Päiväkoti vai kerhot, kaksoset n. 3v ja pieni vauva
Onko kokemuksia useista isommista lapsista kerhoissa ja tai päiväkodissa ja pieni vauva? Miten koitte esim. kerhoon viemiset ja hakemiset muutamassa tunnissa ja vauva mukana etenkin talvella kun pukemista ja riisumista riittää? Kuinka lapset kokivat oman hetkensä? Entä osapäivähoito 2 tai 3 X viikossa puolipäiväisesti, miten lapset viihtyneet ja kuinka itse koit? Nyt pitäisi hakea päivähoitopaikkaa jos sinne laitettais.
Kommentit (48)
Jos matkaa sinne on 10km ja se kestää tunnin, pari niin pitää varmaan luuhata vauvan kanssa ulkona tai kaupoissa se aika.... Kuulostaa niin työläältä, että pistäisin mielummin osapäivähoitoon tai sitten en minnekään.
Kerhojen puolesta puhuu ehdottomasti se että ovat ilmaisia tai ainakin selvästi päiväkotia halvempia yleensä, samaten lapsen ei tarvi lähteä kesken päivän ja jäädä välillä ulkopuoliseksi kuten voi käydä jos lapsi on osa-aikaisena kokopäiväryhmässä. Tosin meillä ei ole tätä ongelmaa kun pk:ssa on ihan osapäiväryhmä.
Minusta kerhossa tuo pukemisjuttu ja hakeminen oli huomattavasti helpompaa ja paremmin järjestetty, mutta se nyt varmaan johtui vain tilojen eroista.
että kaikki lapset ovat siellä saman ajan (osa-aikaiset ei jää ulkopuolisiksi) ja voi myös sopia leikkitreffejä, kun muutkin ovat yleensä kotona.
2
10km, sen jälkeen ulkoilet vauvan kanssa pari tuntia ja sitten koko revahkan kanssa vielä 10km kotiin? Ei tule kesää etenkään kun Suomessa mukavaa ulkoiluaikaa on 2kk vuodessa.
En oikein tajua, miten vrikehoito on niin paha juttu kerhoihin nähden? Mikä niiden keskeinen ero oikein on, mikä tekee kerhosta niin paljon paremman? Päiväkodissa on sentään arkirutiinit, aina samat kaverit ja usien ovat lähempänä kotia.
Kerho ei meidänkään tilanteessa ole mikään todellinen vaihtoehto. Kyllä sitä vaivaakin on valmis näkemään, mutta ei tuossa ole enää järjen häivääkään.
jotka asuu korvessa sivistyksen ulottumattomissa tiettömien taipaleiden takia jne. jne.
Oletin että on kyse normaalista äidistä, joka asuu suunnilleen sivistyksen parissa. Anteeksi. En toiste kuvittele moista.
5
siis kävelytät heitä 20 km päivässä?
Minä nyt vaan yritin neuvoa tätä ap:ta, en ole sinun valintoihisi puuttunut sanallakaan.
Jos kerho on työläs, matkojen tai täsmäaikojen takia, niin tietenkin päiväkoti on silloin järkevä ratkaisu.
2 ja 5
Alat puhumaan jossain sivistyksessä asumisesta yms. ' nokkelaa' . Niin metsä vastaa kun sinne huutaa.
Puolipäivä lapset täyttävät ryhmää ja ryhmät on muutenkin ylisuuria.
Kerho ehdottomasti oikea vaihtoehto!
sanoin vaan että jos kerho on vain pari tuntia, se on kaikkein fiksuinta käyttää pienemmän/pienempien ulkoiluun. Onpa vallan kamala ehdotus. Kivittäkää.
11
vauvan kanssa ulkoilemaan kahdeksi tunniksi? Hyvä jos joku jaksaa, minä en ainakaan.
Sinä kirjoitit näin:
" Mä olen aina miettinyt, että miten kerhoon vienti käytännössä onnistuu.
Jos matkaa sinne on 10km ja se kestää tunnin, pari niin pitää varmaan luuhata vauvan kanssa ulkona tai kaupoissa se aika.... Kuulostaa niin työläältä, että pistäisin mielummin osapäivähoitoon tai sitten en minnekään."
Missä tästä käy ilmi, että kuljet sen 10 kilometrin matkan jalan (kolmen lapsen kanssa) ja että päiväkoti on vieressä??
että porukka kävelee 20 kilometriä, vain että sinne on 10 kilometrin matka.
Pitääkö nyky-Suomessa siis lähtökohtaisesti aina ensisijaisesti olettaa, että kaikki matkat taitetaan jalan?
aika lähellä, alle 2km päässä toisistaan. En ole vielä varma, onko päiväkodissa oma osapäiväryhmä. Itse ajattelin että jos päiväkoti niin 2 kertaa viikossa ja n. klo 8-15 olisi aika. Mies veisi ja minä hakisin. Eniten minua mietityttää tuo olematon väliaika, ehtii just käydä kaupassa, kotona ja hakea muksut pois kerhosta.
Vielä ei tiedä millainen vauva tulee, mutta tokihan se kulkee siinä sivussa melkein miten päin vain. Mutta sellaista ns. luppoaikaa tai lepohetkeä siihen ei oikein saa mahtumaan paitsi ehkä sitten keväällä, syksyllä kun ei pukemista ole niin paljon. Kerhot olisivat tosiaan ilmaisia.
Täytyy kyllä myöntää että hiukan pelottaa miten muut siis tarhatädit ja muut äidit suhtautuvat ns. virikehoitoon, vaikka tiedän että oman kokemuksen mukaan olisin todellakin ansainnut ja niin myös kaksoseni kunnon leikkihetket tarhassa. Ovat tosi sosiaalisia ja rakastavat muita lapsia ja ystäviään, siksi en heidän puolestaan pelkäisi viihtyisivätkö vai eivät. Arkoja ja hiljaisia eivät missään nimessä ole. Koskaan kun en ole yhtä vauvaa kunnolla saanut hoitaa rauhassa, olisi kiva kokea se yhden kanssa vaikka sitten pari kertaa viikossa ja kaksoset saisivat omia uusia kokemuksia hoidossa. Tiedän, että moni superäiti hoitaa viisikin lasta siinä sivussa ja nauttii vielä kaikista kodinhoitohommista, mutta kun itse en ole superäiti...
tosi tiukat alkamis- ja päättymisajat ja vielä ulkona pitää odotella, joten se on aika työlästä se itsensä osuttaminen tismalleen täsmällisesti sinne.