotoimistosta johon olen myös ollut yhteydessä ja sanonut että korjatkaa osoitteet kuntoon. Ei auttanut mitään, seuraavana vuonna tuli sama kirje taas. Itse olen tuhlannut aivan tarpeeksi aikaa tähän pelleilyyn, edellisen asukkaan postit ovat lentäneet suoraan roskiin jo hyvän aikaa.
No ilmankos on tullut väärin, jos olet kirjoittanut 'väärin jaettu'.
Kirje on oikein jaettu kirjeessä lukevaan osoitteeseen, mutta henkilö ei asu osoitteessa.
Kirjoita jatkossa "ei asu täällä"
Jos entisen asukkaan uutta osoitetta ei ole tiedossa, niin ei se autakaan mitään tämän postia palautella, ne jatkavat tuloaan osoitteeseesi koska sitä edellisen osoitetta ei voida muuttaa.
Laita päälle texti muuttanut ja palauta postin toimistoon myyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vie postiin ja valita siellä asiasta!
Kaikki posti ei kuitenkaan ole Posti oy:n jakamaa. Suomessa on kymmeniä muita jakeluyhtiöitä, jotka toimittavat kirjepostia, aikakauslehtiä ym. postilta näyttävää osoitteellista materiaalia asukkaiden luukkuihin/laatikoihin. Posti oy vastaa vain omista jakeluistaan, muut virhejakelut ovat toisten jakeluyhtiöiden syytä. Joten mene valittamaan siihen puljuun, joka on väärään osoitteeseen lähetyksen lähettänyt! Et kai sinäkään mene paikalliselle taksisuharille valittamaan, kun Onnibus.com taas mokailee.
Lähetykseen päälle merkintä: "Palautetaan lähettäjälle" ja "Vastaanottaja maksaa postimaksun". Noilla merkinnöillä kirje/lehti Postiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos entisen asukkaan uutta osoitetta ei ole tiedossa, niin ei se autakaan mitään tämän postia palautella, ne jatkavat tuloaan osoitteeseesi koska sitä edellisen osoitetta ei voida muuttaa.
Ne tekee postitoimipaikassa merkinnän omiin tietoihinsa ja listoihinsa ja tarkistavat onko lähettäjä ilmoittanut uuden osoitteen, kun kirje palautuu merkinnällä "ei asu täällä".
Sitten normikirjeisiin laitetaan punainen palautustarra ja lähettäjälle merkinnällä "muuttanut, tuntematon". Isot laskuttavat firmat vaativat tuon tarran, muutenhan joku voisi pakoilla laskujaan merkinnällä 'ei asu'.
Mainoksista en tiedä.
Eikö voi tehdä uutta ketjua jos haluaa jostain asiasta valittaa? Ärsyttää nämä ikivanhat ketjut, kun viesteistäkin näkyy vain puolet. Kierrättäminen on hyvä asia mutta se ei koske keskustelupalstan ketjuja!
Itse päässyt edellisten asukkaidan posteista eroon ilmoittamalla kunnan maistraattiin, että kenen postia tulee virheellisesti ja kuka nykyään asustelee osoitteessa. Tarkistavat rekisteristä ja ottavat yhteyttä edeltävään asukkaaseen ja tiedustelevat tältä nykyisiä osoitetietoja. Meni n 3vko kun ei enää tullut muiden posteja.
Kannattaa ilmoittaa asiasta suoraan maistraattiin. Meillä oli edellinen asukas ollut ovelana ja jättänyt kirjat meidän talouteen, jotta saisi enemmän tukia, caikka muutti yhteen miehensä kanssa. Maistraatti ei voi kertoa missä kyseisen henkilön kirjat on, mutta voivat kertoa jos asunnossanne asuu muita kuin kertomasi henkilöt. Näin meillä loppui ylimääräisen pistin tulo, ja myöhemmin myös kuultiin että oli tullut eedelliselle asukille isoja ongelmia huihauksesta.
Ollaan asuttu tässä nyt jo 20 vuotta ja ensimmäisen viiden vuoden ajan vein uskollisesti entisen asukkaan jotain kirjeitä takaisin postiin kun oli kulkua sinne. Tuli jostain energiayhtiöstä 2-3 kertaa vuodessa. Aluksi vaan kirjoitin kuoreen, että väärä osoite, ei asu enää tässä osoitteessa. Kun niitä vaan tuli, niin kävin jo Postissa niistä sanomassa. Pari kertaa kävin ja eri henkilöt lupasivat selvittää asian. Mutta siitä ei ollut apua vaan kirjeitä vain tuli, joten aloin nakkaamaan ne vaan suoraan roskiin. Ei ole enää mun asia niitä toimittaa eteenpäin kun olen usein asiasta sanonut. Ja ne postiin viemäni kirjeet eivät koskaan tulleet meille uudelleen, niin ilmeisesti menivät jotenkin oikealle omistajalleen. Joka ei kuitenkaan välittänyt ilmoittaa osoitteenmuutoksesta sille energiayhtiölle. Ilmeisesti eivät siis olleet kovin tärkeitä kirjeitä (en ikinä aukaissut).
No nyt kun mietin, niin niitä kirjeitä ei muuten ole tullut pariin vuoteen. Joten joko edellinen asukas sai lopulta ilmoitettua osoitteenmuutoksestaan kun en enää laittanut kirjeitä eteenpäin tai ehkä on kuollut ja kirjeiden tulo loppui sen vuoksi.
