täikysymyksiä
Nyt meillä ensimmäisen kerran kosketus asiaan- saatiin vihje, että kaverilla on ja löytyi meiltä yhden päästä. Oma pää kutisi hirmusti, mutta tiedä sitten oliko psykologista vai perinteistä hilsetä ja lidl:n halpaa 2in1 shampoota useamman kerran viikossa...
mutta nyt on kaikkien päät pesty nixillä, sauna ollut päällä koko päivän (92 astetta) ja siellä vuorotellen petivaatteet, sohvatyynyt, lelut ym. ainakin pari tuntia, lakanat ym. lisäksi pesty ja ulkovaatteet menossa pesuun seuraavaksi, kun kone tyhjenee.
Muutama kysymys kokeneemmille - yritin nixin laittaa ohjeiden mukaan, mutta kuinka hankala se oikeasti on? Meinaan lapsella, jolta munia löydettiin, on hirmu paksut hiukset, siis paljon, mutta yksittäiset hiukset ohuet - kampaan ei juuri saivareita jää. Mitä jos ihan joka paikkaan päänahkaan en saanut levitettyä, " valuuko vähän" aukkopaikkoihin kuitenkin. Varsinkin itsellä kun ei näe mihin laittaa...
Nyt kun on pesty hiukset ja ulkoiset " puhdistustoimet" hoidettu, kun en halua olla hysteerinen, mutten jättää liian vähällekään huomiolle, niin pitäisikö vuodevaatteet joka päivä pestä/ saunottaa ja kuinka kauan?
Tiedän, että kammalla tulee kammata päivittäin ainakin pari viikon ajan...
En löytänyt yhtään elävää kammalla, silmillä enkä pesun jälkeen - ja saivareitakin vain muutamia, onko todennäköistä, että esim. vain yksi täi hyökännyt vasta ja muninut ja itse piilossa tai kuollut? Olisiko silloin todennäköisempää, että näillä eväillä saadaan homma ohi?
En paljon pelkää etteikö saataisi tällä kuurilla hommaa tapettua, mutta pelkään, että tuleeko mahdollisesti pian uudestaan samalta kaverilta/ eri kaverilta... itse ollaan kyllä varoitettu kaikkia, joiden kanssa ollaan oltu tekemisissä, mutta entä jos on, mutta eivät löydä... olisin itsekin ensikertalaisena voinut jättää huomaamatta, niin pieniä ja värittömiä olivat - ja kun sitä hiusta on niin paljon. Jos olisin vain tarkastanut kammalla, en olisi huomannut, ja kutinaa ei valitellut- enkä haluaisi olla hysteerinen ja kielää leikkimästä pitkään aikaan kenenkään kanssa. Kun nytkin on leikistä tullut, ei mistään pipojen vaihdosta tai harjojen käytöstä...
Siis apua - pitäisikö päivitäi pestä lakanat/ saunottaa patjat, peitot ja tyynyt parin viikon ajan?
Mitä jos en löydä kaikkia munia, mutta en näe pariin viikkoon (tai se jälkeen) eläviä täitä? Näkeekö ne varmasti, jos niitä on ?
Ihan sekaisin, kun ei ole kokemusta - onneksi - ja netissäkin on niin kaikenlaista tietoa....
Kaikki apu/ info kelpaa...
Kommentit (6)
Sain apteekista tartuntatautiliiton lappusen " Kun saat päätäin" . Sinä oli aika hyvin tietoa. Kannattaa kysyä.
Muistelen, että löysin vielä kuukausien päästä lapseni hiuksista tosi tiukassa olevia tyhjiä/kuolleita munia. Ne oli juuttuneet hiukseen n. 2 sentin päähän hiuksen juuresta. Ja vaikka minusta tuntui, että olin todellakin haravoinut koko pään niin tarkasti läpi. Tosi hankala huomata - minunkin lapsella paksu tukka!
