käytättekö lapsillanne tyttöjen värejä tytöillä ja poikien värejä pojilla? Ov
siis tytöllä punaisia ja pojalla sinisiä.
meillä on suurin osa 2,5v tytöllä erilaisia punaisia ja 5v pojalla sinisiä.
Kommentit (38)
Uskomatonta että jonkun mielestä väreillä on sukupuoli.
Meillä 1,5 v poika ja en pidä hänellä juuri koskaan sinistä, etenkään ällöttävää ( minun mielestäni ) tumman sinistä. Itse emme sen värisiä osta, mutta jos lahjaksi saamme, niin käytämme esim kotioloissa.
Käytämme pojallamme seuraavia värejä paljon:
- vihreä
- punainen
- ruskea
- harmaa
- valkoinen
- oranssi
- turkoosi
- keltainen
yms....
Yleensäkin kirkkaat ja selkeät värit.
Poika on hyvin tumma ihonväriltään ja muutenkin joten hänelle sopii hyvin värikkäät vaatteet.
onko aikuisilla vastaavaa jakoa? entäs luonnossa, kasvien ja eläinten väreissä yms?
tyttö- ja poikavärejä.
En tiedä missä päiväkodissa tuo aiemmin vastannut pk:n työntekijä on ollut töissä, mutta itse en ole törmännyt moiseen.
Haalareissa taitaa hiukan olla suuntaus että tytöillä on punaisemman sävyjä ja pojilla tummia. Esim. kuravaatteissa en tälläistä ole huomannut.
t: lastenhoitaja
Vierailija:
Uskomatonta että jonkun mielestä väreillä on sukupuoli.
Älä muuta sano
varsinkin jos ostaa alennusmyynnistä vaatteet, niin sinistä pojille ja vaaleanpunaista tytöille on helpointa löytää.
Kun poika oli pieni, niin jaksoin etsiä vielä kirkkaan värisiä vaatteita, ja vauvaikäiselle niitä löytyikin. Hän sai sukulaisiltakin punaisia marimekkopaitoja, myös pallopaidan lahjaksi. Tyttö sen sijaan on saanut lahjaksi enimmäkseen sitä vaaleanpunaista!
Nykyisin ostan molemmille mielellään kirkkaanpunaisia paitoja ja tummansinisiä housuja jne. koska ne ovat kauniita ja käytännöllisiä. Se ongelma siinä vain on, että mies eri erota lasten vaatteita jos ovat saman värisiä, kun kokoeroa on enää n. 10cm. Pikkusiskon tummansiniset housut on ainakin kerran pukenut pojalle, useamman kerran varmaan tarjonnut. Eli hänelle on helpompaa että tytön vaatteet ovat punaisia enimmäkseen.
Mun kokemuksen mukaan.
oranssi - tytön
turkoosi - pojan
punainen - tytön
vaaleanvihreä - pojan
valkoinen - tytön
keltainen - tytön
musta - pojan, mutta ei lapsilla paljon mustia vaatteita oo
vaaleansininen - pojan
beige - pojan
sininen -pojan
fuksia -tytön
vaaleanpunainen - tytön
tumma lila - tytön
22
Poika 3v tyttö 1v ja tyttö perii esim. veljen ulkovaatteet (haalarit, sadeasut jne.) joten ne on usein poikamaisia mutta neiti itse on vaan ylpeä kun saa käyttää veikan vaatteita. minusta olisi järjetöntä ostaa kaikki tytölle uutta vain siksi että olisi tytön väriä kun kaikki toppavaatteet ym. on ihan hyviä ja seuraavana talvena sopivia kun veljelle pieniä. Toki esim. asusteilla sitten tehdään " tyttöilmettä" eli hatut ja hanskat tyttömäisiä jne.
6v poika oli sitä mieltä että kirkkaanpunainen ja tummat värit ovat poikien, vaaleanpunainen, lila, keltainen, oranssi ja ruskea ovat tyttöjen (mutta oranssi, keltainen, ruskea jne. kelpaa hänelle kyllä). Vihreästä ja kirkkaanpunaisesta eivät tainneet lopulta päästä yksimielisyyteen.
Vierailija:
Mun kokemuksen mukaan.oranssi - tytön ei vaan poikien pinkki.
turkoosi - pojan ei vaan tytön, tyttöjen sininen.
punainen - tytön, ihan poikaväri jo. ferrarinpunainen.
vaaleanvihreä - pojan, ei kun tytön.
valkoinen - tytön ei kun vauvaväri. Ei isommille lapsille.
keltainen - tytön. ehdottomasti poikien. Tän väriset kurikset ostetaan pojille; en oo koskaan tytöillä nähnyt.
musta - pojan, mutta ei lapsilla paljon mustia vaatteita oo. ei kun muodikkaan äidin tytön.
vaaleansininen - pojan, joo vauvaväri
beige - pojan, no voi olla
sininen -pojan, perinteisesti
fuksia -tytön joo kun pojat vei punaisen
vaaleanpunainen - tytön, joo vauvaväri
tumma lila - tytön, ei kun just poikien22
Oikeestihan väreillä ei ole sukupuolta.
