Helsinkiläiset 39 v. odottajat, kysymys:
Mitä ilmeisimmin odotan kolmatta, toivottua, lastani. Yritin neuvolaan soittaa, enkä tietty saanut ketään langanpäähän järkevään aikaan enkä heti netistäkään löytänyt (kun pitäisi olla töitäkin täällä tekevinään).
Kuulunko riskiryhmään iän puolesta? Siis tarjotaanko lapsivesipunktiota vai ei vielä? Jos sitä ei vielä katsota aiheelliseksi, monikohan siihen kuitenkin itse haluaa tässä hankalassa iässä. Siis alle 40 v. mutta tosi niukasti. Kovasti mietityttää.
Kommentit (3)
juu en mä erikoiskohtelua odottanutkaan,heh. Siksi rajasin noin tarkkaan, kun on ystäviä eripuolilla Suomea ja ihmeen erilaisia käytäntöjä neuvolajutuissa.
Ehkäpä Hki, Espoo, Vantaa olisi sama. Siis että en kuuluisi vielä iän puolesta riskiryhmään. Jaa-a, luulinpa kuuluvani eli tästä alkaakin, jos raskaus todellinen ja jatkuu, melkoinen pohdinta, että mitä pitäisi tutkia ja mitä ei. Harmi kun ei nuorempana saanut lapsia tehtyä. Hyvä kun edes nyt.
Helsingin Kaupungin sivuilta kopsattu:
Istukkabiopsi ja lapsivesipunktio:
Yli 40-vuotiailla on mahdollisuus osallistua istukkabiopsiaan raskausviikoilla 10-12 tai lapsivesipunktioon raskausviikoilla 15-16. Ikäindikaatiolla tehtävässä istukka- tai lapsivesitutkimuksessa selvitetään mahdollista kromosomipoikkeavuutta.
vaikka en ole varma saavatko hesalaiset erityiskohtelua vantaalaisiin verrattuna. Itse olen myös 39 ja piti käydä yksityisellä omakustanteisesti (eikä ollut halpaa!!!). En sitten tiedä jos olisi esim. np-ultrassa ollut riskirajojen ylittävä, niin olisiko sitten päässyt julkiselle.