Miksi et ole kasvissyöjä? ev
Kommentit (24)
Muuten olen kasvissyöjä, mutta tosiaan, kalaa syön. Voisin lopettaa senkin, jos jaksaisin panostaa proteiinin saantiin paremmin, mutta tällä hetkellä en jaksa.
ei ole varmaan ollut koskaan oikein intoa opetella.
Mutta jotenkin olen lipsunut taas lihasyöjäksi. En jaksa nykyään niin hirveästi miettiä mitä syön. On ollut aikoja, joilloin ruokavalio on ollut paljonkin keskeisemmässä roolissa elämässäni.
enkä usko että lehmät pärjäis suomen luonnossa ihan itteksiin. Ja tiedän liian monta surullisen kuuluisaa tarinaa kasvissyöjistä jotka luulee saavansa kaikki ravintoaineet mutta elääkin hirveissä puutostiloissa.
OLEN OLLUT RASKAANA JA IMETTÄNYT VIIMEISET KUUSI VUOTTA. SYÖN, MITÄ TEKEE MIELI, KOSKA TIEDÄN, ETTÄ SITEN SAAN KAIKEN TARVITSEMANI RAVINNON. OLIN KASVISSYÖJÄ ENNEN KUIN TULIN EKAN KERRAN RASKAAKSI.
En ole kasvissyöjä sillä pidän lihasta ja erilaisista liharuuista.
Eli syön sopivassa suhteessa lihaa, kalaa ja kasviksia.
Ja minä rakastan lihaa. Ei ole kunnon pihvin voittanutta :)
Kasvisruoan jälkeen mulla ainakin on sellainen ontto olo. Tuntuu, että heti on nälkä uudestaan.
Lisäksi minulla on alhainen hemoglobiini, eli punainen liha on tarpeen. Kana on hyvää ja vähärasvaista, kalasta taas saan tarpeellisia, hyviä rasvahappoja.
En osaa laittaa kasvisruokaa muuta kuin joko tomaattipohjaista pastaa, tai sitten valtavalla juustomäärällä höystettynä (esim. gratiini), joista jälkimmäinen ei todellakaan ole mitenkään terveellinen tapa valmistaa ruokaa.
Siinäpä monta hyvää syytä.
Sekaravinnon syöjä olen itsekin. Tekisi kyllä mieli lisätä kasvisten määrää ravinnossa, esim. laittamalla pari kertaa viikossa lämmin ateria kasviksista (lihan, kalan tai kanan sijaan, joita meillä tällä hetkellä suositaan).
Tosin mulla on sama juttu kuin parilla vastaajalla, että pitäisi ensin opetella tekemään täysipainoista kasvisruokaa, pelkkä lihan vähentäminenhän ei ole hyvästä. Mullakin on luonnostaan alhainen hemoglobiini, joten en ihan helposti luopuisi lihasta kokonaan. Ap
Joskus harvoin olen saanut hyvää kasvisruokaa, jonkun toisen valmistamana, tai ravintolassa. Sitten kun itse kokeilen samaa reseptiä, tulee siitä pahaa tai vetistä tai jotain, mikä ei ole hyvää.
Olen myös kokeillut kasvisruokakirjoista erilaisia juttuja, mutta aina sama juttu: PAHAA. En ole kovin hyvä kokki, mutta ilmeisesti kasvisruuat ovat minulle äärivaikeita. Tykkäisin kovasti esim. vokatuista jutuista, mutta en saa makuja kohdalleen, tulee sitkeää tai liian tulista tai sitten jotain muuta vikaa.
Lisäksi tuo kaikkien ravintoaineiden saanti vaatisi perehtymistä. Menisin mielelläni jollekkin kasvisruoanvalmistuskurssille, jos täällä sellainen järjestettäisiin.
Muutaman ruuan ruokalista kutistuisi olemattomaksi, jos pitäisi jättää kala, kana ja liha pois.
meillä syödään hyviä kasvisruokia ja liha-, kala- ja kanaruokia. En halua tyytyä pelkkiin kasviksiin, vaikka herkullista ruokaa niistäkin saa tehtyä. En myöskään erityisemmin pidä soijatuotteista, vaikka osaankin niistä tehdä hyvää ruokaa. Olen myös ammatiltani sellaisessa ruokaan ja ravitsemukseen liittyvässä työssä, että oma erityisruokavalioni hankaloittaisi työtäni kovasti.
Vaikka tiedän, että lihan voi hyvin korvata soijalla, tofulla, pavuilla ym. tuntuu jotenkin hankalalta alkaa perehtymään asiaan kunnolla. Että ruokavalio olisi tasapainoinen ja ravinto tarpeeksi täyttävää (myös tuon vannoutuneen lihansyöjä puolison mielestä).
Lihan syöminen kuuluu luonnon kiertokulkuun.
tuota allergia-asiaa en ole tullut ajatelleeksikaan.
Itse olen osittainen kasvissyöjä, mutta kanasta ja kalkkunasta en luovu! Punaista lihaa ei tule syötyä kuin "pakon edessä" (jos syön töissä, eikä kasvisvaihtoehto ole kehuttava) , sika taas on mielestäni kuvottavaa höttöä.
koska se ei terveydellisistä syistä ole pakollista. Olen herkkusuu ja senkin takia haluan nauttia myös liharuoista. Ruokavalioni on kyllä kasvispainotteinen.