Vierailija:
Mun kokemuksen mukaan.oranssi - tytön
turkoosi - pojan
punainen - tytön
vaaleanvihreä - pojan
valkoinen - tytön
keltainen - tytön
musta - pojan, mutta ei lapsilla paljon mustia vaatteita oo
vaaleansininen - pojan
beige - pojan
sininen -pojan
fuksia -tytön
vaaleanpunainen - tytön
tumma lila - tytön22
(sori tää aihe hämmentää mua kamalasti ja saatan siksi kuulostaa riidanhaluiselta, mitä en ole. ärsyttää vaan kun en ole ikinä kuullut tällaisesta jaosta)
jatkokysymys:
MISTÄ SÄ TIEDÄT TÄMÄN? sanoit kyllä että kokemuksesi mukaan, mutta mistä se kokemus on sulle kertynyt? tai siis.. ..öö.. no siis minä olen mielestäni suht tavallinen 27v. kaupunkilainen ihminen, enkä ole ikinä eläissäni kuullut että oranssi väri olisi luonteeltaan erityisen feminiininen tai turkoosi maskuliininen. MISTÄ TÄÄ TIETO TULEE JA KUKA NÄÄ ASIAT ON SÄÄTÄNYT? apua!
Pojalla ei juurikaan ole sinisiä vaatteita, vaan enimmäkseen ruskeaa, vihreää, oranssia, beigeä, kirkkaanpunaista, keltaista... Jokunen sininenkin kyllä löytyy, mutta niitä ei ole ostettu värin takia, vaan jonkun muun vaatteessa olevan piirteen vuoksi.
Tytöllä on paljon vaaleanpunaista ja pinkkiä, mutta myös muita värejä; ruskeaa, beigeä, kirkkaanpunaista, turkoosia, vaaleansinistä... Lapset puetaan niin, että sukupuolen näkee vaatteista, mutta värien kanssa tällä ei minusta ole mitään tekemistä, vaan vaatteen malli (ja joskus mahdollinen kuva/kuviointi) on se, joka tekee siitä tytön/pojan vaatteen.
Ihan hupsu minusta tuollainen " punainen on tyttöjen ja sininen poikien väri" -asetelma. Vaaleansininen mekko voi olla tytön päällä todella kaunis, tai vaaleanpunainen pikeepaita pojalla.
Tyttö (5 v.) ei kuitenkaan suostu sinistä käyttämään kun se on poikien väri - ja poika (kohta 3) ei laita vaaleanpunaista, mutta eipä niitä vaaleanpunaisia vaatteita ole pienille pojille juuri näkynytkään. Kummallakin on ehdoton maku jo vaatteiden suhteen eli tyttö tykkää punaisesta ja vaaleanpunaisesta ja mielellään jotain hörselöitä. Ja poika tykkää kaikesta, missä on auto :)
Kokemukseni on monista päiväkodeista ja lisäksi päiväkerhoista, leikkipuistoista ym. kokemusta on paljon. Itse en luokittele tyttöjen ja poiken väreihin, vaan lasten vanhemmat tuntuvat luokittelevan, mulle on ihan sama mitä kenelläkin on päällä. 22
ja yksi niistä on sukupuolijutut. Sitten tietysti väreillä on erilaisia merkityksiä ties missä, esimerkkinä liput, vaakunat, viestintä, se mitä värit symboloivat esim. kirkollisissa jutuissa, jne. Eihän oikeasti ole poikien tai tyttöjen värejä, mutta ihmiset tekevät väreille kaikenlaisia merkityksiä. Ja jos ollaan tarkkoja, värejä EI OLE. Värit ovat eripituisia valoaaltoja, joita sitten ihmisen silmä tulkitsee eri väreinä. Ilman valoa ei ole väriä.
Ja jos ollaan tarkkoja, värejä EI OLE. Värit ovat eripituisia valoaaltoja, joita sitten ihmisen silmä tulkitsee eri väreinä. Ilman valoa ei ole väriä.
[/quote]
Tämä on kyllä mainio palsta. Kiitos nauruista. (Tiedän että kirjoitit ihan asiaa, mutta nauruhermoon otti kuitenkin.)
harmaata, valkoista ja sitten myös niitä monia sinisiä vaatteita jotka hän saa lahjaksi muilta. Itse en sinistä juurikaan osta. Ja punaiset potkuhousut meiltä löytyy myös.
ja jos vielä viitsitte selvittää, millä perusteella ja kenen toimesta (ja koska) jako on tehty niin olis tosi kiva.
esmes seuraavat värit, onko " tyttöjen" vai " poikien" :
oranssi
turkoosi
punainen
vaaleanvihreä
valkoinen
keltainen
musta
vaaleansininen
beige
sininen
fuksia