Voiko jollakin olla huonommat tulot kuin meillä ja me EI käydä sossussa!
Minä nettona 900/kk ja mies 600/kk, kaksi kouluikäistä lasta!
Ja tullaan ihan hyvin toimeen, kun ei liikoja vaadita!
Kommentit (22)
Mies tienaa meillä nettona 1000 euroa kuussa, minä en tällä hetkellä tienaa mitään -olen yrittäjä (vasta aloittanut).
tilanne kuin kakkosella. Mutta olemme joutuneet hädän hetkellä turvautumaan yhtenä kuuna vuoden sisään sossuun.
Sen takia jää vuosittain yli 300 miljoonaa euroa toimeentulotukea maksamatta, vaikka rahat on varattu. Miksei niitä käytetä?
Vierailija:
Minä nettona 900/kk ja mies 600/kk, kaksi kouluikäistä lasta!
Ja tullaan ihan hyvin toimeen, kun ei liikoja vaadita!
Tilanne olisi toinen, jos pesukone, astianpesukone ja vaikkapa lämmityspatteri päättäisivät yhtä aikaa hajota. Silloin joutuisi turvautumaan sossuun.
En koe tarvitsevani tukea vain siksi, että olisimme siihen oikeutettuja. En ajattele niin, että se raha minulle " kuuluu" automaattisesti, vaan niin, että sitä anotaan sitten jos on todellinen tarve.
t. 3
ja varmaan käytäis sossusta, jos jotain sieltä saatais, mutta ei saada!
Että ihmettelen miten joku työssäkäyvä ihminen saa rahaa sossusta, se palkkahan on alle minimin, eli laiton palkka, kuitenkin sossun rajat ovat niin pienet, että pitää olla tosi pienet tulot että saa jotain!
Mutta ihan kiva kuulla, että meitä tosi pienituloisia on muitakin!
Halit ja voimia kaikille!
ap
Eikös se menekin niin, ettei toimeentulotukea saa ennen kuin kaikki perheet rahat on laskettu yhteen ja käytetty elämiseen?
En minä ainakaan niin hullu ole, että kajoaisin lasteni tileihin. Lapset ovat syyttömiä vanhempien rahahuoliin. Mieluummin vaikka elän kaurapuurolla vuoden (siis minä, ei lapset) kuin varastan lapsiltani.
Ja kyllä- me käydään sossussa, eikä hävetä sitä sanoa. Jo yksin lääkekulut on meillä sitä luokkaa että riittäisi suistamaan taloutemme nurin :(
On se tietenkin hienoa ettei tarvitse jonkun köyhän siellä juosta, kun pärjää ilmankin, mutta me ei pärjättäis, ja en tosiaan ymmärrä miksi tuollaisella asialla tarvitsee ylpeillä. Tilanteet voi olla aika erilaisia. Jos teille joskus kasautuisi sellainen määrä sairaala (tai muita) laskuja, että luottotiedot uhkaisi jo mennä, niin ettekö silloinkaan " nöyrtyisi" ?
Meilläkin mies opiskelee, itse olen vielä äitiyslomalla. Olisi kiva olla lapsen kanssa kotona pidempäänkin, mutta jos ei mitenkään mahdollista. Siinähän on tulot vain 530e/kk, jos toinen opiskelee ja toinen on kh-tuella, eikö?
Kotihoidontukeen saa tulojen mukaan hoitolisää ja joissakin kunnissa kuntalisää. Minä sain kotihoidontukea 493 euroa, ja mies on keskipalkkaisessa työssä.
on se jotenkin mahdollsita kun saa asumistukea, lapsilisän ja asuu opiskelija-asunnossa. Kituuttamista se kyllä on.
Mutta aina kun tulee joku meno (lääkäri, lääkkeet) on lainattava rahaa ja maksettava erissä takaisin. Sossusta ei saa mitään jos ei ole opintolainaa, jota emme uskalla ottaa.
Lapsella ei ole tiliä, saati rahaa.
i. Eli tulot olisivat noin 1000e. Tästä vuokra, sähkö, vesi, netti, ruoka, vaatteet, autokulut ym. Ei noin pienillä tuloilla voi elää!
14
Se juuri pelastaa meidän perheen tilanteen!
Ja en yhtään halveksi ihmisiä jotka joutuvat käymään sossussa, en, kaikki kunnia heille!
ap
Mitä jää käteen vuokran jälkeen?
Meillä käteen joka kuu 1650e joka sisältää kotihoidontuen, opintotuen, asumistuen ja myös lapsilisät jotka ap unohti mainita saavansa. Vuokran jälkeen jää käteen 740e.
Jos siihen lisättäisiin opintotuki 259 euroa, niin loppusumma on 752 euroa bruttona.
Meillä mies opiskelee ja minä olen kotihoidontuella. Tiukkaa on, mutta toistaiseksi ollaan pärjätty ilman sossua.
Yhteensä meidän nettotulot ovat 820e (sis. kahden lapsen lapsilisät). Saamme toki vielä asumistukea, mutta kun vuokra on maksettu jää meille n. 700e. Sossusta saisimme rahaa, mutta emme ole viitsineet hakea kun ei ole pakko.
Vaikka me olemmekin pärjänneet hyvin, onhan tämä taloudellinen tilanne tälläinen vain tilapäisesti, niin en silti yhtään ihmettele jos joku joutuu sossussa käymään. Kun tulot ovat näin pienet niin ei paljoa vaadita, että koko homma suistuisi raiteiltaan. Tämä siis vaikka säästössä olisikin rahaa. Kierrettä olisikin sitten vaikea katkaista.
hoitolisä on 169e maksimissaan, ja se on verotonta. Kuntalisä on myös verotonta. Kotihoidontuesta maksetaan veroa. Kuten opintotuestakin.
Meillä minä kotihoidontuella (käteen 550e sisältää hoitotuen, hoitolisän ja kuntalisät), mies saa opintotuen 233e käteen, lapsilisät 210e, yhteensä siis 993e. Kela antaa asumistukea yli 70% vuokrastamme ja itse maksamme vuokrasta 250e.
Käteen jää vuokran jälkeen 743e. Siitä sitten matkaliput, ruoat, taloustavarat, vaatteet, terveyskulut, puhelinlaskut, sähkö, netti, ..
Olemme omilla valinnoillamme vaikuttaneet siihen ettemme ole ottaneet mitään isoja lainoja, eikä meillä ole penniäkään velkaa, ei osamaksuja tms. Ja sossuun ei olla nöyrrytty, vaikken sossun asiakkaita mitenkään ylenkatsokaan.
Kotihoidontuella ja opintotuella on mahdollista pärjätä, ellei sitten mene omalla päätöksellään ottamaan itselleen satojen eurojen ekstramenoja esim. asuntolainan muodossa.
joka kuukausi erikseen kelasta nimellä hoitoraha 168,19e. Se sama summa sentilleen joka kelan sivujen mukaan on hoitolisä. Eivät ole ottaneet siitä koskaan mitään ennakonpidätystä.
26, kummissaan.
Ja kunhan itse aloitan opiskelut, niin eipä tulot päätä huimaa. Ja ikinä ei sossuun olla ajateltukaan mennä.