Elokuisten viikko 40
Kommentit (29)
Täällä elämä kulkee uomissaan, rytmi pysyy hyvin ja osittaisimetyksellä mennään :) Keskiviikkona 2kk neuvola, jännä nähä miten poika on taas kasvanu, kasvaa meinaan ihan silmissä!
Mutta nopsaan yksi kysymys, kiinnitättekö harsoa mitenkään, kun taittelette sen vaipaksi? Mulla on käytössä yksi kuorivaippa ja yhdet villahousut. Ajattelin nyt aloitella kestoilua, vihdoinkin. Lisäksi mulla on kahdet taskuvaipat, ja kankaita olen ostanut: ajattelin itse ommella sisävaippoja, täytyy vaan ostaa parit kuorit lisää.
Mutta nyt tissittämään ;)
emma ja Luukas 2kk
Harsoista: Ekan kuukauden aikana en kiinnittänyt harsoa mitenkään. Nyt kuitenkin alkaa pojalla olla sen verran liikettä vaippaa laittaessa, että kiinnitän harson aina Snapilla. Sen kanssa olen kyllä välillä vainoharhainen ollut, joten nykyisin tarkastan aina, että on hyvin kiinni harsossa, ettei pääse poikaa nipistämään, vaikka ei ole kertaakaan sitä tehnyt. Löytyy lähes kaikista kestovaippoja myyvistä paikoista. Esim. tästä näet, millainen vekotin: http://www.mielihuvitus.com/verkkokauppa/kauppa.php?action=tuotteen_inf… Onneksi enää ei ole niitä lasten hakaneuloja, niiden kanssa olisin varmasti hysteerinen.. ;)
Meillä rytmitön päiväelo jatkuu. Onneksi yöt menevät lähinnä nukkuen, syöden ja ähisten, siis pojan yöt. Äidin yöt ovat nukkumista imettämistä, röyhtäyttämistä, juomista, vessassa ramppaamista, isosiskon peittotilanteen tarkistamista, pojan saamistaä asentoon ja oloon, jossa ei ähistäisi ja joskus talon ollessa hiljainenkin, niin kadonneen unen etsimistäkin. Joku yö piti jo ottaa särkylääke, kun jo yöllä alkoi väsymyspäänsärky. En halua edes laskea yökukkuiluja tai yöunen määrää. Vähän tulee nukuttua huonoina öinä, se on selvä. Joskus taas oikein hyvinkin nukuttua olosuhteisiin nähden. Usein lapsi/lapset heräävät seitsämältä, joku kerta meillä alkoikin aamu vasta kasilta ja se oli ihme! Mutta oltiinkin sitten yöpuvuissa kohtuuttoman kauan.
Nyt taas kutsu käy
Västis ja pikkumies 2kk2pv
Se on sitten jo lokakuu. Kamalan nopeasti menee tämä aika. Meidänkin pienokainen on tänään jo kuusi viikkoa vanha!!! Vaikka vielä hetki sitten kellikin masussa. Tuntuu jo toisaalta niin haikealta.. jos tämä on meidän viimeinen pikkuisemme.. Niin kuin mitä todennäköisimmin on.
Porkkanakakusta: Oli muuten tosi hyvää!!!!! Meillä ensin vähän kauhisteltiin, että porkkana.. mitä?! Kaikki kuitenkin maistoivat ja niin hävisi samoin tein koko pellillinen!!!
Nyt täytyykin taas jo mennä..
pönttö-örvelö
Ja hyvin lyhyet päikkärit. Tänään ei unet maistuneet liikkeessä sylissä, autossa tai vaunuissa kuin max 20 min putkeen. Ei nukuttanut raitis ilma eikä liike. Alan hieman kypsyä taas tähän rytmittömyyteen. Sitten tällaisten päivien jälkeen poika saattaa tipahtaa yöunille ihan yllättävän aikaisin tai muuten kummaan aikaan. Saa nähdä, miten käy huomenna ompelukurssilla, joka on illalla. Näinköhän saan mitään ommeltua..
Käytiin eilen koko perheen voimin ulkona syömässä. En voi suositella imettäville oikein sipulista ruokaa. Kyllä sen vuoksi taisi poikakin ähistää yöllä.. Tulipa taas muistutus, että pitää vähän katsoa mitä syö.
Väsymys taas painaa, jos ensi yönä nukuttaisiin vähän paremmin.
