Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua ehka eniten riepoo noissa hoitoalan palkkavaatimuksissa se, etta hoitajat perustelevat vaatimuksiaan sellaisin syin, ikaan kuin

Vierailija
04.10.2007 |

he olisivat AINOA ammattikunta, joka joutuu tekemään rankkaa työtä ja vanhan ajattelun mukaisten tavallisten työaikojen ulkopuolella. He vaikenevat visusti, että he ovat oikeutettuja jos jonkinlaisiin lisiin. Osa puhuu suu vaahdossa epämukavista työajoista. Mutta eivätkö ne ole olleet tiedossa jo koulutuspaikkaa valittaessa?

Miten muuten esim. Ruotsissa tai Norjassa hoitoalan palkka muodostuu? Mikä on noiden maiden yleinen palkkataso ja hintataso? Saako siellä lisiä mainittujen palkkojen päälle vai puhutaanko todellisista kuukausi ansioista?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelen pääkaupunkiseudulla erikoissairaanhoidossa. Mutta kun ei niitä tulijoita ole .. Työ on raskasta vuorotyötä, joka vuorosta puuttuu hoitajia eli tehdään siinä samalla toistenkin työt, uusia hoitajia tulee mutta lähtee melkein samalla ovenavauksella - syynä se että sen saman rahan saa päivätyöstä, viikonloput vapaat, ei moraalista vastuuta.

Joo, ja mä olen se tyhmä jonka olisi pitänyt 15 vuotta sitten tietää, että olen valinnut alan jonka palkkaus on aina ollut huono ja aina tulee olemaan huono. Kukaan ei etukäteen vaan ole muistanut mulle kertoa, että työmäärä viimeisen 10 vuoden aikana on vähintään kaksinkertaistunut. Ja että olen pohjasakkaa, mitä kunta-alan työtekijöihin tulee. Ja että mun pitäisi oikeastaan olla kiitollinen, kun saan tehdä töitä vaikeasti sairaiden ihmisten ja heidän omaistensa kanssa, kun se jo itsestään on niin palkitsevaa.

Ja ihan totta, mä olen niin yksinkertainen, että pidän työstäni. Pidän siitä ja osaan työni, haluaisin tehdä sitä kuten mulle on opetettu, ja jotta työni tulos olisi paras mahdollinen. Tällä hetkellä se ei onnistu, työvuorot tehdään miten parhaiten pystytään, joskus vain välttämättömin kun ei muuta ehdi. Päivän/yön jälkeen olen fyysisesti niin väsynyt, että toipumiseen menee pari päivää. Joskus suorastaan pelottaa mennä töihin, kun tietää että oma jaksaminen ja potilasturvallisuus on taas kortilla.

Mitä avuksi? Palkkaa lisää ja suut tukkoon teillä ketkä ette tiedä koko asiasta mitään. Kyllä sairaanhoitajankin pitää saada riittävä korvaus omasta ajasta ja ammattitaidosta, ei kukaan tätä työtä pelkästään hyvästä sydämestä tee. Vapaaehtoistyöhön voi tarjoutua kuka vaan, te jotka sitä niin arvostatte, kokeilkaa ihmeessä itsekin.

Ja lisään vielä, että arvostan itse muitakin kunta-alan naisvaltaisia ammatteja, mutta se juna meni jo; tapelkaa ensi kierroksella itsellenne parempi sopimus, tuen teitä silloin siinä ilomielin.

Vierailija
62/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sitten veroina sen ihanan korotuksen takaisin? Et voi olla noin typerä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivoverenvuotopotilaan ensihoitoon tai vauvan elvyttämiseen. Hän varmasti joutuu myös syytteeseen kun irtisanottu työntekijä hyppää raiteille?

Kaikkihan me ollaan tuolla ajatusmaailmalla vastuussa toisten hengestä. Kirjankuvittaja on vastuussa siitä, että lapsella on tasapainoinen elämä. Floristi on vastuussa siitä, ettei tee niin hienoa kimppua, että jonkun sydän pysähtyy. Manikyyrin tekijällä on tärkeä masennusta ja itsemurhia estävä vaikutus.

Kaikissa ammateissa on vastuuta, mutta toisissa vastuu on ihmisistä, toisissa asioista.