Meillä tyttö 1v8kk raapii ihonsa punaiseksi korvien takaa ja hiukan niskastakin, mutta ei muualta päästä. Korvien takana on ikäänkuin ihottumaa. Oliko teillä tällaista? Silmin en ole mitään ylimääräisiä otuksia havainnut.
Kyselin raapimisen syytä toisessa ketjussa, mutta ajattelin kysäistä teiltäkin, kun täitkin kai tuollaista voisivat aiheuttaa.
Anlii
jos niillä ei ole ravintoa. Eli pipot, pehmolelut, peitot yms. ei tarvii pitää pakastimessa päiväkausia, pestä tai saunottaa niitä. Riittää että ne pidetään poissa ihmisistä 2vuorokautta (vaikka varastossa tms). Siinä ajassa täi kuolee nälkään, kun ei ole ihmisen päätä ravinnoksi... Näin ainakin olen lukenut jostain aikoja sitten. Korjatkaa jos olen väärässä tämän tiedon kanssa...
Kannattaa tutkia pää hyvässä valossa, saivareita voi olla vaikea havaita. Munat kiinnittyvät hiuksiin parin sentin päähän juuresta ja niiden väri voi vaihdella tummasta vaaleaan eli hiusten väristä riippuen voi olla vaikea löytää. Minä luulin ensin, että lapsen hiuksissa on hiekkaa (ei mitenkään poikkeuksellista), kunnes yksi jyvänen liikahti. Vinkiksi: hiekka lähtee tavallisessa shampoopesussa pois, täit eivät.
Tuo havaitsemasi ihottuma, mikäli on täistä johtuvaa, voi olla täin puremajälkiä ja tietysti raapimisen synnyttämää punoitusta. Voihan kutina toki johtua jostain muustakin, mutta oireet sopivat hyvin täitartuntaan.
Minä vaihdoin lakanat vain shampookäsittelyn jälkeen. Meillä oli shampoota, joka ei vaatinut toista käsittelykertaa (Nix).
Anlii:
Meillä tyttö 1v8kk raapii ihonsa punaiseksi korvien takaa ja hiukan niskastakin, mutta ei muualta päästä. Korvien takana on ikäänkuin ihottumaa. Oliko teillä tällaista? Silmin en ole mitään ylimääräisiä otuksia havainnut.
Kyselin raapimisen syytä toisessa ketjussa, mutta ajattelin kysäistä teiltäkin, kun täitkin kai tuollaista voisivat aiheuttaa.Anlii
Kävimme ihottuman takia lääkärissä, ja lääkärikin veikkasi ensimmäiseksi täitä. Tutki pään, eikä nähnyt merkkejä saivareista. Ihottumaan määräsi antibiottivoidetta, ja vaikuttaa siltä, että voide tepsi jo parin kerran jälkeen.
Anlii
Meillä oli täikriisi viime syksynä...hyi! Yhden perheenjäsenen päästä löytyi yksi elävä iso täi, mutta täikampaan jäi kyllä aika monta saivaretta ja olihan ne mikroskooppisen pieniä, kuin mannasuurimoita. Meillä koko perheen päät käsiteltiin kertaalleen ja täin kantaja kahdesti Prioderm nimisellä shampoolla. Olen kuullut usealta taholta, että täit olisivat tulleet vastustuskykyisiksi nix-shampoolle!?
Minä tulin vähän ylihysteeriseksi tämän asian kanssa ja esim vaihdoin tämän täinkantajan lakanat joka päivä n. viikon eli sen välin kun tuo shampoo käsittely tuli uusia...ja samoin laitoin aina pipon pesuun kun tuli päiväkodista.
Muita hävitystemppuja oli mm.pakastaminen eli mm. pehmolelut oli pakastimessa hyvän tovin, varmaan viikon. Patja ja tyyny saunoivat vain kerran ja vain siis edelleen tämän täinkantajan.
Kova homma oli vaikka vaan yhdellä oli tuo kiusallinen vaiva, mutta saatiinpahan hävitetyksi. Toivottavasti ei tule enää IKINÄ! Nyt tarkistelen päitä huomattavasti useammin...aina kun joku raapii vähänkin enemmän...