Tällä viikolla on 2kk neuvola eli vauvakin on 2kk perjantaina. Hurjan nopeasti menee aika. Minulla ei ole ikävä raskausaikoja, mutta ihmeissäni olin kun tajusin, että meidän poikahan syntyi helteiden aikana eli silloin oli vielä kesä. Mihin tämä aika katoaa??
Västis ja pikkumies
Meillä on ristiäiset onnellisesti ohi! Likka sai nimekseen Saana Sofia. Nyt on sitten Ella ja Saana. Menee taas hetki kun osaa vauvaa nimellä sanoa, vaikka nimi olikin jo kauan sitten mielessä!
Lupasin itselleni perjantaina kaiken leipomisen, paistamisen, siivoamisen ja täyttämisen keskellä, että jos vielä joskus teemme lapsia järjestän ristiäiset jossain muualla ja ostan kaikki valmiina! Oli todella rankka urakka. Johtuen osittain tämän Saanan vaativuudesta! Lähes aina ainoa joka saa huudon loppumaan olen minä. Eikä muiden sylissäkään viihdy kovin hyvin. Edes isänsä! Tää alkaa olla tosi rasittavaa!!
Meillä siis koliikki jatkuu kaikista tipoista huolimatta! Eikä oikeasti auta yhtään sukulaisten ja neuvolantätien yms puheet siitä, että kohta se loppuu... Pari kuukautta ehkä enää... Ei auta siinä hetkessä, kun toinen huutaa toista tuntia pää punasena ja hiestä märkänä on sekä äiti että tytär!! Huoh..
Onneksi meillä kuitenkin nukutaan yöllä klo 21-4 todella hyvin! Ennen syöty siinä välissä kerran, mutta viime yönä pösötti koko välin syömättä. Ihanaa! Sen jälkeen kyllä sitten nukuttiin vähän huonommin.. Mutta kyllä tuollainen yhtä mittainen nukkuminen saa äitiinkin ihan uutta virtaa! Pienestä se on kiinni. Ja yhdet päiväunet meillä nukutaan ulkona hyvin. Jopa 4 tuntia! Tsemppiä vaan västikselle rytmittömyyden kanssa! Josko se kohta sieltä löytyisi!?
Äidinmaito muuten lisääntyi sitten seuraavana päivänä kun sitä ehdin täällä ihmetellä. Oikeassa siis olitte siskot! Onneksi en hädissäni tehnyt mitään pullottelu ratkaisuja, kun nyt maitoa tulee taas REILUSTI!
Kiitos Nanille porkkanakakun ohjeesta!!! Oli ihan älyttömän hyvää!!! Pellillinen meni, että hujahti!
Mietin tässä juuri, että mehän ei kai oikeestaan edes kuuluta tähän elokuisten jengiin, kun Saana otti ja syntyi 30.7 vaikka la oli 3.8. En kyllä ajatellut porukkaa enää vaihtaa, kun täällä on tottunut käymään?!
No eiköhän tässä ollut taas tälle aamulle tarpeeksi...
Hauskaa päivänjatkoa!!
T:Mona ja Saana 9vko
Vaikka kyllähän täällä ollaan jo tunteja oltu hereillä,mutta mulle tää aamupäivä on aina aamua :)
Porkkanakakusta: Hienoa että maistui ja teki kauppansa! Sillon ku sitä tekee, niin harmittelee ettei tee useammin (jotenki sen kakun aloittaminen on työlästä, vaikka ei se taida siitä johtua...vaan että ku siihen menee sellasia aineita mitä ei aina välttämättä kaapista löydy kuten sulatejuustoa tai pähkinärouhetta..) mutta ihan hyvä ettei tule tehtyä useammin ku taitais mennä enemmän mun suuhun =)
Unirytmistä: Meillä Jooel menee (lue: aloittaa iltatissuttelun) siinä kaheksan aikoihin. Eilen kyllä meinas itellä puhti loppua ku vielä 23:30 vedettiin rintaa,huoh! Sitten syötiin kaks kertaa yöllä ja aamulla pikahörpyt ennen ku jouduin viemään esikkoa kouluun (iskä joutui lähtemään " liian" aikasin töihin että ois voinu viedä pojan kouluun) Mutta siis eilen meni kymmenen aikaan aamulla päikkäreille, nukkui reilut kolme tuntia, mutta sen jälkeen ei yhtään yli 10min pätkää. Miten ihmeessä tuo pikkumies jaksaa valvoa noin pitkiä aikoja, ja täähän on enemmän yleistä meillä ku harvinaista ettei tuon aamupäivän päikkäreiden jälkeen enää nukuta pitkiä pätkiä...