Vierailija
64/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei katos näillä palkoilla ;)

t:83

Vierailija
65/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Tyolot EIVAT ole Englannissa paremmat ja potilaita on ENEMMAN. Viittaan myos keskusteluun elinkustannuksista, mina maksan vuokraa HUONEESTA saman verran kuin maksaisin Espoossa kaksiosta. Vesi on kalliimpaa samoin sahko ja lammitys, jotkut asiat halvempia kuten vaikka outletissa merkkivaatteet tai taksilla ajaminen, mutta kun vertaillaan vaikka ostoskoria ruokakaupassa niin ei taalla ainakaan halvempaa. JOS jaisin TAALLA aitiyslomalle olisin taman ajan TODELLA koyha ja hoitovapaata ei voi pitaa. Paivahoitomaksut ovat 4-5 kertaa KALLIIMMAT kuin Suomessa. Lapsilisa sama.

Käteen ei varmaan elinkustannusten jälkeen jää yhtään enempää kuin Suomessakaan. Kiinnostaa vain, kun yksi kaverini oli kolme vuotta Englannissa hoitajana ja hehkutti palkkaa, mutta ei ollut tilillä mitään hääppöistä summaa, kun palasi Suomeen.

Kuten sanottu, yksin sinkkuna ja huonessa asuvana ja ei lapsista haaveilevana jne. jne. voi saastoja jaada, mutta niin voisi Suomessakin ... asumis- ja elinkustannukset ovat kuitenkin korkeammat, ihan fakta. Itse olen ex-mieheni perassa ja kokemusta hakemassa, ei jaa mittavia saastoja, ei todellakaan.

Vierailija
66/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

akin matalapalkka-aloja on.

Enkä tajua sitäkään logiikkaa, että yhden matalapalkka-alan palkkoja ei voi nostaa, kun muitakin matalapalkka-aloja on.

Vierailija
67/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se on totta, että esim. teho-osastoilla työskentely on niin haastavaa, että siitä joutaisi maksaa enemmän. Mutta taas ne, joitten tehtävä on vaikkapa vastailla tk:n puhelimeen ja yrittää selittää potilaille, ettei heille anneta lääkäriaikaa tänään, voisivat sopeutua pienempäänkin palkkaan.

Eli siis palkka tehtävien mukaan, ei koulutuksen. Ihan älytöntä vaatia kaikille korotuksia, koska kaikkien työ ei sitä mitenkään edellytä.

Vierailija
68/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmis joko jättämään tämän maan taakseni tai vaihtamaan alaa, mun mittani on täyttynyt. Vien osaamiseni muualle tai en ainakaan enää myy sitä pilkkahintaan Suomelle.

Itseasiassa, on aika helpottunut olo. Kaikenlaisia ääliöitä sitä näissä hoitajan töissä on tullut kohdattuakin, ja kohta se loppuu.

Vierailija
69/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lisäkoulutusta palkka nousi pari sataa, työtunnit vähenivät ja vaihtuivat kevyeeseen, ihanaan päivätyöhön.

Tästä ketjusta näkee hyvin, mikä arvostus todella on. Puhutaan kiertäen ja kaartaen, mutta todellisuudessa kyse on siitä että a) naiset eivät halua korotuksia toisille naisille b) arvostuksen olemattomuudesta sekä tietämättömyydestä. Vai kertokaapa yksi hyvä syy, miksei yksikään naisvaltainen ala ole onnistunut saamaaan korotuksia? Siksi, koska kyseessä ovat naisvaltaiset alat. Naiset eivät osaa valita edes työvaatteita toisia kadehtimatta.

Terveydenhuoltoalalla lääkärit ovat ainoa ammattikunta, jota arvostetaan. Kukaan ei ollut huolissan veroprosentin nousemisesta kun lääkärit menivät lakkoon ja saivat kunnon korotukset. Hoitajia on enemmän, mutta niin ovat myös korotukset pienempiä, joten millään muulla ei tätä voi selittää kun perisuomalaisella kateudella ja arvostuksen puutteella. Tuollahan joku kehtasi sen ääneenkin sanoa, että 1500 olisi hyvä palkka hoitajalle. Toivottavasti hänen koko perheensä on hyvin vakuutettu.

Vierailija
70/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ahneita täällä ei ole oikeudenmukaista palkkaa vaativat hoitajat, vaan ne otka ovat hoitajien oikeudenmukaista palkkaa vastaan.

Eikö yhtään hävetä oma itsekkyys niitä, joiden motto selvästi on, että " jos minä en saa enemmän niin miksi tuon toisen pitäisi saada. Mieluiten minulle ensin, tai sitten edes meille molemmille saman verran." Minua hävettäisi olla ja ajatella sillä tavalla kuin te - mutta te ette osaa edes hävetä, koska teillä ei ole korvien väliin annettu oikeaa empatiakykyä ja moraalista vastuuta koko yhteiskunnan tilasta.

