omituisin kuulemasi allergia?
yksi lapsi on allerginen punaisille hedelmille ja vihanneksille.. voiko olla mahdollista? ja miten? että voi siis syödä esim. vihreää omenaa, muttei punaista...
mitäs erikoisia allergioita te olette kuulleet olevan jollain?
Kommentit (84)
Mutta omituisin on mun mielestä sähköallergia ja raha-allergia. Joku pankkivirkailija ei voinut käsitellä seteleitä eikä enää sairastuttuaan mennä pankkiin sisälle kun sai joitain oireita.
Sähköallergia taas kuulostaa niin muotijutulta hörhöpiireissä että kuulostaa ihan keksityltä.
Vierailija:
sairaus nimeltään XP, xeroderma pigmentosum. Siinä iho ei siedä ultraviolettisäteilyä, sillä sen aiheuttamia vaurioita korjaava DNA-polymeraasi on viallinen. Potilaat kuolevat melanoomaan nuorella iällä.
vai vain jollekin tietylle kemikaalille,jota tuossa vaatteessa oli?
Niissä on usein jotain jäämiä, siksi kannattaisi pestä ennen käyttöönottoa...
Aika yleinen vaivahan se taitaa olla. Tytölle tulee nokkosrokkoa esim. uidessa ja kaupan kylmäaltailla.
Jollekin väriaineelle voi olla oikeasti allerginen, mutta ei tietenkään värille itselleen mutta jos ei tiedä mitä väriainetta esim. vaatteessa tai makeisessa on käytetty (tai allergeenin nimeä ei ole selvitetty), niin lienee tarpeellista välttää kaikkea kyseisen väristä.
Raakoihin vihanneksiin ja hedelmiin liittyvät allergiat ovat hyvin tavallisia esim. juuri siitepölyallergikoilla. Allergeenit laimenevat ja häviävät monenlaisilla käsittelyillä, joskus pelkkä survominen riittää, pakastaminen on vähän tehokkaampaa ja keittäminen yleensä tehokkainta. Tällaista allergeenien laimenemista tapahtuu nimenomaan vihanneksilla, juureksilla, hedelmillä ja marjoilla. Esim. koivuallergikot ovat usein allergisia perunalle, porkkanalle, herneelle, omenalle, mansikoille jne raakoina, mutta kypsennettyinä tai pakastettuina ne käyvät.
Nuo vihreät ja punaiset omenat liittyvät todennäköisesti lajikkeisiin. Joku lajike voi olla allergisoivampi kuin toinen ja esim. jotkut siitepölyallergioihin liittyvät omena-allergikot voivat syödä kotimaisia omenoita mutta eivät ulkomaisia. Asia voi tietysti liittyä myös säilöntäaineisiin ja hedelmien kypsyyteen.
Allergeenin määrä samassakin tuotteessakin vaihtelee ajankohdan mukaisesti. Esimerkiksi tomaatit aiheuttavat usein keväällä pahempia oireita kuin kesällä. Pahimmillaan tomaatit aiheuttavat ns. suoran histamiinireaktion (suun ympäristön punoitus ja kutina, ei ole varsinaista allergiaa) jopa ihmisillä jotka eivät ole tomaatille allergisia. Tämä on mahdollista myös muilla hedelmillä ja vihanneksilla.
Kun hikoaa niin iholle tulee hirveästi ihan vieri viereen samanlaisia paukamia kuin hyttysten pistoista
Väriaineille voi olla allerginen. Ei värille.
Mutta jos hän laittaa punaisen vaatteen paljasta ihoa vasten, hän saa näppylöitä niihin kohtiin mihin vaate koskettaa. Lääkärin mukaan tuo " puna-allergia" ei ole mitenkään harvinaista vaan tuo on allergisoivin väri.
T: se, jonka kaveri on allerginen punaiselle
luulin ensimmäiset pari sivua, että kyse on jostain sellaisesta, että joku on käyttänyt sanaa allerginen vastineena sille, ettei pidä/voi sietää jotain juttua ja te olette ottaneet kirjaimellisesti. Mutta kai nää sittenkin on totta. Ja mä tylsimys harmittelen pari kertaa vuodessa kyläilevää keliaakikko-maitoallergikkoa.
Siitepölyt:
Koivu, paju, leppä, pujo, heinät jne.
