Hyi helvetti,kuka ostaa käytettyjä kestovaippoja ??
Kommentit (69)
Itse olen käyttänyt siskon jne. alushousuja, jos ovat meille jääneet. Pesukoneessa puhdistuvat kyllä.
Ja sairaalassa tietenkin käytin sairaalan vaatteita, myös niitä karmeita verkkoalushousuja.
Sairaalan pesut on ihan jotain muuta kuin kotikoneella tehdyt :-D Ihan näin OT...
että on sairauksia jotka leviävät ulosteen välityksellä??
Mutta nekin pöpöt kuolevat 90 asteessa ihan taatusti. Sen verran olen mikrobiologiaa lukenut amk:ssa että tämä asia on fakta. Jos olisi itiöllisistä bakteereista kyse niin ne itiöt voisivat selvitäkin pesusta ja kuivauksesta. Mutta tässä on nyt se puoli että vaipassa kai harvoin haudotaan kakkaa tuntikausia? Ja kun ei haudota niin ei niitä itiöitä ehdi muodostua niin että niistä olisi jotain haittaa.
Ja se hiiva kestositeessä. Hiivat ovat hyvin herkkä hipiäistä sakkia. Kuolla kupsahtavat 60 asteessa varsin nopeasti.
Ja mä en ole mikään kestoilija. Esikoisella 18v oli käytössä harsovaipat ja muoviset vaippaliinat, kaikki perittynä omilta serkuiltani. Ei mitään ongelmia niistä ollut. Kuopus 8v meni sitten kertiksillä kun näitä nykyisiä kestoja ei vielä ollut kovastikaan tarjolla. ts. en tiennyt niiden olemassa olosta.
http://vaipattomuus.foorumit.fi/index.phpJa omat kestovaippa harsoni olen saanut ystävältä ja serkulta. Hyvin pestynä ovat hygieenisiä!
Enkä ostaisi käytettyjä kestositeitä, koska kuka niitä edes myisi käytettynä? Kyllä yhden elämän kestäneet kestositeet voi laittaa jo kaatopaikalle :)
Jos kestoja käytetään esim. päiväkodissa, ne pakataan paskoineen päivineen pussiin ja siellä ne muhivat tunnista toiseen ennen kuin vanhemmat kotona pesevät ne. Ja tuskin edes joka päivä pesevät, vaan nakkaavat likoamaan johonkin astiaan......
Mutta tässä on nyt se puoli että vaipassa kai harvoin haudotaan kakkaa tuntikausia? Ja kun ei haudota niin ei niitä itiöitä ehdi muodostua niin että niistä olisi jotain haittaa.
on rantautunut meidän talouteen, tahrattomina. Lapset eivät ole sairastuneet enkä tiedä ketään joka olisi sairastunut. Tämä "pelastakaa lapsiraukat vaarallisilta vaipoilta" mekastus hipoo niin totaalista älyttömyyttä ettei ole tosikaan. Toivoisin todella että kestovaippojen puhdistuvuudesta tehtäisiin joku vakavasti otettava tutkimus joka voisi vihdoin todeta tieteellisesti sen minkä kestoilijat jo ihan oman kokemuksen perusteella tietävät, eli että kestot ovat turvallinen ja käytännöllinen valinta.
vaippoja saa pesulla ihan puhtaiksi. Eli eivät olisikaan kestot niin hyvä vaihtoehto kuin luullaan.
Pesettekö te pyykkiä jossain järvessä jäiden seassa vai miten te ette saa vaatteita puhtaaksi? Suosittelen pikaisesti käyntiä kodinkoneliikkeessä.
Moniko yäkyäk-tyyppi muuten käytti sairaalassa niitä sairaalan alushousuja? Miettikää mikä tauti teille on tullut niistä!
Vaippa kakkoineen odotti kotiin vientiä 17.00 asti. En tiedä miten putsattiin kotona mutta kaikki kestot pestiin vasta viikonloppuisin.
Se huuhdellaan pönttöön ennen pesua.
Mitä te teette vaatteille jos lapsella tulee kakkavahinko? poltatte vaatteet?
Ja vaikka sen vaipan huuhtelee niin kyllä siellä
pyykkikoneessa pyörii ulostetta. Paljon pintoja joihin pöpöt jää asustelemaan.
oikein kutittaa kun sitä miettii.....
voi olla. Enemmän huolettäisi kosteasta kertakäyttövaipasta irtoavat kemikaalin :(
meillä kolmella lapsella olleet kestovaipat eteenpäin. Ne oli kuitenkin pesty.