Olen itsekin sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla, todella huonosti palkatun ammatin edustaja... en minä silti ajattele, etteikö nyt voisi olla juuri hoitajien aika. Ehkä juuri minun ammattikuntani ryhtyy toimiin sitten ensi kerralla...

Vierailija
71/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

77 on varmasti itse tehnyt hoitoalan työtä

Miten hienoa työtä itse teet?

En ole, mutta sairastanut senkin edestä :)

Juu, oma työ on hienoa ja tosi arvokasta ja raskasta.

Onneksi siitä maksetaan ihan ällöhyvin.

t. 77

Vierailija
72/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ovat yleensä kuntasektorilla töissä ja vielä tuottamattomassa sellaisessa. Työnantajalla ei ole varaa maksaa.

Vierailija
73/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikö yhtään hävetä oma itsekkyys niitä, joiden motto selvästi on, että " jos minä en saa enemmän niin miksi tuon toisen pitäisi saada. Mieluiten minulle ensin, tai sitten edes meille molemmille saman verran."

Arvostan hoitoalan työntekijöitä, kuten arvostan kaiken muunkin työn tekijöitä. Ei se silti tarkoita, että pitäisi mennä älyttömyyksiin palkkavaatimusten suhteen.

Vierailija
74/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole kateudesta vaan järjestä, toki antaisin hoitsuille, opettajille, siivoojille ja kaupan kassoille vaikka millin korotukset mutta mistä ne rahat revitään? Itse en ole valmis maksamaan enemmän veroja, nyt tulen toimeen mukavasti, on ruokaa ja katto pään päällä.

Miksi olisin kateellinen jonkun muun palkasta? Olisin itsekin voinut kouluttautua joksikin muuksi mitä olen jos olisin rahan perässä.

Eli nyt ei ole motiivina kateus vaan terve järki.

Vierailija
75/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tässä nyt niitetään niitä " lähes koko ikäluokka akateemiseksi" -opin seurauksia. Kun hoitoalan koulutusta on alettu kutsua ammattikorkeakouluksi, on

annettu sellainen kuva, että palkka olisi ruhtinaallinen. Entiset ei-akateemiset ovat seonneet, kun eivät ole muistaneet tarkistaa, ettei akateemisen koulutuksenkaan saaneiden palkka ole erityisen korkea tässä maassa. Silmissä ovat alkaneet siintää eurojen kuvat. Harvassa ovat ne, joilla on palkka, jota voi sanoa korkeahkoksi. Heistäkin suurin osa on juristeja ja ekonomeja.

VIHDOINKIN JOKU KIRJOITTAA ASIAA.

LUKEKAAPA HOITAJAT TÄMÄ.

Vierailija
76/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma alani vaatisi sellaista korotusta, että verot nousee, en hyväksyisi sitäkään, en todellakaan.

Vierailija
77/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

verojen sijaan kunnon vakuutukset tulevaisuudessa? Siihen olemme vääjämättä nimittäin menossa jos pidetään tilanne ennallaan.

Jos olisikin vain kyse palkoista, mutta kun kyse on koko terveydenhuollon tulevaisuudesta. Ei ole tekijöitä.

Vierailija
78/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan kaikkia valtavia korotuksia, oli ala mikä hyvänsä. Toki harmittaa, että oma palkankorotus on vain 36 euroa (palkka jatkossa bruttona 994 euroa kuussa), mutta ymmärrän, etten nyt voinut enempää saada.

Vierailija
79/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan hoitaja ajattelee että VAIN hoitoala olisi se raskain. On selvää että siivousala, kaupan ala jne ovat nekin raskaita. Kyse on kuitenkin loppupelissä IHMISEN elämän auttamisesta: Se on mielestäni aika suuri asia. Hoitaja PELASTAA ihmishenkiä. Hoidolla hän vastaa siis siitä, miten potilas selviää: Ottamalla vastuun. Muissa aloissa ei tarvitse miettiä, että jos nyt jätän vaikka tuon nurkan siivoamatta niin ei siihen kukaan kuole. Tosin huonosti siivottu sairaala esim. voi taas aiheuttaa sairauksien leviämistä!

Mitä joku edellä, sitä toiset perässä. Uskon vakaasti että jos TEHY:n palkkatoiveet menevät läpi niin se antaa kyllä rohkeutta myös muillekin liitoilla taistella palkoistaan. Uskon siis että nyt kun me hoitajat voimme näyttää ettemme anna periksi, olemme suunnannäyttäjiä monille muillekin naisaloille joissa palkka ei ole kohdillaan.

Vierailija
80/100 |
04.10.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuitenkin olit huolissasi rahanmenosta?

Juuri tätä tarkoitin aiemmassa viestissäni korotusten vastustamisen todellisista motiiveista.