Öisin ei meillä ole mitään tiettyä rytmiä, joka yö erilailla, pisin rupiama taitaa olla 4,5h ja lyhin sen tunnin verran eli syöttövälit yöllä ovat siltä väliltä..
Päivällä on kyllä vähän hankalaa ku ei nukuta, ois niin paljo hommia joita ei voi vauvan kans tehdä esim. en uskalla silittää ku vauva on liinassa..siis meillähän tämä on ihan sylivauva, lattialla viihdytään sen 10min, sitterissä riippuen vähän mielialasta, siihen voi vahingossa jopa nukahtaa :)
@MONA@: eiköhän tuo 30.7 ole ihan siinä hilkulla että ihan mainiosti voit kuulua elokuisiin ja sitä paitsi eihän me taideta päästää sua heinäkuisiin :)
Kestoilijat: Kuinka usein vaihdatte vaippaa vauvalta? Mää olen ihmetellly että miten meillä pysyy niin kuivana ettei valskaa ollenkaan, vaikka vaipanvaihtoväli saattaa venyä helposti 6 tuntiin! Pissaakohan tää niin vähän vai olenko löytäny hyvän imukykyisen vaipan/yhdistelmän? Siis minä yleensä " hoksaan" vaihtaa vaipan ku Jooel kakkaa...sen vuoksi saattaa nuo välit olla pitkiäkin! Mutta kyllä siellä sitten sitä pissaaki on ettei tartte pelätä ettei se pissais :) Ei ku rupesin vaan ihmettelemään ku puhutaan siitä että kestovaippaa täytyy useammin vaihtaa ku kertistä..just ku imukyky ei ole niin hyvä...mutta en siis tiedä??
Ite olen miettiny kans mihin ihmeeseen tää aika menee, miten tuo pikkumies voi kohta olla jo 2kk vanha??? Vasta sitä tuskailtiin kaikenlaisten vaivojen ja " miksei vauva jo synny" - mietteillä...ja nyt tää on jo tosi " iso" vauva, nyyh..en tykkää ku aika vilisee niin nopeaan...
no, arvatkaapa vaan olenko monena iltana itkeä tirahduttanu ku olen käyny kattomassa isompia poikia että joko ne nukkuu, miten mun esikoinen (siis vastahan mää sitäki ootin) täyttää kohta 13v ja lähestyy jo murkkuikää???? Välillä mua jo pelottaa että kohtahan se muuttaa pois kotoa, niin nopeaan tuntuu aika menevän ;( ja meidän pikkukeskonen on jo 130cm pitkä kakkosluokkalainen... ;( siis hienoahan se on että he kasvavat, tää on vain tätä äidin ajatusmaailmaa...
Mutta mää taidan " sairastaa" kroonista vauvakuumetta ku mulla on sitä vauvamahaa edelleen " ikävä" ja kyllä mää olisin valmis jo uuteen raskauteen ja vauvaan (vaikka nuo edellisetki raskauskilot oottaa pudottajaa)...hullua eikö totta! Mutta kyllä mää olen ajatellut että mää haluan sen ison perheen, vaikka tää kolmilapsinen perhe luetaanki jo ilmeisesti " suurperheeksi" ??
Jaahas täytyy sitä kait jo taas lopetella ku tuota tekstiä taas näyttää tulevan..Mutta iloista viikonjatkoa kaikille ja nähdään Västis illalla! (mun kangaskuorma tulee postiin (kuulemma) klo 16 eli ei sitte yhtään liian aikasin:) )
Nani76 ja Jooel 7,5vkoa
meillä alku oli aikalaista hakuammuntaa,tai varmasti monella on,mutta koin sen jotenkin kamalaksi.
mulla heitti mieliala aivan tolkuttomasti, ajattelin jo melkein oikeasti että joudun jonnekin hourulaan. ihan kamalaa väsymystä ja surkeaa oloa, ja mielenmyllerrystä.ja jälkeenpäin olen huomannut tuon olotilan olleen ihan valtavaa epävarmuutta.mutten kellekään tuollaista suo.vaikka viikkoja on vasta mennyt viiisi, nyt tuntuu oikeinkin hyvältä *kop kop*
tuota " hourula-aikaa" kesti kolme viikkoa,ja sittenkun kaikki alkoi sujumaan,alkoi vauvalla aivan KAMALAT ILMAVAIVAT. yksi päivä huusi aivan jäykkänäpötkönä eikä herännyt ollenkaan,sitä edelsi muutama hankala päivä kun ähelsi ja sähelsi ja murisi ja kitisi.mutta ihan parissa päivässä nämä alkoivat.