Ei tässä nyt niin lköyhiä olla, ettei olis varaa ostaa muutamia uusia. jotenkin ällöttää ajatus , että käyttäisin jotain niin hygienista tuotetta omalla vauvalla..siis sellasta joka olis ollu toisen lapsen kakka ja pissa vaippana. Omankin lapsen pieneks jääneet kestot heitän roskiin, en laita kiertoon. Sitä mitä en itse mistään hinanta ostaisi, en myöskään kierrätä muille.
että mun käyttämät kertisvaipat lojuu kaatopaikalla vieläkin...
onneks mulla oli pakko käyttää harsovaippoja kun mun pylly ei kestänyt kertiksiä :)
Niin ympäripyöreitä osa vastauksista ollut...
Kyllä ne pöpöt sitten kuolee nähtävästi pesussa, myös aikuisten alusvaatteista, kestositeistä yms...
Valaiskaa nyt tyhmää miksi kyllä lapselle, itselle ei..
... koska se ei ole vielä ajankohtaista. :-) Mutta olen lukenut jonkin verran aiheesta netistä ja esitteistä ja tullut siihen tulokseen että hienoa keksintö tämä, ja aijon tulevaisuudessa todellakin käyttää omilla lapsillani kestovaippoja!
Olenko väärin ymmärtänyt, mutta onko olemassa myös kestovaippoja, joissa on "kuoriosa" ja "sisälmys" erikseen (vai onko ne kaikki sellaisia??) :D Eli voisiko siis ajatella ostavansa tämän "kuoriosan" käytettynä, sehän ei ole niin sanotusti ihokontaktissa intiimialueella, eikä täten yrjöttäisi näitä "sivistyneitä ihmisiä"??? :DD
mutta eikös nuo kestot voi pestä 90 asteessa? Jos ovat puuvillaa tai pellavaa, niin pitäisi kestää vaikka keittäminen. Siinä kuolee käytännössä mikä pöpö hyvänsä. Joten missä on ongelma? Nehän ovat käytännössä lähes desinfioituja. Jos hyväkuntoisia aikuisten alushousuja olisi myynnissä kirpputoreilla JA ne kestäisivät noin kuuman pesun, en näe mitään syytä, etten ostaisi niitä. Aikuisten alusvaatteissa on vaan käytännössä aina materiaaleja, jotka eivät kestä kuumaa pesua.
Käytettyjä kestoja todennäköisempänä ongelmana pitäisin, että kertiksien mukana tulee jostain maasta xyz sijaitsevasta tehtaasta jotain mitä ei pitäisi. Tai vaatteiden. Kemikaaleja, bakteereita tai peräti ötököitä. (On tullut nähtyä ulkomailta tulevien tavaraerien seassa muutama eksoottinen ötökkä. Ei tosin tässä tapauksessa vaatteiden tai vaippojen, kun en ole niiden kanssa ollut tekemisissä.) Ja kertavaippoja tuskin kukaan keittää ennen käyttöä?
tiedättekö minkälaista sontaa menee sairaala vaatteisiin ja silta niitä käytetään vuosia ja taas vuosia.... voisin väittää että lapsilla harvoin sellaista tautia on mitä aikuisilla... pointti: kestovaipat on puhtaampia.. ja kyllä ne sairaala-vatteetkin pestään ihan vedellä ja puhtaaksi lähtee, että...
tai olen tainnut yhdet kuoret ostaakin kirppikseltä. Tutulta sain myös kestovaippakuoria, joissa oli vähän pesussa lähtemättömiä tahrojakin, samoin kuin vaatteissa. Kokeilin niitä vauvalle, mutta eivät olleet oikean mallisia. Omien lasten kestovaipat annoin pois käytön jälkeen, hyvin kelpasivat. Lapset ovat käyttäneet tutuilta saatuja alusvaatteita, ja heidän alusvaatteensa on kierrätetty eteenpäin. Itse olen käyttänyt siskon jne. alushousuja, jos ovat meille jääneet. Pesukoneessa puhdistuvat kyllä.
Ja sairaalassa tietenkin käytin sairaalan vaatteita, myös niitä karmeita verkkoalushousuja.