Mitä kun ei vaan pääse yli loukkauksista
Terapiastakin huolimatta entisen kumppanin loukkaukset vienyt itsetunnon ja aiheuttaa masennusta vaikka monta vuotta jo mennyt. Itkukohtauksia kosketuksissa ja itsetunto-ongelmia joissa asiaan ihan syytön uusi kumppani joutuu lohduttamaan ja korjailemaan, vaikka hänen ei pitäisi joutua.
Kommentit (45)
Mieti tapoja joilla voisit ohittaa huonon ajatuksen, joka tulee mieleesi. Älä anna elämässäsi kerran olleelle ihmiselle yhtään valtaa sinuun. Mieti tätä hetkeä - se ihminen on ollutta ja mennyttä ja syystä poissa elämästäsi.
Lakkaa uskomasta siihen aiempaan tyyppiin, hänen sanoihin ja kun kiusasi. Se ei ole totta mitä sanoi. Ja sanoi ilkeyttään tai luuloissaan. Joskus äitikin osaa sanoa että älä välitä siitä enää ja äitien sana on painava. Joku parantaa mielialaa tai tulee rauha? Estääkö työ tai koulu, ympäristö, lepäämästä tarpeeksi, tuleeko joku traumatriggeri muualta vielä. Luonto avuksi? Kävely joskus? Luonnon äänet kuten aallot? Muillakin ikävä tyyppi vaivaa jossain määrin ja pitää irrottaa se.
Kauanko olit yksiksesi ennen nykyistä suhdetta?
Sinä haluat kokea olevasi loukattu! Uhriutuminen on osa identiteettiäsi ja onhan se kivaa, kun muut joutuvat ottamaan "tunteesi ja kokemuksesi" huomioon, eikös olekin?
Ensinnäkään et ole velvollinen kenellekään kumppanille millään tavalla, joten sinun ei tarvitse pyytää anteeksi tai kokoa huonoa omaatuntoa ikävistä tunteistasi. Et ole myöskään missään palvelusuhteessa mieheen, vaan myös sinulla on lupa odottaa häneltä asioita ja sitä, että huomioi sinut ihmisenä ja rakastaa sinua sellaisena, kuin olet. Jos miehestä ei ole tähän, niin hän ei ole sinulle oikea kumppani
Paraneminen taasen vaatii korjaavia kokemuksia. Näitä voivat olla korjaavat sanat, esim. jos ex haukkui sinua rumaksi, uusi kumppanisi voi kehua sinua kauniiksi, tai sitten voit kehua itse itseäsi kauniiksi. Ex tuotti sinulle negatiivisen muiston, ja sinun täytyy korjata tuo muisto pääsi sisällä. Et ole mitenkään vangittu kantamaan sitä sellaisena, minä paska eksäsi sen sinulle antoi, vaan voit ihan itse sen muuttaa ja korjata.
Minä kiinnittäisin tuossa huomiota myös siihen, mahdollistaako miehen kanssa oleminen sinulle sellaisen elinympäristön ja ilmapiirin, jossa on niitä asioita, mitä tarvitset. Ei ole normaalia itkeskellä vielä vuosia sellaisten tapahtumien johdosta, jotka eivät enää toistu. Mutta jos miehessä on jotakin samaa - ehkäpä hän ei sano asioita ääneen, vaan kritisoi sinua sisäisesti, mielessään tai sydämessään - voit tuntea sen nahoissasi ja kokea siksi selittämätöntä pahaa oloa. Itse en esim. halua asua miehen kanssa ollenkaan, sillä ilmapiiri ja ajatukset mitä he tuottavat, eivät ole mielestäni hyvinvointia edistäviä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan mies ei ole sen arvoinen, että kannattaisi oma mielenterveytensä pilata. Sure aikasi ja käsittele asia pois ja jatka elämääsi. Usko tai älä, niin sillä p@skalla miehellä on todella kurjaa itsensä kanssa. Ei ole reilua myöskään uutta miesystävääsi kohtaan, parisuhteen ei pitäisi olla hoitosuhde.