ystäväni suositteli vyöhyketerapiaa jota aika skeptisesti lähdin kokeilemaan,sain tuona samaisena huuto aamuna ajan jo samalla päivälle. terapeutti sanoi että hätätapaukset ottaa vaikka lounastauollaan.
mutta kolme kertaa tuolla kävimme ja simbsalabim ei ole ilmavaivoja, tai tietysti on jonkinlaisia mutta huuto loppu seinään jo toisen kerran jälkeen.tuon eka kerran jälkeen karjui koko päivän.terapeutti sanoikin että voi olla tosi itkuinen ilta ja yö käsittelyn jälkeen,huusi vaan silmät kiinni koko päivän.
SUOSITTELEN VYÖHYKETERAPIAA! ja terapeutti hoisi minut myös samalla,unipisteet ja muut mitkä tuntui olevan jumissa. oli oikein ihana ihminen,kun ajattelin mitä siitä tulee tuon huutavan käärön kanssa. imettelin ja hän hieroi vauvan ja minut. terapeutti käveli ja hytkytti ja teki vaikka mitä että sai vauvan valmiiksi.
terapeutti sanoi muuten heti kun otti vauvan syliinsä rääkyvänä että selvä koliikki tapaus,poika oli niin jäykkää itkevää tavaraa kyllä =( pahaa teki katsella.
päivät ovat asettuneet uomiinsa,nyt viikonlopun jälkeen tuntuu taas siltä =)
suurin murhe on tällä erää esikoinen 4,5v ja olenkin tällä palstalla useammalla huomannut samaa ongelmaa samanikäisen kanssa. huomiotahan tuo hakee.mutta vaikka millä. ei tasan tee niin kuin sanotaan.eikä mikään mitä ehdottaa niin käy.vaikka ehdotan lempipuistoa ei se ole sillä hetkellä kiva.ja kaikki on väärinpäin. huuuh!
onneksi on tarhaa pari pv viikossa ja sinne on ollut mielekästä aina mennä,eikä siellä ole oireillut mitenkään! säälittää vain hänen puolestaan vaikka hermo meinaa totaalisesti mennäkin että onhan se tosi kova paikka joutua keskipisteestä pois,eikä aikaa ole hälle.
mieskin tekee paljon töitä ja hänellekin suon hengähdystaukoja esim. kuntosalilla käynnin arjen vastapainoksi.
meillä mies on vauvan kanssa yöt,tai vaihdetaan toka syötöllä.meillä kun en ensin nukkunut minä,ja sitten ei nukkunut vauva.ja nyt havahdun jokaiseen röhkäisyyn.joten mies on ottanut homman haltuunsa =) hän kun nukkuu miten vain missä vain.ja on saanut viikonloppuisin nukkua vaikka iltapäivään minun puolestani.minä nukun esikon kanssa korvatulppien kera =)
vauva 5vko onkuin 2-3kk ikäinen.ihan hirveästi tulee juttua,oikein kunnon äännähdyksiä tuntuu paljon vanhemmalta mitä on.hymyilee ja oikein tuntuu tirskahtelevan,tänäänkin aamulla siniselle kirjekuorelle =) itsellekin tuli nauru.olen luonut vauvalle rytmiä.esikko kun oli maailman epäsäännöllisin otus ekan vuoden ajan.ei ollut mitään tolkkua oikein millään.
nyt meillä on yö 23.30 nukahtaa omaan sänkyyn silitellen maitoa vielä juuri ennen. syönyt 03/04aikaan ja 7,jatkaa unia klo10.
nukkuu 12-15 ja 17.30-20.tankkailee tuon 20-23 välisen ajan. tällainen päivä on ihanteellinen,tietysti katkoksia tulee välillä,mutta kun päivä menee " Putkeen" se on tuollainen.
mulla on 1kk neuvola varaamatta.kun vaan evvk jostain syystä.voisinhan mä sen itekin mitata =) nyt pitäis soittaa kun paikalla vaan ti ja to.pakko se vaan on.pööh.