Mulle tuli edellisen asukaan Kela ja työkkärikirjeitä. Niitä en kehdannut roskiin laittaa vaan ruskia päälle ja postilaatikkoon. Tuli myös jotain liiton lehtiä jne, aluksi ruksasin niitäkin mutta kun niitä tulee aina vaan niin nyt nakkaan ne lehdet vaan suoraan paperinkeräykseen.
Vaikka maistraattiin ja jokapaikkaan ilmoittelin, edelleen tulee välillä jotain kela yms. postia. Heitän roskiin enkä koe mitään tunnontuskia, näitä pummeja ei elämä muutenkaan varmasti kiinnosta niin että se siitä kauheasti vaikeutuisi jos joku kelan perintäkirje ei löydä perille.
Mulle tuli puolen vuoden ajan ex-asukkaan sähkölaskut ja lopulta myös perintälaskut. Osoite, johon sitä sähköä osti oli pk-seudulla ja laskut tulivat puolen Suomen päähän.
Ikivanha ketju, mutta itselleni taas kerran ajankohtainen aihe. Olen muuttamassa parin viikon päästä ja eilen käydessäni tulevassa asunnossani lattialla oli useita edelliselle asukkaalle osoitettuja posteja. En tehnyt niille mitään muuta kuin nostin lattialta keittiön tasolle. Jos muuton jälkeen muistan, pistän nippuun ja kirjoitan päälle, että ei asu ko. osoitteessa.
Multa ei riitä ymmärrystä noille, jotka ei huolehdi osoitteenmuutoksestaan. Olen jokaikisessä kämpässäni joutunut vastaanottamaan edellisen asukkaan posteja. Kuinka köyhiä ihmiset on, etteivät voi ostaa Postilta sitä jatkolähetyspalvelua vuodeksi?! Juu hinta oli noussut siitä, kun viimeksi 5 vuotta sitten muutin eli nyt maksoi peräti vähän päälle 30 €, mutta ei ole edelleenkään mielestäni kohtuuton maksu siitä, että postini löytävät perille, eikä tilalleni muuttaneen asukkaan tarvitse hoitaa sellaisia hommia, jotka eivät oikeasti hänelle mitenkään kuulu. Sen vuoden aikana näkee sitten itse, mistä sitä postia lähetetään vanhaan osoitteeseen ja voi ilmoittaa ko. lähettäjälle suoraan, että osoite on vanha.
Se on sitten eri asia, jos joskus vuoden jälkeen tulee satunnaisesti vanhan asukkaan joku posti, silloin laitan kyllä eteenpäin, muuten en.
Ja nämä, jotka täällä taas meuhkaavat, että totta kai pitää hoitaa eteenpäin ja on rikos olla huolehtimatta asiasta ovat niitä, joille ei koskaan ole tullut sellaista tilannetta, että vähintään kerran viikossa iät ja ajat tulee vanhan asukkaan postia. Se on oikeasti aivan superraivostuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli edellisen asukaan Kela ja työkkärikirjeitä. Niitä en kehdannut roskiin laittaa vaan ruskia päälle ja postilaatikkoon. Tuli myös jotain liiton lehtiä jne, aluksi ruksasin niitäkin mutta kun niitä tulee aina vaan niin nyt nakkaan ne lehdet vaan suoraan paperinkeräykseen.
Otitko "ruskian" omasta takaa vai keräsitkö puistosta "koiran ruskiaa"?
Saatanan juntit. Ei toisten postia heitetä roskiin, varsinkaan laskuja.
ON RIKOLLISTA! SE PITÄÄ PALAUTTAA PO- S- TIIN! YMMÄRSTIKÖ ETTÄ POSTIIN!
Vierailija kirjoitti:
Saatanan juntit. Ei toisten postia heitetä roskiin, varsinkaan laskuja.
Jos pois muuttanut juntti ei vuosienkaan jälkeen osaa ilmoittaa oikeaa osoitettaan laskuttajille, sietääkin heittää roskiin. Ei ne uudet asukkaat mitään palvelijoita ole.
Vierailija kirjoitti:
_Tietenkään_ toisen postia _ei_ saa heittää pois! Kuten joku fiksu täällä jo totesikin, on otettava yhteyttä postiin ja kertoa tilanne postinjakajalle. Ja kaikki väärin jaettu posti on käännettävä eli kirjoitettava ruksit osoitteen päälle ja tieto siitä, ettei ko. henkilö asu ko. osoitteessa.
Ihan todella - se on hyvin pieni vaiva, ei voi olla totta, että edes suunnittelet nakkaavasi kuoret roskikseen, saati sitten, että valtaosa vastaajista tekee niin.
Aivan pöyristyttävää.
Entisen asukkaan postia tuli muutama vuosi. Ei auttanut, vaikka kirjoitin kirjeiden päälle osoite vanhentunut ja vein ne postilaatikkoon. Kerran tuli taas kirje. Avasin sen. Oli lasku. Heitin roskiin. Sen jälkeen ei ole tullut enää vanhan asukkaan kirjeitä. Taisi mennä perintään, jolloin kirjeiden lähettäjää ja vastaanottajaa alkoi kiinnostaa osoitteen ajantasaisuus ihan eri tavalla. Joo, kivittäkää vaan.
Kokoa se posti läjåän ja laita postilaatikkoon vaikka edes joka toinen viikko tekstillä 'ei asu täällä". Jos korje on vain väärin jaettu esim kerrosta liian alas, kirjoita "väärin jaettu"
Ei ole kohtuuton vaiva käydä vaikka joka 14. päivä lähilaatikolla