Toki jos mies haluaa uutuudenpränikän naisen niin aina voi vaihtaa. Jos ei ole varaa sellaiseen, niin sitten täytyy hyväksyä se, että kumppania joutuu käsittelemään hellästi JA huoltamaan.
Niin, se mies on saanut sinusta yliotteen ja se oli hänen tarkoituskin, eli voittaa ja viedä itsekunniotuksesi. Sinun on löydettevä se itsekunnioitus ja luotto itseesi uudestaan. Muistele millainen olit ennen, ennen kuin tapasit sen miehen joka loukkasi. Älä anna hänen voittaa, vaan näytä että sinä olet sinä ja vahva nainen.
Sama juttu ja huomaan usein vaipuvani vanhoihin traumoihin jotka nostattavat suorastaan raivot pintaan ja usein pitää aivan ääneen itsekseen kirota.
Oliko ilmatilaloukkaus se on paha juttu.
Älä muistele niitä ja äläkä toista niitä päässäsi. Monet mieskusipäät tietävät tasan tarkkaan, miten loukata naisia ulkonäköä kritisoimalla.
Mun ulkonäköä on haukuttu ihan aina, siis lapsuudesta asti, vaikka ihan kaunis tyttö olin nuorena ja vieläkin saan kehuja ulkonäöstä töissä tai satunnaisilta vastaantulijoilta, vaikka jo vanha ja pyöreä olenkin. Läskiksi on haukkuivat, kun bmi oli 16 ja läskiksi haukkuvat kun se on 27. Vika on siellä miehen korvien välissä, eikä sussa. Jos korjaat puutteet ulkonäössäsi, etsivät susta uuden piirteen, jota haukkumalla yrittävät päästä niskan päälle.
Millaisia loukkauksia? Jos on esim rumaksi haukkunut, niin voi ajatella että kaikkihan ovat vähän rumia ja vähän kauniitakin. Kannattaa muistaa, että haukkujan sanat kertovat vain hänen suhteestaan itseensä, eikä sinusta mitään.
Loukkaaminen on niin helppoa. Yleensä niin tehdään, kun huomataan oma mitättömyys. Halutaan mitätöidä se toinen.
Mitä ihmettä välität exän sanomisista. Sinulla on uusikin suhde, mutta jostain syystä nostat exän sanomiset jalustalle ja pidät niitä yllä. Lopeta vellominen ja keskity elämään. Loukkaat nykyistä puolisoasi moisella.
Ex-kumppani on päässyt tavoitteeseensa: Sinä annat hänen puheittensa, sanojensa ja tekojensa määrittää sen mikä sinä olet ja mitä sinun elämäsi on.
Tsemppiä tuosta kuviosta eroon pääsemiseen...
If you are willing to look at another person's behavior toward you as a reflection of the state of their relationship with themselves rather than a statement about your value as a person, then you will, over a period of time, cease to react at all.
When you learn to see things this way, you shift from taking things personally to understanding that most people are simply acting out their own internal struggles. Their anger may come from deep frustration with themselves. Their coldness might be rooted in fear of intimacy or vulnerability. Their criticism could be a way to deflect from their own feelings of inadequacy. None of it defines who you are or what youre worthits a mirror showing you the reality of their inner world, not yours.
This realization gives you emotional freedom. You stop chasing explanations or demanding apologies from people incapable of giving them. You stop wondering, What did I do wrong? and start reminding yourself, This is about them, not me. You begin to protect your peace, set stronger boundaries, and walk away from situations that drain you without feeling guilt.
Over time, your self-worth becomes rooted in who you know yourself to be, not in how others choose to treat you. You find yourself responding with calm instead of reacting with pain. And that is when you truly become untouchablebecause youve learned the art of not letting other peoples storms drown your sunshine.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olit yksiksesi ennen nykyistä suhdetta?
Kaksi vuotta olin yksin ja tein aktiivista paranemisprosessia koittaen hoitaa itseäni ja kävin ja käyn edelleenkin terapiassa. Ap
Niin, sinä itsehän se menneisyyden vanki olet, kun et päästä niistä loukkaantumisista irti. Se loukkaaja harvoin omia yöuniaan menettää oman käytöksensä takia.
