Minua ehka eniten riepoo noissa hoitoalan palkkavaatimuksissa se, etta hoitajat perustelevat vaatimuksiaan sellaisin syin, ikaan kuin
he olisivat AINOA ammattikunta, joka joutuu tekemään rankkaa työtä ja vanhan ajattelun mukaisten tavallisten työaikojen ulkopuolella. He vaikenevat visusti, että he ovat oikeutettuja jos jonkinlaisiin lisiin. Osa puhuu suu vaahdossa epämukavista työajoista. Mutta eivätkö ne ole olleet tiedossa jo koulutuspaikkaa valittaessa?
Miten muuten esim. Ruotsissa tai Norjassa hoitoalan palkka muodostuu? Mikä on noiden maiden yleinen palkkataso ja hintataso? Saako siellä lisiä mainittujen palkkojen päälle vai puhutaanko todellisista kuukausi ansioista?
Kommentit (100)
Vierailija:
En sano että olemme ainoa jolla on raskas työ, mutta olemme kuitenkin muihin maihin nähden huomattavasti palkoissa jäljessä!
Eikö nyt olisi hoitajien vuoro, sitten seuraavaksi joku muu ryhmä?
kun huomioon pitää ottaa se paljonko sillä nettopalkalla saa, eli mitä maksaa ko. maassa asuminen, ruoka, sähkö, vakuutukset, autot, vesi, lastenhoito jne...eipä enää olekaan Suomi niin paha paikka sairaanhoitajalle...
jokainen voi vapaasti hakeutua alalle, jossa saa enemmän.
Hyvä ap, niin tapahtuu jo nyt. Hoitajat ovat paenneet sankoin joukoin muihin ammatteihin, Meillä on hoitajapula. Mieti sitä sitten kun äitisi tai lapsesi makaa osastolla.
Ruotsissa on hoitajapula, hoitsu voi neuvotella palkkaansa kunnon korotuksia, toisin kuin täällä
hoitsujen palkat ovat junnanneet kauan samassa, nyt on korotusten aika
Vierailija:
Eikö nyt olisi hoitajien vuoro, sitten seuraavaksi joku muu ryhmä?
Ja jos vuorotyön edut ovat niin hyvät, niin siitä vaan hakeutumaan työhön, jossa saa vuoroja tehdä.
Itse olen terveydenhuoltoalalla, ammatissa, jossa ei tehdä vuorotyötä. Minä olen oikein tyytyväinen, ettei tarvitse tehdä ja minusta on siksi ok saada pienempää palkkaa. Totta kai vuorotyöstä täytyy maksaa enemmän kuin päivätyöstä!
Vierailija:
jokainen voi vapaasti hakeutua alalle, jossa saa enemmän.
Samoin tuota jatkuvaa puhetta palkasta johtuvasta hoitajapulasta. Sitä voi olla ehkä korkeitten elinkustannusten pääkaupunkiseudulla, mutta muualla olen kuullut vain sellaisesta pulasta, joka aiheutuu siitä, ettei tarjota kuin pätkätöitä. Pysyviin työsuhteisiin on kyllä hakijoita kymmenittäin, mutta kukaan ei viitsi tehdä töitä kuukauden pätkissä.
sijaan teollisuuden palkat oli Suomessa kärkitasoa. Suomessahan on palkkaerot naisilla ja miehillä suuret, joten Suomi ei voi kehua olevansa tasa-arvoine maa. Kyllä se on niin että naisten palkkoja on nyt alettava nostamaan enemmän kuin miesten ja niin saadaa kurotua eroa. Ei voi olla oikein että vain hoitajien palkka nostetaan ja muut alipalkatut naiset unohdetaan!
Vierailija:
sijaan teollisuuden palkat oli Suomessa kärkitasoa.
eri alojen palkkoja eri Euroopan maihin, hoitoala ei suinkaan ole ainoa, joka jää jalkoihin vertailussa.
Pääkaupunkiseudulla tietysti pula on kovin. Minkälaisia keinoja teidän mielestä pitäisi käyttää hoitajapulan ratkaisemiseksi? Ideoita kehiin, eikä vain ainaista urputusta siitä, että pelkkoja ei ainakaan saa nostaa!
Mutta myös monien syrjäkylien terveyskeskusten, johon ei saada hoitajia millään. Tee retki työvoimatoimiston sivuille ja ylläty.
Ihmiset ilmeisesti haluava hoidataa jatkossa itseänsä kuten rapakon takana. Se saa parhaimman hoidon, jolla on paras vakuutus. Se jolla ei ole vakuutusta, ei saa hoitoa ollenkaan.
Vierailija:
Pääkaupunkiseudulla tietysti pula on kovin. Minkälaisia keinoja teidän mielestä pitäisi käyttää hoitajapulan ratkaisemiseksi? Ideoita kehiin, eikä vain ainaista urputusta siitä, että pelkkoja ei ainakaan saa nostaa!
Kortistossa ei pitkään roikuta, eikä kaikista ole ulkomaillekaan lähtijöiksi.
Nyt peruspalkka on lähempänä 2000 euroa, joten ei tosiaan ole junnannut samassa!
Vierailija:
Katsokaa Helsinki. Ja sitten niitä ideoita pulan ratkaisemiseksi, kiitos!
t: muistaakseni 24
Vierailija:
Nyt peruspalkka on lähempänä 2000 euroa, joten ei tosiaan ole junnannut samassa!Vierailija:
Peruspalkka oli 25 000 NOK ja käteen jäi 16 000NOK = 2000¿ (eli enemmän kuin suomessa bruttopalkka). Ja siihen tuli lisät päälle ilta ja lauantai sekä pyhä lisä!
En sano että olemme ainoa jolla on raskas työ, mutta olemme kuitenkin muihin maihin nähden huomattavasti palkoissa jäljessä!