risiäiset meillä 21.10.onneksi on oma äiti ja anoppi avulaita,ei tarvii kun siivota vaan ite tämä huusholli.ja kiva kun on muutettu kesän kynnyksellä ei niitä ylimääräisiä roiniakaan ole,ja ihanaa kutsua ihmiset rempattuun kotiin ekaa kertaa kylään =)
jassoo.ukkeli nukahti parvekevaunuihin,heijasin niitä tässä samalla olkkarin puolella (matkarattaat) taidan vähän siivota ja lähteä pitkälle kävelylenkille.siirrän kopan vain kunnollisiin vaunuihin tuossa matkalla.
meillä nukutaan muuten vain yöt omassa sängyssä,ja poika on tuon hyvin hanskannut.muuten parvekkeella/liinassa/rintarepussa/autossa =)
neitiniiskunen ja pikkumies 5vkoa
Meillä edelleen elellään tasaista isohkon perheen arkea :o) Mitään mullistavaa ei ole tapahtunut : Emil edelleen nukkuu ja paljon ! Yöunet 22:00-7:00 syömättä putkeen ja parit 4-5 tunnin unoset ulkona vaunuissa :oD Ihana poika.
Tänään oltiin jälkitarkastuksessa ja Emilin 2 kk -lääkärineuvolassa : pojan mitat olivat 5700g (3210g) ja 57cm (50cm). Isohko poika siis jo :o) Tillitti lääkäriäkin hurmaavasti silmiin ja hymyili viehkeästi. Kyllähän tuo jo yrittää jutella, mutta kovin suurta ääntä ei ilmoille tule, mutta alkeita kyllä !
Kaik oli muuten kunnossa jälkitarkastuksessa.
Mites muiden eloisten kohdalla ? Joko on saatu 2 kk -mittoja ?
T : Rapuäiti, Emil (lauantaina 2kk) sekä katras
Ensin pojun 1kk mittoja eli painoa 4880g ja pituutta 54,5cm (syntyessä 3486g ja 48,5cm) että hyvin kasvaa meidän pikku mies. Vauvalla on iho ikävän näköinen kun on ihan hormoninäppylöiden peitossa ja lisäksi iho kesii. Toivon että ehtii tulla hiukan paremmaksi ennen ristiäisiä.
Ristiäisiä meillä vietetään 21. päivä ja jo pitäisi ruveta tarjoamisia suunnittelemaan. Ja sitten on melkein perään parin viikon kuluttua esikoisen 7v. synttärit että ei tässä tekemisen puute pääse vaivaamaan. ja muuttokin uuteen kotiin on marraskuun puolessa välissä että pakkaamaankin pitäisi ruveta pikku hiljaa.
Isommilla pojilla on nyt tullut sitten se musatukkaisuus kuvaan. 4v. potkii ja nipistelee ja tökkii vauvaa aina kun silmä välttää. Vauvaa ei voi vahtimatta jättää kahden isoveljen kanssa. 2v. taas näyttää mustasukkaisuutta siten että vain äiti kelpaa ja on alkanut uudelleen tehdä housuunsa vaikka oli jo kesän päivävaipaton. No aika aikansa kutakin että kaipa tämä joskus helpottaa.
Meillä osa kestoillaan eli yöllä kertis mutta päivällä kestot. Olen ostanut kestoja kirppiksiltä eli vaippavalikoima on sitä mitä vastaan on tullut. Lähinnä minulla on Fuzzyjä ja Popoliineja ja molemmmat ovat toimineet ihan hyvin. Eniten on tullut käytettyä Popoliinin kuori/imu yhdistelmää kun ei tarvitse kuin se imu sitten pestä. Toisaalta olen kyllä kovasti tykännyt Fuzzyistäkin. Niihin laitan imuksi vain vain taitellun harson joka on hyvin vielä riittänyt. Lisäksi mulla on Disannan sisävaippoja, kaverin tekemiä sisävaippoja, parit villahousut ja muutamat all-in-one vaippoja Popoliinin ja Mollavauvan joita olen pitänyt kun ollaan liikenteessä kun on helppo pukea ja riisua.
Meillä vauva nukkuu yöt hyvin mutta huutaa tai känisee illat ja iltapäivät. Aamupäivän vetää kyllä unia vaunuissa. Ilmavaivoja on hällä selvästi ja kipristelee ja vääntelehtii sitten illat kun yrittää saada ilmaa ulos. Onneksi tämäkin vaihe loppuu joskus.
Nyt kuuluu makkarista itku joten seuraavaan kertaan
aliisa ja poju 5 viikkoa