Mutta ehkä paluu entiseen auttaa. Sinähän olet ollut olemassa jo ennen kuin se sinun ex-kumppanisi astui sinun elämääsi. Mikä se sinun minäsi ja itsetuntosi oli ennen sitä ex-kumppania? Olitko ihan tervepäinen ja iloinen ihminen ennen häntä? Kun tykkää itsestään, haavatkin alkaa parantua. Tuskin tykkäät siitä nykyisestä itsestäsi, mutta tykkäätkö siitä entisestä itsestäsi? Ota siitä alkueräisestä minästäsi uudelleen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään et ole velvollinen kenellekään kumppanille millään tavalla, joten sinun ei tarvitse pyytää anteeksi tai kokoa huonoa omaatuntoa ikävistä tunteistasi. Et ole myöskään missään palvelusuhteessa mieheen, vaan myös sinulla on lupa odottaa häneltä asioita ja sitä, että huomioi sinut ihmisenä ja rakastaa sinua sellaisena, kuin olet. Jos miehestä ei ole tähän, niin hän ei ole sinulle oikea kumppani
Paraneminen taasen vaatii korjaavia kokemuksia. Näitä voivat olla korjaavat sanat, esim. jos ex haukkui sinua rumaksi, uusi kumppanisi voi kehua sinua kauniiksi, tai sitten voit kehua itse itseäsi kauniiksi. Ex tuotti sinulle negatiivisen muiston, ja sinun täytyy korjata tuo muisto pääsi sisällä. Et ole mitenkään vangittu kantamaan sitä sellaisena, minä paska eksäsi sen sinulle antoi, vaan voit ihan itse sen muuttaa ja korjata.
Minä kiinnittäisin tuossa huomiota myös siihen, mahdollistaako miehen kanssa oleminen sinulle sellaisen elinympäristön ja ilmapiirin, jossa on niitä asioita, mitä tarvitset. Ei ole normaalia itkeskellä vielä vuosia sellaisten tapahtumien johdosta, jotka eivät enää toistu. Mutta jos miehessä on jotakin samaa - ehkäpä hän ei sano asioita ääneen, vaan kritisoi sinua sisäisesti, mielessään tai sydämessään - voit tuntea sen nahoissasi ja kokea siksi selittämätöntä pahaa oloa. Itse en esim. halua asua miehen kanssa ollenkaan, sillä ilmapiiri ja ajatukset mitä he tuottavat, eivät ole mielestäni hyvinvointia edistäviä
Kiitos sanoistasi. Saan koko ajan korjaavia kokemuksia kumppaniltani eikä hän triggeröi mitään edellisestä, päinvastoin on niin ihana, kärsivällinen ja rakastava, etten edes koe ansaitsevani sellaista. Kun tosiaan ne entisen miehen sanat rikkoi minussa jotain niin syvältä. Olen päässyt eteenpäin kyllä mutta hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia loukkauksia? Jos on esim rumaksi haukkunut, niin voi ajatella että kaikkihan ovat vähän rumia ja vähän kauniitakin. Kannattaa muistaa, että haukkujan sanat kertovat vain hänen suhteestaan itseensä, eikä sinusta mitään.
Ei ollut ulkonäköön liittyvään vaan mun koko ihmisyyteen, persoonaan ja naiseuteen liittyvää. Ap
The people who hurt you will eventually face their own karma. Karma is the natural law of cause and effect what you put out into the world, good or bad, will come back to you. You don't need to take matters into your own hands because the universe has its way of balancing everything.
Kukaan mies ei ole sen arvoinen, että kannattaisi oma mielenterveytensä pilata. Sure aikasi ja käsittele asia pois ja jatka elämääsi. Usko tai älä, niin sillä p@skalla miehellä on todella kurjaa itsensä kanssa. Ei ole reilua myöskään uutta miesystävääsi kohtaan, parisuhteen ei pitäisi olla hoitosuhde.