Ruoka-aineet:
Mansikka, lanttu, porkkana, omena, paprika, kiivi, palsternakka, tomaatti, mausteet, raaka peruna, tilli, persilja, sinappi, valkokaali, kukkakaali, päärynä, sitrushedelmät, ananas, persikka, äyriäiset, luumu jne, jne. jne.
Esim. kiivi ja porkkana ovat mulle hengenvaarallisia, loput enemmän tai vähemmän vaarallisia. Esim. mansikka ja omena ei käy mulle missään muodossa (esim. hillona). Oireet ovat huulten/kitalaen/kurkun paha kutina, ihottuma, vatsakivut, ripuli jne.
Muut:
Lievä nikkeliallergia
Lisäksi mulla on paha atooppinen iho sekä astma.
Tosin se ei kyllä ole allergia sanan varsinaisessa merkityksessä. Puhun mielummin kylmäurtikariasta, sillä se on oikea nimitys.
Lisäksi minulla on paineurtikaria. Sitä voisi kai sanoa kansankielisesti paineallergiaksi.
Itseasiassa ihotautilääkärin mielestä minulla on autoimmuuniurtikaria, olen siis allerginen itselleni. Näitä urtikaria oireita kun minulle tulee ihan muuten vaan, ilman kylmä- tai paineärsytystä. Aivan kamala vaiva, antihistamiinit kun auttavat vain rajallisesti.
Eräs tuttuni sai vapautuksen armeijasta kun oli allerginen sille pesuaineelle millä pestään millä ne vaatteet pestään!
Ja kaverini poikaystävä ei saanut syödä mitään kasviksia, mutta se ei ollut varsinaisesti allergia vaan muu sairaus.
Migreeni, onneksi pahoja kohtauksia tulee parin kuukauden välein.
Yliliikkuvat nivelet (vaikkei tämä olekkaan mikään sairaus), jotka haittaavat normi elämää.
Lapsena paha liimakorva (meinasin kuuroutua).
Erittäin huono näkö.
T.37
Siis ihan tavan vihreälle nurmikolle, jota kasvaa melkein joka paikassa!
Monet ei varmasti edes uskoisikaan, että voi olla ne kaikki mitä mulla on. Tämä alkaa vaikuttaan kilpailulta " kenellä on eniten allergioita, sairauksia ja vaivoja" ;D
1) kanelille - ei kovin epätavallista
2) paikallispuudutusaineelle
3) antihistamiinivalmisteelle
eikä sitten muulle.
Mutta voiton vie kyllä tuo joka on allerginen itselleen! Mahtaa olla elämää...
Ja sitten tiedän yhden miehen joka on niin pahasti allerginen vaimonsa äidinmaidolle että ei imetysaikana voi hoitaa lasta juuri ollenkaan kun aina on jossain vaatteessa maitoa tai puklua eikä myöskään halailla tai rakastella vaimonsa kanssa silloin kun tämä vielä imettää kun sitä maitoa voi osua johonkin. Ja tämä on ihan oikea lääkärin toteama allergia, allergiatesteihin mies vei purkissa vaimonsa maitoa ja jonkun tutun maitoa ja vain vaimon maito aiheutti reaktion ;)
mutta pistänpä huvikseni yhden, joka ei ole edes pahimmasta päästä allergioissani. Mihin tahansa rakennukseen menen niin n 75% on minulle sisäilman laadun takia mahdottomia. Ei tarvitse olla hometta (vaikka se onkin yksi tekijä) kemikaalit, hajut tietyt rakennusmateriaalit, matot, kalusteet - you name it, hirveät astmaoireet saan.
Talvella Inhimillisessä tekijässä haastateltiin vanhempaa miestä, jonka 4 vanhempaa sisarusta olivat kuolleet selittämättömään ripuliin kuukauden iässä. Sattumalta mies ohjattiin vauvana eri sairaalaan kuin sisaruksensa. Joku hoksasi tehdä oikean diagnoosin ja mies pelastui. Tuon täytyy olla yksi traagisimmista allergioista. En tiedä kuinka yleistä se on.
Tuttu on allerginen punaiselle värille, hän sai kerran lahjaksi sellaisen punaisen aluaskerraston ja ihmetteli seuraavana päivänä miksi selkä ja vatsa on ihan punaisen näppylän peitossa. Lääkärissä sitten selvisi, että se oli se kerraston punainen väri, joka oli aiheuttanut kyseisen reaktion.